Gå til innhold

Dere som er skilt. Hvordan feirer dere bursdag med barna ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker inspirasjon til alternative løsninger. Hittil har vi feiret ved at far har kommet på morgen til oss og åpnet gaver. Nå har far ny samboer. Jeg har også en kjæreste, men han har aldri deltatt i disse morn-gavene. Heller ikke familiemiddager. Jeg har ønsket at det skulle bare være oss foreldre og barna. Men far ønsker å ta med seg ny samboer. Det ønsker ikke jeg i mitt hjem. Da forsvinner jo familiefølelsen. 

Anonymkode: 73a44...67f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi ønsker inspirasjon til alternative løsninger. Hittil har vi feiret ved at far har kommet på morgen til oss og åpnet gaver. Nå har far ny samboer. Jeg har også en kjæreste, men han har aldri deltatt i disse morn-gavene. Heller ikke familiemiddager. Jeg har ønsket at det skulle bare være oss foreldre og barna. Men far ønsker å ta med seg ny samboer. Det ønsker ikke jeg i mitt hjem. Da forsvinner jo familiefølelsen. 

Familiefølelsen? Flytt sammen igjen med barnefar så har du familiefølelse hele tiden. Så slipper de andre partene å føle seg utenfor. 

Anonymkode: 2aebc...706

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville svelget kamelen her og inkludert fars samboer. Og kjæresten din også om han ønsker og dere har vært sammen lenge. 

Jeg er skilt, og sønnen min fylte nylig 10 år. Da feiret vi sammen hele gjengen; jeg, far, hans samboer, min kjæreste, deres barn og våre foreldre og søsken. Det gikk kjempefint og var bare god stemning. Jeg og far har våre utfordringer i samarbeidet, men tar oss sammen for barna. Du taper aldri på å være raus og inkluderende ❤️

Anonymkode: 4abb7...f37

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Familiefølsen? Dere er to familier nå og barnas famile begge to. Hvorfor skulle ikke stemor få være en del av bursdagen. Hun er jo også en trygg og nær person til dine barn. Og helt unaturlig at hun ikke skal delta

Anonymkode: 101ee...a06

• Liker 3
Skrevet

Vi feirer sammen, hos den forelderen som barna er hos. Nye partnere og barn er med 😊 De besteforeldrene det passer for er også med, hvis ikke tar vi av og til en ekstra feiring med de etterpå. 

Anonymkode: 9eb80...1bb

• Liker 1
Skrevet

Mista vel familiefølelsen den dagen dere flytta fra hverandre 

Anonymkode: 46a41...852

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Familiefølsen? Dere er to familier nå og barnas famile begge to. Hvorfor skulle ikke stemor få være en del av bursdagen. Hun er jo også en trygg og nær person til dine barn. Og helt unaturlig at hun ikke skal delta

Anonymkode: 101ee...a06

De kan jo feire bursdagen med gutten når han er hos far. Den første feiringen er intim. På morgen, med min eks og barn. Ingen partnere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kan jo feire bursdagen med gutten når han er hos far. Den første feiringen er intim. På morgen, med min eks og barn. Ingen partnere 

Du skaper et kunstig skille på den måten. Hvis fars kjæreste har flyttet inn i barnas hjem må hun få være del av familien, på lik linje som du (forhåpentligvis) forventer at hun tar imot dine barn som del av det hjemmet. Man kan ikke fortsette som før i all evighet.

Anonymkode: a6ad7...108

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skaper et kunstig skille på den måten. Hvis fars kjæreste har flyttet inn i barnas hjem må hun få være del av familien, på lik linje som du (forhåpentligvis) forventer at hun tar imot dine barn som del av det hjemmet. Man kan ikke fortsette som før i all evighet.

Anonymkode: a6ad7...108

Hun bor der de ukene gutten ikke er der. De er dermed ikke så close 

Skrevet

Har barnebursdag hvor begge er tilstedet, ellers har barnet to familiefeiringer.

Anonymkode: a7b1b...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har barnebursdag hvor begge er tilstedet, ellers har barnet to familiefeiringer.

Anonymkode: a7b1b...8e2

Alternativer blir nok da to ulike feiringer. Men barnet ønsker å ha far her på morgen for å åpne gaver 

Skrevet

Anbefaler å slutte å tviholde på fortiden. Dere er ikke lenger den gamle kjernefamilien, og det beste du kan håpe på for fremtiden er en utvidet familie der alle går godt overens. Dit kommer du ikke om du utestenger stemor og presser far til noe annet enn han vil.

Anonymkode: ba9ee...2a5

• Liker 1
Skrevet

I dag ble min datter 11 år,og er hos sin far

Jeg elsker morgenfeiring, og stakk innom på kaffi og gavekos kl. 08, og kjørte barna til skolen. 

Deretter hadde vi feiring med fars familie, min familie og min nye mann. Har i 3 år nå hatt feiring hver for oss, litt av hensyn til ny mann. Men merker at jeg syns det er litt synd for familiene våre som sjeldent/aldri ser hverandre. De skal tross alt møtes i konfirmasjoner/annet i framtida, så greit at de fortsatt har kontakt! Snakket med barnefar om vi ikke skulle hatt et felles selskap. Det ville han. 

Helt greit for min nye mann også. 

Det var supervellykket, og dette ønsker vi å fortsette med. 

Anonymkode: ca4ed...520

Skrevet

Hver familie feirer hver for seg. Det vil si at eksen til samboer feirer med barnet for seg, og deretter far (min samboer) med barnet. Man feirer ikke bursdag sammen, det ville bare vært merkelig.

• Liker 1
Skrevet

Alle barnets nærmeste samles. Oftest hjemme hos meg.
Steforeldre og kjærester er også familie. The more the merrier. Ingen her er sugne på drama og utestengelse heldigvis.

Skrevet

Det gir barna falskt håp ved å feire sammen. La de akseptere at det er to foreldre med to ulike hjem som gjelder nå. Vi feiret med oss foreldre adskilt, to selskap . En hos mor med hennes foreldre, søsken og slik og lik ens hos far. 

Unger senser om foreldrene ikke er helt på likefot, hvorfor utsette barn for det? 

Anonymkode: 3449d...a0a

Skrevet

vi er venner, så ukomplisert, feirer sammen. 

Anonymkode: 599bd...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du, din kjæreste hvis dere er samboer, og barn som bor hos dere er en familie. Du og din eks er ikke familie. Skjønner ideen om at man ønsker en spesiell type fellesskap kring sine barn, men kjernefamilien har dere faktisk av enn eller annen grunn valgt å avvikle.

Det at du ikke ønsker deres nye kjærester med, det er sosial ekskludering.

Familiemiddager, hva er det? Er vel igjen naturlig hvis de to familier som barna nå er en del av, skal spise middag, at samboer/ektefeller/kjærester er med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...