Gå til innhold

Er det meg som overdriver eller er han gnien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen i 10 mnd. Jeg har veldig ofte vært innom butikken og har i gjennomsnitt brukt 10.000 på mat til oss hver måned. Jeg har spandert restauranter og takeway flere ganger enn han, og kjøpt gaver til han. Han skal på par reise med venner av han, og jeg måtte trekke meg fordi jeg ikke har råd. Han har god råd og bruker penger på sine venner og seg selv. Jeg er bare veldig lei meg for at han i det minste ikke foreslo å spandere flybilletter til meg når han uansett må booke eget rom. Det gjør veldig vondt fordi jeg er en veldig raus person, og hadde gjort for ham  uten blunke.

Anonymkode: d9091...67f

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å la deg utnytte på den måten. Han vil ikke ha deg med på tur, eller du får betale selv.

La han betale maten si selv.

Anonymkode: 56047...bf3

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Har du tenkt tanken at du muligens blir utnyttet? Ti tusen i mat og så gir du ham gaver?!

Anonymkode: 2bbcb...606

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg og kjæresten har vært sammen i 10 mnd. Jeg har veldig ofte vært innom butikken og har i gjennomsnitt brukt 10.000 på mat til oss hver måned. Jeg har spandert restauranter og takeway flere ganger enn han, og kjøpt gaver til han. Han skal på par reise med venner av han, og jeg måtte trekke meg fordi jeg ikke har råd. Han har god råd og bruker penger på sine venner og seg selv. Jeg er bare veldig lei meg for at han i det minste ikke foreslo å spandere flybilletter til meg når han uansett må booke eget rom. Det gjør veldig vondt fordi jeg er en veldig raus person, og hadde gjort for ham  uten blunke.

Løp, kom deg vekk.

Du blir jo økonomisk utnyttet av en som tydeligvis ikke setter pris på det, men tar det som en selvfølge.

Dette blir selvfølgelig ikke bedre. Kom deg vekk før du står med lån og gjeld opp etter ørene, fordi han har tatt alt som en selvfølge.

Hvorfor gidde å satse på noen som ikke satser noe på deg tilbake.

Innse faktum, LØP!

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 7
Skrevet

10000 i måneden på to personer?? Og så kjøper han til seg selv i tillegg?

Slutt med det! Fyll opp ditt eget kjøleskap, og slutt med dyre uvaner som takeaway og restaurant om du skal ha råd til å dra på tur.

Anonymkode: 10e74...8be

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde ønsket ham god tur.

Og så hadde jeg flyttet ut mens han var borte.

Så kunne han kommet hjem til tomt hus.

Ev. om dere bor hos deg - jeg hadde brukt tiden mens han var borte til å pakke absolutt alt han har hos deg i sekker og esker og stabler, klart for ham til å flytte ut når han kommer hjem. Sørg i så fall å ha noen du stoler på hjemme hos deg når han kommer, for egen sikkerhets skyld.

Og når du er kvitt ham, analyser hvor dette forholdet gikk galt, hvor tidlig viste han egentlig sine røde flagg med ting han sa eller gjorde og ikke sa eller gjorde.

Og finn ut hvorfor du er så grenseløs med en mann som klart utnytter deg og ikke gir noe tilbake til deg.

Anonymkode: 1e1d6...871

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ønsket ham god tur.

Og så hadde jeg flyttet ut mens han var borte.

Så kunne han kommet hjem til tomt hus.

Ev. om dere bor hos deg - jeg hadde brukt tiden mens han var borte til å pakke absolutt alt han har hos deg i sekker og esker og stabler, klart for ham til å flytte ut når han kommer hjem. Sørg i så fall å ha noen du stoler på hjemme hos deg når han kommer, for egen sikkerhets skyld.

Og når du er kvitt ham, analyser hvor dette forholdet gikk galt, hvor tidlig viste han egentlig sine røde flagg med ting han sa eller gjorde og ikke sa eller gjorde.

Og finn ut hvorfor du er så grenseløs med en mann som klart utnytter deg og ikke gir noe tilbake til deg.

Anonymkode: 1e1d6...871

Signerer denne!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du har et forbruk som passer i luksusfellen. Hvorfor bruker du så sykt mye på gaver (han kanskje ikke trenger) og takeaway? Vet du engang sikkert at han egentlig liker det, eller kanskje han foretrekker å lage mat sammen?

Det er uansett urimelig å forvente at en kjæreste spanderer flybilletter. Selv om det hadde vært koselig om han ga deg tilbudet.

Anonymkode: e9f36...04d

• Liker 1
Skrevet

Det høres først og fremst ut som dere har et kommunikasjonsproblem der hele denne pengedynamikken går usagt mellom dere begge.

Dette fører til at interne forventingsmekanismer om gjensidighet som bygger seg opp over tid (som ikke har vært diskutert) og det er en svært ødelegge samlivsstrategi.

Dere burde diskutere det økonomiske forbruket, hvilke opplevelser dere begge har hatt, og lage noen økonomiske retningslinjer, slik at begge har noe konkret å forholde seg til og unngår unødvendig kaos. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke han som har tvunget deg til å svi av alle pengene dine på restaurant og takeaway? La han betale sin egen mat fra nå av, og handle i butikken, og planlegg hvordan du kan spare penger ved å handle mindre mat, droppe snop og brus og alkohol, og ha kontroll på tilbud, og ikke lag ny mat hvis du har rester.

Anonymkode: 10e74...8be

• Liker 2
Skrevet (endret)

Løp!

Slike folk blir bare verre! Syns synd på bestemoren min som levde med (bestefaren min) som er helvettes gnien på penger. Lover deg han har ikke blitt bedre med årene. Derimot bare mye verre.

Han har ikke handlet èn eneste ting til huset på flere år. Ikke fordi han ikke klarer, men fordi han vil ikke bruke penger i det hele tatt. Han betaler jo på huset, men han sitter såpass godt i det at det er flaut å høre på at han klager at han sliter økonomisk. Det handler heller ikke om at han er litt senil. Det er han, men han vet godt hvor mye penger han har.

Han klager på at han har 200-300,000 kroner på kontoen som er "sparekonto" for ham, mens han har 10,000,000,- ++ på aksjefond pluss nedbetalt bolighus verdi på 4,500,000,- og det klager han over til folk som sitter på med knappe tusen lappene igjen (et av foreldrene mine) i mnd.

Endret av Intervence
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Intervence skrev (2 minutter siden):

Løp!

Slike folk blir bare verre! Syns synd på bestemoren min som levde med (bestefaren min) som er helvettes gnien på penger. Lover deg han har ikke blitt bedre med årene. Derimot bare mye verre.

Det som er rart er at han fint bruker penger på vennene sine og kjærester av vennene sine. Jeg skjønner ikke hvordan han være så raus med de men ikke med meg som er så raus

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det som er rart er at han fint bruker penger på vennene sine og kjærester av vennene sine. Jeg skjønner ikke hvordan han være så raus med de men ikke med meg som er så raus

Det forstår ikke jeg heller. Folk er rare. Sjekk innlegget mitt igjen oppdatert det.

Skrevet
megda skrev (31 minutter siden):

Det høres først og fremst ut som dere har et kommunikasjonsproblem der hele denne pengedynamikken går usagt mellom dere begge.

Dette fører til at interne forventingsmekanismer om gjensidighet som bygger seg opp over tid (som ikke har vært diskutert) og det er en svært ødelegge samlivsstrategi.

Dere burde diskutere det økonomiske forbruket, hvilke opplevelser dere begge har hatt, og lage noen økonomiske retningslinjer, slik at begge har noe konkret å forholde seg til og unngår unødvendig kaos. 

Jeg har forsøkt å nevne felles konto på for det vi bruker sammen men han har ikke engang respondert på det

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har forsøkt å nevne felles konto på for det vi bruker sammen men han har ikke engang respondert på det

Da er han ikke ordentlig interessert i deg, dessverre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

hvis man ikke ønsker å bli behandlet som en dott, så burde man selvfølgelig slutte å la seg behandle som en sånn dott. 

:chantielle:   

Anonymkode: 4bfee...33f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

KØDDER DU NÅ? 10k på en måned? Er du dumsnill eller opp over ørene forelsket? Det virker ikke som du har helt økonomisk innsikt? Du pakker sakene dine og kommer deg ut mens han er på ferie med vennene sine. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

hmm, det er jo merkelig. Mulig han ikke vil gå inn i det fordi han på et nivå vet at du legger ut for det meste?

Synes jo selv at det virker som en svært god løsning på felles utgifter.

Da har du også noe å legge i bordet med for å verne om dine egne økonomiske interesser slik at ting er rettferdig.

Endret av megda
  • Liker 2
Skrevet
Kullsyrevann skrev (3 minutter siden):

KØDDER DU NÅ? 10k på en måned? Er du dumsnill eller opp over ørene forelsket? Det virker ikke som du har helt økonomisk innsikt? Du pakker sakene dine og kommer deg ut mens han er på ferie med vennene sine. 

Det er altså både mat og Vinmonopolet . Men jeg bruker også i tillegg penger hver gang vi er ute, og det ender nesten alltid opp med at jeg spandere noen øl på han

Skrevet
Intervence skrev (18 minutter siden):

Løp!

Han har ikke handlet èn eneste ting til huset på flere år. Ikke fordi han ikke klarer, men fordi han vil ikke bruke penger i det hele tatt. Han betaler jo på huset, men han sitter såpass godt i det at det er flaut å høre på at han klager at han sliter økonomisk. Det handler heller ikke om at han er litt senil. Det er han, men han vet godt hvor mye penger han har.

Han klager på at han har 200-300,000 kroner på kontoen som er "sparekonto" for ham, mens han har 10,000,000,- ++ på aksjefond pluss nedbetalt bolighus verdi på 4,500,000,- og det klager han over til folk som sitter på med knappe tusen lappene igjen (et av foreldrene mine) i mnd.

Skal han ta med pengene til graven? Skjønner meg ikke på slike mennesker

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...