Gå til innhold

Fikk ikke jobben..sær referanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i en situasjon der jeg søkte jobb i våres og brukte en av mine kollegaer som referanse. Hun er ganske ung og hadde sagt til dem at "Jeg er en person som krever respekt" Jeg vet ikke helt hvorfor hun hadde sagt dette da jeg er en ganske rolig dame ( men det er helt rett at jeg ikke liker å bli snakket stygt til liksom, men hvem liker vel ikke det)

Så hun sa nå det da, og jeg har innsett at hun kanskje er en litt spesiell jente. Det er rart at jeg nesten alltid får jobber jeg søker på, så dette er første gangen jeg får avvisning på ganske mange år. 🫣 Kan en referanse som sier rare ting velte hele vogna liksom?

Anonymkode: bca1d...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken type jobb er dette? Kundebehandling? Butikk?

Uansett: Hvis du ikke har noen problemer med å få jobb ellers, så er det vel bare å søke på nye jobber og droppe henne som referanse?:vetikke:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok heller at det var noen som var bedre kvalifisert og eventuelt noen de følte passet bedre inn i arbeidsmiljøet. Nå kan det tenkes at de krevde at en av referansene skulle være en kollega, men om ikke ville jeg heller satset på nåværende eller tidligere ledere som referanser.

Anonymkode: 5d425...533

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan miste et jobbtilbud om referansen er dårlig. Du bør bruke noen andre neste gang. 

Anonymkode: 6994e...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker du en ung kollega som referanse? 

Anonymkode: 6e5e2...5b6

Enig. Det høres jo utrolig spesielt ut!

Anonymkode: a55af...d21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste de som skulle sjekke referanser at hun bare var kollega og ikke lederen din?

Anonymkode: fd097...210

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det det den mulige arbeidsgiver som sa dette eller referansen? Ring firmaet om det ikke var dem, og spør hvorfor du ikke gikk videre. Forklar og si at du ønsker en ytterligere referanse sjekk. Men det kan også være at det kom inn en mer kvalifisert kandidat.

Anonymkode: f1936...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange setter spørsmålstegn ved å bruke kollega som referanse. Jeg bruker også kollega som referanse, men det er i tillegg til de vanlige overordnede. De som sjekker referanser har satte pris på det for å kunne få meninger fra begge kanter, og har ringt begge.

Anonymkode: 9c0b5...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange setter spørsmålstegn ved å bruke kollega som referanse. Jeg bruker også kollega som referanse, men det er i tillegg til de vanlige overordnede. De som sjekker referanser har satte pris på det for å kunne få meninger fra begge kanter, og har ringt begge.

Anonymkode: 9c0b5...cd5

Enig, men de burde bedt om en lederreferanse også om de ikke var tilfreds med kollega.

Anonymkode: f1936...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke hva hun egentlig sa, og hvordan hun sa det. Så klart man dropper folk ut fra referanser. Man går jo ut fra at du velger ut folk som referanser ut fra de som liker deg best og har best inntrykk av deg. Hvis den beste du finner er litt lunken, eller til og med negativ, til deg, så vil de jo ikke ansette deg…

Anonymkode: 7d5d5...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten digresjon, men jeg søker nye jobber, og blir alltid bedt om lederreferanser (som seg hør og bør, dog uheldig om man ønsker seg bort i stillhet). Men her inne får man råd i øst og vest om å bruke kolleger som referanse i de tilfellene - ikke leder. Noe selvmotsigende mao. Tipper ts har fulgt dette rådet.

Anonymkode: 69a7f...f55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan du miste jobbtilbudet dersom

referansen er dårlig. Opplevde engang at min leder sa : hu er ustabil og søker nye jobber!

Jeg hadde jobbet hos han i 3 år og han var klar over at jeg måtte ha mer enn 50% stilling men likevel sa han jeg er ustabil og søker nye jobber. Mistet den jobben, ble helt satt ut da de sa de ikke kunne ansatte meg fordi jeg er ustabil og søker nye jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (19 timer siden):

Hvorfor brukte du en yngre kollega som referanse, og ikke en leder?

Det kan det jo være mange grunner til? 

Det er veldig vanlig å ikke bruke nåværende leder, og om man har jobbet et sted lenge, er det da gjerne heller ikke innafor å bruke en som var lederen din for ti år siden og knapt husker deg. 

Det er vanlig at de heller foretrekker en nylig person, enn en leder fra ørten år tilbake. 

Jobber man et sted med bare unge folk, så blir det jo til at man gjerne må bruke dem, om man blir bedt om referanse fra nåværende jobb/de siste fem årene, og man kun har dem å bruke. 

Anonymkode: a04f9...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte det var en god idé. 🙈 Jeg synes det er vanskelig å bruke ledere, de er vanskelige å få tak i og er veldig travle. Men jeg forstår at det var en dum idé dette. jaja. 

Anonymkode: bca1d...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...