Gå til innhold

Fagforeninger og Rødt sutrer over banker som setter opp renta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må jo undres over om politikere i Rødt, LO og andre fagforeninger i det hele tatt forstår økonomi. Igjen rases det over at banker setter opp renter etter at Norges bank har satt den ytterligere opp. De mener det er helt unødvendig og at de beriker seg selv.

Men poenget er jo at det SKAL svi for lånekunder. Det er for å dempe prisveksten at renta settes opp, og måten å gjøre det dyrere for deg og meg å kaste penger hit og dit. Hvis ikke bankene følger etter Norges bank, så har jo renteøkningen ingen effekt, og da vil det presse frem ytterligere renteøkninger.

Så deler jeg kritikken der bankene er mye tregere med å sette opp innskuddsrentene enn lånerentene, men det er en annen sak.

Jeg vil anbefale Sneve og co i Rødt og fagforeningene om å sette seg inn i hvordan dette faktisk henger sammen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76A2V4/fagforeningsleder-ut-mot-bankene-flere-vurderer-aa-selge-bilen-og-ta-flere-jobber
https://www.nettavisen.no/okonomi/hamrer-los-pa-dnb-etter-ny-renteokning-det-er-gradig/s/5-95-1352688

Anonymkode: a0be1...b87

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at det slår svært urettferdig ut. De som har minst, rammes hardest. De som har lite gjeld, mye sparepenger og høye lønninger ( nordmenn 50+, som utgjør en svært stor andel nordmenn) merker ikke disse renteøkningene. Så dersom målet er å dempe pengebruken, kun ved hjelp av renter, så blir dette mange seige år. Spesielt med tanke på hvor stort overskudd som pumpes inn i statskassa i form av olje og gass, som regjeringen bruker på bistand, tant og fjas.

Anonymkode: 09403...6aa

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at det slår svært urettferdig ut. De som har minst, rammes hardest. De som har lite gjeld, mye sparepenger og høye lønninger ( nordmenn 50+, som utgjør en svært stor andel nordmenn) merker ikke disse renteøkningene. Så dersom målet er å dempe pengebruken, kun ved hjelp av renter, så blir dette mange seige år. Spesielt med tanke på hvor stort overskudd som pumpes inn i statskassa i form av olje og gass, som regjeringen bruker på bistand, tant og fjas.

Hvordan mener du det skal ramme da? De som er 50+ hadde også lån som unge, og før renta ble så lav som den har vært, og det blir feil om det skal straffe de som nå begynner å se enden av et liv med lån og renter. Det vil alltid føles urettferdig når man har lite, men samtidig må man av og til ta noen grep selv og gjøre noe med egen økonomi. Det å alltid tenke andre skal ta jobben for egen situasjon er lite bærekraftig. 

Anonymkode: 2eb16...f89

• Liker 3
Skrevet

I min vennekrets har absolutt alle som jobber i privatsektor fått høy lønnsøkning for å dekke at alt blir dyrere. Alle vi i offentlig sektor fikk lønnsoppgjør som var lavere enn konsumprisindeksendringen. 

Økte renter rammer enormt ulikt. 

Det var ikke akkurat sånn at det var vi i offentlig sektor som hadde det største forbruket før renteøkninga heller... 

Anonymkode: 40b8a...2ef

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

I min vennekrets har absolutt alle som jobber i privatsektor fått høy lønnsøkning for å dekke at alt blir dyrere

Men i virkelighetens verden har ikke de i privat sektor fått mer penger enn de i offentlig sektor.

Enten er Rødt dumme, eller så er de populistiske. Uansett kaster folk seg på de enkle løsningene deres som resonnerer så godt med mange.

Anonymkode: bc612...09a

• Liker 4
Skrevet

Tenk å være så innavla tett at man foreslår ytterlige lønnsøkninger for å møte renteøkningen..... 

Snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. 

Folk som er 50+ nå hadde skyhøye renter og inflasjon tidligere, så de tok en betraktelig større del av kaka enn noen oss yngre kommer til å gjøre. 

Pisspreiket og sutring en fra offentlige ansatte blir for dumt, spesielt siden 2/3 kroner brukes av det offentlige. 

Så har jo offentlige ansatte en del fordeler som sparer de tusenvis i året og en ekstremt sikker jobb men la oss ignorere det for å fremstille oss som offer. 

Anonymkode: 348a8...616

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men poenget er jo at det SKAL svi for lånekunder. Det er for å dempe prisveksten at renta settes opp, og måten å gjøre det dyrere for deg og meg å kaste penger hit og dit.

Idiotien ligger i at prisene stiger noe vanvittig av grunner som har lite å gjøre med rentenivået. Rentene har vært kunstig lave lenge, men de burde ikke økt nå når alt annet øker fra før. Det er elendig timing. Problemet med bankene, som ledes av selverklærte sosialister, er at de øker utlånsrenten og IKKE innskuddsrenten for å tjene maksimalt mens de later som at det tar tid å øke innskuddsrenten. Akkurat som oljeselskapene øker dieselprisene straks oljeprisen stiger, men bruker lang tid til å senke prisene ved pumpene når oljeprisene synker. Det er dette hykleriet folk med rette reagerer på. 

Anonymkode: 0f2d0...ac6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I min vennekrets har absolutt alle som jobber i privatsektor fått høy lønnsøkning for å dekke at alt blir dyrere. Alle vi i offentlig sektor fikk lønnsoppgjør som var lavere enn konsumprisindeksendringen. 

Det var ikke akkurat sånn at det var vi i offentlig sektor som hadde det største forbruket før renteøkninga heller... 

Ansatte i kommunen fikk mest i årets lønnsoppgjør:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/hva-er-den-nye-lonna-for-ansatte-i-stat-og-kommune-se-tallene-her-6.158.955998.0073efd503

Rett skal være rett: Offentlig ansatte har havnet bakpå i årene før.

Jeg tenker privat sektor merker større forskjell på gode og dårlige tider.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man må jo undres over om politikere i Rødt, LO og andre fagforeninger i det hele tatt forstår økonomi. Igjen rases det over at banker setter opp renter etter at Norges bank har satt den ytterligere opp. De mener det er helt unødvendig og at de beriker seg selv.

Men poenget er jo at det SKAL svi for lånekunder. Det er for å dempe prisveksten at renta settes opp, og måten å gjøre det dyrere for deg og meg å kaste penger hit og dit. Hvis ikke bankene følger etter Norges bank, så har jo renteøkningen ingen effekt, og da vil det presse frem ytterligere renteøkninger.

Så deler jeg kritikken der bankene er mye tregere med å sette opp innskuddsrentene enn lånerentene, men det er en annen sak.

Jeg vil anbefale Sneve og co i Rødt og fagforeningene om å sette seg inn i hvordan dette faktisk henger sammen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76A2V4/fagforeningsleder-ut-mot-bankene-flere-vurderer-aa-selge-bilen-og-ta-flere-jobber
https://www.nettavisen.no/okonomi/hamrer-los-pa-dnb-etter-ny-renteokning-det-er-gradig/s/5-95-1352688

Om de øker lønnsveksten for noen fordi banken setter opp renta så tar inflasjonen aldri slutt. Han trenger sårt litt tid på skolebenken.. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

De som har minst får ikke boliglån 

Anonymkode: 6a95b...b5c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som har minst får ikke boliglån 

Hva skjer med husleia når folk som har tatt opp lån for å kjøpe bolig nummer 2 (eller 3) med ta jeg på utleie får økte renter?

Anonymkode: f20dd...3a5

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan mener du det skal ramme da? De som er 50+ hadde også lån som unge, og før renta ble så lav som den har vært, og det blir feil om det skal straffe de som nå begynner å se enden av et liv med lån og renter. Det vil alltid føles urettferdig når man har lite, men samtidig må man av og til ta noen grep selv og gjøre noe med egen økonomi. Det å alltid tenke andre skal ta jobben for egen situasjon er lite bærekraftig. 

Anonymkode: 2eb16...f89

Slik jeg ser mine gjeldsfrie foreldre lever så mener jeg de hadde hatt godt av litt brems i økonomien også. Kanskje gå fra 6 til 2 utendlandsturer i året for eksempel. De som er gjeldsfrie bruker penger som før og vi som har lån må bremse opp ikke bare for vårt eget forbruk, vi må også kompansere for de som ikke reduserer forbruket sitt.

Min far som sitter på gullpensjon og har vært gjeldsfri i snart 30 år sitter og klager på at han har 2000kr ektra utgifter i måneden. Mens vi som barnefamilie har rundt 15-20k mer i utgifter nå enn for bare to år siden.

Anonymkode: 1c8f4...259

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenk å være så innavla tett at man foreslår ytterlige lønnsøkninger for å møte renteøkningen..... 

Snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. 

Folk som er 50+ nå hadde skyhøye renter og inflasjon tidligere, så de tok en betraktelig større del av kaka enn noen oss yngre kommer til å gjøre. 

Pisspreiket og sutring en fra offentlige ansatte blir for dumt, spesielt siden 2/3 kroner brukes av det offentlige. 

Så har jo offentlige ansatte en del fordeler som sparer de tusenvis i året og en ekstremt sikker jobb men la oss ignorere det for å fremstille oss som offer. 

Anonymkode: 348a8...616

De hadde skyhøye renter, men skattefradrag for renter opp til 75 %. Og de hadde ikke nærheten så store boliglån som folk har i dag for boligprisene var en fjert av hva de er nå. Målt mot lønn altså, ikke kroner og øre. Se bare her hvordan det var for de stakkars 50-åringene for 30 år siden:

https://www.nrk.no/okonomi/boligprisene-har-lopt-fra-lonna-1.11381965

https://www.finansavisen.no/bolig/2023/01/11/7975868/egen-bolig-har-aldri-vaert-dyrere?zephr_sso_ott=ZJp5f1

Anonymkode: b675d...f19

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skjer med husleia når folk som har tatt opp lån for å kjøpe bolig nummer 2 (eller 3) med ta jeg på utleie får økte renter?

Det er ikke gitt at en huseier kan overføre økte utgifter på den som leier.  Det er et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

Jeg kan ikke leie ut huset mitt for like mye som renteutgiftene på kjøpesummen akkurat nå.

Anonymkode: 16e1e...c3a

• Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor må vi akseptere og opprettholde dette økonomiske systemet? Det er ikke en naturlov.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som kommer til å skje er vel at en del utleiere med mye gjeld og uten fastrente må selge boligene. Det er ikke slik at man bare kan øke husleia. Det er jo markedet og kontrakten som bestemmer husleien.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som kommer til å skje er vel at en del utleiere med mye gjeld og uten fastrente må selge boligene. Det er ikke slik at man bare kan øke husleia. Det er jo markedet og kontrakten som bestemmer husleien.

Det er ikke så mange som har lånt oppover pipa til sekundærboliger altså. Utviklingen i husleiepriser har over mange mange år overhodet ikke vært i nærheten av utviklingen i husprisene - så det har lenge vært relativt billigere å leie enn å eie. Men KG mener nok noe annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så mange som har lånt oppover pipa til sekundærboliger altså. Utviklingen i husleiepriser har over mange mange år overhodet ikke vært i nærheten av utviklingen i husprisene - så det har lenge vært relativt billigere å leie enn å eie. Men KG mener nok noe annet.

Billigere per måned, eller billigere i det lange løp når jeg, og min bekjente som har hatt mindre flaks enn meg gjør opp status når vi går av med pensjon? Vi er begge født midt på 70-tallet og hadde interesse for samme fagfelt. I dag er jeg gift, og eier, mens hun er enslig og får ikke lån.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Så alle du kjenner har fått 20% lønnsøkning?

Anonymkode: 93831...189

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De trenger ikke en gang å sette seg inn. Allerede før Ukraina-krigen, altså uavhengig av den, var det økonomer annenhverdag i diverse medier som advarte om at det kom tøffere tider. Side opp, og side ned stod dette budskapet over mange år. Gjelder ikke bare Rødt og LO, men også vanlige folk måtte se dette komme. 

Anonymkode: 3c521...32d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...