Gå til innhold

Samlivsbrudd kort tid etter huskjøp, han sluttet å betale og nekter å la meg kjøpe han ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samlivsbrudd med felles barn få måneder etter boligkjøp. Det har altså ikke økt noe i verdi, og vi står med hver vår egenkapital + lån.

Han har ikke råd til å kjøpe ut meg. Jeg har råd til å kjøpe ut han, men det er jo skyhøye renter nå i mellomtiden. Så jeg betaler nå hele huslånet alene, uten at huset står helt på meg. Jeg har sagt at han må overføre sin andel til meg, eller betale sin del av huslånet. Nå betaler jeg jo ned på noe som ikke blir mitt... Og det er ikke avdragsfritt heller, så det er både renter og avdrag. Jeg får ikke tatt nytt huslån om han ikke overdrar sin andel til meg, så jeg blir jo helt låst her. Han sier rett ut at han skal ødelegge for meg og gjøre livet mitt mest mulig vanskelig. Hva gjør jeg her nå..? 

Anonymkode: d08c0...ca0

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud.. ring advokat så fort som mulig! Og banken! Du må bare betale din del så får han misligholde sin? Aner ikke men kan han bare slutte å betale liksom?

Anonymkode: 07328...405

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

Ring bank og advokat. Et skritt er evt å sende varsel om tvangssalg. 

Anonymkode: 726f7...ba7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud.. ring advokat så fort som mulig! Og banken! Du må bare betale din del så får han misligholde sin? Aner ikke men kan han bare slutte å betale liksom?

Vi har felles boliglån. Har ringt banken, skal dit denne uken på møte.

(Det er voldssak dette, men jeg har ikke anmeldt han enda.. Jeg er redd han i tillegg, så jeg ønsker ikke å provosere mer enn nødvendig. Hadde ikke barna nettopp flyttet hadde jeg bare solgt og gitt blanke, men jeg kan ikke utsette barna for enda en flytting :(  De har det tungt nok med en far som ikke gir lyd fra seg.)

• Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring bank og advokat. Et skritt er evt å sende varsel om tvangssalg. 

Anonymkode: 726f7...ba7

Men dette vil jo gå utover meg også? Det er jo masse løpende utgifter her og ja.. Han har ikke endret adresse, jeg har meldt fra, men det tar så lang tid. Så jeg får ikke søkt stønad for å være alene heller. Han betaler bidrag da, fikk både i august og september. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har felles boliglån. Har ringt banken, skal dit denne uken på møte.

(Det er voldssak dette, men jeg har ikke anmeldt han enda.. Jeg er redd han i tillegg, så jeg ønsker ikke å provosere mer enn nødvendig. Hadde ikke barna nettopp flyttet hadde jeg bare solgt og gitt blanke, men jeg kan ikke utsette barna for enda en flytting :(  De har det tungt nok med en far som ikke gir lyd fra seg.)

Å utsette barna for enda en flytting i denne situasjonen er ikke en ulempe men en redning. Du har nå blitt fanget med en fyr som tror at du nettopp ikke kommer til å gjøre noe for å komme deg vekk og det må du. For barna er det det beste å flytte. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Å utsette barna for enda en flytting i denne situasjonen er ikke en ulempe men en redning. Du har nå blitt fanget med en fyr som tror at du nettopp ikke kommer til å gjøre noe for å komme deg vekk og det må du. For barna er det det beste å flytte. 

Det er omstendigheter her som gjør at flytting må være siste utvei. Jeg ønsker ikke å utdype mer, dette er vanskelig. (Vi har stort støtteapparat rundt oss, kommune, helsevesen og barnevernstjenesten er inne og støtter som beste de kan. Det er en felles anbefaling om å ikke flytte)

• Hjerte 8
Skrevet

Det er omstendigheter her som gjør at flytting må være siste utvei. Jeg ønsker ikke å utdype mer, dette er vanskelig. (Vi har stort støtteapparat rundt oss, kommune, helsevesen og barnevernstjenesten er inne og støtter som beste de kan. Det er en felles anbefaling om å ikke flytte)

Men du har jo snart ikke noe valg hvis han nekter å betale.. skal du bare betale ned hele lånet og dere eie 50%50 da? For du kan neppe komme i ettertid og kreve skjevdeling selv om du har betalt alt, det må du være klar over nå at det er en risiko du må ta.. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan huset tvangsselges og dere kjøpe noe billigere? 

Anonymkode: 6a4b5...397

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hjelpeinstansene konkrete løsninger på hvordan du kan unngå flytting da? Og er de klar over hva alternativet er?

Anonymkode: b68cb...3c7

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke noe i lovverket som sier at du etter salg kan kreve tilbake det du har lagt ut av hans utgifter? Mener det er noe der.

Anonymkode: 19af8...f30

Skrevet

Du tar selvsagt kontakt med advokat i dag.

Anonymkode: 2a688...3a3

• Liker 4
Skrevet

Oi, dette er advokatmat - ikke KGmat TS. Ring i dag for å høre hvordan du skal gå frem videre. Mulig det blir noe økonomisk tap på deg, men en advokat kan nok bedre svare på hvordan du kan minimere det. Tenker også at tvangssalg er den eneste løsning om idioten nekter å selge.

Anonymkode: 17dc7...cd4

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er mulig å framkalle tvangssalg av kun hans del så vil det være det ideelle, men med forbehold om hvordan eierskapet er så tror jeg det blir vanskelig. Et alternativ er at du framkaller tvangssalg av hele boligen og forsøker å kjøpe den selv. Det var dere som var villige til å betale mest for den for ikke så lenge siden, så kanskje ikke det har kommet noen som er veldig lysten på den i mellomtiden. Kanskje kan du gjøre den minst mulig attraktiv ved salg og liste opp alle problemer du har funnet i prospektet for å få lavest mulig pris. Da kan det blir du som kommer best ut av det.

Dette er noe du kun bør snakke med en advokat om, ikke banken eller eksen.

Anonymkode: 7033e...acc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men dette vil jo gå utover meg også? Det er jo masse løpende utgifter her og ja.. Han har ikke endret adresse, jeg har meldt fra, men det tar så lang tid. Så jeg får ikke søkt stønad for å være alene heller. Han betaler bidrag da, fikk både i august og september. 

Pass på at han endrer adresse før deg. Søsteren min var i samme situasjon som deg. Hun endret adresse etter at det endelig ble solgt, men han lot være. Ungene endte da opp på samme adresse som han, noe som har skapt masse trøbbel for henne mtp.stønader og barnetrygd. Han er kun ute etter å lage et helsiket styr for henne.

Anonymkode: 85b89...176

• Liker 1
Skrevet

Hvis han melder flytting og du fortsatt bor der mens han eier 50/50 har han krav på husleie fra deg. Du bør enten skaffe advokat eller selge og flytte nå, hvis han ikke vil selge til deg.

Jeg tror at om dere legger det ut på markedet, har du rett til å kjøpe huset for det høyeste budet som kommer.

Anonymkode: a8921...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis han melder flytting og du fortsatt bor der mens han eier 50/50 har han krav på husleie fra deg.

Bare fra den datoen han kan dokumentere at han skriftlig har bedt om det. Uansett vil et slikt krav avvises med bakgrunn i at han ikke betaler på lånet. 

Anonymkode: 9d84b...cea

• Nyttig 1
Skrevet

Enig i at her bør du kontakte advokat, og også ikke vente for lenge før du gjør noe. 

Du kan begjære tvangsoppløsning av sameiet. Da går hele huset på tvangssalg. Hvis eksen setter seg helt på bakbeina, er dette eneste mulighet du har til å komme deg ut av felles eierskap med ham. 

Et annet alternativ er at du fortsetter å betale din del av lånet, og lar ham misligholde sin del. Banken har antakelig ordnet det slik at dere er realkausjonister for hverandre, så da vil hele huset, inkludert din del, gå på tvangssalg. Men du vil bare være ansvarlig for ditt eget lån. Jeg er usikker på om det er lurt å betale hans lån for ham, og hvor lett det vil bli å kreve disse pengene tilbake. 

Synes veldig synd på deg, en eks som gjør alt han kan for å sabotere er dessverre noe av det verste man kan komme borti… Men tror det er best sjanser for å løse dette hvis du er rask med å involvere advokat. 

Anonymkode: 1fd1e...e36

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i at her bør du kontakte advokat, og også ikke vente for lenge før du gjør noe. 

Du kan begjære tvangsoppløsning av sameiet. Da går hele huset på tvangssalg. Hvis eksen setter seg helt på bakbeina, er dette eneste mulighet du har til å komme deg ut av felles eierskap med ham. 

Et annet alternativ er at du fortsetter å betale din del av lånet, og lar ham misligholde sin del. Banken har antakelig ordnet det slik at dere er realkausjonister for hverandre, så da vil hele huset, inkludert din del, gå på tvangssalg. Men du vil bare være ansvarlig for ditt eget lån. Jeg er usikker på om det er lurt å betale hans lån for ham, og hvor lett det vil bli å kreve disse pengene tilbake. 

Synes veldig synd på deg, en eks som gjør alt han kan for å sabotere er dessverre noe av det verste man kan komme borti… Men tror det er best sjanser for å løse dette hvis du er rask med å involvere advokat. 

Anonymkode: 1fd1e...e36

Vi har felles lån, så betaler jeg bare halve terminbeløpet er det like mye mitt problem. Hadde han hatt eget lån hadde jo dette vært litt annerledes. 

Advokat har jeg virkelig ikke råd til, ikke i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvordan noen her tror at jeg har råd til advokat? Jeg sliter med nok penger til mat, får ikke engang utvidet barnetrygd, og så skal jeg kunne slenge flere lapper på bordet til advokat sånn ut av det blå?! Timesprisen på den advokaten vi brukte siste var 2500 kr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har felles lån, så betaler jeg bare halve terminbeløpet er det like mye mitt problem. Hadde han hatt eget lån hadde jo dette vært litt annerledes. 

Advokat har jeg virkelig ikke råd til, ikke i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvordan noen her tror at jeg har råd til advokat? Jeg sliter med nok penger til mat, får ikke engang utvidet barnetrygd, og så skal jeg kunne slenge flere lapper på bordet til advokat sånn ut av det blå?! Timesprisen på den advokaten vi brukte siste var 2500 kr. 

Sjekk om du har rett på advokathjelp via fagforening eller forsikring (innbo eller hus), mange har opptil flere timer inkludert her 

Anonymkode: cdf5b...9e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...