Gå til innhold

Greit å la barn med diagnoser dælje løs på forsvarsløse dyr?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 9 år har nylig begynt å ri. På rideskolen har de også opplegg for barn med ulike adferdsforstyrrelser (jeg antar det utfra oppførselen til de gutta). Jeg følger dattera vår til ridetimene og er der mens hun rir. Jeg står som regel på sidelinja og ser på. Stedet har mange hester og på uteområdet har jeg ofte sett gutter på 12-13 år ha ridekurs. De blir ofte overlatt alene med hestene, da skal de fore og rydde i stallen. Jeg synes de guttene har heldig ugrei oppførsel og behandler ikke dyra bra. Jeg har dessverre ikke noe erfaring eller kjennskap til hester fra før, vår datter fikk begynne på ridning fordi hun ville det. Men sitter med en klump i magen og synes det er ugrei oppførsel ovenfor dyra. Hva bør jeg gjøre? Overdriver jeg? 

Anonymkode: b9fe8...3d0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør de da? 

Hester er jo ikke dyr du tar i med silkehansker heller. Må selv være temmelig hardhendt når jeg skal ha de til å flytte seg i båsen feks. Må dytte og skyve skikkelig på ene. 

Anonymkode: d26e7...844

• Liker 2
Skrevet

Da kontakter du de som eier stallen og forteller ståa. 

overhodet ikke greit at unger slår dyr. Uansett diagnose eller ei.

makan til drittunger altså

Anonymkode: 060c5...fd7

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Si ifra til de som jobber der og har ansvar for disse guttene. De setter sikkert stor pris på det! Eventuelt kan du jo snakke til guttene selv? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Man sier høyt og tydelig til dem at "SÅNN GJØR MAN IKKE MED NOEN". 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må fortelle dette til dem som arbeider på rideskolen. Har du mulighet til å funke dem så gjør du også det slik at du kan vise til hva det er de gjør.

Anonymkode: 95ab7...f67

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva gjør de da? 

Hester er jo ikke dyr du tar i med silkehansker heller. Må selv være temmelig hardhendt når jeg skal ha de til å flytte seg i båsen feks. Må dytte og skyve skikkelig på ene. 

Hester kjenner det hvis en flue lander på dem. Dersom du må dytte og skyve på hesten så har du tydeligvis manglende kompetanse om hest. 

Anonymkode: 9b7f2...84c

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hesten sier vel ifra om grensen er nådd. Et barn på 12-13 år er ubetydelig i størrelse. Men ja, selvfølgelig skal du gripe inn om du ser noe som ikke er greit.

Anonymkode: 25785...256

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hester kjenner det hvis en flue lander på dem. Dersom du må dytte og skyve på hesten så har du tydeligvis manglende kompetanse om hest. 

Det har hun nok neppe.

Anonymkode: 76872...a5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter på 9 år har nylig begynt å ri. På rideskolen har de også opplegg for barn med ulike adferdsforstyrrelser (jeg antar det utfra oppførselen til de gutta). Jeg følger dattera vår til ridetimene og er der mens hun rir. Jeg står som regel på sidelinja og ser på. Stedet har mange hester og på uteområdet har jeg ofte sett gutter på 12-13 år ha ridekurs. De blir ofte overlatt alene med hestene, da skal de fore og rydde i stallen. Jeg synes de guttene har heldig ugrei oppførsel og behandler ikke dyra bra. Jeg har dessverre ikke noe erfaring eller kjennskap til hester fra før, vår datter fikk begynne på ridning fordi hun ville det. Men sitter med en klump i magen og synes det er ugrei oppførsel ovenfor dyra. Hva bør jeg gjøre? Overdriver jeg? 

Anonymkode: b9fe8...3d0

Si hva du ser til de som eier/jobber der.

At de har diagnose tror jeg ikke på, hadde ikke blitt sluppet alene på den måten med de sterke dyrene.

Skrevet

Tenker at her synser du mye om en situasjon du ikke vet noe særlig om.

Om DU opplever at hestene ikke blir behandlet bra, så sier du ifra om dine observersjoner til de som eier/er ansvarlige for plassen.

Det å stille diagnoser etc på folk du ikke har noe kjennskap til, er ikke greit det heller. 

Anonymkode: 815b3...823

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt ikke! Du sier i fra til de som jobber der. Hvis fe ikke gjør noe så tipser du Mattilsynet.

Anonymkode: b2706...699

• Liker 1
Skrevet

Håper de får seg en hov i trynet, da lærer du kjapt! 

Anonymkode: 5994d...46d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva konkret gjør disse gutta som du mener er ugrei oppførsel ovenfor hestene og gjør at du mener de ikke behandler dem bra?

Du må si fra til de som jobber der.

Anonymkode: b7180...ad3

• Liker 4
Skrevet

Kommer jo an på hva du mener ikke er ok. Hester kan være vanskelige og må da håndteres deretter. I visse situasjoner.

Anonymkode: c9e74...f3e

Skrevet

Hvis de "dæljer løs" som du sier, så må de selvsagt irettesettes eller fjernes fra situasjonen. Det er ikke greit på noen som helst måte. 

Anonymkode: 915c2...84c

Skrevet

Du sier ifra til de som driver stallen. Og antyde at disse barna har diagnoser pga at rideskolen har opplegg for de med atferdsvansker, blir feil. Du vet ikke noe om barna og kan derfor ikke dra den konklusjonen. Men du kan, og bør, si ifra om dine observasjoner til de som eier stallen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du lurer på noe om hvordan hestene håndteres der ungen din rir, så spør de som driver stallen først. Da vil du få svar som både forteller deg noe om det som foregår, og hvordan stallen drives. Det er selvsagt aldri i orden å slå løs på hestene. Likevel kan en hest som ikke respekterer min intimsone få seg en skikkelig trøkk når det er nødvendig. De må vite at "Dirty Dancing"-regelen gjelder: "This is your space, this is my space."

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er et spørsmål om trening. Det er ikke noen heksekunst, eller hestehviskerkunst, å lære en hest å flytte seg uten at de må dyttes og skyves på, men det må læres. Er det rideskolehester du håndterer? 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hesten sier vel ifra om grensen er nådd. Et barn på 12-13 år er ubetydelig i størrelse. Men ja, selvfølgelig skal du gripe inn om du ser noe som ikke er greit.

Anonymkode: 25785...256

Hester sier ifra når grensa er nådd, uten tvil. Dersom oppførselen trådstarter beskriver er uakseptabel for dem, sier de antakelig ifra allerede, med små signaler ungene ikke har lært å se. Det er fint om situasjonene kan løses lenge før de sier ifra med språk ungene virkelig forstår, for det språket fører fort til skader.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Si hva du ser til de som eier/jobber der.

At de har diagnose tror jeg ikke på, hadde ikke blitt sluppet alene på den måten med de sterke dyrene.

Hvorfor skal ikke barn med en diagnose kunne håndtere hester? "En diagnose" er jo veldig mye forskjellig.

Til trådstarter: Hvis du har lyst til å lufte dette litt mer i detalj, er du velkommen til å sende en PM.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig personen har erfaring med kuer og tenker det samme gjelder for hest. Har sett mange bønder være ganske stygge og røffe med kuene sine. Der de dytter dem som om de er møbler, ikke levende vesener.

Slik oppførsel vitner uansett om manglende empati med dyr, om det er kuer eller hester det er snakk om

Nå kom jeg på at jeg faktisk møtte en mann som drev med hest som var ganske stygg med de og oppmuntret sønnen sin til å være hardthendt også. Dra i tøylene og tvinge hesten til å gjøre som de ville osv

Anonymkode: b3c50...3a9

Skrevet

Sikkert resultatet av fri oppdragelse, barn nå til dags skal jo ikke irettesettes eller oppleve noe som kan oppfattes som negativt. Blir sikkert ståhei den dagen en av hestene sparker eller tramper ned disse gullungene, da blir det hesten som må lide enda mer.

Anonymkode: 5f01e...786

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...