Gå til innhold

Barnet klarer ikke å lære klokka!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanlig hos de med dysleksi også…

Anonymkode: fab83...254

Skrevet

Dette må være et nymoderne fenomen. Jeg er oppvokst på 70-80 tallet uten digitale klokker. Kan ikke komme på en eneste person som ikke lærte klokken innen de var 6-7 år. Hva er det egentlig de som ikke klarer å forstå klokken syns er vanskelig? Hvordan kan det være mer vanskelig enn å lære å lese og skrive, eller enkle matteoppgaver?

Jeg er sikker på det kun skyldes at man bruker for lite analoge klokker og foreldre dermed glemmer å lære barna det jevnlig. Hos oss som er oppvokst på 7»-80 tallet hang jo de analoge klokkene overalt. På kjøkken, i stue, på jernbanestasjonen/togstasjonen, i butikker, osv osv. Da var det naturlig for de voksne og peke på klokken og orientere dem om tiden og hvordan den forandrer seg. 

Kom forresten på at vi brukte klokke øker da jeg var liten. Lærte klokken med dem i løpet av sommerferien vi startet i første klasse. Kan det være en ide å gjøre innkjøp av klokkebok?

Anonymkode: 0c9af...09c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har dysleksi og synes klokken er vanskelig. Er i 30 årene 😅

Anonymkode: a23f6...c5e

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å slite med å lære seg analog klokke ved diagnoser som dysleksi, dyskalkuli og ADHD i hvert fall. Også har man de som ikke har noen diagnose, men bare klarer ikke å lære seg det. Ikke press, for de fleste så får de til en enkel versjon i løpet av livet. 

Anonymkode: e7e92...b5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har Asperger, diagnostisert etter jeg fylte 30. Har iq på 110, men analog klokke har jeg aldri skjønt. Det samme gjelder høyre og venstre.

Klarer meg lenge med digital klokke da.

Anonymkode: 49556...fee

• Liker 1
Skrevet

Mulig jeg er idiot, men er det ikke bare å bryte det ned i de ulike elementene også bruke noen timer på dette med en fysisk representativ modell?

Jeg husker at det var litt vanskelig for meg på et stadie, men når modellene automatiseres etter litt trening så går det jo unna.

Skrevet

Mener å huske fra studiene at det å ikke forstå klokka, spesielt analog klokke, var et tegn på matematikkvansker(det som mer og mer nå kalles dyskalkuli?) men ut fra det andre skriver her kan det jo henge sammen med at dere mistenker adhd. 
Hvis dere faktisk har en del indikatorer på at hun kan ha adhd ville jeg pressa litt mer på for å få stilt diagnosen(eller avkrefta det). Har pratet med flere som har fått adhd-diagnose i voksen alder, som mestra livet fint som barn, men slet mer i ungdomstida. Ble først og fremst veldig slitne, utad var alt bra, men de hadde det vanskelig uten å skjønne hvorfor. 
Jeg er ikke for å kaste diagnoser etter barn, men jeg tenker det må jo ligge noe der siden dere har tenkt tanken på tross av at hun er rolig,  mestrer skole og det sosiale

Anonymkode: f3d00...821

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg er over 30 år, har ingen diagnoser, og jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvordan en analog klokke fungerer. Hvis jeg fokuserer skikkelig så kan jeg kanskje klare det😂 Med andre ord ville jeg ikke bekymret meg så mye for det, hun lærer det sikkert en dag. 

Anonymkode: 7cc70...046

Skrevet

Jeg er over 40 år, og er motsatt. Jeg kan både digital og analog klokke, men har vanskeligere for å orientere meg i digital klokke enn analog. Jeg må alltid tenke analog først og så regne om til digital hvis jeg skal oppgi klokkeslett digitalt - og det tar noen øyeblikk. Om klokkeslett (f.eks busstider) er oppgitt digitalt, har jeg mye lettere for å sette det inn i en analog klokke. 

Nå er det så god tilgang på digitale klokker at å ikke kunne analog ikke er et problem. 

Anonymkode: 8e436...180

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber med eldre. Som et ledd i demensutredning har vi den såkalte klokketesten. Helsepersonellet tegner da en sirkel på et papir, og pasienten får beskjed om at dette er en klokke og hen skal sette inn talkene. Til slutt får personen beskjed om å tegne inn visere, si ti på to. 
Har insett at denne testen snart må skrotes, da det komner til å hagle inn med falske positive testsvar om noen år..

Anonymkode: d577c...347

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jo, vi har mistenkt at hun har adhd i mange år, men blir ikke utredet siden hun ikke er hyperaktiv og ikke har noen problemer, hverken på skolen eller sosialt. Utenom klokka da 🤪 Har mange andre symptomer på adhd da

Anonymkode: 62e76...84a

Mi klarer ikke anlog klokke og er 18 år. For ett år siden fikk vi vite det var pga sterk add, en variant av adhd, som er  mer hyperaktiv inni hodet. Men der var også tall og matte generelt håpløst. 

Anonymkode: 3d8c3...f32

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jo, vi har mistenkt at hun har adhd i mange år, men blir ikke utredet siden hun ikke er hyperaktiv og ikke har noen problemer, hverken på skolen eller sosialt. Utenom klokka da 🤪 Har mange andre symptomer på adhd da

Anonymkode: 62e76...84a

ADD

Skrevet

Veldig vanlig hos de med ADHD, dysleksi eller dyskalkuli. Denne siste som er matematikkvansker blir ofte satt svært sent (og som oftest aldri) av PPT. Jobber ved skole som er spesialisert på disse elevene, og vi må ha både analoge og digitale klokker i hele bygget, etter at vi oppdaget at mange av elevene faktisk ikke forsto noe annet enn digital klokke. Er mer vanlig enn man skulle tro! Man ser det også på nasjonale prøver i 5.trinn, at en majoritet av elevene sliter med oppgaver som har med klokke å gjøre, som f.eks plassere visere. 

Anonymkode: 19f26...4ce

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 11, kunne jeg ikke digital klokke. Jeg vokste opp på 90-tallet. Det handler nok om at man ikke bruker det så mye. Det tok laaaaang tid før jeg kunne digital klokke. Jeg lærte meg det fordi jeg måtte. Plutselig måtte jeg lese busstabeller alene osv. Jeg visste jo at kl 12 var klokken tolv, så om det sto fks kl 17, så telte jeg bare fra 12, og skjønte da at det var klokken fem. Det tok jo lang tid, men hva gjør det? Er dattera di gjennomsnittlig smart, så klarer hun å regne seg frem til riktig analogt klokkeslett hvis hun må. 

Anonymkode: 6f799...ee8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med eldre. Som et ledd i demensutredning har vi den såkalte klokketesten. Helsepersonellet tegner da en sirkel på et papir, og pasienten får beskjed om at dette er en klokke og hen skal sette inn talkene. Til slutt får personen beskjed om å tegne inn visere, si ti på to. 
Har insett at denne testen snart må skrotes, da det komner til å hagle inn med falske positive testsvar om noen år..

Anonymkode: d577c...347

Skulle til å nevne dette selv. Det er faktisk hakket mer vanskelig å tegne klokka enn å lese den. Ikke at jeg har problemer med noen av delene men må allikevel tenke meg om et øyeblikk om jeg skal tegne at klokka er ti-over-halv-to. Har ellers aldri hatt trøbbel med analog klokke, men er født på 70-tallet, og kan ikke huske at noen i klassen ikke lærte seg klokka innen 1. klasse. Så var det jo stas å få klokke man kunne ha på seg også. Da følte man seg litt voksen. Jeg tror nok ikke det er samme motivasjon for denslags i dag, da barn har en haug med duppeditter og en analog klokke er neppe spesielt stas lenger.

Anonymkode: 7c2e1...b01

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Å ikke klare den runde klokken kan være en adhd indikator. Hun kan ikke ha det?

Anonymkode: 0d74f...afc

Er ikke det vissvass?

De forstår jo klokka, men de har vansker med å se hvor lang tid noe tar, og synes klokka går veldig fort f.eks. De kan starte en aktivitet kl 9, være helt oppslukt, tenke de har holdt på i en time, men så er plutselig klokka 14 neste gang de ser på den, de har verken spist eller vært på do disse timene f.eks.

Anonymkode: 1fcb8...bed

• Liker 1
Skrevet

Min datter på 15 har akkurat endelig  lært seg klokka . Hun er også akkurat blitt utredet for adhd. Vi har øvd og øvd på den forbaskete klokken i maaange år nå 

Anonymkode: d4623...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke det vissvass?

De forstår jo klokka, men de har vansker med å se hvor lang tid noe tar, og synes klokka går veldig fort f.eks. De kan starte en aktivitet kl 9, være helt oppslukt, tenke de har holdt på i en time, men så er plutselig klokka 14 neste gang de ser på den, de har verken spist eller vært på do disse timene f.eks.

Anonymkode: 1fcb8...bed

Takk!

Eneste kilden jeg finner ang det med adhd og å lære klokken er ADHD Norge sine sider, hvor det står under underkategorien om dysleksi (som kan være en tilleggsvanske hos barn med adhd). Altså er det ikke en vanlig ting at personer med adhd har problemer med å lære seg analog klokke, men kan være vanlig hos barn/voksne med dysleksi og dyskalkuli.

Så ts, jeg ville ikke gått til legen og krevd utredning med dette som argument.

Anonymkode: 6c797...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...