AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #1 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg aner ikke hvordan vi skal få henne til å lære seg klokken. Hun er 11 år og forstår digital klokke, men ikke analog. Det går bare ikke inn. Vi har forsøkt fra hun var liten. Kjøpt armbåndsur, hatt analoge klokker på veggene, forsøkt alle tips fra småbarnsalderen. Hjelp! Hun er glup og fullstendig oppegående på alt annet, men analoge klokker går bare ikke Anonymkode: 62e76...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #2 Del Skrevet 25. september 2023 Kanskje hun ikke syns det er spesielt viktig? Det er jo digitale klokker overalt. Anonymkode: de74f...c46 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #3 Del Skrevet 25. september 2023 Å ikke klare den runde klokken kan være en adhd indikator. Hun kan ikke ha det? Anonymkode: 0d74f...afc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 25. september 2023 #4 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg aner ikke hvordan vi skal få henne til å lære seg klokken. Hun er 11 år og forstår digital klokke, men ikke analog. Det går bare ikke inn. Vi har forsøkt fra hun var liten. Kjøpt armbåndsur, hatt analoge klokker på veggene, forsøkt alle tips fra småbarnsalderen. Hjelp! Hun er glup og fullstendig oppegående på alt annet, men analoge klokker går bare ikke Anonymkode: 62e76...84a Hvorfor stresse så voldsomt med det da? Prøvd app til tlf/nettbrett? Feks Bogga Klokke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #5 Del Skrevet 25. september 2023 Du kan sikkert få noen gode råd av h*n som opprettet tråden for sitt utrolig begavede barn🤣 Anonymkode: 686e6...5bb 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #6 Del Skrevet 25. september 2023 Brodern er 30 år og kan ikke analog klokke. Går bra med han allikevel. Slutt å stress med det. Kanskje kommer det litt av seg selv etterhvert, og om det har blitt noe dere har mast om i årevis - la det ligge - hun er bra nok som hun er. Anonymkode: 5e089...fe8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #7 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å ikke klare den runde klokken kan være en adhd indikator. Hun kan ikke ha det? Anonymkode: 0d74f...afc Jo, vi har mistenkt at hun har adhd i mange år, men blir ikke utredet siden hun ikke er hyperaktiv og ikke har noen problemer, hverken på skolen eller sosialt. Utenom klokka da 🤪 Har mange andre symptomer på adhd da Anonymkode: 62e76...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #8 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg aner ikke hvordan vi skal få henne til å lære seg klokken. Hun er 11 år og forstår digital klokke, men ikke analog. Det går bare ikke inn. Vi har forsøkt fra hun var liten. Kjøpt armbåndsur, hatt analoge klokker på veggene, forsøkt alle tips fra småbarnsalderen. Hjelp! Hun er glup og fullstendig oppegående på alt annet, men analoge klokker går bare ikke Anonymkode: 62e76...84a Samme her . Jeg er i dag 50 år og har aldri helt klart å lære klokken. Jeg har ingen problemer med digital klokke. Jeg har adhd og spesifikk dydkalkuli. Anonymkode: 8c367...4ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #9 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, vi har mistenkt at hun har adhd i mange år, men blir ikke utredet siden hun ikke er hyperaktiv og ikke har noen problemer, hverken på skolen eller sosialt. Utenom klokka da 🤪 Har mange andre symptomer på adhd da Anonymkode: 62e76...84a Vi har det på samme måte, både ang mistanke om adhd og klokken. Har en 13 åring som ikke skjønner den forbaska runde klokken, så det er tider på den digitale klokken alt må forholdes til. I skolesammenheng er det ikke en ulempe lenger, fordi tider oppgis digitalt. På skolen ble vi tipset om å lære analog først, fordi det er vanskeligere å lære analog etter at digital klokke er innlært. Men da kunne 13åringen digital klokke 😅 Anonymkode: 7fa0f...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 25. september 2023 #10 Del Skrevet 25. september 2023 (endret) Min er autist, snart voksen og kan kun digital klokke - ikke veldig god på den heller og mangler tidsforståelse. Ikke uvanlig blandt med ADHD og/eller autisme Endret 25. september 2023 av liv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #11 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg kan klokka nå, men jeg har til godt opp i voksen alder måttet tenke meg om for å kunne avlese et analogt ur. Jeg har IQ på 142, ikke noen diagnoser eller andre ting som kan forklare hvorfor. Sønnen min er merkelig nok helt lik. Anonymkode: d58fc...b8b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #12 Del Skrevet 25. september 2023 Hehe. Har et barn på 20 som bor på hybel og jeg er veldig usikker på om hun kan klokka. Hun pleier å møte opp veldig tidlig på ting for å helgardere. Det er særlig analog klokke som er problemet. Når hun bodde hjemme, var det alltid tvillingsøsteren som passet på tiden 🤪 Hun har ingen diagnose, men har alktid slitt med matematikk. Minstemann sliter også med klokka, han har autisme og lærevegring. Jeg er glad det kun fantes digital klokke i gamle dager når jeg skulle lære klokka. At fex klokka ett er det samme som 13:00 hadde jeg nok slitt med ja, selv om jeg ellers var flink på skolen. Barna må jo bli superforvirret. I tillegg er jo dingsene deres med den digitale klokka. Jeg lærte først analog, og så digital når den kom på 80-tallet og guttene kom på skolen med disse vidundrene m masse knapper og piping 🤓 Anonymkode: d577c...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #13 Del Skrevet 25. september 2023 Mine barn hadde samme problemet men plutselig så skjønner de det. Bare gi det litt mer tid. Anonymkode: 8ef2d...af9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 25. september 2023 #14 Del Skrevet 25. september 2023 Sliter hun med matte også? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #15 Del Skrevet 25. september 2023 Min bror var godt inn i 20 årene da han først lærte seg det. Han beviste det én gang for mamma.. jeg tror han faket det og kan det fortsatt ikke. For han favoriserer digital klokke og har gjort det hele livet, og er nå i 30 årene. Har ikke sett et eneste bevis på at han kan analog klokke. Har vært et par hendelser hvor han har fått spørsmål om hva klokken er mens han er på kjøkkenet (mamma har analog klokke der), også har han bare frekt svart at vi må sjekke selv, eller tullet det vekk og ikke gitt et skikkelig svar. Han er litt.....treg på et par områder, veldig vimsete og mye mer og vi har mistenkt ADHD hele livet. Mamma nektet å utrede han som barn, og han nekter å bli utredet som voksen. Var innlagt på psykriatrisk for rus, og da anbefalte de adhd utredning også. Skolen har også gjort det, flere ganger. Anonymkode: b395e...b98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #16 Del Skrevet 25. september 2023 Uff, det er sååå skamfullt å ikke få til den analoge klokka. Gjett om jeg har prøvd, lærere og foreldre. Det utviklet seg til en skikkelig angst til slutt da jeg var redd folk skulle oppdage det. Hos meg er det nok dårlige mattekunnskaper(vanlig ved dyskalkuli å ikke kunne analoge klokka) og veldig liten tro på at det jeg ser er rett. Anonymkode: 77ef7...15d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #17 Del Skrevet 25. september 2023 Datteren min fylte akkurat 13 og kan heller ikke analog klokke. Vet ikke hva det heter når den er kvart på eller ti over halv. Hvis hun spør meg hva klokka er, så ber hun meg etterpå om jeg kan oversette svaret mitt til «vanlig klokke». Altså at jeg sier «ti på halv fem», så må jeg forklare at det er 16:20. men hun skjønner hva klokka er ved å se på en, bare vanskelig å skjønne hva ting heter tror jeg. hun har heller aldri klart å lære gangetabellen. aner ikke hvorfor, det er kun disse to tingene. Og hun er oppegående og smart ellers, skoleflink og sosial og alt sånt. Feiler ingenting, annet enn ganske distré. Anonymkode: 3c32c...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #18 Del Skrevet 25. september 2023 Min gutt klarte ikke å lære klokken før han var langt opp i tenårene. Han fikk påvist dysleksi, det var et av tegnene på det. Anonymkode: 6e4e3...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #19 Del Skrevet 25. september 2023 Aldri hørt om at å ikke kunne klokken er et tegn på adhd 🤔😂 kjenner forøvrig ingen med adhd som ikke kan klokken (inkludert meg selv), men min mann derimot kan ikke fortelle hva klokken er om han ser på analog klokke og han er 30 år uten diagnoser han kan den godt nok til å skjønne ca hva den er for seg selv, men kan ikke fortelle meg for eksempel 😅 et helt vanlig problem tror jeg dersom digital klokke blir lært først fortsett å øve! Anonymkode: 6c797...76d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #20 Del Skrevet 25. september 2023 Mannen min er ekstremt matematisk, og oppegående generelt. Han kan ikke analog klokke. Det er ikke det at han ikke forstår at 13 = 1, men han sliter med å raskt kunne se hvor mye den er. Veldig snodig. Jeg trenger knapt å kaste et raskt øye bort før jeg ser hva tiden er. Han er 40 😂 Anonymkode: 12f78...415 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå