Gå til innhold

skolen sviktet meg som liten - erstatning ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp med en narsissistisk mor. Hun var høytfungerende og visste enkelt hvordan hun kunne skaffe gode kontakter og manipulere autoriteter. Hun klarte alltid å få viljen sin, ingen tørde å si imot henne. 

Hun tok kontrollen over skolen jeg gikk på.

Hun fjernet lekser så jeg hadde ikke det, hun fikk meg til å få fri i kristendom timen, fordi det var unødvendig å lære. Og hun fjernet karakterene. Samtidig ga hun meg diagnoser som dysleksi og jeg fikk enklere oppgaver på skolen og gratis datamaskiner osv. Skolen tok ikke tak i dette. De lot mamma styre dem. Jeg mistet mye læring fra skolen, da dem ikke tok tak.

Det var ingen som meldte bekymring eller noe. Mamma var ekspert på å skjule seg, bedre enn noen jeg kan tenke meg. 

Jeg likte at mamma fjernet lekser og lot meg slippe kristendom timen. Men jeg var liten og tenkte såklart det er gøy å slippe skole.

Men skolen har sviktet her. Hvordan gå fram å få erstatning?

Anonymkode: 82db9...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mor som bør saksøkes her?

Anonymkode: 980db...24a

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vokste opp med en narsissistisk mor. Hun var høytfungerende og visste enkelt hvordan hun kunne skaffe gode kontakter og manipulere autoriteter. Hun klarte alltid å få viljen sin, ingen tørde å si imot henne. 

Hun tok kontrollen over skolen jeg gikk på.

Hun fjernet lekser så jeg hadde ikke det, hun fikk meg til å få fri i kristendom timen, fordi det var unødvendig å lære. Og hun fjernet karakterene. Samtidig ga hun meg diagnoser som dysleksi og jeg fikk enklere oppgaver på skolen og gratis datamaskiner osv. Skolen tok ikke tak i dette. De lot mamma styre dem. Jeg mistet mye læring fra skolen, da dem ikke tok tak.

Det var ingen som meldte bekymring eller noe. Mamma var ekspert på å skjule seg, bedre enn noen jeg kan tenke meg. 

Jeg likte at mamma fjernet lekser og lot meg slippe kristendom timen. Men jeg var liten og tenkte såklart det er gøy å slippe skole.

Det erstatningskravet kan du bare glemme ;) 

Anonymkode: 646c2...924

• Liker 14
Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Få deg en utdanning dvs. humankapital.

Om du ikke har fullført vgs, så hadde jeg sett på mulighetene og interesser her.

Har du studiespes så finnes det jo et hav av studier som kan være spennende. Kanskje juss med fordypning i erstattningsrett kan være verdt en vurdering.

Lykke til med læring!

Schmuhi

Endret av Schmuhu
  • Liker 4
Skrevet

Lurer litt på hva du tror du gikk glipp av i kristendomstimene?:klo:

Jeg ble også tatt ut av kristendom, og synes det var flaut å måtte gå ut av rommet mens alle de andre satt igjen. Men det er foreldrene som bestemmer dette, ikke skolen.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja min mor sviktet. Ekstremt mye vold som har skadet meg for livet. Men hvor var barnevernet? Skolen tok ikke tak og kontaktet barnevernet.

ps: det er ett sårt tena og jeg gråt når jeg skrev tråden. Så vær så snill å snakk fint til meg. Min mor lever heller ikke i dag.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Hjerte 8
Skrevet

Har du bevis på at du er blitt sviktet? Har barnevernet vært inni bildet? Har du hatt mye fravær? Ble du boende hjemme hele oppveksten? Er det blitt registrert bekymring?

Anonymkode: fa857...872

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja min mor sviktet. Ekstremt mye vold som har skadet meg for livet. Men hvor var barnevernet? Skolen tok ikke tak og kontaktet barnevernet.

ps: det er ett sårt tena og jeg gråt når jeg skrev tråden. Så vær så snill å snakk fint til meg. Min mor lever heller ikke i dag.

Men har du bevis er spørsmålet, du kommer ingen vei uten.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

En skole setter ikke diagnoser. Det gjør ikke en mor heller. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

En skole setter ikke diagnoser. Det gjør ikke en mor heller. 

Det er sant men i "gamle" dager så tok de dessverre mye for god fisk når det kom fra foreldrene, spesielt om de virket "troverdige".

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sant men i "gamle" dager så tok de dessverre mye for god fisk når det kom fra foreldrene, spesielt om de virket "troverdige".

Men det er uansett ikke skolen som skal ha skylden. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Men det er uansett ikke skolen som skal ha skylden. 

Nja, det spørs. Det vet vi jo ikke, vi vet ikke hva de fikk med seg og hva de kanskje burde har meldt bekymring om.

Har vært med på at en elev hadde 90 dagers fravær og det ble ikke meldt inn til barnevernet så igjen, det spørs hva ts kan bevise.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nja, det spørs. Det vet vi jo ikke, vi vet ikke hva de fikk med seg og hva de kanskje burde har meldt bekymring om.

Har vært med på at en elev hadde 90 dagers fravær og det ble ikke meldt inn til barnevernet så igjen, det spørs hva ts kan bevise.

Fravær i seg selv skal ikke meldes til bv. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker mitt råd om utdanning står enda sterkere nå. Kunnskap og ferdigheter til å endre livet bør komme seg på plass.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (38 minutter siden):

Fravær i seg selv skal ikke meldes til bv. 

90 dagers fravær på et skoleår skal meldes når det er uten gyldig grunn og dokumentasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hovedinnlegget skriver du ikke noe om vold og skader. Hva er det du ønsker erstatning for? Mangelfull skolegang siden du ble tatt ut i ett fag? At du fikk en diagnose du mener er feil? At de ikke oppdaget vold? Er denne volden dokumentert hos lege osv? Andre steder? 

Anonymkode: 32d3d...12c

• Liker 3
Skrevet

Ikke hør på KG, snakk med en advokat.

Anonymkode: d420f...56b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

90 dagers fravær på et skoleår skal meldes når det er uten gyldig grunn og dokumentasjon. 

Fravær skal kun meldes dersom det er mistanke om omsorgssvikt. Det du skriver går ikke imot det jeg skrev. 

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (12 minutter siden):

Fravær skal kun meldes dersom det er mistanke om omsorgssvikt. Det du skriver går ikke imot det jeg skrev. 

Når et barn har over 90 dager med ugyldig fravær så er det omsorgssvikt. Men å diskutere dette mer ødelegger ts sin tråd som hun nå har forsvunnet fra. Så du kan mene hva du vil men de aller fleste skjønner at skolen har et ansvar for å melde fra når barna ikke dukker opp på skolen halve skoleåret uten skikkelig dokumentasjon.

Har man barn som ikke fungerer på skolen så tar man kontakt med skolen og lager avtaler rundt barnet, er barnet sykt så tar man med legeerklæringer og lager ordninger som gjør at barnet kan komme eller få undervisning på annet vis. Hvis ingenting blir gjort utover å skrive i "meldingsboka" så er det omsorgssvikt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor var meget intelligent narsissist. Hun sendte meg til flere steder og en gang hos en psykolog. Der ble jeg sendt fordi min mor spilte stakkar og kjærlig og jeg var ett problem barn og at dette var hardt for henne stakkar.

Derfor vil hun hjelpe sitt barn og at psykologen kan «sette meg på plass» lære meg å ta hensyn til andre som hun hadde fortalt. Jeg husker tavlen psykologen viste meg for å lære hvordan jeg skal behandle andre bedre. Jeg husker sp vindt det var å få skylden for noe jeg ikke har gjort.

Mine reaksjoner hjemme var naturlig reaksjoner av vold. Men min mor faket det til at jeg var «problem barn».

Jeg ble tenåring og utviklet sterk angst som gjorde at jeg ikke klarte å møte opp på skolen og volden hennes kunne da bli avslørt.

Derfor måtte hun til slutt sende meg til en ny psykolog, men hun utsatte det enormt lenge, så jeg slet med panikkangst uten hjelp og forsto ikke hva som skjedde med meg. 

Men jeg ble ikke bedre av å vente, så hun måtte sende meg til en ny psykolog.  

Denne psykologen klarte jeg å åpne meg for første gang og fortelle hva som skjer hjemme. Psykologen tok meg veldig på alvor. Og da min mor kom den dagen tok hun min mor inn på kontoret for å snakke om dette. Men min mor skremte vettet av denne psykologen.

Psykologen sviktet meg derfor. Åpnet meg for første gang om hjelp, men hørte aldri noe mer fra denne psykologen. Jeg fortalte om vold. 

Det er mye jobb og veldig hardt for meg dette. Så jeg tror ikke jeg vil være i stand til å søke erstatning. Men ville bare lufte det og høre litt.

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...