Gå til innhold

Mangler bygdefolk EQ?

Gjest SexyCat

Anbefalte innlegg

Gjest SexyCat
Jeg har bodd flere år i storbyer i utlandet, i Oslo og på "landet". Og selvfølgelig er folk preget av miljø, oppvekst og påvirkning i nærmiljøet. Det er sikkert ingen tvil om det - og det er vel på godt og vondt.

Men å generalisere på den måten du gjør er bare latterlig.

Hvorfor er det feil å generalisere på denne måten? Man MÅ da få lov til å generalisere litt også. Eller skal jeg sitte og være så innmari diplomatisk heeele tiden?

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir nesten for dumt. :roll:

Tror folk er forskjellig både i by og på "landet. "

Har bare på følelsen Sexy Cat bare er her for å lage litt liv og røre :ler::ler:

Bar fortsett. Håper bare ikke noen blir for nærtagende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat

Har bare på følelsen Sexy Cat bare er her for å lage litt liv og røre  :ler:  :ler:

Bar fortsett. Håper bare ikke noen blir for nærtagende  ;)

Hvis noen tar seg nær av dette da har man jammen meg et stor issue. :overrasket:

jeg går da ikke bare på en person her. går da på et helt folkeslag. :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mangeårig gjest må jeg si at jeg er enig med SexyCat her, og lar meg overraske litt over hvor lett-tennelige dere andre her er! :overrasket:

Hvorfor er det ikke lov å generalisere?

Jeg lever av å generalisere jeg....er utdannet innen samfunnsvitenskap og må bare noe oppgitt si at KG bekrefter en del teorier om både det ene og andre.

Alle som har studert logikk, argumentasjon, filosofi, osv. vet da nøyaktig hva en generalisering og/eller en meningsytring er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare på følelsen Sexy Cat bare er her for å lage litt liv og røre  :ler:  :ler:

Bar fortsett. Håper bare ikke noen blir for nærtagende  ;)

Selvfølgelig er folk forskjellige!

Men når man generaliserer, så vet alle at "generalisere" betyr nettopp det!

:roll::roll:

Dere må lære dere til å ta i mot generaliseringer på dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder bare ikke argumentere opp å ned i mente for å mene noe når det så alt for ofte blir kaste usakeligheter rett tilbake.

Selvfølgelig kan alle få lov til å generalisere, men alle har også lovt til å la vær å argumentere mot den aktuelle generaliseringen!!!!

Endret av Shea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidder bare ikke argumentere opp å ned i mente for å mene noe når det så alt for ofte blir kaste usakeligheter rett tilbake.

Selvfølgelig kan alle få lov til å generalisere, men alle har også lovt til å la vær å argumentere mot den aktuelle generaliseringen!!!!

Selvfølgelig kan man være uenig i generaliseringen.

Men omtrent hver gang noen generaliserer, er motargumentet "huff, du generaliserer sånn", uten at det faktisk kommer noen gode motargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person uten EQ = dum. Dvs da at bygdefolk er dumme.

Er det et tegn på høy EQ å kalle andre dumme?

Da vil jeg heller høre til gruppen uten EQ :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StupidCow

Min erfaring er at kvinner under 35 fra middels store byer har betydelig mindre EQ enn landsgjennomsnittet. Jeg har selv bodd flere år både i en stor by (London), en middels stor by (Oslo) og en liten by (Drammen). Alle i både Drammen og ikke minst i London skiller seg ut ved å ha en betydelig større grad av intuitiv forståelse for andres uuttalte signaler enn unge Oslokvinner. Jeg har også erfart at menn i Oslo er flinkere til å ta slike signaler enn kvinner i samme by. Kvinner i Oslo feiltolker og sutrer fordi de ikke vil innrømme at de feiltolker, mens menn både tar og gir effektive signaler - også i Oslo. Og faktisk særlig muslimske menn.

Jeg har aldri bodd på Bygda, men de jeg kjenner fra rurale strøk er fullt på høyde med den gjennomsnittlige Drammenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kvinner under 35 fra middels store byer har betydelig mindre EQ enn landsgjennomsnittet. Jeg har selv bodd flere år både i en stor by (London), en middels stor by (Oslo) og en liten by (Drammen). Alle i både Drammen og ikke minst i London skiller seg ut ved å ha en betydelig større grad av intuitiv forståelse for andres uuttalte signaler enn unge Oslokvinner. Jeg har også erfart at menn i Oslo er flinkere til å ta slike signaler enn kvinner i samme by. Kvinner i Oslo feiltolker og sutrer fordi de ikke vil innrømme at de feiltolker, mens menn både tar og gir effektive signaler - også i Oslo. Og faktisk særlig muslimske menn.

Jeg har aldri bodd på Bygda, men de jeg kjenner fra rurale strøk er fullt på høyde med den gjennomsnittlige Drammenser.

He he...ja, det var hvertfall interessant å høre om dine erfaringer. Glad du ville dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg heller høre til gruppen uten EQ  :ler:

:ler::klappe:

Det finnes folk med lav EQ overalt. Folk på bygda har fortrinn folk i byene ikke har.

Jeg har vokst opp et sted som kalles bygd, men det er ikke så mye bondekultur etc igjen og vi hadde et kvarters kjøretur til Oslo. Bor nå i tigerstaden, men vil gjerne, hvis familie blir aktuelt, flytte tilbake der jeg vokste opp eller til der hvor pappa vokste opp. Jeg fostrer ikke opp unger midt i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jalileh

Da vil jeg heller høre til gruppen uten EQ  :ler:

Tror ikke det finnes noe som heter høy eq. eq kan ikke måles slik som iq kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Bor nå i tigerstaden, men vil gjerne, hvis familie blir aktuelt, flytte tilbake der jeg vokste opp eller til der hvor pappa vokste opp. Jeg fostrer ikke opp unger midt i Oslo

Må si meg enig. Kunne egentlig ikke tenke med å fostre opp en unge selv her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
Bygdefolk har nok av både IQ og EQ :ler:

Men dem lukter innmari SAU? :sjarmor:

Nei bygdefolk har ikke nok av IQ og EQQQQQQQuuuuuu :frustrert:

Men jaaaaaaaaaaaaaa DEM lukter sau! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd både på bygda og byen, og mener det er mye mer eq ute å går i bygda. for å få sosiale antenner så bør man vel kjenne folk godt, lære dem å kjenne ved å komme dem litt inn på livet...i byen er det også mye mer overfladiske folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Hm...en artig påstand.

Generalisering er moro, men det kan bli litt stygge diskusjoner ut av det. Jeg har friskt i minne tråden jeg startet om deltagere i missekonkurranser og intelligens... :ler:

En liten stemme langt bak i hodet mitt forsøker å overtale meg til å bli provosert av denne tråden - jeg er jo tross alt født og oppvokst i denne bygda jeg bor i...

Men jeg gidder ikke, for jeg vet jo at disse påstandene ikke stemmer.

Jeg har bodd i Oslo også, jeg opplevde ikke så innmari mye mer EQ der enn hjemme "på bøgda".

Faktisk er det jo sånn at bygdefolk bryr seg mer om hverandre (jeg snakker da ikke om familien) og er mer opptatt av de små og nære ting enn byfolk. Nettopp fordi de har helt andre tradisjoner på å omgås naboer og sambygdiner enn det byfolk har, og fordi de har mer tid. Pga disse nære relasjonene opparbeider de en evne til å "sense" andres sinnsstemning og kan oppføre seg deretter.

Men alt dette kommer nok mye an på hvor stor bygda er og hvor tett den er befolket. Klart at en selvstendig næringsdrivende sauebonde med 5 km tilnærmeste nabo har mindre forutsetninger for å opparbeide EQ en en lærer eller butikkansatt som bor og jobber i ei tett befolket bygd.

Jeg har vanskelig for å tro at man opparbeider seg så veldig mye mer EQ på trikken i Oslo... Men så har jeg stemmer langt bak i hodet mitt og, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjenner til mange i storbyene og mange på landet så føler jeg virkelig at jeg har noe å tilføre i en ny debatt, hvor da spørsmålet er: Mangler bygdefolk EQ?

Artig påstand som det skulle vært morsomt å vite svaret på.

Spørsmålet er vel hvilke parametre påvirker utviklingen av EQ, og hvordan kan man kvantifisere EQ.

Jeg vil tro at hvor mange man kjenner/stor bekjentskapskrets er et dårlig mål på EQ. Man kan jo ha et veldig snevert interresefelt, totalt mangel på empati, være utrolig arrogant, og alikevel som kjent ha drøssvis med venner/bekjente.

Jeg vil tro (uten å kunne si noe sikkert) at mulighetene til å utvikle sin evne til å skjønne andre (intuisjon), evnen til å føle med andre (empati), samt sin egen påvirkningskraft (karisma) er like godt til stede i bygdenorge som i byene. Jeg tror at grunnlaget for ens EQ i stor grad er medfødt. Så lenge man opptrer i en gruppe, uansett hvilken, så vil denne utvikle seg. At en "bygruppe" og en "bygdegruppe" har forskjellige regelsett og interessefelt tror jeg har mindre å si for hvor fort enkeltindividet kan oppfatte og tolke gruppedynamiken. Det er vel tross alt det begrepet EQ rommer ?

IQ derimot er jeg mer usikker på. Dette målet ble i sin tid utviklet for å se hvem som var best skikket til høyere utdanning. Siden universitetene lå i byene må man kunne anta at mange med høy iq-score flyttet fra bygdene, og at egenskapen derfor var underrepresentert i det arvematerialet som var igjen i de små bygdene.

En undersøkelse som bekreftet IQ forskjeller mellom bygde og byfolk ville allikevel ha overrasket meg.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjenner til mange i storbyene og mange på landet så føler jeg virkelig at jeg har noe å tilføre i en ny debatt, hvor da spørsmålet er: Mangler bygdefolk EQ?

Folk på bygda har ikke så mange personer rundt seg, så på den måten mener jeg at de ikke får muligheten til å tillære seg det å ha EQ (eku, sosiale antenner).

I byene så klarer vi lett å "lese" hverandre, vi "tar" ting uten at ting blir sagt, vi føler ofte når folk er lei seg uten at de har sagt noe, osv, osv...

Dette mangler bygdefolk har jeg merket.

EQ må være noe som man lærer seg. For IQ og EQ har jo ingen forbindelse med hverandre.

Humor forbinder jeg også med EQ (og IQ), og humoren til de på bygda er så dårlig at til og med katta mi snur seg i døra når de hører vitsene deres.

Så, HVIS jeg bodde på bygda ville jeg flyttet fort som fanden selv for å komme meg ut i verden, og for å ikke minst få meg litt av denne EQ'en.

En person uten EQ = dum. Dvs da at bygdefolk er dumme.

Til dere som fortsatt sitter stuck i bygda:

Har dere vurdert å komme dere vekk derifra? :)

Mitt inntrykk er at de har mer sosial inntelligens på landsbygda enn i storbyene. Noen av grunnene til at jeg mener det, er fordi jeg mener å ha sett høyere omtanke overfor hverandre de gangene jeg har vært på ferie eller besøkt slektninger som bor på landet. Du har rett i at de kanskje er litt avskåret fra resten av verden ved å bo der de bor, men all min erfaring sier dette bare smelter de sammen. Tettere bånd.

Noe annet er jo også at man på landsbygda slipper unna mye av den dritten vi har her i (stor)byene. Som for eksempel det urbane wannabe livet med café latte og se-ungen-min-matcher-sofaen-holdningene som er tradisjonelt forbundet med byfolket.

PS; Jeg født og oppvokst i TRD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...