Fighter83 Skrevet 25. september 2023 #1 Skrevet 25. september 2023 (endret) Er det noen som har erfaring med hva som fungerer ang bekledning for store ADHD barn som skal drive med hest? Mitt barn er i størrelsen ungdom 160-170 cm i klær men fremdeles bare et barn på 8 år. Fikser dårlig å ha på stramme sko/klær og tunge klær generelt. Vinterbukser er så og si umulig å finne fant jeg ut i fjor. I fjor tvang vi igjennom 1 kjøp som nesten ikke ble brukt. Ble veldig lite vinteraktiviteter på barnet da det fryser, blir våt og ubehagelig osv. Vi har brukt sinnsykt mye penger på klær og sko som aldri blir brukt fordi det når det kom til hverdagsbruk ikke var bra nok likevel. Blir mye ubehagelige opplevelser av å være ute uten varme nok klær, gir ikke mersmak å være ute da gitt. Barnet går kun i crocs og cherrox hele året og blir det kaldt nok så blir heldigvis en tynn fleecejakke og en tykk dunjakke benyttet med en del jobbing med barnet av voksne. Alt av klær og sko er en kamp frem til barnet er trygg på at disse fungerer perfekt for denne for en periode. Jeg har begynt å tenke at her må vi inn med en støttekontakt for å ta med barnet ut på shoppingtur men... føler meg som en håpløs forelder i denne settingen ass!! Burde da søren meg få til dette. Trenger derfor tips av andre erfarne foreldre til hva som fungerer i en slik situasjon. Endret 25. september 2023 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #2 Skrevet 25. september 2023 Har dere prøvd barfotsko til barnet? Long shot men konvensjonelle sko har ikke naturlig fotform og klemmer sammen tærne i unaturlig stilling, crocs og cherrox gjør ikke det. Kanskje teste ut som barfot vintersko kan være noe? Heldress i stor størrelse på vinteren istedenfor bukse og jakke som krøller seg og er tungvint å kle på? Vet reima og stormberg har i allfall opp til 164 i størrelse. Hvis det er bredde det går på har også stormberg til de barna som trenger ekstra bredde. Anonymkode: 1db33...18f 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #3 Skrevet 25. september 2023 Barnet kan ikke ri med crocs eller cherrox i allefall, det må ha støvel med hæl. Og hjelm må det også ha, det kan vel kanskje også by på problemer? Anonymkode: d7986...1c8 2
Fighter83 Skrevet 25. september 2023 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere prøvd barfotsko til barnet? Long shot men konvensjonelle sko har ikke naturlig fotform og klemmer sammen tærne i unaturlig stilling, crocs og cherrox gjør ikke det. Kanskje teste ut som barfot vintersko kan være noe? Heldress i stor størrelse på vinteren istedenfor bukse og jakke som krøller seg og er tungvint å kle på? Vet reima og stormberg har i allfall opp til 164 i størrelse. Hvis det er bredde det går på har også stormberg til de barna som trenger ekstra bredde. Anonymkode: 1db33...18f Tusen takk 👏 Kjøpte en Utsjoki vinterdress fra Reima uten noe hell i fjor. Den passet superbra til barnet men nei, den var for ubehagelig på et eller annet vis. Det var virkelig det beste jeg fant i rett størrelse og for å holde varmen, den passet tilog med til meg 😅 Barnet mitt kan jo prøve denne igjen. Får krysse fingre for at det går bedre i år. Hodet modnes jo etterhvert så kan jo hende det går bra. Kan krysse fingre og tær💪 Barfot sko kan jeg jo sjekke ut. Hva slags vintersko varianter finnes det?
Fighter83 Skrevet 25. september 2023 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnet kan ikke ri med crocs eller cherrox i allefall, det må ha støvel med hæl. Og hjelm må det også ha, det kan vel kanskje også by på problemer? Anonymkode: d7986...1c8 Bruker fint sykkelhjelm så tror faktisk ikke hjelmer blir problematisk. Får heldigvis låne hjelm der hestene er👏 Ellers blir det sykkelhjelmen til nøds. Endret 25. september 2023 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #6 Skrevet 25. september 2023 Jeg hadde hel dress da jeg drev med hest som ungdom, så det fantes iallfall i voksenstørrelse den gang Syntes iallfall det var praktisk i stallen og når jeg skulle ri ute om vinteren. Anonymkode: 6ff28...955 1
anonym-sørlending Skrevet 25. september 2023 #7 Skrevet 25. september 2023 Nå har jeg ikke erfaring direkte med din problemstilling men har erfaring fra hest da jeg har det selv. Står ikke noe om barnet er jente eller gutt som jeg kan se men jeg bruker mye å ri på vinterstid med turbuskser selv når jeg ikke orker å dra på meg ridebuksa, også bare ullundertøy på d ekaldeste dagene. Ellers så finnes det jo gode rideskjørt i ull. Disse er veldig greie å gå rundt i stallen med og å ri med. De er litt dyre men ligger ofte mange lite brukt ute på finn. Legger med en produsent som er veldig populær. Kanskje det kunne vært noe da det ikke strammer 😁 https://klesarven.no/collections/rideskjort Når det kommer til sko så hadde jeg sjekket ut hestebutikker. Hooks feks har mange stallsko som også man fint kan ri i. Jeg gikk på ridning i Maaange år før jeg kjøpte ridestøvler 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Hva liker barnet ditt å ha på seg? Hvis du gir konkrete eksempler, skal jeg se om jeg har noen håndfaste tips. Anonymkode: a03b0...a06 1
Fighter83 Skrevet 26. september 2023 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva liker barnet ditt å ha på seg? Hvis du gir konkrete eksempler, skal jeg se om jeg har noen håndfaste tips. Anonymkode: a03b0...a06 Tynne pysjbukser i bomull uten strikk nederst i beina og ikke knyting i livet. Kan fint være strikk i livet. Tights og olabukser er helt uaktuelt. Oftest er de fleste joggebukser uaktuelt også. Bruker mye tid på å finne noe som ikke har ruter 😂 Fleecejakker kan være i voksenstørrelse typ S-M evt str.170. Har startet så smått med hettegensere i str.164-170. Endret 26. september 2023 av Fighter83
Sirah Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 Kanskje du kan bruke hesten som motivasjon til å «kle seg ordentlig»? Snakk med instruktøren i forkant så du har litt hjelp der. «Du får ikke lov til å ri på hesten uten skikkelige sko og en god bukse, om ikke du vil det må vi dra hjem igjen». Ingen hadde fått ri hos oss i crocks. Det handler om sikkerhet. lykke til 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 Høres iallefall ikke ut som adhd, men autisme... Uansett, ridning må være sko med antydning til hæl så ikke foten glir igjennom stigbøyler. Cherrox er for brede og vil ikke passe. Det blir også beinkaldt i stallen, så anbefaler en god og romslig vinterdress. Anonymkode: e0666...077 1
Sirah Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Foregår ridningen innendørs eller utendørs TS? Er eventuelt ridehallen isolert? Ikke alle hester tåler «svitsjende vinterdresser som lager masse lyd». Det vil muligens også bli veldig trangt med en sikkerhetsvest over en sånn en. Barnet kan fint begynne å ri i en litt romslig bukse, barnet vil fort oppdage selv at det ikke nødvendigvis er behagelig og vil kanskje selv ønske en trangere bukse uten sømmer. En fleecejakke eller ullgenser holder i massevis på vinteren om ridetimene foregår innendørs i isolert hall. Husk at barnet er i bevegelse hele tiden. Det aller viktigste er gode sko som sørger for at barnet ikke blir hengende fast i stigbøylen om hen skulle være uheldig å falle av. Eventuelt som beskytter noe om barnet skulle være uheldig å bli tråkket på. Overdelen må få plass til at sikkerhetsvest sitter behagelig og så klart ridehjelm. Resten av hestebekledningen kan komme på sikt dersom ungen virkelig vil holde på med dette Jeg hadde tatt kampen om sko og sikkerhetsvest først
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 Det aller viktigste barnet har på seg, er en hjelm og en vest. Varme klær er lurt hvis ridehuset ikke er særlig oppvarmet, men husk også at barnet blir varm av å strigle hest og sale på før de får ri. Og de bør ha varme ridehansker. Anonymkode: 8a936...733 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå