AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Tenker å begynne å bruke sekk istedenfor handlenett, men en venn sa jeg ikke må gå med sekk i butikken for da kan de ansatte kreve å få sjekke den. Med andre ord vil de lage en stor scene og alle de andre kundene tror jeg er kriminell fordi de sjekker sekken. Anonymkode: f2d06...39f
Hedda-78 Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Har brukt sekk i årevis. Har aldri blitt sjekket. Men hadde ikke hatt noe imot det hvis de kom og spurte heller, ser ikke problemet. Så lenge du har rent mel i posen, så kan du nok ta det helt med ro. Men vet ikke om de har noe formell rettighet. 11
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Nei, sånn som jeg husker strafferetten må de ha god grunn, altså mistanke om noe, for å sjekke. Anonymkode: 4ddcf...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 De ansatte kan spørre deg om å få se i sekken, men ikke kreve det. Hvis du nekter å la dem se så kan de tilkalle politiet som kan foreta ransakelse hvis det foreligger skjelig grunn. Det interessante her er hvorvidt de ansatte i butikken har rett til å holde på deg mens de venter på politiet. Privatpersoner har rett til å anholde personer i svært spesielle situasjoner, og da ransake dem for våpen de kan bruke til vold eller å rømme. Men altså ikke for tyvegods. Det er uansett så obskurt at det neppe er verdt å tenke på her. https://www.ung.no/oss/YmyrYvLd1P6MRxyEuPsFpf Anonymkode: bbe6c...bff 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Det var da voldsomt paranoid da 😂 Har brukt sekk i alle år, hvorfor skulle det være noe problem? Anonymkode: 7f5dd...f3c 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 Jeg ser stadig skilt om at man uoppfordret skal vise sekker, vesker osv. I praksis har jeg aldri opplevd at det har skjedd, og jeg har gått med sekk i butikken i snart 40 år 😅 Men tror neppe det hadde vært en traumatiserende opplevelse om de en gang skulle finne på å sjekke heller. De finner ikke noe tyvegods der. Anonymkode: 40903...880 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Klart de kan sjekke, hvis de tror du stjeler. Anonymkode: b7d05...849
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 På den lokale Rema butikken der jeg handler står det på et skilt ved inngang/utgangsdøra at en skal sette fra seg sekker , bager osv.før en går inn i butikken. Anonymkode: 0b388...17d 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 Jeg går mye med sekk, aldri noen som har bedt om å få sjekke. Jeg er dog alltid forberedt på det, og passer på å ha alle kvitteringer lett tilgjengelig dersom jeg har vært innom flere steder. Ville aldri tenkt annet enn "kontroll" dersom jeg så noen som fikk sjekket sekken, såfremt de ikke selv gjorde stort vesen ut av det. Jeg setter ikke fra meg ryggsekken der det står skilt om det, dersom det ikke er oppbevaringsbokser tilgjengelig. Da vil jeg heller at de sjekker, takk. Samtidig bærer jeg sekken med begge stropper på, og det ville nok tiltrukket seg blikk fra ansatte om jeg begynte å bale med å ta den av og på inne i butikken.* Da tror jeg de skal være mer bekymret for de som går med store håndvesker på armen. *Jeg har tatt den av og lagt store varer (typ 4pk brus) rett i sekken i butikker med selvskanning. Lett for ansatte å se hva jeg gjør, og blir det tilfeldig kontroll i kassa stiller den på lik linje med handlenettet. Aldri et problem. Anonymkode: ef3d2...988 2
Tvist Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 Jeg setter fra meg sekken utenfor inngangen vanligvis.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): På den lokale Rema butikken der jeg handler står det på et skilt ved inngang/utgangsdøra at en skal sette fra seg sekker , bager osv.før en går inn i butikken. Anonymkode: 0b388...17d Ser slike skilt i enkelte butikker, og har alltid lurt på hvem som da passer på at sekken ikke blir stjelt? Om det skjer, hvem har da ansvar for å erstatte? Anonymkode: 5b2a1...505 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klart de kan sjekke, hvis de tror du stjeler. Anonymkode: b7d05...849 Haha. Vis oss gjerne hvilken hjemmel en dagligvarebutikk har for å ransake sekken til en kunde. Anonymkode: 42a28...551 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha. Vis oss gjerne hvilken hjemmel en dagligvarebutikk har for å ransake sekken til en kunde. Anonymkode: 42a28...551 Samme som de kan sjekke igjennom handleposer når du selvscanner. Anonymkode: b7d05...849
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 Jeg bruker alltid sekk, aldri blitt sjekket. Jeg tror oftest slike skilt er ment for store ansamlinger ungdom som er innom etter skoletid (noen skilt har opplyst om spesifikt det). Så jeg har egentlig aldri tenkt at de skiltene gjelder meg engang. Og som sagt aldri blitt spurt ang sekken. Hvis de hadde spurt om å se i den hadde jeg jo bare vist dem at den er tom, jeg stjeler jo ikke. Anonymkode: 80f6f...f21 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme som de kan sjekke igjennom handleposer når du selvscanner. Anonymkode: b7d05...849 Regner med det er en avtale du inngår med butikken når du benytter deg av scanningen. Anonymkode: 4ddcf...fc7
Gjest SVK Skrevet 26. september 2023 #16 Skrevet 26. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: De ansatte kan spørre deg om å få se i sekken, men ikke kreve det. Hvis du nekter å la dem se så kan de tilkalle politiet som kan foreta ransakelse hvis det foreligger skjelig grunn. Det interessante her er hvorvidt de ansatte i butikken har rett til å holde på deg mens de venter på politiet. Privatpersoner har rett til å anholde personer i svært spesielle situasjoner, og da ransake dem for våpen de kan bruke til vold eller å rømme. Men altså ikke for tyvegods. Det er uansett så obskurt at det neppe er verdt å tenke på her. https://www.ung.no/oss/YmyrYvLd1P6MRxyEuPsFpf Anonymkode: bbe6c...bff Er du sikker? Trodde det var vanlig at vektere anholdt tyver til politiet kom gitt at politiet sa de kunne komme og ransake vedkommende.
GammelKaktus Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 Jeg bruker alltid sekk og tar den alltid med inn i butikken, passer dog alltid på kvitteringer i tilfelle det skulle bli en sjekk. Men aldri skjedd at jeg er blitt stoppet noe sted. Setter heller ikke sekken fra meg sekken for det er ingen som passer på den om man gjør det. Har blitt sjekket et par ganger på obs men det blir jo alle både de som pakker i sekk og poser så det er ikke noe stress og det er jo en avtale som man inngår når man velger så skanne selv. Noe som er et helt genialt opplegg, kjekt å gå å handle i fred og ro og få pakke tingene etter kategori. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Regner med det er en avtale du inngår med butikken når du benytter deg av scanningen. Anonymkode: 4ddcf...fc7 Nei. Står Ingenting om en avtale i en butikk. Alle har da lov til å stoppe en tyv. Anonymkode: b7d05...849
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Jeg bruker alltid sekk og tar den alltid med inn i butikken, passer dog alltid på kvitteringer i tilfelle det skulle bli en sjekk. Men aldri skjedd at jeg er blitt stoppet noe sted. Setter heller ikke sekken fra meg sekken for det er ingen som passer på den om man gjør det. Har blitt sjekket et par ganger på obs men det blir jo alle både de som pakker i sekk og poser så det er ikke noe stress og det er jo en avtale som man inngår når man velger så skanne selv. Noe som er et helt genialt opplegg, kjekt å gå å handle i fred og ro og få pakke tingene etter kategori. Hvor har du lest den avtalen? Står ikke i en eneste butikk jeg har vært i. Anonymkode: b7d05...849
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, sånn som jeg husker strafferetten må de ha god grunn, altså mistanke om noe, for å sjekke. Anonymkode: 4ddcf...fc7 Men å bli tatt ut for sjekk, tyveri på selvbetjent kasse før du har gått ut av butikken, er greit?? Anonymkode: 9a712...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå