Gå til innhold

Studere mens er på jobb, mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en elektriker som skal studere neste år ved ntnu. Blir det mulig å jobbe som elektriker på dagen og studere på kveldstid på ntnu? Jeg har hørt at du ikke trenger å komme på forelesninger, men tror også at det er viktig å komme på forelesninger i ingeniør. Jeg vet jeg blir sikkert utbrent på dette men jeg trenger penger. Tror dere at det er mulig? Noen som har gjort det samme?

Anonymkode: b0202...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å jobbe 50% kanskje? Så lenge du jobber med studiene i helgene og kvelder går det nok fint :) Men husk at i eksamenstiden bør du prioritere studiene så godt som 100% og da kan du kanskje ikke jobbe/må nok jobbe mindre i hvert fall

Anonymkode: c1fc8...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha mulighet til å stille opp på obligatoriske forelesninger på dagtid, og lab-øvelser. 
På prosjektoppgaver må du tilpasse deg gruppen din. Du bør da finne deg en gruppe som også ønsker jobbe mest på kveldstid. 

Dette er gamle tall da, men gir uansett en pekepinne:
https://khrono.no/studier/elektronikkstudentene-bruker-mest-tid-pa-studiene/168303
Elektroingeniør-studenter brukte i 2015 i snitt 36,5 timer hver uke til studier, inkl egenstudier og forelesninger. 
Nå vet jeg ikke om det er elektro du skal gå da, men generelt er det høy tidsbruk på ingeniørstudier, og det er svært krevende å skulle lese de fleste av fagene på egenhånd. 
Men det går, hvis du er veldig strukturert, har svært høy arbeidskapasitet, og lærer deg deg nye ting lett. 

Jeg tok bachelor i teknologi for ti år siden, og jeg hadde aldri kommet meg igjennom den uten forelesninger og det å jobbe i grupper mellom forelesningene. Jeg brukte rundt 40 timer pr uke på studiene, og enda mer når det nærmet seg eksamener.

Anonymkode: f8aa1...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Du må ha mulighet til å stille opp på obligatoriske forelesninger på dagtid, og lab-øvelser. 
På prosjektoppgaver må du tilpasse deg gruppen din. Du bør da finne deg en gruppe som også ønsker jobbe mest på kveldstid. 

Dette er gamle tall da, men gir uansett en pekepinne:
https://khrono.no/studier/elektronikkstudentene-bruker-mest-tid-pa-studiene/168303
Elektroingeniør-studenter brukte i 2015 i snitt 36,5 timer hver uke til studier, inkl egenstudier og forelesninger. 
Nå vet jeg ikke om det er elektro du skal gå da, men generelt er det høy tidsbruk på ingeniørstudier, og det er svært krevende å skulle lese de fleste av fagene på egenhånd. 
Men det går, hvis du er veldig strukturert, har svært høy arbeidskapasitet, og lærer deg deg nye ting lett. 

Jeg tok bachelor i teknologi for ti år siden, og jeg hadde aldri kommet meg igjennom den uten forelesninger og det å jobbe i grupper mellom forelesningene. Jeg brukte rundt 40 timer pr uke på studiene, og enda mer når det nærmet seg eksamener.

Anonymkode: f8aa1...3ed

Jeg tenkte å studere kybernetikk og robotteknologi neste år, så kanskje det høres ikke ut som det er god idè å jobbe? Det blir vanskelig fordi jeg sender moren min penger i utlandet og betaler regninger til faren min. Når du studerte, var det noen andre forelesninger som var viktigere enn andre, og hva synes du var mest krevende i din studie (mat. fys, prog. Osv.) Jobbet du ved siden av eller fokuserte du på studiet? Ble du utbrent i din studieløp? Var du bekymret over pengene? Gjorde du også noe annet enn studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyb blir vanskelig. Du må være forberedt på at det er lab, øvinger og oppgaver som skjer på dagtid, så da må du enten ha redusert progresjon/ta mindre fag, eller jobbe deltid/kveld/helg. Noen semester er nok verre enn andre.

Anonymkode: 9e030...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei, jeg er en elektriker som skal studere neste år ved ntnu. Blir det mulig å jobbe som elektriker på dagen og studere på kveldstid på ntnu? Jeg har hørt at du ikke trenger å komme på forelesninger, men tror også at det er viktig å komme på forelesninger i ingeniør. Jeg vet jeg blir sikkert utbrent på dette men jeg trenger penger. Tror dere at det er mulig? Noen som har gjort det samme?

Dette tror jeg ikke er noe lurt, men omtrent en perfekt oppskrift på hvordan falle av studiet det første halvåret. En bedre mulighet synes jeg er å være ringevikar i helgen - «elektrikervakta» eller noe, og rykke ut til desperate strømløse som betaler skjorta for at du skal redde dem.

Anonymkode: 0c02e...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tjener langt over mange studenter ved å jobbe sommerukene (juni/juli/august), jul etc. Du bør ikke jobbe på dagtid ukedagene fram til du var gjennomført minst et semester, for å få følelsen av hvor godt du ligger an ift studier. 

NTNU er vel så mangt for tiden - men de fleste studiene er krevende.

Anonymkode: 4abf7...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre har sagt: det er en hel del labøvelser og slikt som er obligatorisk. 

Dessuten er det viktig å huske at selv om forelesninger ikke er obligatoriske så betyr det ikke at de er uviktige. Man får SÅ mye gratis ved å gå på forelesning, til og med de dårlige er bedre enn å ikke møte opp. Det å tro at du kan gjøre alt som selvstudium kan du egentlig bare glemme. 

Spar dagtidsjobbingen som elektriker til feriene og finn deg heller en kvelds- og helgejobb når du er student. Det kan godt hende at du som håndverker kan få bedre betalte helgejobber enn de vanlige ufaglærte studentjobbene. 

Anonymkode: de2db...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte å studere kybernetikk og robotteknologi neste år, så kanskje det høres ikke ut som det er god idè å jobbe? Det blir vanskelig fordi jeg sender moren min penger i utlandet og betaler regninger til faren min. Når du studerte, var det noen andre forelesninger som var viktigere enn andre, og hva synes du var mest krevende i din studie (mat. fys, prog. Osv.) Jobbet du ved siden av eller fokuserte du på studiet? Ble du utbrent i din studieløp? Var du bekymret over pengene? Gjorde du også noe annet enn studie?

Det virker ikke som en særlig lur plan, Skal selv ta en master mens 100% i prosent stilling men den er samlingsbasert. Samt tilpasset yrke og arbeids plassen. Dessuten så er det yrke som du kun trenger en Laptop å styrer i stor grad arbeidshverdagen selv. Å  kanskje viktigst jeg har ingen å forholde meg til privat bortsett fra meg selv. 

Jeg jobbet også en del under bachelor men hadde en del av fagene på opptak, å deltok alltid i forelesning på vanskelige fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så snill du er som hjelper dine foreldre ❤️ Det er en veldig fin egenskap å hjelpe dem. Men, du har ditt eget liv og din egen fremtid å tenke på. Det du gjør med livet nå, om du tar en utdannelse som sikrer deg en god jobb, kan være avgjørende om du kommer til å leve veldig bra resten av livet eller ha det bare greit. 

Siden du nevner NTNU og kyberteknikk så høres det ut som at du har gode resultater fra vgs og er en som står på. Å studere studiet du nevner tror jeg ikke lar seg gjøre ved å jobbe 100% på dagen. Som du selv sier, du blir utbrent, men det er faktisk en del obligatoriske ting gjennom studiet.

Når det er sagt så er det mulig å jobbe en god del ved siden av studier. Det er bare det at jobben må være litt fleksibel. Jeg er selv voksen student med 3 barn og har gjennom hele studier jobbet veldig mye. Ca 60% gjennom semesteret, ingenting i eksamensperioder og 100% i ferier. Og jeg har kommet til siste halvåret med min 5-årig utdannelse, med gode resultater. Men jeg jobbet i helsevesen, noe som ga meg fleksibilitet med å jobbe kvelder, helger og helligdager. Det er vel ikke helt mulig i ditt yrke? Kunne du funnet en jobb hvor du er mer fleksibel. I min kommune har de elektriker vakt, dvs de har en som kan steppe inn helger, kvelder og helligdager, og får betalt for hele vakta selv om ingenting må gjøres.

Igjen, tenk på deg selv og din fremtid. Dersom din far ikke klarer å betale regninger så bør ikke det være ditt problem, kontakt nav og finn ut av det. Si til foreldrene dine at du ikke kan bidra de neste årene for du må faktisk tenke på egen fremtid. Ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: 4d23c...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å prøve å få jobbe bare i helgene og eventuelt på kveldstid. Det er et veldig tungt studie som krever mye tid, og karakterer på studiet er ekstremt viktig. Som andre sier så er det også en del obligatorisk lab, og det kan nok være lurt å delta i forelesninger. 

Anonymkode: db79d...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...