AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #21 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men da bør man jo finne seg en kjæreste med samme gammeldagse tilnærming til livet. Anonymkode: 0b250...a1e Man vet jo ikke hvordan andre forholder seg til frierier. Det man derimot får sørge for å finne seg, er en kjæreste som faktisk synes det er viktig å være raus med den andres følelser. Man trenger ikke være opptatt av frieri selv, men man kan møte kjæreste på kjærestes behov. Man trenger altså ikke finne en romantiker, men en fyr som bryr seg om en. Hvis noe ikke er så viktig for meg, men viktig for min kjæreste, er jeg jo villig til å lytte og strekke meg. Det kalles å være i forhold. Anonymkode: 845db...958 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. september 2023 #22 Del Skrevet 26. september 2023 Uten å ha noe som helst statistisk belegg for det, er jeg ganske sikker på at forlovelse med påfølgende ekteskap slik ts beskriver det er de ekteskapene som har størst sjanse for å overleve over tid. Der det gjøres mye ut av frieriet, enten etter krav fra den ene eller den andres påfunn, er det ofte frieriet og bryllup som står i fokus. Ikke at ekteskapet er noe ganske traust og langsiktig. Sistnevnte er fokuset for de litt mer trauste som blir enig om å gifte seg. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #23 Del Skrevet 26. september 2023 Det er da veldig rart at folk skriver at en romantisk tilnærming til frieri øker sjansen for brudd. Det tror jeg ikke et fnugg på, og ingen har noe belegg for å påsta det. Tror dere virkelig forholdets styrke og lengde står og faller på om det er en seremoni mellom ts og kjæresten eller ikke? For noe tull. Par finner ut av slike ting sammen. Ts skal ikke kaste følelsen sin fordi synsere på kg synes hun er teit, mens de selv skryter av at de er så praktiske og ikke bryr seg. Men en ting ER sikkert. Forhold der partnerne ikke er villig til å validere hverandres følelser, har selvfølgelig større sjanse for å gå dukken, for DET er forhold der partene ikke føler seg sett, og der partnerne ikke er rause med hverandre. Anonymkode: 845db...958 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #24 Del Skrevet 26. september 2023 DUMP HAM! Det eneste riktige og akseptable er at samboeren FØRST går til faren din og ber om tillatelse til å anholde om hans datters hånd, og etter at svigerfar (forhåpentlig) har gitt sin godkjenning må den kommende frieren kjøpe en forlovelsesring med diamant, verdi minst 3 brutto månedslønner, deretter overraske deg fullstendig når du kommer hjem, for eksempel skru av alle elektriske lysene i huset og lage en sti av telys fra inngangsdøra som leder inn på stuegulvet til en hjerteformet lysformasjon der han sitter på kne i midten med diamantringen utstrakt fremfor seg og deklamerer vakre kjærlighetsdikt før han spør om du vil bli hans for evig og alltid. Jeg hadde ALDRI godtatt noe mindre enn det der, ass! Anonymkode: c4081...a84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. september 2023 #25 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er da veldig rart at folk skriver at en romantisk tilnærming til frieri øker sjansen for brudd. Det tror jeg ikke et fnugg på, og ingen har noe belegg for å påsta det. Tror dere virkelig forholdets styrke og lengde står og faller på om det er en seremoni mellom ts og kjæresten eller ikke? For noe tull. Par finner ut av slike ting sammen. Ts skal ikke kaste følelsen sin fordi synsere på kg synes hun er teit, mens de selv skryter av at de er så praktiske og ikke bryr seg. Men en ting ER sikkert. Forhold der partnerne ikke er villig til å validere hverandres følelser, har selvfølgelig større sjanse for å gå dukken, for DET er forhold der partene ikke føler seg sett, og der partnerne ikke er rause med hverandre. Anonymkode: 845db...958 Det har med mennesketyper å gjøre. De som er mest lidenskapelige opplever også de største bølgene. Det er rett og slett tryggere å holde jevn fart enn å gasse på og bremse hardt ned. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #26 Del Skrevet 26. september 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Hvis du ønsker deg et frieri, må du nesten fortelle ham det. Han er ikke tankeleser. Det viktigste er vel uansett å være gift, ikke frieriet? Eller så kan hun fri. Anonymkode: 57adb...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #27 Del Skrevet 26. september 2023 Så hyggelig ❤️ Hos meg ble det som følgende: "Nå har jeg bestemt meg for at siden du ikke ønsker å gifte deg med meg, så skal vi gå fra hverandre". Så ville han plutselig gifte seg, han hadde bare ikke skjønt hvor viktig dette var for meg. Så giftet vi oss kort tid etter. "Superromantisk" rådhusbryllup uten en gjest, og uten glede i livet. Går vel fra hverandre snart likevel. Han er bitter fordi jeg tvang ham, jeg er bitter fordi han sa han ville men gjorde det tydelig etter hvert at jeg tvang ham. Og da var det for sent å snu. Anonymkode: bb666...203 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #28 Del Skrevet 26. september 2023 Brunello skrev (5 minutter siden): Det har med mennesketyper å gjøre. De som er mest lidenskapelige opplever også de største bølgene. Det er rett og slett tryggere å holde jevn fart enn å gasse på og bremse hardt ned. Man er som man er, og man skal ha respekt for andres ulike temperamenter, spesielt når man er i forhold. Har man blitt sammen med en mer lidenskapelig person, så har man det. Vi har ikke sett noe annet av Ts enn skuffelse i akkurat denne situasjonen. Derfor vet vi heller ikke noe om hennes temperament for øvrig. Da skal jo ikke fremmede be henne være fornøyd med noe hun er skuffet over. Som vanlig er det paret som må kommunisere, og de må fortelle hverandre hva de ønsker. Hvis dette er noe som er viktig for ts, må hun formidle det til sin kjæreste. Anonymkode: 845db...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. september 2023 #29 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man er som man er, og man skal ha respekt for andres ulike temperamenter, spesielt når man er i forhold. Har man blitt sammen med en mer lidenskapelig person, så har man det. Vi har ikke sett noe annet av Ts enn skuffelse i akkurat denne situasjonen. Derfor vet vi heller ikke noe om hennes temperament for øvrig. Da skal jo ikke fremmede be henne være fornøyd med noe hun er skuffet over. Som vanlig er det paret som må kommunisere, og de må fortelle hverandre hva de ønsker. Hvis dette er noe som er viktig for ts, må hun formidle det til sin kjæreste. Anonymkode: 845db...958 Jada, man må gjerne si hva man ønsker. Mitt poeng er at det lett blir som i innlegget over ditt om det er sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sproffen Skrevet 26. september 2023 #30 Del Skrevet 26. september 2023 Ingenting som hindrer deg i å fri på en romantisk måte hvis det er det du ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #31 Del Skrevet 26. september 2023 Kanskje dere må snakke sammen? Forventningsavklaring er viktig. Her fikk mannen beskjed tidlig i forholdet at det aldri skulle være noe frieri. Ingen av oss ville egentlig gifte seg, men jeg var tydelig på at hvis det endrer seg så kommuniserer vi. Vi frir ikke. Jeg synes overhodet ikke frieri er romantisk. Tvert imot, det understreker gamle tradisjoner som trykker ned kvinner. Det er liksom mannen som styrer, han bestemmer når kvinnen er verdig, han bestemmer at hun skal få tillatelse til å gifte seg med ham, o høye herre. Romantikk for meg forutsetter likestilling. Vi ble enige om å gifte oss mens vi satt med hver vår kaffe en morgen på hytta. Det var en nydelig samtale, ikke en monolog fra den ene. Anonymkode: 6de83...733 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #32 Del Skrevet 26. september 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Jada, man må gjerne si hva man ønsker. Mitt poeng er at det lett blir som i innlegget over ditt om det er sånn. Og min erfaring er at dette ikke gjør så mye så lenge partene er gode til å snakke med hverandre. Etter hvert som man lærer hverandre å kjenne, gjennom å si fra og samtale om slikt, så lærer man også hva som er viktig for den andre. Denne situasjonen har kan hende en enkel overføringsverdi til andre ting. Hvis dette er viktig for TS, så tenker jeg at det er sannsynlig at det også er viktig for henne at det blir gjort litt stas på henne på bursdagen for eksempel - rett og slett at hun er litt seremoniell av seg. Da kan man bruke den innsikten til å forstå litt mer også utover den konkrete situasjonen. Så skal det selvfølgelig gå begge veier. For min eks var det viktig å stå opp og legge seg til samme tid, ellers kunne han bli gretten og ute av seg, og det gjenspeilte for eksempel hans forhold til rutiner generelt. Da kunne jeg bidra med å være klar overfor ham angående tidspunkter etc. Det er sånn man gir og tar, tenker jeg. Men det er klart, man må jo ta kampen der det er viktig. Hvis det er noe som går over, er det kanskje ikke det. Men jeg får følelsen av at dette er viktig for ts. Anonymkode: 845db...958 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #33 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboer og jeg hadde en kveld en samtale om dette med å være gift og etablert før huskjøp og barn og slik. Begge var enige at man ønsket å gifte seg før en slik økonomisk etablering. Så spurte han om vi skulle ta en tur på senteret for å se på ringer, og jeg svarte at det kunne vi godt. Og det var det liksom. Da skal vi gå og se på ringer sammen. Er vi liksom forlovet nå da? Det var ikke helt dette jeg så for meg. Dersom dette er det hele så blir det veldig klinisk, praktisk og uromantisk syntes jeg… Sitter ikke igjen med noen god følelse😔 Anonymkode: ca751...002 Skjønner ikke problemet. Dere hadde en samtale og han spurte deg om dere skulle se på ringer og du sa ja. Lag en koselig kveld og ta på dere ringene sammen og kall dere forlovet etter dette. Du synes dette er kaldt og praktisk, jeg personlig hadde elsket det. Hvorfor sa du ikke noe til samboeren din den kvelden? At du føler det som du skriver her? Anonymkode: e7856...2f7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 26. september 2023 #34 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboer og jeg hadde en kveld en samtale om dette med å være gift og etablert før huskjøp og barn og slik. Begge var enige at man ønsket å gifte seg før en slik økonomisk etablering. Så spurte han om vi skulle ta en tur på senteret for å se på ringer, og jeg svarte at det kunne vi godt. Og det var det liksom. Da skal vi gå og se på ringer sammen. Er vi liksom forlovet nå da? Det var ikke helt dette jeg så for meg. Dersom dette er det hele så blir det veldig klinisk, praktisk og uromantisk syntes jeg… Sitter ikke igjen med noen god følelse😔 Anonymkode: ca751...002 Hvorfor prater du ikke med han om dine tanker og følelser rundt dette? Om du ikke klarer å gjøre det så spiller det liten rolle hvor romantisk og fantastisk frieriet er for forholdet kommer jo aldri til å fungere på en bra måte uten kommunikasjon 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. september 2023 #35 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller så kan hun fri. Anonymkode: 57adb...f1f Selvsagt, men poenget her var vel at TS ønsket et frieri. Og siden ikke alle ser på et romantisk frieri fra mannen som noe selvsagt, bør man formidle at det er dette man ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 26. september 2023 #36 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er vi liksom forlovet nå da? Anonymkode: ca751...002 Jaaa, om de har tenkt til å gifte dykk, så er de det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #37 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres da kjempekoselig ut synes jeg da. Å gå på senteret og se på ringer sammen med den man elsker. Anonymkode: 0b250...a1e Enig. Det er akkurat det jeg og samboer gjorde. Det var ikke noen diger romantisk greie over det. Han spurte bare plutselig om jeg ville gifte meg med han og en liten stund etterpå gikk vi og så på ringer sammen og fant noen vi likte. Og nå er vi forlovet. Anonymkode: b8144...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 26. september 2023 #38 Del Skrevet 26. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lever TS (og du) i middelalderen? Anonymkode: 0b250...a1e Jeg kan å fri. Resultatet av frieriet er en avtale om å inngå ekteskap og da er en forlovet. Endret 26. september 2023 av Flintis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #39 Del Skrevet 26. september 2023 Jeg personlig kan ikke tenke meg noe mer romantisk enn å bli enige om å gifte seg. Synes høytidelig frieri er latterlig. Anonymkode: 5e02c...0ef 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #40 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man vet jo ikke hvordan andre forholder seg til frierier. Det man derimot får sørge for å finne seg, er en kjæreste som faktisk synes det er viktig å være raus med den andres følelser. Man trenger ikke være opptatt av frieri selv, men man kan møte kjæreste på kjærestes behov. Man trenger altså ikke finne en romantiker, men en fyr som bryr seg om en. Hvis noe ikke er så viktig for meg, men viktig for min kjæreste, er jeg jo villig til å lytte og strekke meg. Det kalles å være i forhold. Anonymkode: 845db...958 Men hvis kjæresten ikke på noe tidspunkt har tilkjennegjort dette behovet, så må man ikke bare være "raus", man må også være tankeleser... Jeg strekker meg gjerne langt for mannen min, men å gjette meg frem til hva han tenker, det orker jeg bare ikke. Jeg har venninner som har sagt rett ut hva de ønsker seg, og da får de jo det. Romantisk frieri, flotte ringer, at mannen ber hennes far om tillatelse, og så videre. Si det rett ut, eller i det minste hint skikkelig hardt om at det er det du ønsker deg. Så TS, om du fremdeles vil gifte deg med fyren, og du synes det er helt feil å faktisk snakke sammen som voksne mennesker, så får du sette på de mest hyperromantiske frieri-filmene du vet om på TVen hver dag og sitte og tørke tårer midt på stua over at det er "såååå romantisk" helt til han tar hintet. Anonymkode: bb805...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå