AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Jeg har jevnlig gått og tatt celleprøver hvert 3. år. Aldri hatt noen endringer og hatt samme partner i snart 20 år. Høres sikkert naivt ut, men jeg kan med hånden på hjertet si at han har aldri vært utro så jeg kan ikke ha bli smittet med HPV heller. Er det da nødvendig å ta celleprøver? Utfra hva jeg har forstått forårsakes livmorhalskreft kun av dette viruset som man får via sos? Anonymkode: d1bda...6f6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Det blir litt som bilbelte i bil, et sikkerhetstiltak i tilfelle.. Man kan få kreft uten HPV og, selv om det påvises hos 99% av tilfellene. Anonymkode: 2f245...15c 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Du og han har bare hatt hverandre som sexpartnere hele livet, aldri vært borti noen andre? Anonymkode: 65fdf...883 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Nå sjekkes man jo for HPV og ikke vanlige celleprøver. Snakk med legen din om det. Anonymkode: 8f61c...f75 2
Januar2 Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 (endret) Gå til gu ta en skikkelig sjekk en gang i året, gjør det for din egen del. også må din mann gjøre det samme, alt for mange menn går ikke, Ikke nødvendigvis for hov, men hva med eggstokkene? Testikkel? Prostatakreft osv en ordentlig sjekk engang i året er viktig Endret 26. september 2023 av Januar2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har jevnlig gått og tatt celleprøver hvert 3. år. Aldri hatt noen endringer og hatt samme partner i snart 20 år. Høres sikkert naivt ut, men jeg kan med hånden på hjertet si at han har aldri vært utro så jeg kan ikke ha bli smittet med HPV heller. Er det da nødvendig å ta celleprøver? Utfra hva jeg har forstått forårsakes livmorhalskreft kun av dette viruset som man får via sos? Anonymkode: d1bda...6f6 HPV kan komme leeeeenge etter. Er ikke som en sjekk av kjønnssykdommer. Anonymkode: 1b462...ced
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Januar2 skrev (6 minutter siden): Gå til gu ta en skikkelig sjekk en gang i året, gjør det for din egen del. også må din mann gjøre det samme, alt for mange menn går ikke, Ikke nødvendigvis for hov, men hva med eggstokkene? Testikkel? Prostatakreft osv en ordentlig sjekk engang i året er viktig En gang i året anbefales ikke for friske personer. Hvert tredje år har vært vanlig frem til nå. Om man ikke får påvist HPV så kan man vente i fem år. Så sant man føler seg frisk og har en normal syklus selvfølgelig. Anonymkode: 8f61c...f75 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Fikk hpv etter 10 år med samme partner. Lurt å sjekke seg Anonymkode: f7917...480 4
Januar2 Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En gang i året anbefales ikke for friske personer. Hvert tredje år har vært vanlig frem til nå. Om man ikke får påvist HPV så kan man vente i fem år. Så sant man føler seg frisk og har en normal syklus selvfølgelig. Anonymkode: 8f61c...f75 Nei men det er lov å tenke selv, ta vare på kroppen sjekk den. hvor mange celle prøver har blitt feiltolket? https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/falsk-trygghet det finnes så mange kreft typer vi kan få der nede, både menn og kvinner. skal flere kunne overleve kreften så er det en fordel at den oppdages tidlig, være åpen om hvor viktig det er. https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreft-i-norge/ 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 GJør akkurat sånn som du vil. Sannheten er at man det kan utløses etter mange mange år. MEN anbefaler deg å ta dette med LEGER og HELSEPERSONELL og ikke kvinneguiden. Anonymkode: 85e67...d0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 Januar2 skrev (2 timer siden): Nei men det er lov å tenke selv, ta vare på kroppen sjekk den. hvor mange celle prøver har blitt feiltolket? https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/falsk-trygghet det finnes så mange kreft typer vi kan få der nede, både menn og kvinner. skal flere kunne overleve kreften så er det en fordel at den oppdages tidlig, være åpen om hvor viktig det er. https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreft-i-norge/ Det er en falsk trygghet å gå til gynekolog og sjekke dette en gang i året. Du kan fint få mutasjonen for eggstokkreft dagen etter du har vært hos gynekologen. Det er gjort en haug med studier og de viser ingen effekt på raskere oppdagelse av sykdom eller lengre levetid av faste kontroller. Men dette går det visst ikke å overbevise noen om, det skjønner jeg. Celleprøve derimot er en screeningkontroll som har vist seg å ha nytte på sykdom og levetid. Anonymkode: bd89b...a08 2 1
Sofakona Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Jeg har vært sammen med mannen min i 20 år og vi har bare har sex med hverandre og jeg tar prøver 1 gang i året 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 Jeg har hatt samme partner i 20 år. Begge har hatt partnere før vi møttes. Alltid hatt normale celleprøver, og har fortsatt normale celleprøver . men for 2 år siden fikk jeg påvist hpv. Det kan ligge latent i kroppen i årevis før det bryter ut, og det går ofte over av seg selv også. Så nei, ikke dropp celleprøver. Anonymkode: a59ec...5a7 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 Just now, Sofakona said: Jeg har vært sammen med mannen min i 20 år og vi har bare har sex med hverandre og jeg tar prøver 1 gang i året Hva er vitsen med å ta det så ofte? De anbefaler 3-5 års intervall, så fremt man ikke har symptomer. Jeg fikk beskjed om å ikke komme tilbake før om 5 år ved sist test. Anonymkode: e6c64...bd9 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 Etter forrige celleprøve og spiralbytte på sykehuset fikk jeg beskjed om at jeg ikke har hpv og trenger ikke komme inn for celleprøve før spiralbytte om 5 år. Har også hpv-vaksinen. Anonymkode: 88454...add
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #16 Skrevet 26. september 2023 Kan man få hpv hvis man ikke har livmorhals? Anonymkode: 306a6...5c0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 Så lenge man har sex med et annet menneske så er det fare for HPV, uansett hvor få partnere du eller han har hatt, det spiller ingen rolle. Man trenger kun en for å bli smittet. Anonymkode: 22e6c...bb5 1 1
Momma Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Utfra hva jeg har forstått forårsakes livmorhalskreft kun av dette viruset som man får via sos? Anonymkode: d1bda...6f6 Ingen regel uten unntak, heller ikke her, og en celleprøve hvert tredje år er jo en filleting når den gjør at man kan føle seg tryggere.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så lenge man har sex med et annet menneske så er det fare for HPV, uansett hvor få partnere du eller han har hatt, det spiller ingen rolle. Man trenger kun en for å bli smittet. Anonymkode: 22e6c...bb5 Hm, lurer på hvordan den smitten skulle oppstått? Om begge parter kun har vært med én, altså hverandre... Anonymkode: 7dea5...19b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 Sist tok jeg HPV-test og fikk beskjed om at jeg ikke trengte komme tilbake før om 5 år, det er vel det nye nå. Jeg synes altså det å dra rumpa si bort til gynekologen en gang hvert femte år for å være sikker ikke burde være så vanskelig. Folk burde generelt gå litt mer til legen og ta prøver iblant. Jeg koster på meg en privat gyno som sjekker både det ene og det andre, selv i en alder av 40 så får jeg plutselig lære nye ting. Sist tok de ultralyd av den og jeg fikk vite jeg hadde en slags muskelknute eller noe og fikk et fint bilde og alt 😅 Det kan jo skje andre ting der nede enn HPV. Og du, jeg skal ikke kalle deg naiv for du kjenner din mann bedre enn meg, men jeg har mang en gang sett en mann som alle er skjønt enige om at "aldri" kunne vært utro, være utro eller prøve på det eller være i nærheten av det. Anniken Huitfeldt og Erna Solberg var sikkert også bombesikre på at mennene deres ikke bedro dem økonomisk. Anonymkode: 92e17...b4c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå