AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Hva skal til for å bli det? Og hvor lang tid tar det? Hvis du har usynlig sykdom så må du snakke om hva som er utfordrende osv. Anonymkode: 5873a...c19
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Det kan ta mange år med behandlingsutprøving og arbeidsutprøving... Anonymkode: 157ab...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Ble ufør den dagen sykemeldingen gikk ut. Hva som skal til? Man skal ha tapt evnene til å kunne selv ha en inntekt. Har en psykisknsykdom som harbligget i en god dvale i over 30 år. Så slo den ut for noen år siden og da ble jeg såpass svak i hode at ingenting lengre skal til for å velte lasset. Har hatt episoder som yngre også, men de gikk fort over. Er bipolar. Anonymkode: 0d85e...5ab 2 3
Gjest Danielx Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 I mitt tilfelle så tok det mange år med behandlingsutprøving og arbeidsutprøving.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Danielx skrev (30 minutter siden): I mitt tilfelle så tok det mange år med behandlingsutprøving og arbeidsutprøving Hva er din sykdom da? Jeg har traumer og nesten alt trigger meg. Jeg er aktivert hele tiden og det skal ikke mye til før jeg blir helt utmattet, kroppen splitter seg eller jeg kaster opp. Jeg frykter å bli tvunget til noe jeg ikke er klar for. Når sykepenger retten går ut. De kan ikke presse meg til å prøve jobb hvis jeg ikke er frisk? Jeg bekymrer meg så mye å bli tolket som lat/sta. Fordi det ikke er mulig å se det som skjer inni meg 🫤 Anonymkode: 5873a...c19 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 De kan nok true deg til arbeidsutprøving ja. Men som psykiateren min sa, at skal du over på aap og de skal ha deg i abeidsutprøvning, drar du 1 dag, så sykemeldte jeg deg. Har du legen på din side er slikt ikke ett problem. Anonymkode: 0d85e...5ab 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Det tar vanligvis 5 - 8 år fra prosessen starter. Du skal gjennom behandlinger, arbeidsutprøving, oppfølging av en person fra NAV osv. Alt skal prøves for å finne ut om du kan klare en jobb. Anonymkode: a21e7...b2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De kan nok true deg til arbeidsutprøving ja. Men som psykiateren min sa, at skal du over på aap og de skal ha deg i abeidsutprøvning, drar du 1 dag, så sykemeldte jeg deg. Har du legen på din side er slikt ikke ett problem. Anonymkode: 0d85e...5ab Er forsåvidt helt enig, men, vedkommende skal også "overbevise" legene i NAV...... Anonymkode: e4d91...034 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er forsåvidt helt enig, men, vedkommende skal også "overbevise" legene i NAV...... Anonymkode: e4d91...034 Det er det vel legen som skal. Anonymkode: 0d85e...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 Det tok drøye to år fra første sykemelding til jeg fikk innvilget ufør. Det var aldri aktuelt med arbeidsutprøving i denne perioden. Jeg opplevde at saksbehandleren hos NAV hadde god kunnskap om sykdommen min og følte aldri noe press. Jeg følte meg heller aldri særlig syk, det er en del av sykdomsbildet, så jeg lanserte stadig store planer for å komme tilbake i arbeid. NAV holdt igjen. Jeg er schizoaffektiv. Anonymkode: 5a0e1...831 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 Hva som skal til er at du først og fremst må ha en diagnose, og bevis på at du ikke er arbeidsfør. Etter utredninger og senere arbeidsputprøving/måle restarbeidsevne, så vil det bli tatt en vurdering av evnt uføregrad etter dette. I noen tilfeller kan omskolering være aktuelt, i andre tilfeller er det åpenbart at man ikke kan jobbe uansett yrke. Fra jeg ble syk til jeg ble ufør, så tok det vel rundt 6 år. Fra jeg fikk klarsignal til å kunne søke ufør, så tok det under 1 år. Jeg var for syk til å være med i arbeidsutprøving. ME. Anonymkode: 713c8...bf9 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Fra jeg ble syk til ufør ble innvilget gikk det like over 6 år. Jeg har kroniske smerter som ikke lindres av medisiner. Jeg klarte å karre meg lenge nok på jobb til at det ble opparbeidet en ny periode med sykemelding. Testa ut masse medisiner, fikk ‘second opinion’ og arbeidsutprøving etter jeg hadde testa ut alt av mulige medisiner. For min del var ikke omskolering alternativ da det absolutt ikke var utdannelse som var min utfordring, for det har jeg i massevis. Anonymkode: 8973c...19b 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 6 år på aap og frem og tilbake i behandlinger. Ufør ble aldri nevnt før de så rapporten fra arbeidsutprøving, da fikk jeg beskjed om å søke. Psykisk sykdom samt ptsd her Anonymkode: a1a97...181 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Fra jeg ble syk til ufør ble innvilget gikk det like over 6 år. Jeg har kroniske smerter som ikke lindres av medisiner. Jeg klarte å karre meg lenge nok på jobb til at det ble opparbeidet en ny periode med sykemelding. Testa ut masse medisiner, fikk ‘second opinion’ og arbeidsutprøving etter jeg hadde testa ut alt av mulige medisiner. For min del var ikke omskolering alternativ da det absolutt ikke var utdannelse som var min utfordring, for det har jeg i massevis. Anonymkode: 8973c...19b Omskolering handler ikke om å mangle utdanning, det handler om å bytte yrke. Anonymkode: 713c8...bf9 2 1
Gjest Danielx Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er din sykdom da? Jeg har traumer og nesten alt trigger meg. Jeg er aktivert hele tiden og det skal ikke mye til før jeg blir helt utmattet, kroppen splitter seg eller jeg kaster opp. Jeg frykter å bli tvunget til noe jeg ikke er klar for. Når sykepenger retten går ut. De kan ikke presse meg til å prøve jobb hvis jeg ikke er frisk? Jeg bekymrer meg så mye å bli tolket som lat/sta. Fordi det ikke er mulig å se det som skjer inni meg 🫤 Anonymkode: 5873a...c19 Jeg ble for mange år siden midlertidig diagnotisert med atypisk autisme men den har blitt forandret i nyere tid til ptsd som er permanent. Nav vil nok prøve å få deg ut i jobb selv om du er syk, nav forstår som regel veldig lite men husk å stå opp for deg selv.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #16 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal til for å bli det? Og hvor lang tid tar det? Hvis du har usynlig sykdom så må du snakke om hva som er utfordrende osv. Anonymkode: 5873a...c19 Jeg ble alvorlig syk og mistet arbeidsevne. Anonymkode: 4d50a...eba
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Fra jeg ble syk til ufør ble innvilget gikk det like over 6 år. Jeg har kroniske smerter som ikke lindres av medisiner. Jeg klarte å karre meg lenge nok på jobb til at det ble opparbeidet en ny periode med sykemelding. Testa ut masse medisiner, fikk ‘second opinion’ og arbeidsutprøving etter jeg hadde testa ut alt av mulige medisiner. For min del var ikke omskolering alternativ da det absolutt ikke var utdannelse som var min utfordring, for det har jeg i massevis. Anonymkode: 8973c...19b Kan jeg spørre om hva slags sykdom som gir kroniske smerter, og hvilke medisiner du prøvde? Sliter med smerter selv og ønsker å prøve alle slags medisiner (som ikke er farlige og vanedannende selvfølgelig) for er så lei av å ha vondt. Utredes for fibromyalgi. Anonymkode: 4fd40...8ca
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 Sykemeldt 1 år , aap i 10 mnd . Ufør innvilget 2 mnd etter søknad. Har fysisk sykdom ( MS) Anonymkode: 9a070...9ea
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 Det tok 5 år før norges ledende ekspert innenfor mitt problem erklærte meg 100% ufør. Etter det, så hadde ikke NAV sin lege noe særlig dem skulle ha sagt. Ble deprimert over at dette var noe jeg måtte leve med frem til legevitenskapen kommer over en mirakel kur. Så var jeg deprimert og med angst i 2 år før jeg bestemte meg for å gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 18092...daf 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 Er det noen med migrene her som har blitt ufør? Hvordan kan de bruke 6 år før de gir uføre? Anonymkode: ed073...c4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå