Gå til innhold

Dere som bor på gård eller rett ved siden av en gård

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med støy og lukt? Vet at de gjødsler og det selvsagt lukter noen dager etter, men hvordan er det ellers i året? Og lyder fra traktorer og sauer, blir det mye eller går det helt fint? Blir kanskje en vanesak. Og fluer, blir der et problem? Vurderer å kjøpe et hus, men dette holder meg igjen. På visning merket jeg ingenting utenom litt svak lukt, men det var jo kun i 40 min. Vet jo ikke hvordan det er ellers. 

Anonymkode: b6cb5...549

Skrevet

Nabo til grisebonde, sauebonde, og kornbonde her.

Enkelte dager er lukten fra grisefjøset ille, men de fleste dager ikke.

Breking fra sauene, og kiming fra bjella høres godt på sommerkvelder, men er absolutt ikke plagsomt.

Traktorstøy fra tidlig morgen til sene kvelden i perioder ved gjødsling, pløying/såing, innhøsting. 

Selvfølgelig gjødsellukt når det gjødsles, men det er kortvarig. 

Mye støv fra åkerne når det er tørt, og under pløying og innhøsting.

Mye trips når vi har varme sommere!

Men bortsett fra tripsen  plages vi veldig lite 🙂

Anonymkode: f087a...c8d

Skrevet

Jeg må legge til: vi har valgt å beholde store trær som skjerming mot lyd og støv, og det fungerer veldig godt for oss.

Naboer som har hugget ned alt av vegetasjon plages (i følge dem selv) litt mer av støvet enn vi gjør.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynner å bli en stund siden jeg bodde på og ved gård men det er jo lyd hele tiden, fra dyr, maskineri, folk og så har man mye lukt spesielt når de gjødsler men og utenom.

Men jeg er og mer bymenneske enn gårdsmenneske så jeg merker det nok mer. Venninna mi bor nå på et nydelig sted men idyllen brister litt når 3 av barna til bonden ofte kommer kjørende og skrikende på ATV dagen lang, det er helt ekstremt.. Så alt er relativt når det kommer til lyd og omgivelser og man vet jo aldri hvordan ting blir.

Gården kan selges og bli bebodd av noen ræva mennesker som suser rundt på ATV til alle tider og ikke følger med på at dyrene tråkker ned eiendommen din.. Men drittnaboer kan man treffe på overalt.

Anonymkode: b76b4...6a1

• Nyttig 1
Skrevet

Bjellelyd fra sauer syntes jeg er ganske slitsomt. Kan ikke tenke meg hvordan det er for sauene selv, de må bli sprø av det.

Du kan risikere at dyrene bryter seg ut og ødelegger hagen din

Noen bønder bråker veldig tidlig og/ eller veldig sent på natt. Kan være vanskelig å sove.

Jeg har nok mistet en del respekt for bønder etter jeg bodde i nærheten av dem for noen år siden.

Anonymkode: 8cbe8...176

Skrevet

Lyder og lukter fra en gård er bare beroligende. Freden som råder der i forhold til bylarm er bare deilig. Sauebjeller er verdens mest beroligende sove lyd. Alt i alt: livet på landet er å anbefale :)

Anonymkode: ff20e...c19

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er fra småbruk, men bor i by nå. Når jeg er hjemme hører jeg sv og til bjeller, rauting, breking. Kan ikke huske at gyllelult varte så lenge. Ikke mye støy fra traktorer.

Det plager meg mer med alle bikkjene som bor i byggefeltet jeg bor i nå🙂

Anonymkode: ad4b9...3b0

• Liker 4
Skrevet

Egentlig ikke noe plagsomt med lyder/lukt fra gården, men eierene har en nevø fra helvete som tror han er bonde og superviktig - han støyer noe jæ… med store traktorer seint på kveld…. Dette har riktignok ikke noe med gårdsdriften å gjøre😉

Anonymkode: 9b0e6...585

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

. Kan ikke huske at gyllelult varte så

Er dette et dialektord for gjødsel?  (På dialekten min heter det frau 😂 )

Skrevet

Tidligere nabo til storfe-bonde. Hørte litt rauting og bjeller iblandt, men aldri plagsomt. Kunne høre traktor når de kjørte ut rundballer. Generelt mindre støy enn noen andre steder jeg har bodd. Og jeg har flyttet mye de siste 20 årene. De leide jorder hos oss også, så hørte litt mer traktor når de pløyde og høstet da, men aldri noe plagsomt. Mye mer plagsomt med barn/hunder i boligfelt.

Men de måtte komme hente kyr fra gårdsplassen vår med ujevne mellomrom.

Anonymkode: 6b8fa...3b6

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bjellelyd fra sauer syntes jeg er ganske slitsomt. Kan ikke tenke meg hvordan det er for sauene selv, de må bli sprø av det.

Du kan risikere at dyrene bryter seg ut og ødelegger hagen din

Noen bønder bråker veldig tidlig og/ eller veldig sent på natt. Kan være vanskelig å sove.

Jeg har nok mistet en del respekt for bønder etter jeg bodde i nærheten av dem for noen år siden.

Anonymkode: 8cbe8...176

Men du spiser enda mat sikkert?

Jeg bor på gård og driver denne med mannen min. Mannen min er fulltidsbonde. 

Det er INGEN bønder som ønsker å jobbe kveld/natt, men dessverre er det ingen som kan råde over været så for å rekke over alt i den travle og korte sesongen så må man av og til arbeide til ukurante tider. Naboene her klager aldri, de vet at bonden ønsker ingenting annet enn å faktisk kunne sove til vanlig tid, men da rekker de det ikke innen regnet kommer. Og da kan en hel avling bli ødelagt. Jeg ser knapt mannen min de ukene vårvinna og slåttene står på. Derfor blir jeg blir mektig provosert av at folk mener bøndene gjør dette for å være jævlige. Når jeg vet hvor sliten mannen min er og hvor mange i landbruket som tar livet sitt fordi de aldri blir ferdig med arbeidet og fordi befolkningen ugleser dem.

Så TS, hvis du allerede nå er usikker på om du orker det det vil innebære å bo ved siden av en gård, så bare dropp det. Det blir neppe godt naboskap hvis du ikke orker det som hører med på bygda.

Anonymkode: 2c74c...85c

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du spiser enda mat sikkert?

Jeg bor på gård og driver denne med mannen min. Mannen min er fulltidsbonde. 

Det er INGEN bønder som ønsker å jobbe kveld/natt, men dessverre er det ingen som kan råde over været så for å rekke over alt i den travle og korte sesongen så må man av og til arbeide til ukurante tider. Naboene her klager aldri, de vet at bonden ønsker ingenting annet enn å faktisk kunne sove til vanlig tid, men da rekker de det ikke innen regnet kommer. Og da kan en hel avling bli ødelagt. Jeg ser knapt mannen min de ukene vårvinna og slåttene står på. Derfor blir jeg blir mektig provosert av at folk mener bøndene gjør dette for å være jævlige. Når jeg vet hvor sliten mannen min er og hvor mange i landbruket som tar livet sitt fordi de aldri blir ferdig med arbeidet og fordi befolkningen ugleser dem.

Så TS, hvis du allerede nå er usikker på om du orker det det vil innebære å bo ved siden av en gård, så bare dropp det. Det blir neppe godt naboskap hvis du ikke orker det som hører med på bygda.

Anonymkode: 2c74c...85c

TS her. Jeg har vokst opp på bygda, og bor fortsatt "på landet", men ikke ved siden av gård og  jorde med dyr som beiter. Her er det snakk om sauer helt inntil hagen. Det tar ca 8 min å kjøre fra der jeg bor nå, til det huset jeg vurderer. Jeg er veldig takknemlig for at vi har bønder, og vet de må få jobbe og stå på til alle døgnets tider. Jeg hadde aldri klaget eller laget surt naboskap, men det er kanskje ikke helt for meg å bo helt oppi alt det. Takk for svar alle sammen. 

Anonymkode: b6cb5...549

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gylle er husdyrgjødsel som er blandet med vann for å bli mer tyntflytende slik at den kan pumpes og sprutes ut over jordene

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 16.22):

Fra Steinkjer du eller?

Anonymkode: 6879d...9e5

Skrevet
The Kavorka skrev (På 26.9.2023 den 17.47):

Gylle er husdyrgjødsel som er blandet med vann for å bli mer tyntflytende slik at den kan pumpes og sprutes ut over jordene

Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også 🙂

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fra Steinkjer du eller?

Anonymkode: 6879d...9e5

Nei 🙂  

Annonse
Skrevet

Bor rundt 4 sauebønder, i variende størrelse. Ene bonden har sau som beiter på jordet rett ved siden av hagen og huset vårt, det er forferdelig støyende når de går med bjellene på da. Særlig de sauene som er mye i bevegelse gjør at det blir irritende å ha bjellelyden så tett innpå, hører bjellene både seint og tidlig.  Ellers er det jo litt traktorkjøring, særlig i tiden de slår jordene, men det bryr meg ingenting. Litt lukt er det når de gjødsler, men det varer bare samme dagen, så merker vi ikke noe til det lengre. 

Anonymkode: ef661...aff

Skrevet

Fluer

Mye fluer. 

Anonymkode: b66fe...6cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 16.22):

Skreiv feil, mente gyllelukt. Og ja, det er sikkert dialekt for gjødsel. Frau har jeg aldri hørt om😂 Vestland her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...