AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #1 Del Skrevet 25. september 2023 Hvis jeg ikke vasker håret eller ansiktet, og kun får vann på kroppen? Anonymkode: fb841...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #2 Del Skrevet 25. september 2023 Du kan helt fint vaske ansiktet og håret selv om du har på kontaktlinser. Knip øynene igjen så godt du kan. Det er ikke verre enn at linsene kanskje klistrer seg litt fast så det er litt ubehagelig og du må blunke en god del for å få dem til å sitte godt igjen. Anonymkode: 81652...baa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 25. september 2023 #3 Del Skrevet 25. september 2023 Du kan gjøre alt du vanligvis gjør, med kontaktlinser! Til og med spyle ansiktet og øynene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #4 Del Skrevet 25. september 2023 Seriøst? Jeg fikk beskjed om å ikke få vann på linsene pga. fare for bakterier. Bruker endagslinser om det har noe å si. Trådstarter Anonymkode: fb841...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #5 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg dusjer med linser, ikke noe problem 😊 Anonymkode: 3fc56...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #6 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Seriøst? Jeg fikk beskjed om å ikke få vann på linsene pga. fare for bakterier. Bruker endagslinser om det har noe å si. Trådstarter Anonymkode: fb841...fea Ja, seriøst. Man skal vaske hendene godt før man tar på linsene - men da vasker man dem i jo vann... og får de samme basseluskene på hendene som om du hadde spylt vann rett på øyet. Eneste problemet med å få vann på øynene, er om det er ferskvann, siden det forstyrrer tårevæsken, og gjør at linsene "klistrer" seg til øyet - noe som varer en bitte liten stund, til øynene har klart å produsere nok tårevæske til å fukte øynene igjen. Anonymkode: 81652...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #7 Del Skrevet 25. september 2023 Det kommer damp bak linsene, fikk beskjed av min egen øyelege at man skal ta av linser når man dusjer og ta i linser før sminke. Anonymkode: a3450...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #8 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer damp bak linsene, fikk beskjed av min egen øyelege at man skal ta av linser når man dusjer og ta i linser før sminke. Anonymkode: a3450...7b2 Nei, det kommer ikke damp bak linsene... Jeg har brukt linser i 25 år, og dusjer med dem flere ganger i uken. Grunnen til at man skal ta dem på før sminke, er fordi man ikke skal få sminke på dem. Det er noe helt annet enn å få vann på dem.. Sminke inneholder ofte mye bakterier, og partiklene kan forårsake irritasjon på øyet. Anonymkode: 81652...baa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #9 Del Skrevet 25. september 2023 Mange som skriver her som ikke vet hva de snakker om. Finnes masse rart i vannet, mest frykter man amøben akantamøba. Dette er farlig. Dog sjansen ved å få dette ved feks dusjing er lav. Du velger selv og hvilken sjanse du vil ta. Er en grunn til at man aldri skal skylle linser i vann eller oppbevare i de vann. Anonymkode: 989e8...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #10 Del Skrevet 25. september 2023 Kan man ikke lukke øynene når man har på linser? I så fall, skjønner jeg ikke problemet. Anonymkode: 53e07...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #11 Del Skrevet 25. september 2023 Har alltid dusjet med linser (i minst 20 år). Spyler ikke øynene. Anonymkode: 56e7e...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #12 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, det kommer ikke damp bak linsene... Jeg har brukt linser i 25 år, og dusjer med dem flere ganger i uken. Grunnen til at man skal ta dem på før sminke, er fordi man ikke skal få sminke på dem. Det er noe helt annet enn å få vann på dem.. Sminke inneholder ofte mye bakterier, og partiklene kan forårsake irritasjon på øyet. Anonymkode: 81652...baa Så du trur at bakteriene i vannet er ikke er skadelige? Grunnen til at linsene skal av er pga. bakterier som legger seg på/bak linsene og kan forårsake irritasjon og infeksjon. Bare fordi du har brukt linser i 25 år betyr ikke det at alt du gjør er riktig, det er som de sier, du køyrer aldri finere enn på oppkøyringsdagen. Anonymkode: a3450...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #13 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg har brukt linser siden 1996, og det at man ikke kan ha dem på når man dusjer er ny informasjon for meg. Jeg får spørre optiker når jeg skal på kontroll i neste uke. Anonymkode: e11b3...4be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #14 Del Skrevet 25. september 2023 Med dagslinser er ikke dette et problem overhodet. Risikoen i Norge er også forsvinnende liten for månedslinsebrukere. Anonymkode: aae82...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #15 Del Skrevet 25. september 2023 Alltid dusjet med, ser jo ingenting uten 🤷♀️ Anonymkode: e4ed9...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 25. september 2023 #16 Del Skrevet 25. september 2023 Og her kom et kroneksempel på hvorfor jeg ikke bruker kvinneguiden til vitenskapelige ting. De typiske "tull, slik har jeg alltid gjort det, så det er det eneste riktige". Nå er det faktisk slik at man skal være ganske forsiktig med kontaktlinser og vann, det amerikanske CDC går så langt som til at de fraråder dusjing, bading og svømming med linser, men norske FHI mener at risikoen er lav, men man må unngå åpne øyne under vann (og da også å få vann i øynene ved dusjing og bading). Jeg var en linsebruker i flere år for mange år siden, og trodde faktisk at jeg hadde det riktige svaret på dette - men et bittelite google-søk gjorde med klokere gitt: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kontaktlinser-og-vann/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 25. september 2023 #17 Del Skrevet 25. september 2023 Dusjer og svømmer og sover med månedslinser uten vansker. Men skyller de innimellom så de ikke er på 30 dager uten vask. Sover uten hvis øynene føles slitne eller irriterte. Aldri hatt vansker. Men nøye med renhold når de tas ut og inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 25. september 2023 #18 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg har brukt linser siden u. Skolen. Bruker linser som ikke tas av i løpet av de 30dagene jeg har de på. Aldri har noen av de ørten optikerene jeg har vært hos nevnt at jeg må ta de av i dusjen. De er fullt klar over at jeg ikke tar de av i det heletatt i løpet av en hel mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #19 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Seriøst? Jeg fikk beskjed om å ikke få vann på linsene pga. fare for bakterier. Bruker endagslinser om det har noe å si. Trådstarter Anonymkode: fb841...fea Jeg svømmer, stuper og er masse i vann. Med endagslinser. For meg har det vært fullstendig problemfritt. Men alltid greit å lukke øynene, ellers kan linsene "flyte" ut. Har mistet linsen et par ganger under vann når jeg har glemt de, men har alltid med med ekstralinser. Har heller aldri fått beskjed om at jeg ikke kan få vann i øynene pga linsene. Anonymkode: d91aa...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå