Gå til innhold

Få noen til å investere i leiligheten min for å kunne fortsette å bo her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte leilighet med en venn for en tid tilbake. Denne vennen bor her bare over en begrenset tidsperiode da hen vil kjøpe med kjæresten. Jeg vil fortsette å bo i leiligheten men kan ikke kjøpe hen ut da jeg selv med utleie ikke kan disponere hele lånet selv, slik bankene krever. (Dette er sjekket ut, opplest og vedtatt så ikke noen smutthull dessverre)

Men jeg har hørt flere rundt meg snakke om at de vil investere i bolig. Uten at det har vært relatert til min leilighet. Kan det være en idé at noen investerer i halve leiligheten min og at vi leier ut det rommet, mot at jeg da får fortsette å bo her, velge person å bo sammen med etc? Dersom vi skriver kontrakt på at eierskapet skal avsluttes etter 2 år og at jeg da kan få kjøpt vedkommende ut igjen? Vedkommende vil da ha tjent på prisstigningen, og slipper samtidig å betale for megler og salg etc. Det er jo også 2 år jeg har kontrakt på sammen med vennen min, som snart utløper hvor han da vil bli kjøpt ut. 

Anonymkode: d4f1a...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selg boligen og utbetal vennen din. Det verste du kan gjøre er å låse økonomien din til en bolig du ikke har råd til.

Hvorfor tror du at forholdene endrer seg om to år? At du plutselig har råd til å kjøpe? 

Schmuhu

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn vurderte å kjøpe med meg sånn at vi kan få bedre råd til en fetere leilighet. Men jeg tør ikke å gjøre noe sånt nettopp på grunn av det du sier nå... Da kjøper jeg bare noe mindre og rimeligere som er helt mitt.

Det er brutalt men når man separeres og ingen har råd til å kjøpe ut den andre så må dere bare selg og finne dere noe billigere. Det samme gjelder når man har kjæreste like mye som venner osv, alt mulig kan skje i livet så det beste er å la evt. flytting skje på dine premisser og ikke andres.

Anonymkode: 9295f...51f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (6 timer siden):

Selg boligen og utbetal vennen din. Det verste du kan gjøre er å låse økonomien din til en bolig du ikke har råd til.

Hvorfor tror du at forholdene endrer seg om to år? At du plutselig har råd til å kjøpe? 

Schmuhu

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En venn vurderte å kjøpe med meg sånn at vi kan få bedre råd til en fetere leilighet. Men jeg tør ikke å gjøre noe sånt nettopp på grunn av det du sier nå... Da kjøper jeg bare noe mindre og rimeligere som er helt mitt.

Det er brutalt men når man separeres og ingen har råd til å kjøpe ut den andre så må dere bare selg og finne dere noe billigere. Det samme gjelder når man har kjæreste like mye som venner osv, alt mulig kan skje i livet så det beste er å la evt. flytting skje på dine premisser og ikke andres.

Anonymkode: 9295f...51f

Jeg bor i Oslo, og jobber her, så ikke mulig å få kjøpt noe her alene. - TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg bor i Oslo, og jobber her, så ikke mulig å få kjøpt noe her alene. - TS 

Leie eller flytte litt lenger bort fra sentrum.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (2 minutter siden):

Leie eller flytte litt lenger bort fra sentrum.

Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? 

Har flyttet veldig mange ganger i løpet av få år så føler meg landet her jeg bor nå, trives også bedre enn noen gang. Ikke pga leiligheten men beliggenheten og alt. Bor ikke fancy i det hele tatt. - TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei jeg bor ikke sentralt heller. Bor 45 min unna jobb. Kan ikke flytte lenger unna jobben, og finnes ikke noe annet i samme radius jeg har råd til alene. Leie er totalt uaktuelt. - TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo på ditt eget spørsmål, TS. Du vil ikke flytte og har ikke råd til å bo der alene så du vil ha noen til å kjøpe din venns halvdel av leiligheten. 

Du er ikke mottakelig for å selge og flytte etc, så da er det vel ikke noe mer å diskutere? Du finner noen som kjøper halvparten av leiligheten din og så gjør du slik du vil. Prøver i hvert fall.

Lykke til. 

Anonymkode: 1c6b3...653

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisstigning de neste 2 årene.... Hehe, ingen er vel så dumme at de ønsker å satse på det i et fallende marked 😅

Anonymkode: 8a578...f3c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da vil jeg heller at noen investerer i leiligheten jeg bor i, sånn at jeg kan fortsette å bo her, ser jo ingen gode argumenter her for å ikke gjøre det? 

Hvis noen skal investere i bolig så gjør de det fordi de vil ha avkastning og tjene på det. Det gjør man ikke med bare to års tidshorisont. 

Anonymkode: 6f4e8...d0a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle noen ville "investere" i din leilighet på slike premisser? Hadde aldri villet det.

Anonymkode: c7bd6...2ec

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo legger ut en annonse på finn og prøve? Men, snakk med advokat først -vit hva du gjør! Du tar ikke noen nære slektninger da som kunne stilt opp? Jeg har ikke det, men greit å spørre deg. 

Anonymkode: 7fe3d...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville aldri i verden investert i en bolig der det allerede bor noen.

Det vil jo være totalt umulig å selge seg ut igjen, for hvem vil kjøpe halvparten av en bolig der de ikke kjenner den andre eieren godt?

Anonymkode: 887ce...216

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at noen andre ønsker å kjøpe seg inn for å komm3 seg inn i boligmarkedet. Faren med det er jo at da blir du låst, om den nye innkjøperen og du ikke fungerer sammen.

Jeg antar at din romvenn nå har også litt og si iht salget. Og at  å selge hele leiligheten vil gi større avkastning enn å selge bare en halvpart. 

Så ikke sikkert du får til det. 

Hvis du har mulighet til feks kausjonist, er det mulig å kjøpe ut og evnt leie ut rommet. Men litt risky det også nå, med rentehevinger ol.

Anonymkode: 842a8...2c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare bruke tiden på å finne en ny samboende venn som kan ha råd til å kjøpe ut din nåværende, noen som skal studere i kun 2-3år f.eks.

Å få noen til å investere i den halvdelen du ikke har råd til, for så å drive utleie av rommet også selge til deg om kun 2år. Det vil bli en alt for knap tid nå i disse tider med høy rente til å bli noe en potensielt kan tjene på, og ingen hvemsomhelst investerer i noe de ikke ser muligheten til å tjene på.

Hvor mye sparer du pr mnd da, eller er de lønnsøkning du satser på for å få kjøpt hele leiligheten om kun 2år når du ikke har råd til å kjøpe ut din venn nå?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er det ikke bedre å finne en person som vil kjøpe halve boligen og bo der selv, enn å finne en kjøper som vil leie ut et rom? Man må jo betale nesten 30%  i skatt av utleieprisen. Tviler sterkt på at du vil finne en investor som gidder dette.

Anonymkode: d5ae3...9bc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har flyttet veldig mange ganger i løpet av få år så føler meg landet her jeg bor nå, trives også bedre enn noen gang. Ikke pga leiligheten men beliggenheten og alt. Bor ikke fancy i det hele tatt. - TS 

Da har du jo egentlig svart deg selv. Da ønsker jeg deg lykke til i jakten på å få noen til å ville foreta en slik investering.

Da tror jeg du må finne noen som gjør det som en tjeneste og ikke en investering. Det finnes mer gunstige investering enn det du skisserer her.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg investerte i en halv leilighet, hvor da du skal leie ut min halvdel til en fremmed, så ville jeg ha hatt halvparten av leie inntektene, om ikke mer egentlig.

Endret av Duraton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, er det ikke bedre å finne en person som vil kjøpe halve boligen og bo der selv, enn å finne en kjøper som vil leie ut et rom? Man må jo betale nesten 30%  i skatt av utleieprisen. Tviler sterkt på at du vil finne en investor som gidder dette.

Anonymkode: d5ae3...9bc

Du betaler ikke skatt om du leier ut mindre enn 75% av boligen din. 

Anonymkode: 842a8...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...