Gå til innhold

Føler meg mislykket som mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tenåringsmamma. Eldste på 18 er lærling og en fornuftig og flink kar på alle måter. Aldri vært noe.

Så har vi en på 14 som har slitt med skolevegring. Skoleflink og kjekk på alle måter han også. Har vært på skolen 90% i høst, så stor framgang, men nå vil han ikke igjen. Mye usikker i forhold til venner. Og gir lett opp

Vi har brukt alle krefter på dette siste halvannet året, og hatt kontakt med både bup, helsesøster, x antall møter med skole, ppt osv. 

Jeg går konstant med uro og stress rundt dette, og når han kom å sa i dag at han ikke vil tilbake så føltes det som jeg bare falt ned i et hull.. det er så tungt å bygge opp igjen og opp igjen hele tiden. 

Altså, vi har god dialog med både sønnen vår, skole og alt. Så det er ikke det som grunn til at jeg skriver her. 
Det handler om meg. Jeg er så nedkjørt og kjenner på angst/ uro rundt hele situasjon .

Jeg er delvis sykmeldt også. 
Føler meg som ei ræva mor som ikke får til dette. Samtidig vet vi at vi har gjort alt, og får tilbakemelding om at vi gjør alt riktig. Men likevel. 
Flere som føler seg mislykket som mor? 

Anonymkode: 8a685...3d5

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke aleine. Jeg kjenner følelsen. Og vi er mange. 

Anonymkode: bc5b9...e47

• Hjerte 5
Skrevet

Følger tråden for jeg er forundret over hva som kan være årsaken til at skolevegring har bredt seg over landet i så stort omfang. Kanskje noen pedagoger kan si litt om det? 

Anonymkode: 7f0fb...f52

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Føler far seg mislykket også? Har du gjort en dårligere jobb enn ham?

Anonymkode: 98a56...f6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Følger tråden for jeg er forundret over hva som kan være årsaken til at skolevegring har bredt seg over landet i så stort omfang. Kanskje noen pedagoger kan si litt om det? 

Jeg er ts, og jeg er også pedagog. Jeg har ikke svaret 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler far seg mislykket også? Har du gjort en dårligere jobb enn ham?

Anonymkode: 98a56...f6c

Nei, jeg har ikke det. Men menn er flinkere (opplever jeg) å sortere tanker. Vi mødre har lettere for å bekymre oss, overtenke, bebreide oss selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg har ikke det. Men menn er flinkere (opplever jeg) å sortere tanker. Vi mødre har lettere for å bekymre oss, overtenke, bebreide oss selv. 

Fikk ikke skrevet alt. Men det er jo ikke lett for far heller. 

Skrevet

Her har begge slitt like mye med følelsen av å ha mislyktes. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det er veldig individuelt fra barn til barn. 
Det kan ligge diagnoser i bunn, men ikke alltid det. 
Jeg tror spill og dataverdenen, sosiale medier kan bidra en del. Mobbing og utestenging er ofte klassisk. 
Før var folk utestengt/ mobbet på skolen. Mens nå er de tilgjengelig hele døgnet, og de følger med hverandre på en helt annen måte. 
de ser gjerne en gjeng er samlet, uten at de selv har blitt invitert. 
De legger ut og den stakkars som ikke er med ser dette hele tiden. Dette «kan» også være årsak. 

• Liker 3
Skrevet

Her har begge slitt like mye med følelsen av å ha mislyktes. 

Det gjør vi her også, men far drar på jobb, fungerer og står på. Mens jeg er den som blir sykmeldt og graver meg ned. Jeg prøver selvf ikke gjøre det, men det er fader meg ikke lett 

• Hjerte 2
Skrevet

Leste en bok om skolevegring men det var litt uklart. Det gikk på at det ubehagelige ved skolen ble for mye for ungdommen og årsakene kunne også være mobbing han/hun ikke vil snakke om. Der er mye mobbing skoler ikke klarer å gripe fatt i. 

Ellers har psykologer ment vi nå har en lite robust generasjon. Jeg for min del tror de får for lite sosial trening fordi generasjonen ofte sitter mye inne med mye skjermtid. Det sosiale blir da etterhvert for vanskelig å takle. 

I tillegg er det vanskelig å gjøre skolepensum like fengende og raskt belønnende som strømmetjenester og sosiale media. Har PC-er og mobiler ødelagt for ungdommene våre? Geniene og eierne av selskapene i Silicon Valley lar ikke egne barn og ungdommer ha mye skjermtid. 

Jeg vet ikke men kommer bare med forslag til årsaker siden skolevegring ikke har vært forsket mye på. Det er så utbredt nå at det er i ferd med å bli et samfunnsproblem. Det er mulig at skolesystemet slik det er bygd opp nå i dag må ta kritikk. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke en pedagog eller en mor. Men jeg mistenker at skolevegring har blitt utbredt fordi skole har blitt så enormt stressende og mentalt stimulerende. Nå er det ikke kun bøker, skrivebok og blyanter lenger. Det er pcer, ipader, mobiler, e-mail, de skal begynne å lære koding nå og holder seg oppdaterte på nyheter, tiktok og instagram. Hjernen MIN er kjørt i hverdagen bare med å holde tritt i dette moderne samfunnet. Kan ikke tenke meg hvordan det er for et ungt sinn i full utvikling. Også kan det hende at covidbarn har en lavere terskel for hvor mye informasjon de klarer å sile gjennom på daglig basis. Jeg ser jo at det er noe som skiller seg ut negativt med disse ungene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Far her som er i samme situasjon. Nesten identisk faktisk med eldre storebror som er skoleflink og fungerer godt. Og en stakkars på ungdomsskolen som har langt over 90% fravær i år. Det er bare helt ufattelig tungt å se et barn visne på denne måten. I tillegg er det den økonomiske belastningen da ingen av oss har kapasitet til å jobbe fullt oppi alt dette. 

Veldig tung situasjon 

Anonymkode: 8b8c7...a37

• Hjerte 5
Skrevet

Leste en bok om skolevegring men det var litt uklart. Det gikk på at det ubehagelige ved skolen ble for mye for ungdommen og årsakene kunne også være mobbing han/hun ikke vil snakke om. Der er mye mobbing skoler ikke klarer å gripe fatt i. 

Ellers har psykologer ment vi nå har en lite robust generasjon. Jeg for min del tror de får for lite sosial trening fordi generasjonen ofte sitter mye inne med mye skjermtid. Det sosiale blir da etterhvert for vanskelig å takle. 

I tillegg er det vanskelig å gjøre skolepensum like fengende og raskt belønnende som strømmetjenester og sosiale media. Har PC-er og mobiler ødelagt for ungdommene våre? Geniene og eierne av selskapene i Silicon Valley lar ikke egne barn og ungdommer ha mye skjermtid. 

Jeg vet ikke men kommer bare med forslag til årsaker siden skolevegring ikke har vært forsket mye på. Det er så utbredt nå at det er i ferd med å bli et samfunnsproblem. Det er mulig at skolesystemet slik det er bygd opp nå i dag må ta kritikk. 

Det tror jeg du har veldig rett i. Selv om det er veldig individuelt er du inne på veldig mye bra her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far her som er i samme situasjon. Nesten identisk faktisk med eldre storebror som er skoleflink og fungerer godt. Og en stakkars på ungdomsskolen som har langt over 90% fravær i år. Det er bare helt ufattelig tungt å se et barn visne på denne måten. I tillegg er det den økonomiske belastningen da ingen av oss har kapasitet til å jobbe fullt oppi alt dette. 

Veldig tung situasjon 

Anonymkode: 8b8c7...a37

Gir deg en klem ❤️ det er veldig tungt. Man blir så maktesløs. Redd for å si noe feil, det å pushe ungdommen samtidig som man ikke strekker det for langt. 
Det er mange ganger vi har pushet for mye, og det har blitt verre. 
Så er man redd man pusher for lite. Så man går litt på eggeskall og det er ufattelig slitsomt 

Skrevet
Kullsyrevann skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke en pedagog eller en mor. Men jeg mistenker at skolevegring har blitt utbredt fordi skole har blitt så enormt stressende og mentalt stimulerende. Nå er det ikke kun bøker, skrivebok og blyanter lenger. Det er pcer, ipader, mobiler, e-mail, de skal begynne å lære koding nå og holder seg oppdaterte på nyheter, tiktok og instagram. Hjernen MIN er kjørt i hverdagen bare med å holde tritt i dette moderne samfunnet. Kan ikke tenke meg hvordan det er for et ungt sinn i full utvikling. Også kan det hende at covidbarn har en lavere terskel for hvor mye informasjon de klarer å sile gjennom på daglig basis. Jeg ser jo at det er noe som skiller seg ut negativt med disse ungene. 

Det er mye 

Skrevet

Jeg er et avkom av foreldre som gikk med de samme følelsene som deg. De forsølte virkelig alt, men motivasjonen min var ikke der. Ble i grunn verre med årene da det var så mye fokus på samtaler om hva jeg ikke kunne/hva jeg manglet at jeg orket ikke. 

Ikke noen tips fra meg, men kan si at jeg startet på høyskolen noen år etter de andre med yrkesrettet utdanning og lever fint i dag tross en veldig vanskelig skolegang. Har også mine foreldre å takke for at de aldri ga meg opp. Var kjærlighet i hvert tiltak. 

Skjønner du er frustrert og føler deg mislykket, men så lenge du vet at du har gjort det du kan som mor, så skal du absolutt ikke tenke slik! ❤️

Anonymkode: 29e73...2a6

• Hjerte 5
Skrevet

Ts igjen her. 
Når man har barn med skolevegring blir man jo bekymret. For ungdommen vil jo helst være på skolen og være en del av alle andre. Når du da har en som blir sittende hjemme er det veldig lett for å gi det lille ekstra. Ungdommen har det jo ikke godt. Da er det lett for å gi både materielle ting, opplevelser og tiden din for at ungdommen skal ha det bra. Mulig det blir en ond spiral. Men å straffe en som sitter hjemme og ikke har det bra gjør jo vondt verre. 
så man føler jo man gjør feil uansett 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er et avkom av foreldre som gikk med de samme følelsene som deg. De forsølte virkelig alt, men motivasjonen min var ikke der. Ble i grunn verre med årene da det var så mye fokus på samtaler om hva jeg ikke kunne/hva jeg manglet at jeg orket ikke. 

Ikke noen tips fra meg, men kan si at jeg startet på høyskolen noen år etter de andre med yrkesrettet utdanning og lever fint i dag tross en veldig vanskelig skolegang. Har også mine foreldre å takke for at de aldri ga meg opp. Var kjærlighet i hvert tiltak. 

Skjønner du er frustrert og føler deg mislykket, men så lenge du vet at du har gjort det du kan som mor, så skal du absolutt ikke tenke slik! ❤️

Anonymkode: 29e73...2a6

Jeg har vært på KG noen år, og dette er første gang på alle de årene at et innlegg/ svar har fått meg til å gråte ❤️ 

At du har tatt høyere utdanning gav meg nå håp ❤️ 

Vil du fortelle litt hvorfor du fikk skolevegring? Hva som hjalp / ikke hjalp? Var det noe foreldrene dine gjorde som var mindre lurt/ eller lurt? Suger til meg alt 

Skrevet

Jeg tror noe handler om uheldige kombinasjoner av seksårsreformen og Kunnskapsløftet. Det var ikke lenge leken fikk være en selvsagt del av førsteklasse. Skolen blir teoritung veldig tidlig, og samfunnet legger stor vekt på prestasjoner. Det obligatoriske skoleløpet har dessuten blitt langt, uutholdelig langt for noen. Samtidig har arenaene der unge som ikke føler mestring på skolen kan føle mestring, blitt færre. Hvor mange fjortenåringer har en jobb eller annet tydelig ansvar i dag? Hvor mange tolvåringer kan se på et utført arbeid og vite at "dette hadde ikke blitt gjort hvis ikke jeg gjorde det?"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...