Gå til innhold

Vanskelig situasjon med 5 åring og to venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har ofte to jevnalderende venner fra barnehagen over på lekebesøk og jeg merker at den ene av de er svært dominerende ovenfor de to andre.

Dersom leken ikke foregår på dette barnets premisser blir det fort krangling og dårlig stemning. Jeg merker at de to andre blir litt lei av å leke med dette barnet, og gruer seg til h*n kommer, men føler også et ansvar for å inkludere dette barnet i et felleskap. Vet at mor er mye syk og far bor et annet sted. Såvidt jeg vet har ikke barnet noen diagnoser. Men hva gjør man i slike tilfeller? Blir jo feil å «tvinge» til vennskap. Har også tatt det opp med mor som sier hun vet at barnet kan være slik. Men ingenting har endret seg. 

Noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 740eb...8cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter én og én?

Anonymkode: d0663...b7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fortsettter å invitere, barnet trenger jo å øve på det sosiale 

Anonymkode: e3441...b3c

Skrevet

Slik et det. Barn er forskjellige, og dette er situasjoner de vil oppleve gjentatte ganger opp gjennom. 

Det er jo fin læring for alle egentlig. Og at du har tatt det opp med mor er jo greit det, men hva forventer du at mor skal kunne gjøre med en femåring? Hun kan selvsagt prate med barnet om hva som er viktig, at man må bytte på å bestemme i lek etc. , Men hun er jo ikke tilstede hjemme hos dere når de leker, for å kunne korrigere uønsket oppførsel. 

De er jo i en alder hvor de må lære å være venner, og lære i situasjoner om hvordan og hva de skal gjøre, og da er vår jobb å hjelpe de underveis. Ikke stenge ute.. 

Har du prøvd å hjelpe barne med å løse situasjonen når det skjer? 

Jeg hadde ikke utelatt dette barnet, men jeg hadde nok også byttet på å invitere begge to samtidig, og en og en. 

Anonymkode: 1f538...803

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsettter å invitere, barnet trenger jo å øve på det sosiale 

Enig. Dette er en femåring! Det er lov å irettesette eller veilede andres barn når de er på besøk hos deg. Si i fra når noe skjer, hjelp barna å løse konflikter sammen eller få dem til å bytte aktivitet om det blir for mye. Det er selvsagt også greit å invitere venner én og én, men det er ikke greit å ekskludere. Tenk på hvordan du ville likt at andre behandlet ditt barn. 

Skrevet

Barn kan være slik uavhengig om foreldre er syke eller skilt. 
Jobber i barnehage og ser dette hos barn med høyt dannede og ressurssterke foreldre! 
Steng for all del ikke barnet ute. Om noen år kan ditt barn bli dramaqueen eller snipete en periode, da hadde du nok reagert veldig om andre foreldre avviste barnet sitt. 
Er selv mor til ungdommer, og jeg skal love deg at det sosiale går opp og ned fra barn til voksen 

Anonymkode: c6f1a...dac

Skrevet

Ikke inviter den dumme ungen. 

Anonymkode: d7c16...0e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så kan vi sitte å klø oss i hodet om 10 år og lure på hvorfor ungdommer får skolevegring, selvskader, ruser seg osv. 

når de gjennom hele barndommen har møtt stengte dører og ikke har hatt venner 

• Liker 1
Skrevet

Sånn er livet, sier jeg og. Fortsett med å inkludere. Man må opp gjennom livet bli vant til å være med ulike mennesker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så kan vi sitte å klø oss i hodet om 10 år og lure på hvorfor ungdommer får skolevegring, selvskader, ruser seg osv. 

Så lett er det ikke. De som sliter psykisk og derfor ruser seg og dropper ut av skole samt selvskader kan likesågodt ha hatt mange venner og blitt invitert overalt.  De kan bli rusmisbrukere nettopp fordi ingen satt grenser for dem når de oppførte seg som drittunger, og alle voksne bare lot de ha slik dårlig oppførsel mot andre barn. Så dette går begge veier.  Jeg personlig synes at slike barn burde få konsekvenser for sin oppførsel.  Hvordan sjal de ellers lære?

Anonymkode: 62ebf...b55

• Nyttig 1
Skrevet

Fortsett å be begge to, både alene og sammen. Barn må lære seg hvordan man leker sammen og finner ut av ting. Når de bare er fem år er det for tidlig å bare la humla suse. Foreldre må våge å blande seg inn (når de ser at det trengs) og våge å sette grenser i eget hus. "Her hos oss sier eller gjør vi/gjør vi ikke sånn", osv. Blir barnet fornærmet er det vel ingen krise? Jeg tenker at de kan være gode venner selv om den ene liker å bestemme. Ikke avskriv vennskapet allerede nå når de er fem... 

Anonymkode: 963fe...eea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutt ut

Skrevet

Hvordan mener du at ditt barn skal lære seg konfliktløsning, dersom du kommer å fjerner problemet hele tiden?  Fortsett å invitere barnet. Lær ditt barn å gi og ta, at man må lære seg å være med folk som er annerledes. Gi ifra seg styringen og la andre overstyre, samtidig som at man må lære seg selvhevdelse og å stå opp for seg og sitt. Ditt barn trenger dette barnet for sin egen utvikling på lik linje som at den andre trenger din for å lære seg god sosial kompetanse. Barnet trenger å lære seg å samhandle med andre, samtidig som at ditt og det andre må lære seg selvhevdelse, ta plass og stå opp for seg selv m.m. Uten å ty til vold, uten å overkjøre andre. Det lærer man kun ved å samhandle med andre barn og med god veiledning av voksne. 

Det å krangle og bli uenige er ikke farlig, det er bra for utviklingen. Hadde barnet vært voldelig og utagerende så hadde det vært noe helt annet. Voksne må lære seg å slutte å blande seg inn og la barna finne utav ting selv. Voksne skal korrigere og veilede, ikke løse problemene for dem og spesielt ikke ved å fjerne "problemet". 

Anonymkode: edb7f...70e

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare barnet som er dominerte som må jobbe for å fungere i sosiale relasjoner. Det er også de to andre som må lære seg hvordan å sette grenser for seg selv i lek. Husk at det er tre barn sine følelser og opplevelser oppi dette. I denne situasjonen virker det som det fort blir to mot en, selv om jeg forstår at det blir slik når den ene er dominerende og håndterer dårlig at det ikke går ønsket vei. Men husk at dette barnet fort merker om andre reagerer negativt og ikke prøver å forstå barnet og dens opplevelse. 

Hva gjør du som voksen når du ser at det kan skjære seg under lek? 

• Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Eller klø oss i hodet og lure på hvorfor drittsekkidioter får holde på med å terrorisere deres omgivelser, mens vanlige flinke barn ikke tror de er verdt noe, fordi diagnosebarn «ikke kan noe for det» og alltid må prioriteres. 

• Liker 3
Skrevet

Spør mor om hvilke konsekvenser dette får for barnet når mor opplever denne adferden. Og så forteller du at du kommer til å gi barnet 1 advarsel om å endre adferd før du sender barnet hjem. 1 advarsel per besøk. Kanskje varer besøket bare 10 minutter de første gangene, men jeg tror dere vil se en adferdsendring ganske kjapt. Og hvis mor ikke er enig i metodene dine så får du si at det er kriteriene for at du inviterer på besøk. Så får hun selv bestemme hva hun vil for sitt eget barn. 

Anonymkode: bf0aa...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...