Gå til innhold

Mulig brudd i fingre, må vente til i morgen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte nettopp legevakten, de mener at barnet vårt kan ha brudd i fingrene etter et uhell i kveld. Samtidig informerer de om at røntgen stengte 20:00 så vi må vente til i morgen tidlig, er dette virkelig lovlig når det gjelder små barn??

Anonymkode: 2d992...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet veldig vondt og jævlig så hadde jeg bare dratt dit. Eksen fallt på isen en fredag og innen lørdag kveld så trodde jeg armen hans skulle råtne, den var blitt blåsvart. Ringte legevakta og de bare "nja nei må vente og se". Tok til slutt en taxi og da ble det liv. Ble lagt inn med brudd og operert dagen etter. 

Anonymkode: cafcf...daa

Skrevet

Tja. Dere har da rett på helsehjelp. Og det må da være et annet sykehus som er åpent for røngten. Men så lenge barnet får smertestillende er det ikke så mye å gjøre med, gitt at det ikke er feilstilling.

Skrevet

Da jeg skadet fingeren min, fikk jeg beskjed på legevakten at jeg ble prioritert fordi slike skader bør fikses så raskt som mulig. Min finger var «bare» ute av ledd, men tror dette gjaldt både ved brudd og feilstilling. 

Anonymkode: ff4d6...789

Skrevet

Ja, det kan vente. Satt på legevakten i det røntgen stengte og slike "milde" tilfeller med påvist brudd måtte vente til dagen etter

Anonymkode: 57847...0b8

• Nyttig 2
Skrevet

Nope, røntgen er aldri stengt kl 20. Men akuttpoliklinikkenhos de fleste  stenger vanligvis kl 20. Brudd i fingre hos barn i sjeldent livsfarlig. Derfor kan det vente til morgen. Sykehusene er opptatt med slagpasienter, lårhalsbrudd og veldig, veldig syke pasienter på kveld og natt. Burde være reservert til de pasientene. Gi smertestillende og vent. 

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, Honkaponka said:

Nope, røntgen er aldri stengt kl 20. Men akuttpoliklinikkenhos de fleste  stenger vanligvis kl 20. Brudd i fingre hos barn i sjeldent livsfarlig. Derfor kan det vente til morgen. Sykehusene er opptatt med slagpasienter, lårhalsbrudd og veldig, veldig syke pasienter på kveld og natt. Burde være reservert til de pasientene. Gi smertestillende og vent. 

Ts snakket om legevakten. Kan godt være de har dagrøntgen slik som oss. Vår stenger 18 og etter det må man på ahus, men fortsatt via legevakten.

Anonymkode: 57847...0b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk både røntgen og operasjon av brudd i finger etter 20.00.

Skrevet

Det slår dere ikke, dere som svarer her, at dere kan bo på vidt forskjellige kanter av landet og at røngten kanskje stenger til forskjellig tid på ulike steder? 😂

Anonymkode: 30a72...92e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg gikk med flere brudd i tommelen i nesten en uke før operasjon fordi de ikke ville legge meg i narkose med lungebetennelse, så det er ikke så akutt. 

Anonymkode: 18f68...a87

• Liker 1
Skrevet

Så sant en finger ikke står i feil vinkel, går det helt fint å vente noen dager.

De fleste brudd i fingrer blir behandlet med teip i noen uker. Noe man kan gjøre hjemme.

Anonymkode: 20fc4...dfd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har brukket fingre flere ganger, og bare plastret dem til nabofinger. Aldri brukt lege eller legevakt. Fingrene virket som før etter en uke eller to. 

For mer kompliserte brudd trenger man kanskje legebehandling, men det går helt fint å vente til i morgen tidlig, om ikke barnet har store smerter.

Anonymkode: 204f7...43e

• Liker 2
Skrevet

Vet om ei dame som på en fredagskveld sparket lilletåa i dørkarmen og knekte den 90 grader rett ut.

Hun fikk beskjed om bandasjere tåa inn og kle på seg en lest, og så gå slik til mandag... 

Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

Vet om ei dame som på en fredagskveld sparket lilletåa i dørkarmen og knekte den 90 grader rett ut.

Hun fikk beskjed om bandasjere tåa inn og kle på seg en lest, og så gå slik til mandag... 

No fucka way altså, hadde dratt til legevakta om så bare for smertestillende 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

No fucka way altså, hadde dratt til legevakta om så bare for smertestillende 

Jeg så tåa, og holdt på å svime av av synet. Dette var det altså legevakta som sa til henne på telefon. Det var liksom "ingenting de kunne gjøre med det". Og så fikk hun beskjed om å ta paracet og/eller ibux imellomtiden.

Skrevet

Jeg jobber på legevakt selv. Det er ingen fare ved å vente til i morgen. Ofte blir man ikke henvist til røntgen så sent med mindre det er åpent eller akutt brudd. Ta anbefalt dose smertestillende og vent til i morgen tidlig:) det kommer til å gå fint♥️ 

Anonymkode: 0c94b...88f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (11 minutter siden):

Jeg så tåa, og holdt på å svime av av synet. Dette var det altså legevakta som sa til henne på telefon. Det var liksom "ingenting de kunne gjøre med det". Og så fikk hun beskjed om å ta paracet og/eller ibux imellomtiden.

Ja jeg tror deg, dessverre, men no fucka way at jeg hadde tatt til takke med paracet, å slå tåa er jo faen meg top 10 verste smerte og så å brekke den 🤯

Skrevet

Spør deg selv: hvilken konsekvens får det om røntgenbildet tas i kveld? Tror du det eventuelle bruddet blir operert på natten?

Hvis skaden er lukket og det ikke foreligger en stor feilstilling har nok legevakten vurdert at svaret på dette er nei. Hvis det ikke får noen behandlingsmessig konsekvens å ta røntgenbildet akutt i kveld (natt) er det vel bedre for alle å vente med det til dagtid i morgen? De aller fleste norske sykehus har ikke sjans i havet kapasitetsmessig til å drifte fullskala skadepoliklinikk hele døgnet, knapt nok til å drifte dette på dagtid.

Anonymkode: 6677a...35b

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...