Gå til innhold

Kan jeg bruke en omsorgsdag for en toåring som ikke får sovet nok før barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere? Hun er jo ikke syk, men med altfor lite søvn er allmenntilstanden absolutt redusert. 

Hun sluttet å sove på dagtid for noen uker siden for å bedre nattesøvnen. Dette har fungert bra og barnehagen opplever henne nesten som et nytt barn. Mer positiv, har det bedre og er mer aktiv. I dag kjørte vi flere timer fordi vi måtte hjem fra hyttetur ( denne var planlagt og  bestilt for lenge siden). Hun sovner sannsynligvis rundt kl. 24.00 i kveld og får da ca. åtte timer søvn før ny barnehsgedag.

(Hun sov 12.30-13.30 I dag).

Det føles på en måte feil å bli hjemme fra jobb på grunn av dette, på en annen måte føles det helt rett. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: e4081...931

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker nei. 
Men gi henne en kortere dag om mulig. Og så kan hun vel ha en hvil i morgen? Forklar situasjonen når du leverer. 

Anonymkode: a07ef...d8b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misbruk av velferdsgoder.  Hold henne gjerne hjemme, men det bør da søkes om perm uten lønn.

Anonymkode: d57c6...ad1

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte timer er jo ikke veldig lite søvn, selv om hun pleier å sove mer. Dette er dessuten planlagt og frivillig fra deres side, jeg klarer ikke se et godt forsvar for at jobben din skal betale for det. Man tar ikke skade av å være litt trøtt, hun skal jo ikke akkurat kjøre bil eller gjøre andre ting hvor litt nedsatt allmenntilstand har noen betydning. I verste fall kan hun vel ta en formiddagslur i barnehagen.

Anonymkode: 29dbd...2c6

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun får da 9 timer med søvn i løpet av de siste 24 timer før levering. Ser ikke problemmet. Lever i bhg og forklar at hun kan trenge å ta en lur midt på dagen.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere jobber og har ansvar. Dere planla turen for lenge siden. Hvorfor ikke be om feriedager evt fri uten lønn, om jobben har nok ansatte, så det spiller ikke noen rolle hvor mange er på jobb? Hvis dere mener at hytteturen gir grunnlag for at hun ikke kan i bhg og dere ikke på jobb, så må jo dette avklares? Hun er jo ikke akutt syk. Hun er borte fra bhg pga deres valg. Dere er borte fra jobb pga deres valg.

Anonymkode: cf299...72d

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en (snart) toåring som stort sett sover fra 19-07 uten å våkne, med mindre det er sykdom.

Da hun hadde en natt forrige uke hvor hun hadde mange oppvåkninger, gråt og var våken i flere timer så holdt jeg henne hjemme. Totalen var kanskje halvparten av en normal natt, og noe må jo ha plaget henne. Hun hadde ikke en god dag, og selv om det ikke var feber eller snufs så var hun redusert.

Nå er jeg i permisjon, men hadde kanskje tatt ut en omsorgsdag uansett.

Anonymkode: cdf87...a55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva tenker dere? Hun er jo ikke syk, men med altfor lite søvn er allmenntilstanden absolutt redusert. 

Hun sluttet å sove på dagtid for noen uker siden for å bedre nattesøvnen. Dette har fungert bra og barnehagen opplever henne nesten som et nytt barn. Mer positiv, har det bedre og er mer aktiv. I dag kjørte vi flere timer fordi vi måtte hjem fra hyttetur ( denne var planlagt og  bestilt for lenge siden). Hun sovner sannsynligvis rundt kl. 24.00 i kveld og får da ca. åtte timer søvn før ny barnehsgedag.

(Hun sov 12.30-13.30 I dag).

Det føles på en måte feil å bli hjemme fra jobb på grunn av dette, på en annen måte føles det helt rett. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: e4081...931

Som arbeidsgiver føles det helt feil. 

Anonymkode: cab66...40e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og bare nei.

Dette er den tynneste grunn for omsorgsdag jeg har lest på veldig lenge.

Anonymkode: 3c401...1a0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nei, jeg syns ikke det? bare fordi hun har sovet mindre enn vanlig, nei. Det som har noe å si er jo selve allmentilstanden og formen. Barn må ikke være fysisk syke med feber for å ta omsorgsdag, men å være hjemme fordi hun kan bli litt trøtt, er ikke grunn nok i mine øyne. Allmenntilstanden er ikke kraftig redusert ved at man er trøtt. Hadde det vært hun hylte og gråt hele natta, og var våken hele natta uten noe søvn; samt om morgenen ville hun ikke settes ned på gulvet og hun var fra seg, hadde jeg tenkt det var noe uforsvarlig å sende henne i barnehagen og at det var grunn til en sykedag. 

Anonymkode: 715d5...cb2

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg kunne vurdert noe slikt som førstegangsmor. Som mer erfaren vet jeg at sånne dager skjer i mellom. Kanskje blir han mer grinete neste ettermiddag, men det er ikke farlig. 

Han er ung til å slutte med dag soving, så dette her vil dere nok oppleve flere ganger 

Anonymkode: 18f64...2c9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer søvn kommer til å skje fra tid til annen. Om det er pga vleieslutt, voksesmerter eller utviklingstrinn. Hun kan jo evt hvile litt på avdeling mens de andre barna sover? I utgangspunktet er jeg negativ. Hadde hun vært litt pjusk generelt og dere ikke har en jobb som er avhengig av dere (typ kontorarbeid som kan tas igjen på kveldstid) så kunne man vurdert det. 

Anonymkode: 1c4a2...2b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg gjerne ubetalt fri. Men omsorgsdag fordi man er trøtt? Ehh, nei. Dette er jo i tillegg noe du har planlagt og visst om.

Anonymkode: a31e6...674

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei selvfølgelig ikke. Dette er jo en konsekvens av den planlagte hytteturen og da burde du jo planlagt bedre. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg gjort. Hvis allmentilstanden ikke er bra, så spiller det ingen rolle hvorfor.

Anonymkode: 85864...a77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det ville jeg gjort. Hvis allmentilstanden ikke er bra, så spiller det ingen rolle hvorfor.

Anonymkode: 85864...a77

Selvfølgelig spiller det noen rolle hvorfor! TS vil at samfunnet skal betale for at hun planlegger lite søvn på barnet sitt. Dette er ikke en situasjon der barnet har vært våken halve natta og gråti. Dette er planlagt fra TS sin side! Hun kunne fint ha reist hjem en dag tidligere, eller tatt en ekstra feriedag/fridag uten lønn. Dette er IKKE noe arbeidsgiver skal betale for! Kan ikke fordra at folk utnytter systemet på denne måten.

Endret av La Luna
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...