Gå til innhold

Er det normalt å være så svimete når man går i 9 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

9 klassingen min har blitt mer surrete det siste året, men nå har det toppet seg synes jeg.

Dette skjedde kun i ettermiddag:

-Husker ikke når skolen slutter, og gir ikke beskjed om at hun er hjemme én time senere . Mobilen er tom for strøm som vanlig, fordi hun glemte å lade i dag, fant ikke laderen osv.

-Sier hun skal ringe mormor og gratulere henne med dagen med en gang, men gjør det ikke.

-Sier hun skal gi katten nytt vann, går inn på kjøkkenet for å gjøre det men ender opp med å stå å trykke på knappene på microen mens hun tar dansetrinn, og glemmer helt å gi den vann.

-Hun sier hun skal lage potetmos fra en pakke og spør meg hvordan hun gjør det. Jeg sier hun må lese oppskriften bak på pakken, og det gjør hun men spør meg sekundet etterpå hva hun skal gjøre.

Jeg går ut av kjøkkenet og inn på badet, og etter 5 min kommer hun inn til meg og spør om når potetmosen er ferdig.

Jeg sier da at hun sa hun skulle lage potetmos, og da sier hun: "Hæ? Skulle jeg lage potetmos?"

-Sier hun skal sette tallerken, glass og bestikk i oppvaskmaskinen, men setter kun bestikket i maskinen og det andre setter hun på benken over maskinen.

-Jeg sier hun har 15 min på seg før hennes far henter henne.

Hun begynner da å ta på mer sminke, og jeg sier det er unødvendig siden hun må bruke tiden på å pakke ned de få tingene hun skal ta med til faren.

15 min går og faren ringer og sier han står utenfor, men jenta har kun sminket seg, ikke pakket ned klær hun skal ha med, finner ikke de riktige skoene, og plutselig er nøkkelen og airpodsene borte også.

Jeg må hele tiden være "på", hvis ikke blir det ikke gjort noe og det blir bare surr med henne.

Si at dette er bare en fase som varer ut måneden.🙏

Er hun ekstremt fjern og lever i sin egen verden, eller er dette vanlig hos jenter?

Anonymkode: b961d...309

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenåringer er svimete og surrete, men selv jeg synes dette er litt mye ja. Kanskje på tide å lære henne konsekvensene at hun glemmer?

Anonymkode: 0a7a4...523

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hahahhaha har en 8.klassing, jente. Og det er helt likt 😂😂😂 var nesten godt å se.

har gutter som er et par år eldre, de er(og var) bedre på det planet.

Anonymkode: 0384d...34f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hjernen er under ombygning i denne perioden og noen år fremover. Helt normalt, og går heldigvis over

Anonymkode: 4b612...e4a

• Nyttig 2
Skrevet

Herregud jeg kjenner at jeg gruer meg nå.

Anonymkode: 50b1b...fb7

Skrevet

Har 9. klasse gutt og er også oppgitt over at han må ha alle beskjeder med teskje og er uselvstendig og dårlig på planlegging. Og så blir han sur om vi maser. Men uten masing skjer det ingenting. Vi har forsøkt. 

Anonymkode: 05117...5b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hahahhaha har en 8.klassing, jente. Og det er helt likt 😂😂😂 var nesten godt å se.

har gutter som er et par år eldre, de er(og var) bedre på det planet.

Anonymkode: 0384d...34f

Hennes storebror glemte også ting innimellom, men ikke så ofte som søsteren.

Han hadde hodet mer med seg, men hadde en veldig gretten periode, det har ikke hun

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud jeg kjenner at jeg gruer meg nå.

Anonymkode: 50b1b...fb7

Jeg blir så sliten av henne og føler jeg har småbarn igjen.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har 9. klasse gutt og er også oppgitt over at han må ha alle beskjeder med teskje og er uselvstendig og dårlig på planlegging. Og så blir han sur om vi maser. Men uten masing skjer det ingenting. Vi har forsøkt. 

Anonymkode: 05117...5b9

Samme her.. 🙂

Anonymkode: d4d3f...d28

Skrevet

Jeg har tre døtre, yngste nå 16, og kan bekrefte at de har en distre-fase på ungdomsskolen. 🤪😂 Eldste her gikk ut av ungdomsskolen med 5,9 i snitt, likevel klarte hun stadig å glemme alt mulig rart, legge igjen klær og bager og svime rundt. Tror hun kunne glemt igjen hodet hvis det ikke satt fast. 

Anonymkode: ce17e...5c6

• Liker 2
Skrevet

Har en jente i 9.kl Hun klager selv over hvor glemsk hun føler seg😄 Jeg merker ikke noe særlig til det, men hun har snakket mye om det i det siste. 

Anonymkode: 0ba93...dcb

Skrevet

Har en 12-åring som er slik. Det gikk (delvis i hvert fall) over for storesøsteren, hun ble gradvis bedre, er 16 og ganske fornuftig nå.

Anonymkode: fcb48...d82

Skrevet

Jeg tenker at hvis jeg lager sylskarpe rutiner

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en jente i 9.kl Hun klager selv over hvor glemsk hun føler seg😄 Jeg merker ikke noe særlig til det, men hun har snakket mye om det i det siste. 

Anonymkode: 0ba93...dcb

Min jente er ikke klar over at hun surrer med å glemme det hun skal gjøre sekundet etterpå, eller at hun ikke husker rutiner og regler for hvordan vi har det hjemme.

Ts

Skrevet

Jepp, gutt i 8. klasse her. Vi la oss tidlig en kveld og gav beskjed om at han må skru av lys og rydde etter seg. Da vi stod opp stod ALLE lysene på nede og all maten på kjøkkenbenken. Alt måtte kastes. Han hadde stekt seg blant annet kjøttboller osv. Topp.

Sånn er det, kronisk. Skulle tro at det å skru av lys og å rydde etter seg er kriminelt.

Anonymkode: f980a...cb9

• Liker 2
Skrevet

Min gutt på 13 er også sånn.

Anonymkode: 3c229...0ba

Skrevet

Tror det er normalt i puberteten. Kvinner blir jo også litt svimete i overgangsalderen.

Anonymkode: b8b08...b85

• Nyttig 1
Skrevet

Noe av det du skriver er helt normalt for en 9. klassing, mens andre ting kan hinte mot ADD. Hvordan fungerer hun på skolen? Får hun gjort alt av lekser? 

Hilsen lærer på 9. trinnet (med nesten 20 års erfaring på ungdomstrinnet), og mamma til et barn med ADHD. 

Anonymkode: bfa77...0f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noe av det du skriver er helt normalt for en 9. klassing, mens andre ting kan hinte mot ADD. Hvordan fungerer hun på skolen? Får hun gjort alt av lekser? 

Hilsen lærer på 9. trinnet (med nesten 20 års erfaring på ungdomstrinnet), og mamma til et barn med ADHD. 

Anonymkode: 

Hun er flink i fagene men bruker ofte lang tid på å bli ferdig med leksene synes jeg.

Hun har hatt problemer med å holde på vennskap, noe drama jentene imellom med utestenging, og når hun var yngre måtte vi foreldre hele tiden pushe henne for å ta initiativ til vennskap, eller finne venner til henne. 

Det siste året har det med vennskap ordnet seg, og hun har alltid noen å være med og som tar kontakt med henne.

Hva er typiske add tegn hos jenter?

Ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

-Husker ikke når skolen slutter, og gir ikke beskjed om at hun er hjemme én time senere .

Spør henne hver dag når skolen slutter, inntil hun har lært å si det ( = tenke på det) automatisk. 

Mobilen er tom for strøm som vanlig, fordi hun glemte å lade i dag, fant ikke laderen osv.

Hjelp henne med å lære en lade-rutine, e.g. hun lader natten over/mens dere spiser middag/når hun kommer hjem fra skole. 

-Sier hun skal ringe mormor og gratulere henne med dagen med en gang, men gjør det ikke.

Spør når hun har tenkt seg gjøre det. Det hjelper med å konkretisere det for henne. Og følg opp. 

-Sier hun skal gi katten nytt vann, går inn på kjøkkenet for å gjøre det men ender opp med å stå å trykke på knappene på microen mens hun tar dansetrinn, og glemmer helt å gi den vann.

Du må gå med henne inn på kjøkkenet inntil hun får lært det. 

-Hun sier hun skal lage potetmos fra en pakke og spør meg hvordan hun gjør det. Jeg sier hun må lese oppskriften bak på pakken, og det gjør hun men spør meg sekundet etterpå hva hun skal gjøre.

Som ovenfor: Baby steps. Snakk henne gjennom det. Hva er første instruksjon, gjør det... hva er andre instruksjon, gjør det. Osv. 

-Sier hun skal sette tallerken, glass og bestikk i oppvaskmaskinen, men setter kun bestikket i maskinen og det andre setter hun på benken over maskinen.

Hent henne og si hun glemte å sette noe i oppvaskeren. Hun må bli nødt til å gå retur til kjøkkenet og gjøre det hun har glemt. 

Husk: Rom blei ikke bygd på én dag. 

Anonymkode: f0c69...682

• Nyttig 1
Skrevet

Hun høres jo helt tilbakestående ut? Trykker på mikroen og danser?

Anonymkode: b152c...b90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...