AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #21 Skrevet 26. september 2023 Duraton skrev (5 minutter siden): Om jeg investerte i en halv leilighet, hvor da du skal leie ut min halvdel til en fremmed, så ville jeg ha hatt halvparten av leie inntektene, om ikke mer egentlig. Du ville vel hatt alle leieinntektene. Det er jo din del som leies ut. Anonymkode: 6f4e8...d0a 6 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #22 Skrevet 26. september 2023 To år er kanskje litt kortsiktig mtp eiendom? Ja, de slipper megler osv, er det borettslag så koster det hele vel bare et par lapper i tinglysning. Dokumentavgift tilkommer vel om det er selveier. Samtidig så skal man betale renter. Og markedet har vært usikkert en stund nå, gått ned. Det vil nok ikke føles som en veldig trygg investering, ikke når man ikke selv kan bestemme tidshorisonten. Når man eier som jeg gjør så er det null stress at prisene har gått ned nå, for jeg skal bo her i sikkert fem år og kan vente ut nedgangstider og selge i oppgangstid. Måtte jeg solgt nå pga en kontrakt så kunne jeg gått med tap. Anonymkode: d92ce...6f5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #23 Skrevet 26. september 2023 En annen ting er vel at når folk sier de ønsker å komme seg inn i boligmarkedet, så er det fordi de vil ha et sted å bo. Få har vel råd til å både betjene lån og husleie på en annen leilighet, de vil jo ønske å flytte inn om de kjøper halve boligen. Anonymkode: d92ce...6f5 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #24 Skrevet 26. september 2023 Du har nok bare to realistiske alternativer hvis familien din ikke kan hjelpe: 1. Få deg kjæreste som kan og vil kjøpe halvparten. 2. Selg hele leiligheten og flytt. Anonymkode: f5cbd...34b 5 5
newman01 Skrevet 26. september 2023 #25 Skrevet 26. september 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: Du betaler ikke skatt om du leier ut mindre enn 75% av boligen din. Anonymkode: 842a8...2c3 Grensa går på 50% av markedsverdi. Men den grensa er vel relativt ubetydelig, siden etter hva jeg har skjønt vil trådstarter at kjøper/investor skal leie ut sin andel. Og siden da investor tydeligvis ikke bor i egen bolig får man ikke skattefritak for leieinntektene. Men om jeg har skjønt det riktig vil trådstarter eie halve boligen, bo i den sammen med en leietager som trådstarter bestemmer hvem er, og en utenforstående skal betale millioner for en halvpart av en bolig man ikke får lov til å bo i? Alt fordi trådstarter ikke har penger nok til å kjøpe ut andre halvpart i 2023, men alt løser seg om 2 år... Risikabelt for kjøper da. Tinglysningsgebyr, potensiell dok.avgift, renter, skatt på leieinntekter, kommunale avgifter, mulig eiendomsskatt... Alt i et ustabilt og fallende boligmarked. 9
Schmuhu Skrevet 26. september 2023 #26 Skrevet 26. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor i Oslo, og jobber her, så ikke mulig å få kjøpt noe her alene. - TS Anonymkode: d4f1a...4b9 Dette er en feil i din holdning. Det er godt mulig for deg å kjøpe seg en bolig i Oslo. Bare ikke akkurat nå. Du er ikke villig til å akseptere det. I tillegg er du utålmodig. Du fremstiller kjøp av en bolig i Oslo som det eneste og udiskuterbare alternativet. 3 hours ago, AnonymBruker said: Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? Og derfor kommer du aldri til å ha råd i fremtiden heller med en slik holdning. Det gode argumentet du ikke ser er risiko. Du kan ikke beskytte deg med en kontrakt mot det. Du burde først og fremst vurdere en medeier som en risikofaktor. Jeg romantiserer et eksempel. La oss si at jeg kjøper 50%. Vi skriver kontrakt og alt er pent. Du tegner kontrakt med en leietaker. Det du ville, sant? Men så har jeg litt mer penger og setter en advokat på saken. Jeg gjør krav på hele boligen for eget bruk og begjærer at du flytter. Jeg benekter troverdig kjennskapen til leiekontrakten. Det blir dyre rettssak der du må legge ut mange hundretusener bare i advokatkostnader og sakskostnader. Til slutt står det mellom salg til meg eller at du kjøper mine prosent. Men du har jo ikke råd til mine prosent. Da blir du dømt til tvangssalg og boligen legges ikke ut i markedet en gang. Men du har jo lån og de dyre kostnadene i saken. Så mye av pengene går til advokater, saken og banklånet. Ikke sikkert du står igjen med egenkapital i det hele tatt. Off da. Men det er jo fremdeles en leietaker der. Kan du si den opp då fort? Her oppstår det kanskje også erstatningsansvar og egne sak mot leietakeren. Har du fremdeles råd? Men så må jo du også flytte kjapp pga. tvangssalget. Finner du så fort noko nytt i Oslo uten penger til depositum? En fin drøm du har ts ! Hvor skal jeg signere? 4 hours ago, AnonymBruker said: Har flyttet veldig mange ganger i løpet av få år så føler meg landet her jeg bor nå, trives også bedre enn noen gang. Ikke pga leiligheten men beliggenheten og alt. Bor ikke fancy i det hele tatt. - TS Selg om du fremdeles ønsker trivsel. Finn et sted du kan leie og se på økonomien din. Nå kan du starte på nytt. Så enkelt kan det være. 4 hours ago, AnonymBruker said: Og nei jeg bor ikke sentralt heller. Bor 45 min unna jobb. Kan ikke flytte lenger unna jobben, og finnes ikke noe annet i samme radius jeg har råd til alene. Leie er totalt uaktuelt. - TS Anonymkode: d4f1a...4b9 Høres mer ut som om jobben din er helt uaktuelt. De betaler ikke nok lønn for å kunne bo i nærheten til jobben. Få deg ny jobb en annen plass. Det er sykt hvor mye lykke og trivsel du kommer til å kjenne på. Lykke til med tenking. Jeg vet det er vanskelig. Men prøv likevel. Scjmuvu 7
Mt3 Skrevet 26. september 2023 #27 Skrevet 26. september 2023 Duraton skrev (3 timer siden): Om jeg investerte i en halv leilighet, hvor da du skal leie ut min halvdel til en fremmed, så ville jeg ha hatt halvparten av leie inntektene, om ikke mer egentlig. Om du kjøper en halv leilighet og leier den delen ut så vil du såklart ha hele utleieinntekten. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du betaler ikke skatt om du leier ut mindre enn 75% av boligen din. Anonymkode: 842a8...2c3 Om en kjøper ½ leilighet og leier ut ½ leilighet så leier en faktisk bort 100% av boligen en eier. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #28 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? Har flyttet veldig mange ganger i løpet av få år så føler meg landet her jeg bor nå, trives også bedre enn noen gang. Ikke pga leiligheten men beliggenheten og alt. Bor ikke fancy i det hele tatt. - TS Anonymkode: d4f1a...4b9 Det spørs om banken går med på det. Økonomien til medlånetaker sjekkes, og hvis hn ikke skal bo der selv så vil dere regnes som to husholdninger og da er det ihvertfall ikke sikkert at det går gjennom. Anonymkode: 0e621...d00
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #29 Skrevet 26. september 2023 Bolig går alltid opp i pris. Det betyr at du risikofritt (ja du leste riktig, risikofritt), kan ta opp forbrukslån i det du mangler som egenkapital. Anonymkode: 3c13c...6ce
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #30 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan jo være at noen andre ønsker å kjøpe seg inn for å komm3 seg inn i boligmarkedet. Faren med det er jo at da blir du låst, om den nye innkjøperen og du ikke fungerer sammen. Jeg antar at din romvenn nå har også litt og si iht salget. Og at å selge hele leiligheten vil gi større avkastning enn å selge bare en halvpart. Så ikke sikkert du får til det. Hvis du har mulighet til feks kausjonist, er det mulig å kjøpe ut og evnt leie ut rommet. Men litt risky det også nå, med rentehevinger ol. Anonymkode: 842a8...2c3 Jo, man har rett til å kjøpe ut den andre. Anonymkode: d4f1a...4b9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #31 Skrevet 26. september 2023 Schmuhu skrev (10 timer siden): Dette er en feil i din holdning. Det er godt mulig for deg å kjøpe seg en bolig i Oslo. Bare ikke akkurat nå. Du er ikke villig til å akseptere det. I tillegg er du utålmodig. Du fremstiller kjøp av en bolig i Oslo som det eneste og udiskuterbare alternativet. Og derfor kommer du aldri til å ha råd i fremtiden heller med en slik holdning. Det gode argumentet du ikke ser er risiko. Du kan ikke beskytte deg med en kontrakt mot det. Du burde først og fremst vurdere en medeier som en risikofaktor. Jeg romantiserer et eksempel. La oss si at jeg kjøper 50%. Vi skriver kontrakt og alt er pent. Du tegner kontrakt med en leietaker. Det du ville, sant? Men så har jeg litt mer penger og setter en advokat på saken. Jeg gjør krav på hele boligen for eget bruk og begjærer at du flytter. Jeg benekter troverdig kjennskapen til leiekontrakten. Det blir dyre rettssak der du må legge ut mange hundretusener bare i advokatkostnader og sakskostnader. Til slutt står det mellom salg til meg eller at du kjøper mine prosent. Men du har jo ikke råd til mine prosent. Da blir du dømt til tvangssalg og boligen legges ikke ut i markedet en gang. Men du har jo lån og de dyre kostnadene i saken. Så mye av pengene går til advokater, saken og banklånet. Ikke sikkert du står igjen med egenkapital i det hele tatt. Off da. Men det er jo fremdeles en leietaker der. Kan du si den opp då fort? Her oppstår det kanskje også erstatningsansvar og egne sak mot leietakeren. Har du fremdeles råd? Men så må jo du også flytte kjapp pga. tvangssalget. Finner du så fort noko nytt i Oslo uten penger til depositum? En fin drøm du har ts ! Hvor skal jeg signere? Selg om du fremdeles ønsker trivsel. Finn et sted du kan leie og se på økonomien din. Nå kan du starte på nytt. Så enkelt kan det være. Høres mer ut som om jobben din er helt uaktuelt. De betaler ikke nok lønn for å kunne bo i nærheten til jobben. Få deg ny jobb en annen plass. Det er sykt hvor mye lykke og trivsel du kommer til å kjenne på. Lykke til med tenking. Jeg vet det er vanskelig. Men prøv likevel. Scjmuvu Det er ikke mulig å gjøre krav på hele boligen der noen eier 50%. Anonymkode: d4f1a...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #32 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det spørs om banken går med på det. Økonomien til medlånetaker sjekkes, og hvis hn ikke skal bo der selv så vil dere regnes som to husholdninger og da er det ihvertfall ikke sikkert at det går gjennom. Anonymkode: 0e621...d00 Vi er allerede to husholdninger med lånemodellen vi har nå. To separate lån. Anonymkode: d4f1a...4b9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #33 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bolig går alltid opp i pris. Det betyr at du risikofritt (ja du leste riktig, risikofritt), kan ta opp forbrukslån i det du mangler som egenkapital. Anonymkode: 3c13c...6ce Kan du forklare mer rundt dette? Anonymkode: d4f1a...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #34 Skrevet 26. september 2023 Mye hummer og kanari av råd som har kommet her. Jeg tar det aller meste med en stor klype salt, det er sikkert. Og i en del av rådene her skinner det gjennom at man ikke har kjennskap verken til mine, bankmessige, juridiske eller lokale forutsetninger. Men takk for engasjementet. - TS Anonymkode: d4f1a...4b9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #35 Skrevet 26. september 2023 OBOS har vel en ordning hvor de investerer mot en del av verdistigningen? Jeg har tenkt på lignende. Si at jeg har et par millioner på bok. Disse investeres i en pool som går til 10 eller 100 leiligheter (for å spre risiko). I motsetning til vanlige banklån så er investoren med på oppside og nedside. Etter 5 eller 10 år så gjøres en takst, og leiligheten selges (f.eks til den som bor der). Investoren får en god del av verdistigningen, mens den som bor der får «eie sitt eget» men redusert potensial til verdistigning. Anonymkode: ca901...adb
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #36 Skrevet 26. september 2023 I disse tider hadde jeg ALDRI investert i noen leilighet så fremt jeg ikke fikk den skikkelig billig. Man vet litt for lite om hvordan markedet er om 2 år. Anonymkode: f244f...262 2
newman01 Skrevet 26. september 2023 #37 Skrevet 26. september 2023 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Bolig går alltid opp i pris. Det betyr at du risikofritt (ja du leste riktig, risikofritt), kan ta opp forbrukslån i det du mangler som egenkapital. Anonymkode: 3c13c...6ce Har du lest noen nyheter siste tiden? Renter, boligprisstatistikk, tvangssalg av biler, matkøer... Sentralbanken har vel satt opp renten 14 ganger nå Endret 26. september 2023 av newman01 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #38 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): I disse tider hadde jeg ALDRI investert i noen leilighet så fremt jeg ikke fikk den skikkelig billig. Man vet litt for lite om hvordan markedet er om 2 år. Anonymkode: f244f...262 Når folk flest sier «bolig er en trygg investering» så er det grunn til å styre unna. Når folk flest sier «boligmarked er usikkert» så kan det tenkes at det er gode handler å gjøre for de som har kapital. I 1988 gikk markedet 40% ned i 5 år. I 2008 ble det såvidt en liten bump i prisveksten. Det er vanskelig å si hva 2023 blir før det har gått noen år. Anonymkode: ca901...adb 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #39 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke mulig å gjøre krav på hele boligen der noen eier 50%. Anonymkode: d4f1a...4b9 Men man kan kreve boligsameiet oppløst og boligen solgt. Og så kjøpe den selv. Da har man praktisk talt tvunget ut den ene parten. Anonymkode: 6f4e8...d0a 3
Schmuhu Skrevet 27. september 2023 #40 Skrevet 27. september 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men man kan kreve boligsameiet oppløst og boligen solgt. Og så kjøpe den selv. Da har man praktisk talt tvunget ut den ene parten. Anonymkode: 6f4e8...d0a Akkurat det jeg holdte på å svare. Det verste er når begge parter har penger og lyst på boligen. Da blir dette en syk budkrangel. Men siden TS ikke har penger så blir dette easy game for den andre. Schmuhu 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå