AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Jeg er livredd for å skatte for lite! Vil ikke ha baksmell. Problemet mitt er ar jeg skjønner jo ikke hvordan jeg skal regne ut riktig skattetrekk pga. bilen min. Jeg har firmabil som jeg disponerer som fri bil. Jeg skatter dermed av den hver måned. I tillegg til lønna mi, er det en ekstra linje med bilgodtgjørelse. Kan noen hjelpe meg? Brutto i mnd: 48200 Bil: 11500 (skatter jo da av dette, det er en ny elbil) Ekstra skattetrekk: 1000 Anonymkode: 4877c...22e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Logg deg på skattetaten og sjekk at du har lagt inn riktig sum for inntekt og fradrag (renter). Firmabilen kan du legge inn når selvangivelsen kommer. Ingen grunn til å stresse med det nå. Anonymkode: 26e14...496 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er livredd for å skatte for lite! Vil ikke ha baksmell. Anonymkode: 4877c...22e Hvorfor er du livredd for det? Du kan jo spare litt ekstra så du ikke er blakk når "smellen" evt kommer. Anonymkode: 9f42b...2ae 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Logg deg på skattetaten og sjekk at du har lagt inn riktig sum for inntekt og fradrag (renter). Firmabilen kan du legge inn når selvangivelsen kommer. Ingen grunn til å stresse med det nå. Anonymkode: 26e14...496 Det blir det baksmell av, og det var vel det ts ville unngå? Anonymkode: e90b2...e82 2
newman01 Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Logg deg på skattetaten og sjekk at du har lagt inn riktig sum for inntekt og fradrag (renter). Firmabilen kan du legge inn når selvangivelsen kommer. Ingen grunn til å stresse med det nå. Anonymkode: 26e14...496 Den løsningen blir jo GARANTERT baksmell. Trådstarter ønsket å unngå det. Her er skattekalkulator for firmabil for 2023: Skatt på firmabil (smartepenger.no) 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 Hvis baksmell er den store skrekken kan du oppjustere skatteprosenten din ved å logge inn på skatteetaten.no med bankid. Sett opp prosenten så mye at du er sikker på å betale nok skatt. Da får du jo lavere lønn utbetalt, men får tilbake pengene ved neste skatteoppgjør med rente, ca juli hvert år, så i teorien skal du ende opp med det samme til slutt uansett. Man kan kanskje også sette ned skatteprosenten, dette blir vel da som å ta opp lån hos staten, også der med rente antar jeg, og må da betale tilbake neste skatteoppgjør. Anonymkode: 652d6...264
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Ut fra det du skriver så er verdien for firmabilen 11500. Legg til det x12 som inntekt så får du hvor mye skatt du skal betale på kalkulatoren til skatteetaten Anonymkode: b9282...c8b
newman01 Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Er ikke det en latterlig dyr firmabil? En firmabil til 900k ga rundt 9k eller noe sånt
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 newman01 skrev (8 timer siden): Er ikke det en latterlig dyr firmabil? En firmabil til 900k ga rundt 9k eller noe sånt Det kommer an på type, alder og en par andre ting. Men jeg antar at de 11500 er inntektspåslaget som hun skal skatte av, ikke skatten Anonymkode: b9282...c8b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis baksmell er den store skrekken kan du oppjustere skatteprosenten din ved å logge inn på skatteetaten.no med bankid. Sett opp prosenten så mye at du er sikker på å betale nok skatt. Da får du jo lavere lønn utbetalt, men får tilbake pengene ved neste skatteoppgjør med rente, ca juli hvert år, så i teorien skal du ende opp med det samme til slutt uansett. Man kan kanskje også sette ned skatteprosenten, dette blir vel da som å ta opp lån hos staten, også der med rente antar jeg, og må da betale tilbake neste skatteoppgjør. Anonymkode: 652d6...264 Stemmer at du kan sette ned skatteprosent også. Jeg gjør det hvert eneste år, og det er et helt rentefritt (lån") så lenge du betaler det i mai og ikke venter til august/september. Skrekken for meg er penger tilbake da rentene er ekstremt dårlig. Vil mye heller få baksmell. Anonymkode: 4d5b1...19b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå