AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #41 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men man kan kreve boligsameiet oppløst og boligen solgt. Og så kjøpe den selv. Da har man praktisk talt tvunget ut den ene parten. Anonymkode: 6f4e8...d0a Schmuhu skrev (6 timer siden): Akkurat det jeg holdte på å svare. Det verste er når begge parter har penger og lyst på boligen. Da blir dette en syk budkrangel. Men siden TS ikke har penger så blir dette easy game for den andre. Schmuhu Man har rett på å kjøpe ut den andre. Da kan ikke een andre kreve boligen solgt. Anonymkode: d4f1a...4b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #42 Del Skrevet 27. september 2023 den* Anonymkode: d4f1a...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #43 Del Skrevet 27. september 2023 Hvorfor i all verden skal noen investere i en ideell halvdel av en leilighet med de premissene? Anonymkode: b4863...58f 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #44 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor i all verden skal noen investere i en ideell halvdel av en leilighet med de premissene? Anonymkode: b4863...58f Enig, TS virker litt fjern. Anonymkode: 320b6...daf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #45 Del Skrevet 27. september 2023 Hva med et scheme ala: Jeg låner deg x kroner i dag. Vi får en takst på leiligheten din. Om 10 år selges leiligheten din (til deg eller andre), og jeg får alt ut over dagens takst. Dvs jeg får hele verdistigningen (om noen). Jeg får et pant i huset tilsvarende summen penger du låner. Dvs hvis du misligholder din del av lånet så deler jeg og banken restene. Anonymkode: ca901...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #46 Del Skrevet 27. september 2023 Om jeg skulle investert i en bolig, som i tillegg deleier spesifiserer at ikke er fancy, så ville jeg krevd en vanntett kontrakt. En fullstendig vanntett kontrakt hvos deleier ikke vil ha noen som helst mulighet for å selge før en avtalt minstetid, eller gir en garanti for å sikre mitt innskudd, og også kontraktfestet leieinntekt for boligen hvor deleier vil måtte dekke manglende leie dersom h*n ikke får inn leietaker innenfor en viss tid. Anonymkode: 506fa...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #47 Del Skrevet 27. september 2023 Har ikke du hatt en annen tråd om denne romkameraten din før? Om at han var så håpløs å bo med osv? Da skrev du at dere hadde en kontrakt om at ingen av dere kunne selge før det var gått tre år, om jeg husker riktig. Er det ikke da hans problem? Eller har du nå akseptert at han bryter denne kontrakten? Anonymkode: 348dd...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 27. september 2023 #48 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 7.18): Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? Jeg tror du skal slite med å finne noen som vil "investere" på de vilkårene du skisserer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #49 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 7.18): Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? Anonymkode: d4f1a...4b9 Du ser det fra feil ståsted. Det finnes ingen gode argumenter FOR AT NOEN SKAL gå med på å INVESTERE i DIN leilighet. Du snakker om at "jeg skal gjøre det". Det er jo ikke du som skal investere pengene dine i den. Du ber en annen, fremmed, om å gjøre det, som ikke skal få bo der en gang. Det er en håpløs sak i dagens usikre boligmarked. Boliger synker i verdi for hver måned, og markedet generelt går tregere og tregere i veldig mange tilfeller. Dette med å "investere" i DIN bolig kan fort vise seg å bli et tapsprosjekt. Og hvorfor tror du at du kan betale ut din "investor" om to år? Hva skjer om to år som gjør at du har råd til å betale ut så mye da, men ikke nå? For det du håper på er jo at noen skal se på boligen din som noe de kan tjene penger på, det vil si at den skal ØKE i verdi, slik at en investor faktisk får et utbytte av sin investering senere (man investerer for å få økt utbytte av investeringen sin, altså verdiøkning i boligen). Men du har ikke råd til å betale hele boligen ut selv i dag, og etter en mulig verdiøkning om to år er det jo enda MINDRE sjanse for at du får lån i banken, siden du må låne mer pga verdiøkningen for å betale ut investoren. Ser du ikke dette? Anonymkode: dfd70...dd9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #50 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 10.20): Du har nok bare to realistiske alternativer hvis familien din ikke kan hjelpe: 1. Få deg kjæreste som kan og vil kjøpe halvparten. 2. Selg hele leiligheten og flytt. Anonymkode: f5cbd...34b Dette. Å finne noen som vil kjøpe en halv leilighet i to år kan du bare glemme. Å kjøpe sammen med noen i bare to år var i utgangspunktet en dårlig idé, så lenge du ikke har mulighet til å kjøpe ut vedkommende. Nå vil du høyst sannsynlig få store utgifter knyttet til salg, og du vil også risikere å tape penger på salget. Anonymkode: b5e00...3db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #51 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg skulle investert i en bolig, som i tillegg deleier spesifiserer at ikke er fancy, så ville jeg krevd en vanntett kontrakt. En fullstendig vanntett kontrakt hvos deleier ikke vil ha noen som helst mulighet for å selge før en avtalt minstetid, eller gir en garanti for å sikre mitt innskudd, og også kontraktfestet leieinntekt for boligen hvor deleier vil måtte dekke manglende leie dersom h*n ikke får inn leietaker innenfor en viss tid. Anonymkode: 506fa...b56 Takk, for ditt svar. Hva tenker du ville vært minimum minstetid? Anonymkode: d4f1a...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #52 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke du hatt en annen tråd om denne romkameraten din før? Om at han var så håpløs å bo med osv? Da skrev du at dere hadde en kontrakt om at ingen av dere kunne selge før det var gått tre år, om jeg husker riktig. Er det ikke da hans problem? Eller har du nå akseptert at han bryter denne kontrakten? Anonymkode: 348dd...1d5 Nei, har ikke skrevet om dette før. Men folk er veldig snare med å tro at folk har skrevet ting før her. Jeg skriver her sjeldent, leser mest, og ser stadig folk bli beskylt for sånne ting. Anonymkode: d4f1a...4b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #53 Del Skrevet 27. september 2023 Jeg kunne godt vært med på en sånn type investering, da jeg gjerne kunne tenke meg å ta del i boligmarkedet i Oslo selv (bor ikke der delv). Helst for 10 år siden da😅 Men ville uansett hatt lenger horisont enn 2 år, i alle fall nå når rentene skal opp ytterligere og det trolig ikke blir særlig med verdiøkning på den tiden da. Jeg synes ideen er god da, og ser absolutt ikke noen grunn for å ikke utforske det nærmere. Ville bare fått utarbeidet en god avtale (for begge parter) i samarbeid med en jurist etc., slik at man sikrer seg mot at ingen partene havner i en uønsket situasjon. Anonymkode: 0ba27...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #54 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette. Å finne noen som vil kjøpe en halv leilighet i to år kan du bare glemme. Å kjøpe sammen med noen i bare to år var i utgangspunktet en dårlig idé, så lenge du ikke har mulighet til å kjøpe ut vedkommende. Nå vil du høyst sannsynlig få store utgifter knyttet til salg, og du vil også risikere å tape penger på salget. Anonymkode: b5e00...3db Har fått prisantydning fra flere uavhengige meglere og nei, er ikke mulig å tape. Anonymkode: d4f1a...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #55 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 7.18): Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? Har flyttet veldig mange ganger i løpet av få år så føler meg landet her jeg bor nå, trives også bedre enn noen gang. Ikke pga leiligheten men beliggenheten og alt. Bor ikke fancy i det hele tatt. - TS Anonymkode: d4f1a...4b9 Det er veldig mange argumenter for ikke å gjøre det: - Svært usikkert eiendomsmarkedet for tiden. Jo kortere horisont, jo verre - Kjøpe en halvpart i en leilighet, der det bor noen fra før, og satse på å leie ut den halvparten - det er et minefelt av dimensjoner, hvor mye (det meste) kan gå galt. Det starter allerede med at du kaller det «min» leilighet. Hvordan vil det bli å samarbeide med deg? Leieinntektene må jo gå til investor, men hvem skal bestemme hvem som skal flytte inn? Hva hvis DU går uklar med vedkommende, og vil ha hen ut? Hva hvis du er en total gærning? Dere får et veldig ujevnt maktforhold når du bor der, og en annen person eier halvparten, men ikke bor der selv. Hvordan blir dere enige om ting som skal gjøres i leiligheten? Hvem har ansvaret? - Hva hvis vedkommende ønsker å trekke seg ut av «investeringen», og du nekter å selge, men har heller ikke (fremdeles) råd til å kjøpe hen ut? Skal vedkommende da legge ut en halvpart av boligen for salg? Det vil være nesten umulig å selge. Det er sikkert mange flere grunner også. Men hovedsaken her er at det vil være en ræva investering, og ingen investor med vettet i behold (kanskje bortsett fra foreldrene dine) ville gjort det. Egentlig burde foreldre ligge langt unna sånne avtaler også, med mindre de har mye penger liggende de ikke egentlig trenger. Anonymkode: b5e00...3db 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #56 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kunne godt vært med på en sånn type investering, da jeg gjerne kunne tenke meg å ta del i boligmarkedet i Oslo selv (bor ikke der delv). Helst for 10 år siden da😅 Men ville uansett hatt lenger horisont enn 2 år, i alle fall nå når rentene skal opp ytterligere og det trolig ikke blir særlig med verdiøkning på den tiden da. Jeg synes ideen er god da, og ser absolutt ikke noen grunn for å ikke utforske det nærmere. Ville bare fått utarbeidet en god avtale (for begge parter) i samarbeid med en jurist etc., slik at man sikrer seg mot at ingen partene havner i en uønsket situasjon. Anonymkode: 0ba27...963 Ja, det er nettopp det du sier her jeg mener med lokale forutsetninger. Folk er desperate etter å komme inn på boligmarkedet i Oslo, derfor er jeg ikke redd for å måtte flytte herfra for å si det sånn, for jeg vet at jeg vil finne en som vil kjøpe seg inn her og jeg er vant til å skrive vanntette kontrakter så det blir ikke noe problem. Har stått i leilighetstvist før så er ikke dum slik mange her prøver å fremstille. Men hadde helst ønsket å bo med en leietaker fremfor en som skal kjøpe seg inn her for å bo her. Alt hadde vært enklere for meg da, og det var derfor jeg opprettet denne tråden for å spørre om dette. Men tydeligvis ikke lurt å spørre på kg for som alltid venter man krasse kritiske ydmykende svar😅 Anonymkode: d4f1a...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #57 Del Skrevet 27. september 2023 Jeg spør de rundt meg som vil investere, det er jo der jeg får de faktiske svarene. Så får jeg se hva de sier. Takk for meg i denne tråden. Jeg er sikker på at dere tenkte dere skulle komme med gode råd, men det er ikke sånn at folk blir særlig villige til å lytte når dere skriver såpass nedsettende som dere gjør. Jeg tåler å høre at det er en dårlig investering, men å kalle meg fjern etc er bare ikke greit. Hadet Anonymkode: d4f1a...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #58 Del Skrevet 27. september 2023 Det burde eksistert en slags firma som kunne gjøre sånt. Hjelpe folk med penger til å kjøpe bolig, som de så fikk betalt tilbake i ettertid, pluss et tillegg som betaling for tjenesten og risikoen. Anonymkode: 181c2...3e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #59 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er nettopp det du sier her jeg mener med lokale forutsetninger. Folk er desperate etter å komme inn på boligmarkedet i Oslo, derfor er jeg ikke redd for å måtte flytte herfra for å si det sånn, for jeg vet at jeg vil finne en som vil kjøpe seg inn her og jeg er vant til å skrive vanntette kontrakter så det blir ikke noe problem. Har stått i leilighetstvist før så er ikke dum slik mange her prøver å fremstille. Men hadde helst ønsket å bo med en leietaker fremfor en som skal kjøpe seg inn her for å bo her. Alt hadde vært enklere for meg da, og det var derfor jeg opprettet denne tråden for å spørre om dette. Men tydeligvis ikke lurt å spørre på kg for som alltid venter man krasse kritiske ydmykende svar😅 Anonymkode: d4f1a...4b9 Jeg mener ikke at jeg ville du skulle ha skrevet en vanntett kontrakt (da hadde jeg heller gjort det selv), men en upartisk, profesjonell tredjepart Det vil helt klart finnes flere av de som er interesserte i en slik løsning, men da må du være forberedt på at det jo også vil stilles krav til deg og at ikke alt vil være på dine premisser. Anonymkode: 0ba27...963 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. september 2023 #60 Del Skrevet 27. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det burde eksistert en slags firma som kunne gjøre sånt. Hjelpe folk med penger til å kjøpe bolig, som de så fikk betalt tilbake i ettertid, pluss et tillegg som betaling for tjenesten og risikoen. Anonymkode: 181c2...3e3 Hvis du jobber videre med den businessideen og kommer på et catchy kort navn for bransjen blir jeg med på investeringen. Høres ut som en lukrativ suksess 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå