Gå til innhold

Spleis for tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har store problemer med munnen, og kombinasjonen ekstrem tannlegeskrekk og noe dårlig munnhygiene tidligere har gjort til at det er mye jobb som må gjøres.

Han samlet opp mye mot og fikk en time hos tannlegen for å se hva som må gjøres, og bare for det absolutt nødvendigste, og fikse det mest synlige, så snakker vi minimum 80.000.

Mest sannsynlig får han ikke dekket noe særlig av dette heller, og det må uansett betales først, før Helfo eventuelt tilbakebetaler.

Vi har en ok inntekt, men har ikke til noe voldsomt ekstra, som dette ville vært. 

Hvordan ville tankene rundt en Spleis for å bidra til dette være? Har aldri laget Spleis før, så jeg vet ikke hvor anonym eller ikke man kan være heller. Samboer vil nok på ingen måte at navn skulle vært en faktor her, og jeg har heller ikke diskutert Spleis-muligheten med ham. Tror nok han tenker det er ganske uaktuelt, så dette blir vel heller mer en tanke og et retorisk spørsmål.

Anonymkode: acc4e...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flaut

Anonymkode: 7ba6b...34c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg personlig synes det å lage speis for alt er litt teit. De fleste mennesker som ser at "shit, dette er en kost jeg MÅ ta", sparer penger, eller tar faktisk opp mer lån. Selger ting de har som de ikke trenger, etc... ALT HJELPER

Men det kan hende dere har gavmilde mennesker i deres omgangskrets.

Anonymkode: 19394...53d

• Liker 6
Skrevet

Dere må nok heller ta det som må gjøres over kanskje 1 år+. Da vil dere betale noen tusen i mnd. Vi andre som går regelmessig til tannlegen,har selv vært ute med store beløp. Hvis jeg skal legge isammen alle utgiftene jeg har hatt til tannlege igjennom årene,vil totalsummen sikkert bli høy.

Anonymkode: a4b46...30a

• Liker 4
Skrevet

Det jeg tenker er at dere vel nå da har skjønt at det er en grunn til at alle sier at buffer er noe man må ha?

Anonymkode: 7545f...fb5

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er tannlegeskrekk så finnes det egne støtteordninger. Du bør google litt rundt.

Anonymkode: b4008...fd9

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke at man kan være anonym på spleis, da må den opprettes av noen andre på vegne av dere. 
Lån er vel en mulighet? 

• Liker 1
Skrevet

Har dere greit inntekt tar dere heller opp et lite lån, lever litt mer sparsommelig og betaler det ned selv.

Kan ikke skjønne hvorfor hvermannsen skal betale for dette.

Anonymkode: c06e0...935

• Liker 12
Skrevet

Det er helt greit å opprette en spleis. Litt flaut kanskje, det kan ikke gjøres anonymt, så folk vet hvem som oppretter den. Men ikke noe galt i å gjøre det.

Men jeg tipper dere ikke får inn noe særlig på det. Spleis flommer over av folk som tigger om hjelp til alt mulig, og det som typisk genererer noe giverglede er dyr i nød, idrettslag eller samfunnsnyttige formål, eller familie og venner som gir til folk de faktisk kjenner til. En "vanlig" familie med ok inntekt vil ikke vekke noe sympati pga en tannlegeregning er jeg redd.  

Anonymkode: 8654e...927

• Liker 2
Skrevet

Bor dere i Oslo? Isåfall gå på tannlegehøyskolen. Der betaler man 1/2-1/3 av pris hos vanlig tannlege. Og de vil gjerne ha litt kompliserte cases. 

Anonymkode: aa8f3...bb7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min samboer har store problemer med munnen, og kombinasjonen ekstrem tannlegeskrekk og noe dårlig munnhygiene tidligere har gjort til at det er mye jobb som må gjøres.

Han samlet opp mye mot og fikk en time hos tannlegen for å se hva som må gjøres, og bare for det absolutt nødvendigste, og fikse det mest synlige, så snakker vi minimum 80.000.

Mest sannsynlig får han ikke dekket noe særlig av dette heller, og det må uansett betales først, før Helfo eventuelt tilbakebetaler.

Vi har en ok inntekt, men har ikke til noe voldsomt ekstra, som dette ville vært. 

Hvordan ville tankene rundt en Spleis for å bidra til dette være? Har aldri laget Spleis før, så jeg vet ikke hvor anonym eller ikke man kan være heller. Samboer vil nok på ingen måte at navn skulle vært en faktor her, og jeg har heller ikke diskutert Spleis-muligheten med ham. Tror nok han tenker det er ganske uaktuelt, så dette blir vel heller mer en tanke og et retorisk spørsmål.

Anonymkode: acc4e...4d4

Hvem tenker du skal gi? Skal du dele den blant venner og familie av dere - eller bare legge ut og håper at snille folk ser den? Om det er førstnevnte og det er greit for mottakeren selv, så så tror jeg fort dere kan få inn en del kroner.

Skrevet

Hvor mye er dere selv villig til å gi til fremmede for noe lignende? 

Anonymkode: 63f3e...717

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Man trenger ikke gjøre all behandling på en gang, gjør det over to-tre år.

Anonymkode: 26c02...4fd

Skrevet (endret)

Hvis dere er to personer med grei inntekt, burde vel ikke 80 000 være så uoverkommelig, enten man snakker sparing eller lån. Mange tannleger tilbyr dessuten avbetalingsordninger - det vil jo ikke være snakk om å legge hele summen på bordet første time.

Jeg skjønner at man kan havne i vanskelige situasjoner både helsemessig og økonomisk, men jeg skjønner ikke denne økende forventningen om at fremmede privatpersoner skal bidra til ens egne, mer eller mindre selvpåførte ("noe dårlig munnhygiene"...) problemer.

Endret av Daria
  • Liker 5
Skrevet

For meg er spleis absolutt siste mulighet, da hadde jeg forsøkt absolutt alt annet først. Og da mener jeg leie ut ev. ekstra rom, selge noe, ta en ekstrajobb en periode, droppe ferie, ikke spise ute, ta opp et ekstra lån, hvis dere får det osv.

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men dere har jo fått råd som f.eks. sjekke med en tannlegeutdanning osv. for å få det rimeligere. Hvis det ikke er aktuelt, går det jo an å spørre tannlegen pent om det er mulighet for å få avbetaling. Det er klart at det avhenger av tannlegens velvilje, men jeg vet om folk som faktisk har fått det.

Skrevet
Daria skrev (9 minutter siden):

Hvis dere er to personer med grei inntekt, burde vel ikke 80 000 være så uoverkommelig, enten man snakker sparing eller lån. Mange tannleger tilbyr dessuten avbetalingsordninger - det vil jo ikke være snakk om å legge hele summen på bordet første time.

Jeg skjønner at man kan havne i vanskelige situasjoner både helsemessig og økonomisk, men jeg skjønner ikke denne økende forventningen om at fremmede privatpersoner skal bidra til ens egne, mer eller mindre selvpåførte ("noe dårlig munnhygiene"...) problemer.

Er enig i det du sier. Jeg kan forstå det når det er snakk om en slags økonomisk dugnad for en forening eller veldedig organisasjon, også når det gjelder kostbar, livreddende medisinsk behandling i utlandet eller noe lignende, men alt mulig annet synes jeg det er spesielt å be andre om. Enten det er tannbehandling som her, ferier, møbler, kostbar veterinærbehandling eller hva det nå måtte være. Av og til må man bare innse at man ikke får det som man vil, ev. anstrenge seg litte grann for å ordne opp selv.

Skrevet

Jeg har veldig mye feil med tennene mine, samt munnen nå. Vært hos flere spesialister og det er så komplisert at de har laget et tverrfaglig team med ulike spesialister for å legge en plan. Jeg skal på møte med dem senere i høst for å høre planen. Veldig usikker på om jeg får noe dekket, og eventuelt da hvor mye. Estimert er minst 100 000kr. Hos meg er det en blanding mellom gener, beinkonstruksjon og diverse annet som ligger bak. Tennene faller ut pga dette så det haster, men det har tatt tid å få kommet seg til de riktige spesialistene. Sier det litt generelt her, for vil ikke bli gjenkjent, så vil ikke gå mer i detalj.  

Jeg er (ung) ufør, og dette er veldig mye penger. Jeg er gjeldsfri da. Jeg sparer det jeg kan, og jeg har faktisk pengene alt på bok. Prøvd å ha en god buffer, samtidig spare til bolig. Nå går potensielt veldig mye til tenner, og det vil ta tid å spare opp igjen, og jeg vet heller ikke om andre ting vil endre seg økonomisk også. 

Dere kan selvsagt opprette en spleis. Det står dere fritt til. Det er likevel mange som har store utgifter med ulike ting. Fra tannlegeregninger, til noe skjer med bilen, taket lekker, osv osv. Lettest er nok at de nærmeste hjelper til. Kanskje har dere noe familie som vil hjelpe, eller dere kan låne av? At fremmede vil gi mye til det krever nok en ganske utleverende tekst. Tjener dere også greit, og har visst dette kan komme, som en gjerne gjør med tenner, så har dere hatt muligheten til å gjøre noen prioriteringer over tid. Jeg sier ikke dette for å være slem, men for å ivareta dere 💚 Dere kan få ingen respons på spleisen, men også folk som vil kritisere at dere har nyere bil, pusset opp for to år siden, dro på ferie, ny mobil, og listen fortsetter. (Kun eksempler, jeg aner ikke hva dere eventuelt har som folk kan plukke på.) Folk kan være ganske så lite følsomme, og dere vet ikke hvordan det blir mottatt. Bare ha dette i bakhodet om dere lager en spleis. 

Skjønner godt det er en stor økonomisk belastning, i alt tøffe tider. Håper det ordner seg både med tenner og det økonomiske. 

Anonymkode: 0e471...994

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Dere har en "ok inntekt" men vil at andre skal betale for tannlegen hans likevel? Det lukter frekt og sleipt i mine ører. Dette kan dere fint klare og betale selv. Enten tar dere et lån i banken, eller søker om et kredittkort med høy nok beløpsgrense, og bruker dette til å betale tannlegetimene med. Så betaler dere (av lønningene deres) så store jafs dere bare klarer hver måned til alt er nedbetalt. Eventuelle skattepenger tilbake og feriepenger neste år går til å betale ned tannlege, om dere ikke har greid det til da ved hjelp av lønninger.

Det er virkelig usmakelig at folk som har fin inntekt selv skal ha andre til å betale for seg, en type utgift man normalt står for selv. 

Hvorfor tenker du at det er greit å tigge andre om penger til dette når dere sitter med ok inntekt selv? Søk om lån i banken, ev forbrukslån eller kredittkort, så betaler dere ned så fort dere kan. Det behøver ikke koste allverdens i renter om dere er gode på innbetalinger.

Anonymkode: 0d132...ff1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det jeg tenker er at dere vel nå da har skjønt at det er en grunn til at alle sier at buffer er noe man må ha?

Anonymkode: 7545f...fb5

Jeg har alltid en buffer, ganske høy sum. Tjener rimelig greit også. Men, bare det siste året, betaler vi 13 000 kr mer på huslånet, i tillegg kommer de vanlige utgiftene som alle har, alle vet hvilken prisøkning det har vært på mat, drivstoff og strøm. Så vi har 15 000 kr mer i utgifter nå, i forhold til for litt over ett år siden. Hver måned. Det tilsvarer nesten 200 000 kr i året. 

Så man kan fint ha spart seg opp en buffer, men det siste året har vært knallhardt, selv for de som tjener ok. Nå klarer jeg å betjene den summen med egen lønning, men er det noe jeg har stor forståelse for, så er det at de som tjener "ok", faktisk har brukt opp den oppsparte bufferen de hadde. 

Vet om mange, svært fornuftige og økonomiske mennesker som sliter nå. Spesielt småbarnsforeldre og aleneforsørgere. Så ja, buffer en noe man må ha, men det er svært vanskelig å spare opp en buffer når man ikke har noe å spare av. 

Anonymkode: 7466c...224

Skrevet

Har dere ok lønn fikser dere dette. 80000 kr over 2-3 år bør dere klare å legge opp til da. Vi er utføre begge to, og jeg måtte ha streng i voksen alder, pluss tre nye broer. Totalkostnad 150000 kr. Med økt rente, to barn som ble 18 år i fjor (får ikke lenger barnetrygd eller barnetillegg) var det nødvendig å stramme veldig inn for å få dette til, men vi klarer det. Jeg er halvveis nå. 

Anonymkode: 6502e...906

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...