Gå til innhold

Hvordan si ifra til foreldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min prøver på barn nå, men en tanke som ikke slipper er hvordan vi skal hi beskjed til moren min om at hun har blitt bestemor? Hun er ikke fan av samboeren min, så dette gjør meg engstelig. 
Jeg vet det er lett å si «ditt liv, dine valg», men det er moren min. Hun bryr seg mye om ting hun ikke får gjort noe med, og må jo egentlig bare akseptere. 

Hvilken måte er best? Skal jeg si det med han eller uten? Jeg vet det er tidlig å tenke på før jeg blir gravid, men det er vanskelig. 

Anonymkode: 98e47...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det sammen, for dette er deres. Det er jo ikke din mor som skal leve ditt liv, så det der må du ikke la få ta for stor plass i ditt liv. 

Anonymkode: 9bcdb...29a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell om du er 18 (mest sannsynligvis trenger du mye hjelp) eller 32 (mest sannsynlig klarer du deg uten henne) her.

Anonymkode: ea81c...680

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du jo blir gravid tenker jeg og så gjør du det som faller deg naturlig da. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være djevelens advokat; har hun legitime grunner til å ikke like samboeren din? 

Anonymkode: 2e196...a57

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke er, hvorfor liker hun ikke samboeren din. Det er en ting som hadde vært helt avgjørende for meg. Jeg hadde ikke klart å stifte familie og slå meg til ro med noen som ikke gikk godt overens med min familie, ene eller andre veien. 

Man skal tross alt samarbeide om oppdragelse og familieliv resten av tiden sin. Veldig lite hyggelig med besteforeldre som ikke orker komme på besøk til barnebarna fordi de ikke går overens med far til barna, eller at barnefar ikke gidder være med å feire jul, dra på påskeferie eller andre ting fordi man ikke går godt overens. Og fakta er at barna merker det der så sykt mye bedre enn man som voksen tror. 

Anonymkode: c27c2...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For å være djevelens advokat; har hun legitime grunner til å ikke like samboeren din? 

Anonymkode: 2e196...a57

Ingen. Han har ikke utdannelse noe vi setter høyt i familien vår. Mulig det er grunnen - at hun ikke føler han er «god nok». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 19.27):

Min første tanke er, hvorfor liker hun ikke samboeren din. Det er en ting som hadde vært helt avgjørende for meg. Jeg hadde ikke klart å stifte familie og slå meg til ro med noen som ikke gikk godt overens med min familie, ene eller andre veien. 

Man skal tross alt samarbeide om oppdragelse og familieliv resten av tiden sin. Veldig lite hyggelig med besteforeldre som ikke orker komme på besøk til barnebarna fordi de ikke går overens med far til barna, eller at barnefar ikke gidder være med å feire jul, dra på påskeferie eller andre ting fordi man ikke går godt overens. Og fakta er at barna merker det der så sykt mye bedre enn man som voksen tror. 

Og du velger partner ut fra hvem moren din liker? 

Vi bor 1 1/2 time unna, er sjelden på ferie sammen, besøker i ny og ne. Jeg hadde aldri gjort det slutt med en jeg elsker pga. moren min ikke liker han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpenfrøken skrev (7 minutter siden):

Og du velger partner ut fra hvem moren din liker? 

Vi bor 1 1/2 time unna, er sjelden på ferie sammen, besøker i ny og ne. Jeg hadde aldri gjort det slutt med en jeg elsker pga. moren min ikke liker han. 

Er du veldig ung siden du ikke forstod hva jeg skrev? Det handler ikke om hvem foreldrene mine «liker» og at jeg velger utfra det. Det handler om hvilket samliv og familieliv jeg ønsker for meg og mine barn.  Jeg hadde ikke fått barn og slått meg til ro med noen som ikke fungerte i min familie i utgangspunktet, nei. Samme andre veien, jeg må ha et godt forhold til min svigerfamilie, fordi jeg ønsker et godt forhold for familien vår sammen og barna sine besteforeldre. Men vi treffes hver uke og snakker i tlf / FaceTime hver dag, det hadde ikke skjedd om vi ikke gikk overens med hverandres familie. 

Sommerferie, påskeferie, juleferie og langhelger tilbringes med besteforeldre til barna (mine og hans foreldre), det hadde ikke skjedd om vi ikke takla tryne på hverandre. 

Du må jo selvfølgelig gjøre det du føler er riktig, og jeg forstår at man har forskjellige verdier og syn på ting, men hvis du egentlig ikke har så godt forhold til familien i utgangspunktet, og ikke ønsker å tilbringe tid med de eller at barna dine skal ha besteforeldre som er aktiv i hverdagen til barnebarna, så spiller det vel heller ingen rolle hvordan de reagerer når dere forteller at dere blir foreldre?🤔  Bare husk at hvis det en gang blir slutt mellom deg og barnefar så sitter du der muligens plutselig alene med barna og har skyvd familien fra deg. Det er en risiko jeg hadde overveid nøye for både meg og mine fremtidige barn før jeg kastet meg i det hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du veldig ung siden du ikke forstod hva jeg skrev? Det handler ikke om hvem foreldrene mine «liker» og at jeg velger utfra det. Det handler om hvilket samliv og familieliv jeg ønsker for meg og mine barn.  Jeg hadde ikke fått barn og slått meg til ro med noen som ikke fungerte i min familie i utgangspunktet, nei. Samme andre veien, jeg må ha et godt forhold til min svigerfamilie, fordi jeg ønsker et godt forhold for familien vår sammen og barna sine besteforeldre. Men vi treffes hver uke og snakker i tlf / FaceTime hver dag, det hadde ikke skjedd om vi ikke gikk overens med hverandres familie. 

Sommerferie, påskeferie, juleferie og langhelger tilbringes med besteforeldre til barna (mine og hans foreldre), det hadde ikke skjedd om vi ikke takla tryne på hverandre. 

Du må jo selvfølgelig gjøre det du føler er riktig, og jeg forstår at man har forskjellige verdier og syn på ting, men hvis du egentlig ikke har så godt forhold til familien i utgangspunktet, og ikke ønsker å tilbringe tid med de eller at barna dine skal ha besteforeldre som er aktiv i hverdagen til barnebarna, så spiller det vel heller ingen rolle hvordan de reagerer når dere forteller at dere blir foreldre?🤔  Bare husk at hvis det en gang blir slutt mellom deg og barnefar så sitter du der muligens plutselig alene med barna og har skyvd familien fra deg. Det er en risiko jeg hadde overveid nøye for både meg og mine fremtidige barn før jeg kastet meg i det hvertfall. 

Du må være lite kjent med dårlig familiedynamikk. Hvis man har foreldre som ikke liker kjæresten man har valgt pga manglende utdanning så skal man liksom velge bort kjærligheten? Noen krav er faktisk urimelige.

Jeg kommer heller ikke overens med svigermor, men det hadde nok ingen andre gjort heller pga hennes psykiske tilstand så da måtte vel mannen min vært evig singel da. 

Slike «besteforeldre» stiller sjelden opp uansett. 

Anonymkode: d7d2f...c10

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...