Gå til innhold

Jeg har virkelig rotet det til. Trenger hjelp/tips

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Kattli
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, vanskelig situasjon du er i, men for å starte med det siste først; tenker du at det er redselen for at han skal ta livet av seg som skal være «limet» som holder deg tilbake? Deretter; ønsker du å frivillig gå inn i et kontrollregime av den type du skisserer her?  Og ja, det var kanskje dumt av deg å være emosjonelt utro med en annen, men du trengte tydeligvis den boosten og det har fremprovosert noen reaksjoner som viser hvor lite bærekraftig forholdet er. Beklager «hard» tbm, men dette kommer ikke til å bli bedre..

Anonymkode: 775ac...6a1

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig situasjon du har stått i, og jeg har full forståelse for at dette kjennes vanskelig.

Mitt tips er å gå, men prøve å gjøre det på en fin måte.

Han kommer aldri til å stole på deg etter hva du har gjort, og det forstår jeg veldig godt. Utroskap uansett situasjon er ingen unnskyldning. Forholdet kommer til å være preget av dette. Du har tidligere ikke vært tilfreds, det kan jeg også forstå, men med alle disse nye kravene i tilegg til hvordan han har vært mot deg tidligere vitner bare om at dere har et ekstremt usunt forhold. Du kommer til å bli enda mer misfornøyd nå enn før.

Mange truer med selvmord osv, de færreste gjør det faktisk. Det at du er sikker på at han kommer til å gjøre det er ikke godt nok til å bli. Du kan ikke kaste bort livet ditt fordi du er redd han tar sitt eget. Bare det at noen truer med det viser at de trenger psykisk hjelp.

Anonymkode: 7d03e...657

• Liker 2
Skrevet
Kattli skrev (54 minutter siden):

Egentlig føler jeg meg klar til å være singel en god stund.

Kanskje det er et poeng med det da, eller ?

• Liker 1
Skrevet

Hallo, han skjønner at et vaklende forhold går mot slutten, og truer med å ta livet sitt? Det er overhodet ikke en normal reaksjon. Utroskap er umoralsk, men jeg synes dette er like ille, om ikke verre: Når han skjønner at du ikke kommer til å bli av din egen frie vilje, så skal han få deg til å tenke at hans overlevelse avhenger av at du blir. Er det et forhold du vil være i?

• Liker 2
Skrevet

Emosjonell utpressing er aldri ok. Som flere sier, han kommer nok ikke til å ta livet av seg, men enhver psykolog vil fortelle deg at det selvsagt ikke er din skyld om han mot formodning gjør det. Det er hans valg, ene og alene, og du skal ikke holdes som gissel hos ham resten av ditt liv på grunn av det.

Her kan du lese om dette. Den første linken er for yngre folk, men erstatt «helsesykepleier» med f.eks fastlegen hans: https://www.ung.no/oss/415488

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/6qzpz/han-truer-med-aa-ta-livet-sitthvis-hun-forlater-ham

Anonymkode: c7851...a6e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du må snakke med et krisesenter. Familien din har rett, dette er psykisk vold. Du trenger et perspektiv utenfra.

Og det er ikke din feil om han velger å ta livet sitt. Du skal ikke leve under det presset nå. Det er psykisk vold på sitt verste, å true med døden om du går. Hva ville du sagt til en venninne som fortalte deg dette? 

Anonymkode: 736e3...e9d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du må snakke med et krisesenter. Familien din har rett, dette er psykisk vold. Du trenger et perspektiv utenfra.

Og det er ikke din feil om han velger å ta livet sitt. Du skal ikke leve under det presset nå. Det er psykisk vold på sitt verste, å true med døden om du går. Hva ville du sagt til en venninne som fortalte deg dette? 

Anonymkode: 736e3...e9d

Dette. Jeg er imot all utroskap, men denne situasjonen høres forferdelig ut, ts. Jeg tror også at du blir utsatt for psykisk vold. Du sier du må gjøre ting godt igjen etc., men nei, du må komme deg vekk.

Anonymkode: bc692...8cc

Skrevet (endret)

.

Endret av Kattli
Skrevet

Du må gå. Og når han da truer med selvmord, så ringer du til legevakten og/eller politiet og forteller at han truer med dette. Han er ikke ditt ansvar. 

Å være i et forhold med noen betyr at du skal være det *kjæreste* de har. Ikke et gissel, som blir hos dem fordi de truer deg. 

• Liker 2
Skrevet
Kattli skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for svar. Trådstarter her.

Jeg forstår godt at han ikke stoler på meg etter dette, og jeg føler at det ikke kan fikses. Han mener at dette er verre enn fysisk utroskap. Nå føles det ut som det er eksamen døgnet rundt og ting jeg gjør blir vurdert om det er bra nok eller ikke. Jeg har tidligere foreslått parterapeut (før dette skjedde), men han sier at det ikke kommer på tale fordi mannen blir alltid syndebukken. Jeg foreslår psykolog for han nå, men han gikk dit en liten periode for noen år siden og han føler han vet alt han trenger å vite. 

Jeg vet at jeg egentlig bør gå, men det er så vanskelig. Han sier at jeg kan risikere å komme hjem fra jobb en dag og finne han død. Hvis han finner ut at jeg har snakket med folk om dette, så skal han gjøre det med en gang sier han.  Jeg vet at det jeg gjorde var helt forferdelig og jeg kan ikke ta det tilbake. Det er tungt.

Neivel, så kan han ikke stole på deg. Men du vil jo ut av dette foreholdet, så hvem bryr seg? ! Jeg synes det er bra at du var litt "utro", for det trigget jo tydeligvis psykopaten i han slik at han ble helt kontrollfrik og truet med alt mulig. 

Hvis du blir skal han lage livet til et helvete for deg og gjerne ta selvmord hvis du ikke trygler han, og hvis du går så skal han ta livet av seg? I tillegg skal du overvåkes hvis du blir. 

Drit i hele fyren. Si at du går, og du melder fra til hans familie og til fastlege om hva han har truet med. Så er han deres ansvar, og haste- la vista; Du er ferdig med han. Det er jo ikke noe å tenke på en gang. Du vil jo ikke være i forholdet. Alle må ta egne valg her i livet, uansett hva det gjelder. Du er ikke ansvarlig for hans liv. Du er kun ansvarlig for ditt liv og din egen lykke.

Dra til foreldrene dine, få en pause og inform han om at det er slutt. Ring familie og lege og informer om hans trusler. Slutt å ha dårlig samvittighet. Du har latt denne fyren trekke deg ned for lenge. Bli kvitt han og alle hans mentale problemer.

Anonymkode: dd43e...bfa

• Liker 3
Skrevet

Å true med selvmord er en form for kontroll og vold. Jeg hadde gått og samtidig varslet helsevesen eller familien hans angående selvmordstruslene. Ringt politiet og varslet dersom det blir ytret under konfrontasjon/avslutning av forholdet. Da har du plassert ansvaret hos noen andre. Og så gå og ikke se deg tilbake, ikke svar på manipulering eller noe.

Anonymkode: cbe4e...dd2

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Kattli
Skrevet

Ts, det han driver med er svært manipulativt, og du må først og fremst tenke på din egen sikkerhet. Det foregår mye hodet på mennesker som kan legge deres eget potensielle selvmord i hendene på mennesker de har nært seg, og det at han truer med vold mot seg selv kan like gjerne rettes mot deg med noen få dreininger i hans eget hode. Jeg sier dette kun for at du skal kunne ha et slikt scenario flytende i hodet ditt selv med lav sannsynlighet. Vold i nære relasjoner skjer i affekt.

Ditt forsøk på utroskap er forståelig, selv om det ikke er forsvarlig overhodet. Når man søker etter andre mennesker for å tilfredstille emosjonelle/fysiske behov partneren egentlig skulle oppfylle, er det et tegn på at forholder har brutt sammen. 

Det virker ikke som du vil fikse forholdet og da er det helt rett at du forlater han for ditt eget beste.

• Liker 2
Skrevet

Det er ALDRI et bra tegn når noen truer med å ta livet sitt når det skjer noe som truer parforholdet. Jeg har selv opplevd hvor sprø i hodet man kan bli når et langt forhold går til helvete, men det der... det er skummelt TS. Og en ekkel form for manipulasjon. Nei jeg hadde ringt ambulant akutt team eller andre instanser hvis han truet med det igjen. Og sittet å observert reaksjonen hans når han måtte snakke med fagfolk. Er det krise blir han innlagt eller får time hos fastlegen. Det der er ikke noe som skal hvile på dine skuldre. Å være suicidal er dødsalvorlig, bokstavelig talt. Helsepersonell tar ikke lett på det og ting begynner å skje hvis det kommer frem at han mener det. Men å true med det for å tvinge deg til å bli (som det er stor sjans for her) forteller meg at mannen ikke er riktig skrudd sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kattli skrev (8 minutter siden):

Takk for svar ❤️

Jeg kan ikke varsle familien hans om dette, for da vet han at jeg har snakket. Han har fortalt foreldrene sine om det jeg gjorde, men de vet ikke at han planlegger å ta livet av seg. Han har forklart meg detaljert hva han ville gjort for å gjøre slutt på alt. Han sier også at han kommer til å ta kontakt med han jeg chattet med og gjøre livet surt for han. I tillegg vil han ta kontakt med den nye dama hans og fortelle dette. Tror jeg har fortalt alt til han nå, men jeg er livredd for at han finner ut av noe jeg har glemt å fortelle, for selv en liten detalj kan gjøre at han gjør slutt på alt. 

Jeg ønsker egentlig å snakke med familien min om dette, men kan ikke. Et par familiemedlemmer vet jo at vi slet i forholdet og om det jeg gjorde, men de vet ikke om det han planlegger. De sa at jeg burde gå, og jeg er sikker på at de mener det samme hvis jeg hadde fortalt dette også. 

Han sier at han ikke truer med å ta selvmord, men at han kommer til å gjøre det hvis jeg ikke blir hundre ganger bedre for han eller at han finner ut av ting jeg ikke har fortalt.

Det er jo en klar trussel.  Han prøver å kjore deg fast og å få full kontroll over deg. Her var det mange store røde flagg. Jeg ville ikke ha ødelagt resten av livet mitt på han her, jeg ville gått.

Hvis en venninne hadde fortalt om slike problemer, hva hadde du rådet henne til?

• Liker 2
Skrevet

Om han truer med livet sitt så får du tipse nødtlf eller noe sånt. Er vel mange slike hjelpeapparater om en har mistanke om at noe er galt. 

Du vet selv at du ikke kan bli i et forhold pga redsel for hva som vil skje med en andre personen. 

Anonymkode: 3969e...139

Skrevet

Trusler om selvmord er en del av den psykiske volden hans. Han gjør det for å kontrollere deg.

Ikke la deg kontrollere. Ja, det var dumt det du gjorde. Men det betyr ikke at du må være i et forhold du ikke trives i. Så lenge du er med han, kommer han til å bruke dette i mot deg. Han kommer aldri til å bli fornøyd når du prøver å gjøre det godt igjen. Hver gang han gjør noe stygt mot deg og du setter foten ned, så kommer han til å minne deg om hvor "grusom" du var mot han.

Anonymkode: 85b16...61b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...