loli953 Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Jeg har et scenario jeg trenger hjelp til: Hvis man står i en rundkjøring hvor det ikke er merket opp for 2 felt, men det er breit nok til at to små personbiler kan stå ved siden av hverandre. Så står det er buss som skal til venstre og en personbil som skal rett frem. Bussen står først og bruker store deler av veien i påvente av at det blir klart til å kjøre ut i rundkjøringen. Bilen kjører opp på høyre side av bussen og legger seg i blindsonen til bussen. Bussen kjører ut i rundkjøringen sammen med bilen og i det bussen skal starte svingen til venstre treffer den personbilen helt bak ca. der hvor bakerste hjul er fordi personbilen ikke får plass. Så bussen får skade ved hjulet bak og personbilen foran. Hvem har skylda? Bussen treffer personbilen siden når bussen svinger til venstre går jo rumpa automatisk ut mot høyre. Noen som har noen regler å vise til? Skal bussjåfør passe på at det ikke ligger noen på sin høyre side når den kjører i rundkjøringen eller skal personbilen vise mer aktsomhet?
Schmuhu Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 1 minutt siden, loli953 said: Bilen kjører opp på høyre side av bussen og legger seg i blindsonen til bussen. Har du lyst å fortsette livet ditt så burde du unngå en slik plassering uansett regelverket. Verst er det faktisk på høyre siden av større fartøy. Bruk en av pedalene dine og kom deg ut av situasjonen. 2 minutter siden, loli953 said: Hvem har skylda? Har verken skilt eller markeringer på veien fortalt om to felter, så er skyllen hos bilen som kjapper seg forbi. Da var det kun ett felt som var bred. Om det faktisk var to felt, så blir det spennende. Da vet jeg ikke men trafikkekspertene her byr sikker på en god debatt i saken. Schmuhi 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Er det kun 1 felt ved rundkjøringen er det den bilen som kom sist pg dermed la seg i ett ikke eksisterer felt sin skyld. Anonymkode: bb327...78e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Er det ikke merket opp to felt er det en grunn til det, og da er det ikke alltid plass til to ved siden av hverandre. Den som kom opp sist har skylden. Busser og vogntogs blindsone og svingradius er noe en lærer om når en tar førerkort, så det er naturlig å gi de mer plass enn småbiler. Anonymkode: a16e2...815 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Om bussen sto der først, og viste at den skal til venstre, burde bilisten holdt seg bak. For en hver pappskalle som har kjørt bil noen år vet godt at en buss trenger god plass når den skal svinge krappe svinger. Men skyldeling er det nok forsikring som avgjør. Anonymkode: 0fd54...1ff
loli953 Skrevet 26. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2023 Jeg mener det åpenbart er personbilen sin feil, det mener mitt forsikringsselskap også. Motpart derimot vil ikke erkjenne skyld og jeg er redd for at det skal gå mot skylddeling. Vet ikke hvor bastante forsikringsselskap er i sånne saker? Håper i såfall at mitt forsikringsselskap krangler litt på det og står på at det var motparten sin skyld. Ville bare ha noen flere argumenter dersom det er behov for det i saken, takk!
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 loli953 skrev (33 minutter siden): Jeg mener det åpenbart er personbilen sin feil, det mener mitt forsikringsselskap også. Motpart derimot vil ikke erkjenne skyld og jeg er redd for at det skal gå mot skylddeling. Vet ikke hvor bastante forsikringsselskap er i sånne saker? Håper i såfall at mitt forsikringsselskap krangler litt på det og står på at det var motparten sin skyld. Ville bare ha noen flere argumenter dersom det er behov for det i saken, takk! Var noen som kjørte rett i meg i ett kryss. De påstod at jeg hadde kjørt alt for fort inn i krysset slik de ikke rakk å stoppe. De hadde vikeplikt. De nektet skyld. De anmeldte det for å slippe unna. Det hjalp lite altså. Din sak virker veldig grei ut. Så tviler på det blit skylddeling bare noen idioter som ikke vil ut med egenandel eller har lånt en bil. Anonymkode: bb327...78e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Personbilen har skylda. Kan ikke forstå hva sjåføren tenkte på når hen plasserte seg der hen gjorde. Anonymkode: 859c9...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå