Gå til innhold

Celleprøve - tørr ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke be legen ta celleprøve. Jeg syns det er så pinlig. Har kun gjort det en gang for mange år siden. Ubehagelig… skulle heller vært noen andre som gjorde det enn legen…. Barberer dere dere foresten før celleprøve?

Anonymkode: bea47...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til å måtte ta veldig mange flere prøver,undersøkelser og operasjoner  om noe utvikler seg til kreft. Da må du med beina i været mange flere ganger..

Sjekk deg, legen bryr seg ikke.

Anonymkode: 4439e...647

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg klarer ikke be legen ta celleprøve. Jeg syns det er så pinlig. Har kun gjort det en gang for mange år siden. Ubehagelig… skulle heller vært noen andre som gjorde det enn legen…. Barberer dere dere foresten før celleprøve?

Gå privat til en kvinnelig gynekolog? 

Anonymkode: 38b7e...5a5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fastlegen evnt gynekolog utfører dette om ikke på daglig basis, så i hvertfall ukentlig. 

Du trenger ikke å barbere deg med mindre du vil det selv. 

Skrevet

Jeg gikk uten å ta gynekologisk undersøkelse og celleprøve i 18 år, jeg. Til slutt bare måtte jeg, etter å ha opplevd at en som stod meg svært nær, fikk kreftdiagnose med spredning og døde i løpet av en mnd. Hennes kreft kom fra underlivet og det var en måned full av smerter, frykt og fortvilelse. 

Jeg syns undersøkelsen var fæl, som alltid, men den tok typ 3 minutter og celleprøven var heldigvis helt fin. 

Anonymkode: 79dbf...810

Skrevet

Så dra til gynekolog da? 

Anonymkode: b8d48...1db

• Liker 2
Skrevet

Bestill time hos en kvinnelig gynekolog. Det gjør jeg. Da bestemmer jeg selv hvem som skal gjøre det, jeg vet at hun er dyktig og et rolig og behagelig menneske. Det er vel verdt pengene.

Anonymkode: 954b6...2bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med resten her. Finn en kvinnelig gynekolog i det private, så hjelper det sikkert godt på.

Angående intimbarbering synes de fleste gynekologer at det er en styggedom, all den tid hårene har en funksjon, og barbering gir en risiko for infeksjoner. Man barberer hvis man vil, men det er overhodet ingen grunn til å "pynte" seg for gynekologen.

Anonymkode: 89af6...916

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler som andre her å dra til gynekolog -de har gjerne en mer behagelig og tilrettelagt gynekologstol, har mer teken på å utføre celleprøven. Kjenne tilnærmet ingenting når jeg tar celleprøve hos gynekolog, får i tillegg innvendig ultralyd. Når det kommer til å barbere seg så tenker jeg det er viktigere og være ren og nyvasket. Jeg pynter meg ikke akkurat nedentil men passer på å være helt nyvasket, de har nok sett det aller meste.  

Anonymkode: 033fc...5d0

• Nyttig 2
Skrevet

Skjønner ikke hva som er pinlig med celleprøve, er jo som en koronatest bare i underlivet. Har du issues med legen din så kan du jo gå til en gynekolog. Jeg barberer ikke lenger så jeg gidder selvsagt ikke å gjøre det for en gynekologtime, ingen som bryr seg om du er nybarbert eller ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt normalt å ikke ville at fastlegen skal gjøre dette. Gå til en gynekolog. 

Anonymkode: fae6c...579

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er enda mer pinlig å ende opp med hpv virus, celleforandringer og kreft i livmorhalsen.

Gå til kvinnelig gynekolog.

Anonymkode: 2a228...932

Skrevet

Jeg valgte å bestille time hos en kvinne på en privatklinikk. Da hadde jeg hoppet over en del ganger, men det gikk veldig greit

Anonymkode: 9534a...280

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er enda mer pinlig å ende opp med hpv virus, celleforandringer og kreft i livmorhalsen.

Gå til kvinnelig gynekolog.

Anonymkode: 2a228...932

En celleprøve hindrer da ikke dette, man bare oppdager det.

Anonymkode: 04db4...011

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nei, jeg barberer meg ikke før celleprøve.

Legen har sett hundrevis om ikke tusenvis av underliv i løpet av karrieren sin, nekter tro mitt utmerker seg på noen måte. Bestill deg en time og prøv ikke stresse for mye med det. 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (På 26.9.2023 den 8.44):

Skjønner ikke hva som er pinlig med celleprøve, er jo som en koronatest bare i underlivet. Har du issues med legen din så kan du jo gå til en gynekolog. Jeg barberer ikke lenger så jeg gidder selvsagt ikke å gjøre det for en gynekologtime, ingen som bryr seg om du er nybarbert eller ikke.

Du skjønner ikke hvorfor folk opplever det skamfullt å ligge med beina spredt mens en fremmed ser på deg i flombelysning? Deg om det.

Anonymkode: 70c9f...0fc

• Liker 1
Skrevet

Ca 3/4 barberer eller har «3dagers» før planlagte GU, etter mine erfaringer (har jo ikke liv til å si hva jeg jobber med. Men ja, har gjort en del GU). Gjør det deg mer komfortabel så barberer du, om det ikke føles naturlig for deg så dropper du det. Det viktigste er at det du velger er det som gjør DEG mest komfy 🙂

ikke skrubb deg i hjel i forkant, bare vanlig hygiene. Dropp samleie siste døgnet. For all del ikke Finn på å skylle med vann eller vaske med såpe opp i vagina.

Anonymkode: bbb93...a8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ca 3/4 barberer eller har «3dagers» før planlagte GU, etter mine erfaringer (har jo ikke liv til å si hva jeg jobber med. Men ja, har gjort en del GU). Gjør det deg mer komfortabel så barberer du, om det ikke føles naturlig for deg så dropper du det. Det viktigste er at det du velger er det som gjør DEG mest komfy 🙂

ikke skrubb deg i hjel i forkant, bare vanlig hygiene. Dropp samleie siste døgnet. For all del ikke Finn på å skylle med vann eller vaske med såpe opp i vagina.

Og viktig: husk rene sokker 😎🧦

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til dette  

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 5.47):

Why? Er dere nære venner eller noe sånt?

Det er jo jobben til legen. Like normalt for legen å ta celleprøve som å fjerne en føflekk. 

Skjerpings, det er helsa di det er snakk om.

Anonymkode: 64a21...4cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...