Gå til innhold

Svimete søsken som bor hjemme enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett søsken som nærmer seg 30 og fortsatt bor hjemme. Mamma og pappa er begynt å bli veldig slitne. De ønsker ikke å kaste søskenet ut heller, da de er redde dette kan trigge noe psykisk.

Dette søskenet har alltid manglet tiltak og initiativ. Må bli fortalt hva det skal gjøre og når. Trenger det en dusj, må det mases om i flere dager. Trengs det en tur til frisør, må dette også mases om. Søskenet mitt lukter alltid vondt, tar ikke vare på seg selv og har tydeligvis funnet ut at det er hos mamma og pappa man skal være. 

Vi er flere søsken, både eldre og yngre. Vi andre har flyttet ut. Pengebruk har alltid vært ett problem, og det er usikkert hvor god egenkapital det har klart å spare opp etter disse årene med billig husleie hos foreldre. Jeg har lyst å pushe på, jeg ser så godt at mamma og pappa går rundt å damper. Alt søskenet mitt gjør nå, er et irritasjonsmoment for dem.

Vi andre søsken har økonomiske forpliktelser i form av boliglån, Sfo og faste utgifter. Ikke får vi hjelp av foreldre heller(ikke at vi ønsker det heller), mens dette søskenet går hjemme og nyter godt av ett fullt kjøleskap og rene klær. 

Det er ikke en god situasjon, og jeg vil så gjerne støtte foreldrene mine, samtidig som jeg bare har lyst å be denne hjemmeboeren om å ta seg kraftig sammen.

Noen som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: 2b959...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså.. det er jo noe som ikke er helt riktig når hn bor hjemme enda? Det sier seg vel selv? 
Her er det bare å si det rett ut. Ikke gå rundt grøten. På tiden å skaffe seg en egen kåk. Hn kommer jo tydeligvis aldri til å gjøre det på eget initiativ.

Anonymkode: 43340...9e3

• Liker 7
Skrevet

Kan foreldrene flytte ? Og så ikke ta med seg dette late droget av et avkom 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er flere søsken, både eldre og yngre. Vi andre har flyttet ut. Pengebruk har alltid vært ett problem, og det er usikkert hvor god egenkapital det har klart å spare opp etter disse årene med billig husleie hos foreldre. Jeg har lyst å pushe på, jeg ser så godt at mamma og pappa går rundt å damper. Alt søskenet mitt gjør nå, er et irritasjonsmoment for dem.

Vi andre søsken har økonomiske forpliktelser i form av boliglån, Sfo og faste utgifter. Ikke får vi hjelp av foreldre heller(ikke at vi ønsker det heller), mens dette søskenet går hjemme og nyter godt av ett fullt kjøleskap og rene klær. 

Det hen en diagnose? Autisme eller adhd eller noe? Å snakke med legen kan sette i gang en prosess som er sunt for hen, i så fall. 

Men synes du skal legge fra deg at det er "så urettferdig" at personen får "så mye hjelp" av foreldre når det kan faktisk være at hen skulle ønske at hen også har et liv der boliglån,sfo og regninger betales. Synes det er mest synd i dine foreldre, og kanskje personen som ikke er selvstendig. Dere andre lever vanlige liv og har det sikkert fint, eller?

• Liker 10
Skrevet

Høres jo ut som det ligger en diagnose her som enten ikke er fulgt opp eller satt. Her ville jeg ha evnt snakket litt med foreldrene og evnt tatt kontakt med helsevesenet. Og bedt om hjelp. Men først må dere alle anerkjenne at noe er galt. Ikke nødvendigvis latskap. Først når andre kommer inn i bildet , er det lettere å få dette  mennesket ut. Men det krever at foreldrene setter krav. 

Anonymkode: 8aa86...403

• Liker 8
Skrevet

De må i alle fall øke leia og slutte å vaske klær. Mat må også kjøpes av søskenet

Anonymkode: 34431...b3c

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at dette faktisk er et irritasjonsmoment for foreldrene dine eller er det noe du bare tror eller ønsker? Dette er strengt tatt ikke din sak. Foreldrene dine er to voksne mennesker som er fullt i stand til å ta tak i dette og hvis det virkelig er slik (noe jeg betviler) at de ikke ønsker søskenet ditt boende hjemme lenger er de to vanvittig tafatte mennesker. Uansett er det ikke din plass å blande deg inn i dette. Det er virkelig utrolig hvor mange KG-brukere som synes de har rett til å mene noe om hvordan andre lever livene sine! Dine foreldre er voksne, har de et problem må de ordne dette selv, og du har (forhåpentligvis) ditt eget liv. 

Anonymkode: b99f4...5cd

• Liker 5
Skrevet

Grøss og gru… 
ta en seriøs prat med mor og far om det. Trenger de hjelp til å få denne iglen ut? 
kan dere andre søsken gå sammen og hjelpe dine foreldre ? 
en slags intervensjon? 
Kanskje også hjelpe med å finne leilighet etc? 

Høres ut som en bekymringsmelding til legen også kan være på sin plass? 
Høres nemlig ut som psykiatri dette her med å ikke vaske seg osv. 

Anonymkode: 2be8d...66b

Skrevet
lillevill skrev (12 minutter siden):

Det hen en diagnose? Autisme eller adhd eller noe? Å snakke med legen kan sette i gang en prosess som er sunt for hen, i så fall. 

Men synes du skal legge fra deg at det er "så urettferdig" at personen får "så mye hjelp" av foreldre når det kan faktisk være at hen skulle ønske at hen også har et liv der boliglån,sfo og regninger betales. Synes det er mest synd i dine foreldre, og kanskje personen som ikke er selvstendig. Dere andre lever vanlige liv og har det sikkert fint, eller?

Var ikke helt slik at det er urettferdig, men det skjønte du kanskje? Jeg og denne latsabben har ett yngre søsken som har flyttet bort for å studere og klarer seg selv mens latsabben bor hjemme å lever på foreldrene samtidig som hele inntekten forsvinner i småhandling her og der iform av chips og brus.. hjemmeboeren har høyere inntekt enn foreldrene mine. 

Studenten vil alltid spleise om nor skal kjøpes av gaver og slikt, mens latsabben teller på krona av hvor mye som kan legges i gaver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er du sikker på at dette faktisk er et irritasjonsmoment for foreldrene dine eller er det noe du bare tror eller ønsker? Dette er strengt tatt ikke din sak. Foreldrene dine er to voksne mennesker som er fullt i stand til å ta tak i dette og hvis det virkelig er slik (noe jeg betviler) at de ikke ønsker søskenet ditt boende hjemme lenger er de to vanvittig tafatte mennesker. Uansett er det ikke din plass å blande deg inn i dette. Det er virkelig utrolig hvor mange KG-brukere som synes de har rett til å mene noe om hvordan andre lever livene sine! Dine foreldre er voksne, har de et problem må de ordne dette selv, og du har (forhåpentligvis) ditt eget liv. 

Anonymkode: b99f4...5cd

Foreldrene mine er to voksne mennesker som har ett barn boende hjemme hos seg. Søskenet tidligere vist suicidale tendenser, og de er redd for å dytte sitt eget barn for hardt. Det går kanskje an å skjønne? Samtidig er de drittlei, og har spurt meg om råd. Men jeg har ingen gode råd å komme med. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er da ingen gode råd som trengs. Alle skjønner jo at hun ikke burde vi hjemme, og da måtte foreldrene deres sagt det. 

Så er heller spørsmålet om de klarer det. Søsteren din har jo faktisk ikke boevne. Hvis dine foreldre ikke klarer å leve med samvittigheten hvis de slutter å ta vare på sin datter, må de bare akseptere situasjonenen. 

De trenger altså ingen gode råd. Og du trenger ikke å være deres verge

Anonymkode: 12432...b9e

Skrevet

Kan det være slik at du ikke vet hele historien her? Du snakker veldig nedlatende om det som antakelig er en ganske psykisk syk person. 

Anonymkode: 5f3a4...a31

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Her må foreldrene dine skylde seg selv. Har de ikke sørget for å skaffe hjelp til dette søskenet? Denne tafattheten og alt som hører med her, kom vel ikke over natten? 

• Liker 3
Skrevet

Hvem av dere overtar dette søskenet når mor og far blir gamle, og etterhvert dør? 

Anonymkode: c592e...53d

Skrevet

Personen jobber og tjener godt tydeligvis, så tenker det er "comfy" å bo gratis med mor og far, og så er mor og far redd for å trigge en evt depresjon. 

Kanskje mor og far skulle tatt en prat med personen og sagt akkurat dette? Snakket om bekymringene sine og at de ønsker at hen skal ha det godt i livet og være selvstendig. 

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (24 minutter siden):

Her må foreldrene dine skylde seg selv. Har de ikke sørget for å skaffe hjelp til dette søskenet? Denne tafattheten og alt som hører med her, kom vel ikke over natten? 

God bedring til deg 👍🏻

Anonymkode: 9cb97...423

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

God bedring til deg 👍🏻

Herregud sorry, feil tråd 😂 håper du ikke er syk!

• Liker 1
Skrevet

Her foreslår jeg dette ultimatumet for søskenet ditt: Gå til psykolog eller flytt ut. Med mindre søskenet ditt allerede går til psykolog?

Anonymkode: 1f3db...74d

Skrevet

Lettere psykisk utviklingshemming?

Anonymkode: 1fcc6...f9e

Skrevet

Her er det tydelig en person som ikke klarer å ta vare på seg selv, og ikke har boevne. Tenker at hvis han bor for seg selv, så vil han ikke dusje på ukesvis. Sove til langt på dag, ikke betale regninger, og gjøre leiligheten om til en søppelplass, og til slutt bli kastet ut og miste jobben.

Tenker siden dere andre har blitt oppdratt i samme hjem, så er det noe mer som ligger bak. Foreldrene deres burde oppsøkt hjelp for lenge siden. Å behandle han som en normal latsabb er ikke noe man gjør mot folk som ikke har evner til å bo alene.

Anonymkode: a827a...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...