AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Hei. Jeg lurer på en ting ang barnebidrag og barnetrygd når man på papiret har en 50/50 deling. Men barnet bor hos en forelder 100%. Jeg har to barn hvor det ene barnet ikke ønsker være hos den andre forelderen. Jeg går ikke inn på hvorfor her, men det er gode grunner. Det er advokater og rettssystemer i saken, men dette tar tid. Barnet har bodd hos meg i over ett år 100% av tiden nå og det ser ikke ut til at vi kommer til en enighet ang fordeling med det første. Det er helt i orden for den andre forelderen at barnet kun bor hos meg, så lenge avtalen på 50/50 ikke endres. Men det koster mye å ha en tenåring i hus samt enda en annenhver uke. Den andre forelderen betaler ikke noe barnebidrag og mottar også barnetrygden for dette barnet som ikke bor der. Spørsmålet mitt er da, kan jeg få barnebidrag av far selv med en 50/50 ordning på papiret om jeg søker denne via nav? Eller er dette helt umulig siden vi har en slik deling på papiret? Eller kan jeg i det minste søke trygden for dette barnet? La inn søknad hos nav for lenge siden, men har ikke hørt noe. Og helt umulig å nå gjennom hos de og få noe vettugt svar fra de. Anonymkode: de306...c1c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Hvis han tjener mer kan du få barnebidrag med reell 50/50 også. Men det høres ut som du her bør gå for å bevise at praksis ikke følger avtalen, og søke barnetrygd og bidrag i henhold til dette. Anonymkode: f907e...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Så lenge 50/50-avtalen er gjort privat, kan du be om barnebidrag ut fra hva de faktiske forhold er. Du trenger da å sannsynliggjøre dine påstander. Det kan være sms, Mail eller kanskje til og med papir fra den prosessen dere er i nå som bekrefter at der ikke er samvær. Nå antar jeg også at barnet det er snakk om er under 12 år. Om det er retten som har dømt ordningen, er det retten som må bekrefte at dens dom ikke følges. Anonymkode: 2e4bc...77d 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så lenge 50/50-avtalen er gjort privat, kan du be om barnebidrag ut fra hva de faktiske forhold er. Du trenger da å sannsynliggjøre dine påstander. Det kan være sms, Mail eller kanskje til og med papir fra den prosessen dere er i nå som bekrefter at der ikke er samvær. Nå antar jeg også at barnet det er snakk om er under 12 år. Om det er retten som har dømt ordningen, er det retten som må bekrefte at dens dom ikke følges. Anonymkode: 2e4bc...77d Takk for utfyllende svar. Barnet det er snakk om er 14 år, det er en avtale gjort på familievernkontoret så ikke via retten. Jeg har ingen bevis annet enn rettsdokumenter som viser til at man skal ha en midlertidig prøveordning hvor barnet bor kun hos meg til neste rettsmøte. Men mulig dette holder da. Bare slitsomt å måtte søke igjen om noen mnd når et nytt rettsmøte skal gjennomføres. Men igjen, takk for svar. Anonymkode: de306...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå