AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #1 Del Skrevet 25. september 2023 Usikker på om dette ble rett kategori, men skriver her så får det heller flyttes. Men det gjelder min eks. Vi har felles barn, han har ikke sett de på mange år i samråd med barnevernet. Jeg har virkelig prøvd hardt å legge samlivet vårt bak meg, jeg har fullført utdanning, flyttet, fått jobb, gått I terapi.. Men det føles som om noe trykker fra innsiden og det blir bare verre. Psykologen min sier hun tenker at jeg nok ender med å få en ptsd-diagnose, jeg er under utredning nå for jeg fikk panikkanfall av et forsøk på kontakt av eksen. Jeg ligger våken på nettene, jeg får ikke sove. Minnene går som i en film i hodet. Jeg føler at kroppen vil anmelde, mens hjertet er livredd ting vil bli verre, og sjelen er bare sliten. Hjelp? Anonymkode: 3f5b2...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #2 Del Skrevet 25. september 2023 Ikke anmeld. Du kommer ingen vei med det, og mest sannsynlig gjør det bare ting verre. Psykisk vold er bare straffbart på papiret. Det skal veldig mye til for at politiet går videre med det. Jeg anmeldte exen selv for det samme, men her var det også fysisk. Henlagt på bevisets stilling, og alt har blitt verre. Mest fordi det provoserte exen voldsomt, og han brukte henleggelsen for alt det var verdt Anonymkode: 2d8c1...c2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #3 Del Skrevet 25. september 2023 Ikke. Dessverre. Jeg jobber med voldssaker i barnevernet. Har til gode å se det bli tatt ut tiltale når barn eller foreldre "kun" er utsatt for psykisk vold, og det er skremmende sjelden også når volden er fysisk. Og de få gangene tiltale blir tatt ut i saker hvor begge deler forekommer, er min erfaring at retten ofte nærmest ser bort fra det som ikke er fysisk vold. Prosessen med anmeldelse er krevende og vond for mange, og som hun over sier - henleggelser blir "brukt" som om de skulle være frikjennelser. Jeg skulle ønske noen organiserte en form for selvhjelpsgrupper for kvinner som deler din opplevelse. Jeg tror mange kunne hatt like god nytte av det som tradisjonell terapi. Dere er mange, og sterke. Anonymkode: b5fb6...fd9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Del Skrevet 26. september 2023 Kjenner jeg blir lei meg av svarene. Det kan da ikke være sånn at man som kvinne bare skal akseptere at det er sånn?? Anonymkode: 3f5b2...973 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Del Skrevet 26. september 2023 Men hvilken lov har han brutt, siden du tenker å anmelde han? Anonymkode: 24130...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielx Skrevet 26. september 2023 #6 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke anmeld. Du kommer ingen vei med det, og mest sannsynlig gjør det bare ting verre. Psykisk vold er bare straffbart på papiret. Det skal veldig mye til for at politiet går videre med det. Jeg anmeldte exen selv for det samme, men her var det også fysisk. Henlagt på bevisets stilling, og alt har blitt verre. Mest fordi det provoserte exen voldsomt, og han brukte henleggelsen for alt det var verdt Anonymkode: 2d8c1...c2e Man kommer ingen vei med å ikke anmelde heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvilken lov har han brutt, siden du tenker å anmelde han? Anonymkode: 24130...f8b https://www.overgrep.no/sier-straffeloven-psykisk-vold/ Dessverre heller jeg mot å være enig i at belastningen ved å anmelde og sjansen for at det henlegges kan være veldig ødeleggende. Jeg har dessverre ikke noen god ide om hvordan vi skal komme dit at rettsapparatet klarer å ta tak i problemet på en god måte, selv om kunnskapen om skadene psykisk vold medfører heldigvis er blitt mye bedre. Anonymkode: 62c22...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Del Skrevet 26. september 2023 Jeg gikk til politiet og fortalte dem om min psykisk voldelige eks. De anbefalte meg ikke å anmelde og sa at det dessverre ikke nyttet, fordi det hovedsakelig var ord mot ord. Hvis du har konkrete trusler skriftlig, på sms eller mail, kan det hende du kan komme en vei, da, men ellers vil det nok bli voldsomt vanskelig. Anonymkode: 73801...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #9 Del Skrevet 26. september 2023 Folk som driver med psykisk vold er som regel utrolig god på å manipulere. De passer på at ingen utenfor hjemmet deres får med seg volden, men de passer gjerne på å få frem en reaksjon fra deg ute blant folk, for så å se uskyldig og sjokkert ut over "oppførselen" din. Innen rettsaken er ferdig, har han overbevist dommeren om at det er DU som er problemet. Kanskje du blir så forvirret at du SELV tror at det er du som er stygg mot han. Mange som blir utsatt for psykisk vold skulle ønske at det var fysisk vold. Da er det konkret, så du får en "ordentlig" grunn til å gå, og du kan vise merkene til andre. Anonymkode: 42d42...bbe 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #10 Del Skrevet 26. september 2023 Ville også vært redd for hevn Anonymkode: 42d42...bbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielx Skrevet 26. september 2023 #11 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk til politiet og fortalte dem om min psykisk voldelige eks. De anbefalte meg ikke å anmelde og sa at det dessverre ikke nyttet, fordi det hovedsakelig var ord mot ord. Hvis du har konkrete trusler skriftlig, på sms eller mail, kan det hende du kan komme en vei, da, men ellers vil det nok bli voldsomt vanskelig. Anonymkode: 73801...c0e En barnevakt forgrep seg på meg når jeg var under 14. Jeg anmeldte han i april 2021. Saken hadde en liggetid på 6 til 8 måneder. Min første rettsak var i juni 2023, det blir ny rettsak den 26-27 oktober 2023, fordi han fikk anken sin godkjent. Det er ord mot ord her også. Poenget mitt er, alt er mulig selv om sjansen er veldig liten, samtidig så burde man være forberedt på alle mulig utfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Folk som driver med psykisk vold er som regel utrolig god på å manipulere. De passer på at ingen utenfor hjemmet deres får med seg volden, men de passer gjerne på å få frem en reaksjon fra deg ute blant folk, for så å se uskyldig og sjokkert ut over "oppførselen" din. Anonymkode: 42d42...bbe Dette er så sant Min fortalte at han likte de samme tingene som meg, ville satse på familieliv og prioritere oss for å få meg tilbake. Foran andre så hånet han menn som valgte familie fremfor jobb, og jeg satt sjokkert og bare "men hæ, det er jo ikke det du har sagt?" hvor han later som jeg diktet det opp. Så jeg satt og følte meg både lei meg og sint over lyving, så utenfra så det ut som jeg var bitch og ikke respekterte at han mente noe annet enn meg.. Anonymkode: b44fe...0fd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Del Skrevet 26. september 2023 Det er så jæv@+! urettferdig at drittmennesker skal få lov å gå løs i verden å true, utøve psykisk vold og andre overgrep uten at en kan gjøre noe med det!! Usikre, stusselige og patetiske mennesker som tror de blir bedre selv av å trykke andre ned. Kontakt en advokat, kanskje denne kan hjelpe deg med hva du kan gjøre juridisk. Om kjæresten din er en kjenning av politi/ advokat/FVK/BV (noe slike drittfolk ofte blir med tiden), er det slett ikke sikkert at anmeldelse er den beste løsningen i din situasjon, men er det alvorlig nok vil advokaten/ politijurist kunne hjelpe deg enten med å få kontakt- og besøksforbud. ev. andre løsninger. Som nevnt over her så kan en anmeldelse noen ganger gjøre saken verre - selv om du har all rett til å anmelde vedkommende. Anonymkode: 84112...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke. Dessverre. Jeg jobber med voldssaker i barnevernet. Har til gode å se det bli tatt ut tiltale når barn eller foreldre "kun" er utsatt for psykisk vold, og det er skremmende sjelden også når volden er fysisk. Og de få gangene tiltale blir tatt ut i saker hvor begge deler forekommer, er min erfaring at retten ofte nærmest ser bort fra det som ikke er fysisk vold. Prosessen med anmeldelse er krevende og vond for mange, og som hun over sier - henleggelser blir "brukt" som om de skulle være frikjennelser. Jeg skulle ønske noen organiserte en form for selvhjelpsgrupper for kvinner som deler din opplevelse. Jeg tror mange kunne hatt like god nytte av det som tradisjonell terapi. Dere er mange, og sterke. Anonymkode: b5fb6...fd9 Denne gruppen jobber for å spre kunnskap om temaet. https://www.facebook.com/foreningenmotpsykiskvold Det er lite kunnskap om psykisk vold og dens ettervirkninger; kontakter du lederen av denne organisasjonen er jeg sikker på at dere sammen kan gjøre en stor forskjell for mennesker som lever i en vanskelig situasjon. Bare det å bli trodd og forstått hjelper nok mye. Anonymkode: e18d4...58e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Denne gruppen jobber for å spre kunnskap om temaet. https://www.facebook.com/foreningenmotpsykiskvold Det er lite kunnskap om psykisk vold og dens ettervirkninger; kontakter du lederen av denne organisasjonen er jeg sikker på at dere sammen kan gjøre en stor forskjell for mennesker som lever i en vanskelig situasjon. Bare det å bli trodd og forstått hjelper nok mye. Anonymkode: e18d4...58e Interessant artikkel https://kjonnsforskning.no/nb/2023/01/nar-vold-i-naere-relasjoner-blir-foreldrekonflikt?fbclid=IwAR0Z5LwQAYlsGL9JBx7IEaKFYnd2kAUdoZfwX8M6RKSo-dljRQ_iRdp-7Mg Anonymkode: e18d4...58e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #16 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men hvilken lov har han brutt, siden du tenker å anmelde han? Anonymkode: 24130...f8b Psykisk vold er forbudt på samme måte som fysisk vold er det. Anonymkode: 656a3...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinky1 Skrevet 27. september 2023 #17 Del Skrevet 27. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 9.40): Kjenner jeg blir lei meg av svarene. Det kan da ikke være sånn at man som kvinne bare skal akseptere at det er sånn?? Anonymkode: 3f5b2...973 Er så enig med deg. Jeg forstår at det er vanskeligere å bevise psykisk vold og at det kanskje bare står på papiret.. men ved å anmelde setter man et eksempel, og jo flere anmeldelser som kommer på psykisk vold, vil jo føre til at politiet tar det mer på alvor og at det settes mer søkelys på deg. Endret 27. september 2023 av tinky1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #18 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 9.40): Kjenner jeg blir lei meg av svarene. Det kan da ikke være sånn at man som kvinne bare skal akseptere at det er sånn?? Anonymkode: 3f5b2...973 Det mest effektive vernet for kvinner er å få ressurser til å hindre at de blir i slike forhold. Politiet kan ikke gjøre noe særlig i ettertid. Anonymkode: 4e756...8a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #19 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Psykisk vold er forbudt på samme måte som fysisk vold er det. Anonymkode: 656a3...613 Pluss det faller inn under mishandling i nære relasjoner, slik at man i teorien har mer rettslig vern. Anonymkode: 4e756...8a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #20 Del Skrevet 27. september 2023 Hva spesifikt vil du anmelde? Vanskelig å mene noe når du ikke sier hva det gjelder Anonymkode: c9388...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå