AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #1 Skrevet 25. september 2023 Sunn er jo et litt vidt begrep og avhengig av levestandard og helsevesen. Men tenker kanskje en kombinasjon av de faktorene over og at man gjerne spiser sunn mat der, kanskje som en del av kulturen. Er i Costa Rica og enkelte stede r her virker folk sunnere enn jeg antok før vi kom hit. De spiser sunt, avslappet livsstil (iallfall her vi er) og mye fysisk aktivitet som surfing. Allikevel er det ikke et spesielt rikt land, men de gjør det bra virker det som. På sunnhetsfronten ser også at stedet vi er i er regnet som en av «blue zone» områdene i verden. Altså et sted som har flere over 100 åringer enn antatt. (Mulig flere definisjoner, folk lever lenge). Mange steder har supert helsevesen, men mye fet mat og kanskje lite fysisk aktivitet. Mange steder i sør øst Asia er det nok mye god og sunn mat, men ikke så bra helsevesen. Vet at japanere lever lenge, så tenker de spiser litt annerledes enn hva turister ofte spiser der! Syntes det var lite grønnsaker. Men mye bra kvalitet Natvig sushi er jo sunt. Anonymkode: 9927c...ed0
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #2 Skrevet 25. september 2023 Nå har jeg ikke reist sååå masse eller lest forskning som forteller noe om det. Men får inntrykk av at jo finere strøk, evt rikere land/områder, jo sunnere livsstil generelt. Jo fattigere strøk jo mer usunt. Sunn mat er jo mye dyrere enn billig. Fett generelt er billig. Rent kjøtt er dyrt. Rike spiser gjerne økologisk mat og det har stort sett ikke de med mindre penger råd til. Var på 10 ukers ferie i de franske rivieraene og Monaco for noen år tilbake. Leide bil og kom oss mye rundt. Det var tydelig at folk generelt hadde mye penger der vi var og maten var dyr og relativt sunn i ift mange andre steder. Både i dagligvaren og restauranter. Anonymkode: e2a4c...396
Bigote Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Sunn er jo et litt vidt begrep og avhengig av levestandard og helsevesen. Men tenker kanskje en kombinasjon av de faktorene over og at man gjerne spiser sunn mat der, kanskje som en del av kulturen. Er i Costa Rica og enkelte stede r her virker folk sunnere enn jeg antok før vi kom hit. De spiser sunt, avslappet livsstil (iallfall her vi er) og mye fysisk aktivitet som surfing. Allikevel er det ikke et spesielt rikt land, men de gjør det bra virker det som. På sunnhetsfronten. Anonymkode: 9927c...ed0 Dette kommer helt an på hvor de befinner deg. Selv i et land som Costa Rica som for øvrig har en god utvikling i forhold til utdanning og har en solid middelklasse. Ønsker du å se det ekte Costa Rica må du nok vekk fra surfe- og turistfellene der mesteparten eies av rike amerikanere og kun de med mye penger og turister har råd til å oppholde seg.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Middelhavskost er vel den som er mest kjent for å være sunn. Anonymkode: 2c261...40c 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Italia, Hellas, Spania, Portugal, Finland Anonymkode: 686c1...85c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 Japan og Sør-Korea har veldig lav andel fedme (<5 %). Spania og Hellas har nå blitt tjukkasland, akkurat som Norge. Anonymkode: 447eb...77c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg opplever at USA skiller seg ut. I USA kan du leve kanskje verdens sunneste liv. Alt som går an å få tak i av gode spesialprodukter og verdens kanskje mest kompetente helsevesen. Nærbutikken min i USA som lå ca 4 minutter gåtur ned i veien har et utvalg av friske grønnsaker, frukt, ferske råvarer av fisk osv man ikke finner noe sted i Norge feks. I tillegg til et vilt utvalg av sunne spesialprodukter. Riktig nok en svært dyr butikk, men det var jo ikke poenget her. Samt absurd mye steder og kompetanse innen trening og fysisk aktivitet. Min sunneste periode i livet var når jeg bodde i USA. I USA er det opp til deg selv. Du kan leve verdens sunneste liv. Men du kan like lett leve verdens mest usunne liv. Anonymkode: 7ae47...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 23.47): Sunn er jo et litt vidt begrep og avhengig av levestandard og helsevesen. Men tenker kanskje en kombinasjon av de faktorene over og at man gjerne spiser sunn mat der, kanskje som en del av kulturen. Er i Costa Rica og enkelte stede r her virker folk sunnere enn jeg antok før vi kom hit. De spiser sunt, avslappet livsstil (iallfall her vi er) og mye fysisk aktivitet som surfing. Allikevel er det ikke et spesielt rikt land, men de gjør det bra virker det som. På sunnhetsfronten ser også at stedet vi er i er regnet som en av «blue zone» områdene i verden. Altså et sted som har flere over 100 åringer enn antatt. (Mulig flere definisjoner, folk lever lenge). Mange steder har supert helsevesen, men mye fet mat og kanskje lite fysisk aktivitet. Mange steder i sør øst Asia er det nok mye god og sunn mat, men ikke så bra helsevesen. Vet at japanere lever lenge, så tenker de spiser litt annerledes enn hva turister ofte spiser der! Syntes det var lite grønnsaker. Men mye bra kvalitet Natvig sushi er jo sunt. Anonymkode: 9927c...ed0 Costa Rica, som du nevner, har veldig høy fedme-rate. Så det var rart at du trakk frem det som et eksempel. Var annerledes for 20 år siden, men tipper at amerikanske fast food kjeder har skylden. Det tradisjonelle costaricanske kjøkkenet består av mye sunn mat, men konsumering av hvit ris tre ganger daglig har sikkert også noe å si på fedme problemet i landet. Anonymkode: 92a5d...bb6
Bigote Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Samt absurd mye steder og kompetanse innen trening og fysisk aktivitet. Min sunneste periode i livet var når jeg bodde i USA. I USA er det opp til deg selv. Du kan leve verdens sunneste liv. Men du kan like lett leve verdens mest usunne liv. Er man rik er man priviligert. Det er virkelig ikke alle amerikanere som kan ta seg råd til å kjøpe all maten sin på whole foods og spise på fancy salatbarer hver eneste dag.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Bigote skrev (2 timer siden): Er man rik er man priviligert. Det er virkelig ikke alle amerikanere som kan ta seg råd til å kjøpe all maten sin på whole foods og spise på fancy salatbarer hver eneste dag. Det har jeg heller aldri hevdet. Nevnte konkret at pris ikke var en del av dette. Ja det koster. »sunneste» landet i verden er USA, om man har råd til det. Går man inn for det, kan USA også være verdens mest helseskadelige land. Som nevnt, så levde jeg en sunnere livsstil i USA en hva jeg gjør i Norge. Anonymkode: 7ae47...6fc
Kjetil E Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 23.47): Sunn er jo et litt vidt begrep og avhengig av levestandard og helsevesen. Men tenker kanskje en kombinasjon av de faktorene over og at man gjerne spiser sunn mat der, kanskje som en del av kulturen. Er i Costa Rica og enkelte stede r her virker folk sunnere enn jeg antok før vi kom hit. De spiser sunt, avslappet livsstil (iallfall her vi er) og mye fysisk aktivitet som surfing. Allikevel er det ikke et spesielt rikt land, men de gjør det bra virker det som. På sunnhetsfronten ser også at stedet vi er i er regnet som en av «blue zone» områdene i verden. Altså et sted som har flere over 100 åringer enn antatt. (Mulig flere definisjoner, folk lever lenge). Mange steder har supert helsevesen, men mye fet mat og kanskje lite fysisk aktivitet. Mange steder i sør øst Asia er det nok mye god og sunn mat, men ikke så bra helsevesen. Vet at japanere lever lenge, så tenker de spiser litt annerledes enn hva turister ofte spiser der! Syntes det var lite grønnsaker. Men mye bra kvalitet Natvig sushi er jo sunt. Anonymkode: 9927c...ed0 Uten at jeg kan bevitne det selv mener jeg å ha hørt at mange land i det fjerne østen har et veldig sundt og godt kosthold. Det gjelder vel og India.
Bigote Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det har jeg heller aldri hevdet. Anonymkode: 7ae47...6fc 6 hours ago, AnonymBruker said: USA er det opp til deg selv. Du kan leve verdens sunneste liv Er du sikker?
Pawn Hearts Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 On 9/26/2023 at 1:33 PM, AnonymBruker said: Italia, Hellas, Spania, Portugal, Finland Anonymkode: 686c1...85c Hellas er så ymse. De har et alvorlig fedmeproblem. Men jeg var nylig på Kreta, og der så jeg ikke mange overvektige. Det kritiske kostholdet virker i det hele tatt sunt, med mye grønnsaker, fisk og god olivenolje (til gjengjeld røyker de mye og heller i seg raki).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå