Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi feirer alltid hjemme hos oss. Vi bruker å være minimum 6 stk., men noen ganger 12-13. 

Tidligere har vi stått for all mat, drikke og kaker, men jeg merker jo at økonomien er trangere i år! Jeg har ikke råd å stå for hele selskapet i år rett og slett.

Er det frekt å be om spleiselag? Tenker da at jeg skriver en liste over maten vi skal ha, så kan folk velge hva de skal ha med? Utenom ribbe såklart, den står jo selvfølgelig vi for siden den må startes på tidlig 

Anonymkode: 513c2...ca5

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å be om penger blir feil, men å ta med en rett, kaker etc blir riktig. 

Anonymkode: c2707...5f0

• Liker 12
Skrevet

Nei, det er ikke frekt å si spleiselag. Alle er enige om at det er trangere tider økonomisk, men det er bedre å fordele oppgavene som å ta med tilbehør, drikke, dessert og lignende. 

Anonymkode: 7a856...107

• Liker 17
Skrevet

Ville ikke bedt om penger, men helt ok å be noen ta med dessert, kaker, vin osv om dere er 13 stk. Gjestene er sikkert glade for at dere stiller med hus og gjør nesten all jobben. Vi har aldri hatt spleiselag, men min gamle mor ønsker alltid å bidra raust med penger til julemat.

Anonymkode: 03f96...dc1

• Liker 3
Skrevet

Du burde kanskje stå for poteter og saus også. Men andre ting kan du fint fordele, men husk å spesifiser.

Ta med to cola og to julebrus

6 juleøl

Risgrøt med saus

Julekaker

Medisterkaker og og Medisterkaker

Altså SÅ spesifisert 

Anonymkode: 95be5...fbe

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er ikke frekt å be folk ta med noe hver. Er det ingen som har tilbudt å hjelpe deg med maten før?  Eksempel sagt at de vil ta med dessert/kaker?

Anonymkode: 8d9c4...066

• Liker 12
Skrevet

Ville heller spørt om noen ville handle inn brus, pinnekjøtt, etc. 
Her kjøper vi ofte pinnekjøttet å gir til de vi feirer med 😊

• Liker 1
Skrevet

Vil si det er helt normalt at folk tar med, slik at både utgifter og arbeid fordeles. 

Anonymkode: b12bb...097

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan du det! 

Siden dere feirer jul sammen, så regner jeg med dere er temmelig nære. Jeg hadde blitt lei meg, om vertskapet hadde ordnet i stand til et selskap de egentlig ikke hadde råd til, uten å be om hjelp/bidrag. 

Anonymkode: c9237...095

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har gjort det i alle år. Vi som vertskap står for ribbe, poteter, surkål, grønnsaker, brus/mineralvann, og så tar gjestene med seg julepølse, medisterkaker, dessert/julekaker og ev annet vi måtte trenge. Vi er rundt 15+ personer, så selv i bedre tider er det dyrt å fore så mange mennesker. 

Anonymkode: ef4cd...6ea

• Liker 1
Skrevet

Godt å se det ikke anses som frekt 😊 Penger er selvfølgelig uaktuelt å be om, det er kun å ta med mat, drikke etc. Saus står vi også for uansett siden vi bruker sjya fra ribba. Potetene bør vi nok også stå for ja så de ikke blir vasne.

Nei, er ingen som har hatt med noe tidligere så vi har stått for alt. Helst skulle jeg ønske at vi kunne feiret et annet sted i år, rett og slett av så egoistisk tankegang at jeg ikke vil stå med de største utgiftene, men det er bare vi som har god plass til hele gjengen så blir naturlig å feire her

Anonymkode: 513c2...ca5

Skrevet

Er det sånn at det må feires hos dere hvert år, ingen andre som kan ta det? Hvis dere ymter frempå om at dere vurderer å nedskalere i år, eller om noen andre kunne tenkt seg å ta det, kan det jo hende noen tilbyr seg? Enten å overta feiringen eller ta med noe til dere. 

Anonymkode: de19c...32e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt i orden å be om at julegjestene tar med seg en matrett, dessert, noe drikke eller annet, særlig om det alltid er dere som holder julefeiringen. Jeg ville derimot ikke skrevet noen liste, for det er rart om du skal bestemme menyen og diktere hva gjestene skal lage. Jeg ville heller holdt det litt løst og latt folk velge. Si at du lager ribba eller kalkunen eller hva det skal være og be noen ta med en god potetrett, noen tar med godt grønnsakstilbehør, noen tar med drikke og noen tar med dessert. 

Skrevet

Hos oss er det sånn at vertskapet står for mat, noen tar med alkoholfri drikke, en tar med vin og en annen tar med kaker.

Anonymkode: f3a45...abe

Skrevet

Helt innafor å fordele ja. Jeg hadde følt meg som en snylter om jeg ikke bidro noe til julemiddagen. 

Anonymkode: d7315...000

• Liker 1
Skrevet

Syntes overhodet ikke det er frekt. Når det aldri går på rundgang og alltid er hos dere er det derimot ganske frekt at ingen allerede har tilbudt seg å spleise

• Liker 4
Skrevet

Pga reisevei og kollektivtrafikk ble det helt umulig for våre gjester å bidra med faktiske retter/handling, de hadde mer enn nok med julegaver. Så vi regnet ut ca og sa at folk kunne enten ta med en ting til "fellesen" eller vippse noen hundrelapper om de ikke hadde mulighet. Det er huset vårt som blir valgt av familien pga plassen, det er ikke slik at det er vi som ønsker å være vert hele tiden, men huset vårt er eneste som har plass til alle. 

Anonymkode: 84451...633

• Liker 4
Skrevet

Hos oss gir gjester økonomisk bidrag. 
Men det handler mye om hva som er praktisk med tanke på gjennomføring. 

Vi er mellom 4 og 13 stk på julaften. 

Anonymkode: f6740...cbf

Skrevet

Be om å ta med noe mat og drikke synes jeg er positivt.

Skrevet

Syntes ikke det er frekt å be om penger heller jeg, så lenge det er avtalt på forhånd hvordan man gjør det. Her kjøper jeg og samboer inn alt som trengs av mat, drikke, godis, kaker etc så deler vi summen på antall voksne og alle vipser oss sin del. Syntes det er en helt fin måte å gjøre det på og det samme syntes gjestene. 

Anonymkode: 3e6ab...3ce

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...