Gå til innhold

Hvordan bli bedre av depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga en livskrise har jeg fått alvorlig depresjon. Jeg merket symptomene i sommer, og la inn en skikkelig innsats for å unngå at jeg havnet helt i kjelleren. Tiltakene var at jeg la om kosthold, begynte å trene og var mer sosial og gjorde ting jeg likte. 
Problemet er at dette ikke har hjulpet. Nå har jeg ingen interesser, blir sliten av ingenting og det er virkelig ingenting som gir mening i livet. 
Jeg vil selvfølgelig ikke ha det slik. Hvordan komme seg ut av det?

Anonymkode: ed8a6...c27

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst så tar det tid. Slapp av, la kroppen få lov til det. Ikke gjør ting som er for tungt. 

En depresjon er kroppens måte å si stopp på, er angst du skal eksponere deg med, ikke depresjon.

Noen må ha medisiner, varer den en stund er det nok lurt å teste ut det.

Anonymkode: 79915...8af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først og fremst så tar det tid. Slapp av, la kroppen få lov til det. Ikke gjør ting som er for tungt. 

En depresjon er kroppens måte å si stopp på, er angst du skal eksponere deg med, ikke depresjon.

Hvordan skal jeg bli bedre uten å aktivt jobbe for det? Kan ikke se for meg at alt blir bra en dag av å ikke stå opp på 4 uker liksom

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal jeg bli bedre uten å aktivt jobbe for det? Kan ikke se for meg at alt blir bra en dag av å ikke stå opp på 4 uker liksom

Jeg har det som deg, men er i tillegg på medisiner. Jeg har lest om kognitiv atferdsterapi og uttøver det på meg selv.  Depresjon formørker hele sinnstilstanden. Til og med deprimerte har svingninger i humør, men vi legger ofte ikke merke til det fordi depresjon mørklegger de små lyspunktene også, når man tenker tilbake på dem.

Det første jeg har gjort er at jeg legger planer for dagene som kommer, små planer, som jeg klarer å gjennomføre. Alt kan være en kilde til mestring. Sette på en klesvask. Vaske badet. Vaske kjøkkenbenken (selv om man ikke orker resten av kjøkkenet). Lage en middag som er sunn. Trene (til og med fem minutter er bedre enn null). Tilpasse målene energien med andre ord. Samtidig loggfører jeg min egen sinnsstemning. Det krever at du følger med underveis. Hvis du ikke ser lyspunkter, loggfør når det er "litt mindre tungt", de gangene du har det bedre. Hva skjer når sinnsstemningen letter noe? Det har hjulpet meg å få litt oversikt, samtidig som jeg kartlegger dagen på en annen måte enn at hver dag er tung. Følg meg på nyansene i følelsene. I tillegg mediterer jeg to ganger om dagen, til fastsatte tidspunkter. Dette kan hjelpe med å stoppe tankekjør og gjøre deg bedre på å tøyle tanker om hvor elendig du og alt annet er.

Anonymkode: cc4c4...550

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ligge i 4 uker før det lysner litt i hode. Da tar jeg tak å gjøre ting. Er jeg alvorlig deprimert så er det umulig å gjøre noe. Etterhvert så går den over til en moderat depresjon, da begynner jeg å bevege meg, gå litt turer og gjør ting jeg ille blir sliten av og truer meg ikle til å vaske gulv mm. Dette tar også tie, så lysner det litt mer og man går over i en lett depresjon, da kan man begynne å innføre små må oppgaver.

Erman  alvorlig deprimert så kan man ikke aktivt jobbe med noe.

Depresjoner skjer i hjernen, jeg kan ikke hele den prosessen og regner med du heller ikke klarer å ta inn den i formasjonen i din tilstand.

Når jeg har vært alvorlig deprimert er jeg innlagt og starter på medisiner. Da går det ett par uker og jeg ser "lyset" og da kan jeg jobbe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Pga en livskrise har jeg fått alvorlig depresjon. Jeg merket symptomene i sommer, og la inn en skikkelig innsats for å unngå at jeg havnet helt i kjelleren. Tiltakene var at jeg la om kosthold, begynte å trene og var mer sosial og gjorde ting jeg likte. 
Problemet er at dette ikke har hjulpet. Nå har jeg ingen interesser, blir sliten av ingenting og det er virkelig ingenting som gir mening i livet. 
Jeg vil selvfølgelig ikke ha det slik. Hvordan komme seg ut av det?

Jeg har det likt deg. Har prøvd å gjøre forskjellige ting, trene og har blitt medisinert, men livet gir ingen mening, og hver dag er bare et ork. Kunne vært nyttig å høre andre sine erfaringer.

Anonymkode: cc7e7...df4

• Hjerte 1
Skrevet

Har du prøvd å akseptert følelsen, kjenne på den? Uten å stresse med å bli kvitt depresjon?

Det er viktig å ikke stresse med å få det bort. Akseptere at det kan ta tid og jobbe rolig men bestemt med å bli kvitt depresjon/bli bedre.

Noen ganger må folk ha profesjonell hjelp/medisiner, for det blir ikke bedre av seg selv eller blir verre. Da er det viktig å oppsøke hjelp. 

Skrevet

Medisiner og ferie er tingen. Valium på en strand i varmere strøk hjalp meg.

Anonymkode: b8dc0...ab0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Medisiner og ferie er tingen. Valium på en strand i varmere strøk hjalp meg.

Anonymkode: b8dc0...ab0

Når jeg er moderat deprimert er det en god medisin for meg også. Men ikke når den er alvorlig som ts sin. 

Da blir jeg innlagt hvis jeg ikke klarer å gå på do. Og hjemme hvis det går greit.

Skrevet

Antidepressiva.

• Liker 1
Skrevet
Anonym11223344 skrev (6 minutter siden):

Antidepressiva.

Nå er ikke jeg ts, men antidepressiva og benzodiazepiner har ikke hjulpet meg. Benzoer hjelper der og da, til man bare må ha høyere og høyere doser for at det skal fungere. Antidepressiva fungerer heller ikke for alle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå er ikke jeg ts, men antidepressiva og benzodiazepiner har ikke hjulpet meg. Benzoer hjelper der og da, til man bare må ha høyere og høyere doser for at det skal fungere. Antidepressiva fungerer heller ikke for alle. 

Man skal ha veldig uflaks hvis ikke noen typer antidepressiva hjelper, så det er vel verdt noen forsøk. 

Anonymkode: 9ea6e...253

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man skal ha veldig uflaks hvis ikke noen typer antidepressiva hjelper, så det er vel verdt noen forsøk. 

Nei, det stemmer ikke. Det er en god del mennesker som ikke får hjelp av antidepressiva, selv om de fleste får det. Det er absolutt ikke alltid at antidepressiva hjelper. Jeg har depresjoner som kommer tilbake, og har vel prøvd det meste uten effekt.

• Hjerte 1
Skrevet

Isbading. Sunt kosthold. Gå tur i skog og mark. Ro deg en tur på havet. Les bøker som er koselige. Tren, men ikke overtrening. God bedring. 

Anonymkode: a109b...203

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angst kan også være kroppens måte å si stopp på

Anonymkode: e1d3d...f99

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Angst kan også være kroppens måte å si stopp på

Anonymkode: e1d3d...f99

Angst er kroppens overlevelsesmodus. Når det slår ut der det ikke er en reel fare så bør man eksponere seg.

Så eneste gang angst skal stoppe deg er jo når den er reel. 

Skrevet

Sliter med samme i perioder som kan vare en stund, og av og til havne i 'kjelleren'. Lærte å godta det at jeg kan ha det slik i perioder, men at det skal ikke stoppe meg fra å gjøre daglige gjøremål man setter seg selv; ta vare på hygiene, få i seg noe næring. Setter ikke press på at man må være produktiv, og har man drevet med bed-rotting er det lov å tillate sånne dager så lenge man setter ned foten og får seg selv opp neste dag. 

Man fortsetter å gjøre de tiltakene man gjør som å se venner/bekjente, holder seg i aktivitet (gåtur eller trening). Å ordne med konsert eller liten reise, evt en massasje/spadag - hverdagsluksus, hjelper også å forebygge depresjon. 

Det har hjulpet meg å tenke at depresjon har ikke kontroll over meg, at det er en pyton følelse/tilværelse, men det stopper ikke meg fra å kontrollere kroppen min og drive med gjøremål i hverdagen selvom det oppleves tungt. Hjelper også å si ifra til nærmeste at man har ikke hatt det så lett og føler at livet er litt tung eller apatisk, få det litt ut av systemet. 

I det siste hjalp det å laste ned nrk sin app og høre på ulike podcaster og gå enkle turer ut i par timer. Gjør det konsistent nesten hver dag, og det har blitt hverdagsglede som forebygger depressive følelser. Har også gått slike turer mens jeg har vært depressiv, men da var jeg stolt for å ha gjort det i det minste selvom man ikke fikk mye glede ut av det.

Anonymkode: d0266...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det stemmer ikke. Det er en god del mennesker som ikke får hjelp av antidepressiva, selv om de fleste får det. Det er absolutt ikke alltid at antidepressiva hjelper. Jeg har depresjoner som kommer tilbake, og har vel prøvd det meste uten effekt.

Hæ? Tror du må lese innlegget mitt på nytt. Det jeg skriver utelukker ikke din opplevelse eller det du sier. Vi er enige...

Skrevet

Har hatt det sånn selv. Jeg tok ikke kontakt med lege eller psykolog eller noe og det var egentlig veldig dumt av meg. Snakket ikke med noen om det før i ettertid. Det gjorde at jeg håndterte det dårlig. Men etterhvert fant jeg noen ting som hjalp meg ut av det. Det tar lang tid og det finnes ikke noe quick fix men det som er viktig å vite er at det går over og at det kommer til å ordne seg selv om det virkelig ikke føles sånn nå. Om dette hjelper for andre det vet jeg ikke men det hjalp for meg hvertfall. Jeg kuttet ut all trist musikk og prøvde å tenke så lite som mulig på det for å ikke gjøre vondt verre. Likevel satt jeg av bittelitt tid til å bare gråte og få det ut for å så ta litt vare på mentaliteten. Tok en dusj, fant meg litt digg snacks og så på en koselig film eller serie. Men det som egentlig hjalp mest var å møte litt nye folk. Det er så fint å kjenne på at andre liker deg og bryr seg om deg. Trening og dusjing og å være sosial kan være vanskelig for folk som sliter psykisk og da er det de små tingene som hjelper litt. Sette seg et nytt sted i huset. Gå 20 meter utenfor døra også tilbake igjen. Kanskje bare vaske ansiktet. Fint at du har trent og spist sunt så om du fortsatt får til det ville jeg prøvd å fortsette. Snakk med noen om det. Det blir veldig tungt å bære på alt alene. Familie medlem, en venn eller legen din. Ingen problemer er for små til å kunne snakke om dem. Også må man bare prøve å huske at uansett hvor tungt det føles nå så kommer det til å bli bedre

Anonymkode: 7ed00...736

Skrevet

Hvis du er alvorlig deprimert går det sjelden over av seg selv på denne måten ved å "forbedre" livsstilen. Det må minst samtalebehandling til, svært ofte også medisiner og ev. ECT. Det vil ofte være nødvendig med innleggelse. Hva tenker legen din om dette? 

Anonymkode: 93f5c...b7b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...