Gå til innhold

Stopper dere sokker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabo fikk regelrett latterkrampe da hun oppdaget at jeg stopper ullsokker med hull i stedet for å kaste dem.

Så nå lurer jeg på om dette er så uvanlig som hun ga uttrykk for.

Jeg har alltid gjort det.  Fra jeg var 6-7 år gammel var det en av oppgavene mine hjemme, og jeg ser egentlig ikke vitsen i å slutte med det.

Hva gjør dere med hullete ullsokker? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg stopper sokker. 

Anonymkode: 43982...a9c

Skrevet

Ja det gjør jeg. Mammas strikkede labber må vare lengst mulig.

Skrevet

Ja! En bra ting å gjøre, og en fin ting å kunne. Du får lære naboen din det😊

Anonymkode: 60902...5d8

Skrevet

Gode, tykke og hjemmestrikkede sokker, stoppes ja... de er det om å gjøre å beholde så lenge som mulig!

Billige 3-pakk-sokker fra Lindex eller sportsbutikker stoppes ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 6ef4d...ee5

Skrevet

Hjemmestrikket sokker ja, bomullssokker nei.

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, men eg kan veldig lite som slikt. Korleis gjer du det / kva gjer du? 😅

• Liker 1
Skrevet

Nei. Får så mye hjemmestrikka sokker til jul at de kastes hvis de får hull. 

Anonymkode: 3d852...583

Skrevet

Nei, vi bruker veldig lite av slikt. 

Jeg lapper derimot andre klær, som bukser, trøyer, jakker, osv. 

Jeg ser aldri noen andre barn i bhg som går rundt med lappede klær, så tydeligvis jeg som er litt rar. Men når jeg har to unger som sliter hull på minst ett par bukser hver i uken, så nekter jeg å være et miljøsvin (og blakke meg..) på å kjøpe nye klær og kaste bukser som gjerne bare er et par uker gamle. 

Anonymkode: f120d...7ca

• Liker 1
Skrevet

Nei. Hullete bommullokker (rene) bruker jeg som engangsvaskeklut på f.eks gulv. Ull kaster jeg. 

Anonymkode: 413fe...fd4

Skrevet
Kaffekrus skrev (18 minutter siden):

Nei, men eg kan veldig lite som slikt. Korleis gjer du det / kva gjer du? 😅

Jeg vrenger ullsokken over en stoppesopp, finner frem stoppenål og ulltråd.

Jeg begynner med å sy noen sting rundt hullet til forsterkning, og for å hindre at det rakner mer.

Så strekker jeg trekker mange ulltråder på langs av hullet, helst veldig tett.  

Når det er gjort "vever" jeg på tvers til hullet er tett, og fester trådene.

Når jeg sier "vever" mener jeg at jeg drar ulltråden over/under de langsgående trådene, akkurat som jeg ville gjort på en vevstol. 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er hyggelig å se at det ikke er helt slutt med å stoppe (og lappe) ullsokker (og klær).  

Da var det heldigvis ikke så uvanlig som naboen ga uttrykk for 😂

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikser veldig mye klær, men ikke sokkene. Når det er hull på de er resten så utslitt at det ikke er mye igjen å sette nåla i.

Anonymkode: 1455b...05c

Skrevet

Jeg stopper gjerne andres strikkasokker, spesielt om det er sokker jeg har strikket til dem.

Jeg stopper ikke mine egne strikkasokker. Jeg har sykt sensitive føtter, og får hetta av f.eks lodotter under fotsålen. Jeg har et par sokker der én maske på sålen ble tatt løst av istedet for strikket, og jeg oppdaget det først når sokken var ferdig. Hver gang jeg tar på meg de sokkene tar jeg de straks av igjen for å se hva det er som irriterer, kommer på den masken, og legger sokkene til siden for å brukes når alle andre er skitne. Uansett hvor jevnt jeg stopper (får ofte kommentarer på at "du ser det jo ikke en gang!") så blir det en ujevnhet som føttene mine kjenner. Da strikker jeg heller et nytt par.

Anonymkode: 8a80c...741

Skrevet

Jeg synes det blir så klumpete på ullsokker når de stoppes, og de blir vonde å gå på. Så nei, det gjør jeg ikke. De blir jo ikke brukt likevel når de er klumpete og vonde. 

Anonymkode: e4235...955

Skrevet

Nei, kjøper nye. 

• Liker 1
Skrevet

Spørs om dette egentlig er verdt tiden man bruker på det da. 

Alt av sokker har vel blitt såpass billig at det er like greit å kjøpe nye etter behov. I alle fall når man ikke har dill og dall til å faktisk stoppe sokkene med. :tommelopp2: 

Anonymkode: dea81...301

Skrevet

Stopper ullsokker, men ikke bomullssokker. Bomullssokkene jeg kjøper er tydeligvis for tynne til å fikse

Anonymkode: 96e97...793

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...