AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Del Skrevet 26. september 2023 Kan alle kalle seg økonomisk rådgiver? Har ikke utdanning innen feltet men mener at jeg er flink. Mye hobby osv gikk på å bygge kunnskap om økonomi, alt fra aksjer til rare derivater til sparing til lån osv. Ønsker å starte en bedrift og drive med uavhengig rådgiving innen privatbudsjett og formuebygging. Er det lov? Må jeg ha noen lisenser eller noko? Klarer ikke å finne at finansrådgiver er beskyttet men googler mye rart, så mulig jeg sitter på en søkebubbel her. Takk for innspill. Anonymkode: d50b7...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Del Skrevet 26. september 2023 Det er svært strenge regler på hva man egentlig har lov til å formidle når det kommer til investeringer (verdipapirhandelloven, gjeldsordningsloven etc). Såkalte "finfluencere" er helt i gråsonen, om ikke over streken, i hva de holder på med. Jeg tror ikke det å skulle rådgive folk om privatbudsjettering er så strengt - men du bør/må markedsføre deg som en uten utdanning innen feltet, slik at folk vet hva de får råd av. Det kan være et minefelt. Jeg personlig ville vært svært forsiktig med å kalle med økonomisk rådgiver uten å ha tatt noe form for utdanning. Anonymkode: 9e00e...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Del Skrevet 26. september 2023 Ja, hvem som helst kan kalle seg det. Det er ikke en vernet tittel slik som feks sykepleier. Anonymkode: 0ea82...560 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, hvem som helst kan kalle seg det. Det er ikke en vernet tittel slik som feks sykepleier. Anonymkode: 0ea82...560 Rådgiver er ikke en beskyttet tittel nei, men det er kun autoriserte som kan dokumentere kompetanse. Og hvem stoler du mest på? En som er utdannet eller en som driver "hobby"? Anonymkode: 9e00e...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezners Skrevet 26. september 2023 #5 Del Skrevet 26. september 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan alle kalle seg økonomisk rådgiver? Har ikke utdanning innen feltet men mener at jeg er flink. Mye hobby osv gikk på å bygge kunnskap om økonomi, alt fra aksjer til rare derivater til sparing til lån osv. Ønsker å starte en bedrift og drive med uavhengig rådgiving innen privatbudsjett og formuebygging. Er det lov? Må jeg ha noen lisenser eller noko? Klarer ikke å finne at finansrådgiver er beskyttet men googler mye rart, så mulig jeg sitter på en søkebubbel her. Takk for innspill. Anonymkode: d50b7...281 Det er klart at du kan kalle deg selv rådgiver, men det er også fult mulig at ditt framtidige handlingsrom er innsnevret ved at du ikke oppfyller kravene til konsesjon. jeg ville hvertfall ha undersøkt litt hos https://www.finanstilsynet.no/konsesjon/, i forhold til hvilke potensielle produkter du ønsker å tilby, å om produktet du ønsker å tilby faller innenfor gjeldende tilsynsmyndighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå