Gå til innhold

Lønner det seg å fortelle om ambisjoner om å klatre i jobben på et jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju på et sted der de profilerer seg utad med at det er gode muligheter for å klatre oppover innenfor bedriften. Lønner det seg likevel å ikke nevne det i et jobbintervju? Man skal jo først og fremst være interessert i stillingen de tilbyr der og da, og det er mulig man da også sier det til feil folk, for eksempel en mellomleder i jobbintervjuet som kan føle seg truet? 

Anonymkode: a7f56...6f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si du er interessert i å klatre, bruk ord som utvikling, drivkraft, ambisjon etc etc. Gi inntrykk av at du ønsker å prestere i gitt rolle, så tar du heller klatrekampen etter en tid i jobben.

Anonymkode: cf7bb...785

• Nyttig 5
Skrevet

Ikke si sånne ting som "om 5 år har jeg jobben din" til han/hun som intervjuer. Det er sleivete. Man må også vise magemål. Hvis man begynner "på gølvet" trenger man ikke å fortelle at man planlegger å være administrerende direktør om 3 år. Da viser du at du mangler du realisme.

Det er mange som ønsker å se ordentlig ambisjon hos dem de intervjuer. Jeg har blitt ganske hardt presset på det noen ganger. Jeg har nemlig ingen spesifikke ambisjoner, annet enn å bli dyktig i det jeg gjør, og avansere når tiden er moden. Da har jeg flere ganger blitt presset inn i et hjørne med spørsmål av typen "men om 10 år, så har du jo sikkert en ide om hvor du skal være i karrieren". Da er det greit å ha et svar.

Så jeg tenker: IKKE feil å vise ambisjoner, men vær realistisk. Begynner du "på gølvet", kan det være en ambisjon å være teamleder/formann om 5 år, om du har formalkompetanse og/eller erfaring som tilsier at det er mulig. Er jobben du søker en seniorstilling som en avdelingsleder innen økonomi, kan CFO om noen år være et godt mål.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan fortelle at det er viktig for deg med utviklingsmuligheter innenfor firmaet samtidig som du er genuint opptatt av å både lære og gjøre jobben som er utlyst her og nå. Det er ikke negativt å være åpen for endring på sikt, selv om jeg tror det er viktig å ikke anse denne stillingen som du søker bare som et springbrett til bedre stillinger.

Typisk tidspunkt det passer å si det er hvis du får spørsmål om hva du tror du gjør om fem år. Eller hvorfor du synes akkurat denne bedriften er attraktiv.

Anonymkode: fe20c...726

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...