AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Hadde over lengre tid knekkelyd i ett kne. Fikk plutselug vondt, uten noen utløsende årsak. Tok mr som viste degenerativ ruptur i menisk. Er 39 år, er i aktivitet, alltid trent litt. Har syklet som anbefalt og gjort øvelser fra fysio i 3 mnd, og kneet er blitt bedre men ikke helt bra. I det siste har jeg kjent en tendens til vondt i det andre kneet og av og til. Skjønner det ikke, har jo gjort styrkeøvelser for det kneet og, og syklet slm skal være så bra. Kan det være andre årsaker, som stiv muskulatur? Er veldig stiv og anspent, men bruker å tøye. Eller er det bare tilfeldighet og max uflaks?😕 Anonymkode: cd2ed...d18
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Degenerativ betyr slitasje, noe som ikke er uvanlig i alderen du er i. Slapp av! fortsett å gjør øvelser i samarbeid med fysio, ikke gjør ting som belaster mye som løping (litt i terreng er ok). Tar tid:) Om du har trent mer enn vanlig kan du også ha fått en overbelastning Anonymkode: 9ef38...0ed
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Degenerativ betyr slitasje, noe som ikke er uvanlig i alderen du er i. Slapp av! fortsett å gjør øvelser i samarbeid med fysio, ikke gjør ting som belaster mye som løping (litt i terreng er ok). Tar tid:) Om du har trent mer enn vanlig kan du også ha fått en overbelastning Anonymkode: 9ef38...0ed Jeg har ikke trent mer enn vanlig, og bruker ikke tunge vekter. Er så frustrerende. Har så lyst å kunne gjøre forskjellige aktiviteter, og sliter med knærne før jeg er 40 år.. Anonymkode: cd2ed...d18
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke trent mer enn vanlig, og bruker ikke tunge vekter. Er så frustrerende. Har så lyst å kunne gjøre forskjellige aktiviteter, og sliter med knærne før jeg er 40 år.. Anonymkode: cd2ed...d18 Hmm, er vanlig å ha vondt litt her og der i blant. Men viktig å skille mellom farlig vondt og det som ikke er farlig, og ikke nødvendigvis bli redd. Men det må du nesten ta med fysioen din. Tunge vekter kan være bra, men må bygge deg gradvis opp, viktig å få sterke muskler rundt knærne! Klarer du å beskrive smerten eventuelt? Et banalt tips kan være å starte dagen med å sykle i ti minutter, og samme på kvelden. Dog litt begrenset hvor lett det er å få gjennomført om man ikke har sykkel innendørs. Men skjønner frustrasjonen din godt! Er 25 selv og har problemer med kneet etter en ulykke og mislykket operasjon, så har allerede artrose. Selv om jeg har vondt er det heldigvis fortsatt mange ting jeg kan gjøre, men bekymrer meg og er litt trist iblant. Anonymkode: 9ef38...0ed
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hmm, er vanlig å ha vondt litt her og der i blant. Men viktig å skille mellom farlig vondt og det som ikke er farlig, og ikke nødvendigvis bli redd. Men det må du nesten ta med fysioen din. Tunge vekter kan være bra, men må bygge deg gradvis opp, viktig å få sterke muskler rundt knærne! Klarer du å beskrive smerten eventuelt? Et banalt tips kan være å starte dagen med å sykle i ti minutter, og samme på kvelden. Dog litt begrenset hvor lett det er å få gjennomført om man ikke har sykkel innendørs. Men skjønner frustrasjonen din godt! Er 25 selv og har problemer med kneet etter en ulykke og mislykket operasjon, så har allerede artrose. Selv om jeg har vondt er det heldigvis fortsatt mange ting jeg kan gjøre, men bekymrer meg og er litt trist iblant. Anonymkode: 9ef38...0ed Mr har vist ruptur i menisken på høyre kne. Hadde klikkelyd i flere uker/måneder, før det plutselig ble vondt/redusert bøyelighet/væske. Er kommet litt klikkelyd inni venstre kne nå, og litt småverking av og til inni. Anonymkode: cd2ed...d18
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Det kan ta lang tid, alt fra 3-12 måneder, om du ikke har trent regelmessig styrke tidligere. Følg råd fra fysioterapeut, gjerne sykle om morgenen slik jeg foreslo, og vær tålmodig. Er det noe spesielt du lurer på? Er nok ikke uflaks eller tilfeldigheter, men normal slitasje. Som heldigvis kan bli veldig gode fungerende knær med riktig trening og tid! Anonymkode: 9ef38...0ed
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Og spill på lag med kroppen! Ikke gjør ting som irriterer unødig. Men litt hevelse er ikke nødvendigvis farlig. Er du usikker på hvor tålegrensen ligger, konferer med fysio. Anonymkode: 9ef38...0ed
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 Men jeg har ikke gjort noe som skulle tilsi at jeg skulle få sliatasje allerede, som å stå mye på knærne i jobb osv. Da det ble plutselig vondt i høyre kne klarte jeg nesten ikke å stå på det, eller bøye det. Ble hemmet i alt, kunne ikke engang gå tur. Hvis det samme skal skje i venstre kne, må det jo være en grunn. Måten jeg står eller går på eller noe. Var hos ortoped, og det eneste han sa var at ja, jeg kunne operere. Men jeg har lest at det er bedre med trening, så lenge det funker. Anonymkode: cd2ed...d18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå