AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #1 Skrevet 25. september 2023 Folk sier «ta en tur for å tømme hodet», men når jeg gjør det, kan jeg ikke slutte å tenke på alt det som førte til den jævla turen 😩 Og problemene er der når jeg kommer tilbake uansett 😔 Funker det for deg? Anonymkode: d0215...5d6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #2 Skrevet 25. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Folk sier «ta en tur for å tømme hodet», men når jeg gjør det, kan jeg ikke slutte å tenke på alt det som førte til den jævla turen 😩 Og problemene er der når jeg kommer tilbake uansett 😔 Funker det for deg? Anonymkode: d0215...5d6 Samme her! Det jeg gjør er å høre på en morsom pod. Da glemmer jeg liksom å tenke på problemene. Uten pod kan jeg ende opp med å gråte på turen og vikle meg inn i masse vanskelige tanker. Anonymkode: 21674...c83 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #3 Skrevet 25. september 2023 Ja, det funker fordi jeg gjerne får tenke gjennom problemene, og kommer ut på den andre sida. Uten tur kan de samme tankene kverne og kverne i evigheter. Anonymkode: 69654...084 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #4 Skrevet 25. september 2023 Nei, turer i skog og mark hjelper ikke meg. Natur gir meg ingenting. Egentlig bare til irritasjon. Spesielt når folk påstår at det et løsningen. Liker ikke å se på tv, men det gir meg mye mer enn en tur ut i naturen. Anonymkode: 2498d...66b 1
sproffen Skrevet 25. september 2023 #5 Skrevet 25. september 2023 Hvis man har en stresset hverdag og ikke har tid til å tenke og reflektere skikkelig over problemer, så kan en lang tur hjelpe. Kanskje man ser at det ikke var noe å bli nedfor for? Hvis du derimot har mer en nok tid til å tenke og sondere rundt problemer/utfordringer føler jeg at en "lang tur" som du sier bare gjør vondt verre. For min del er det å få tankene over på noe annet som hjelper. Aktivisere meg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #6 Skrevet 25. september 2023 Å bruke kroppen fysisk er udiskutabelt bra for psyken. Dette vet man. men der og da føler jeg ikke at det nødvendigvis hjelper. Er vel mer noe som over tid holder deg mer mentalt i water. Anonymkode: aab70...2a7 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #7 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å bruke kroppen fysisk er udiskutabelt bra for psyken. Dette vet man. men der og da føler jeg ikke at det nødvendigvis hjelper. Er vel mer noe som over tid holder deg mer mentalt i water. Anonymkode: aab70...2a7 Si noen. Det hjelper faktisk ikke alle. Og er ikke noe hyggelig å alltid få høre at det er løsningen, som om man ikke har prøvd i flere år. Anonymkode: 2498d...66b 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #8 Skrevet 25. september 2023 Det hjelper for å få meg til å tenke godt gjennom problemene. Noen ganger, hvis det er en veldig krevende fjelltur, så blir jeg så fokusert på "klatringen" at jeg ikke har tid til å gruble over problemene. Når jeg da endelig kommer opp så har jeg endorfinrus siden det var fysisk krevende samt mestringsfølelsene for at jeg kom meg opp. Det gir en befriende pause fra grublingen. Anonymkode: 9b8da...da5 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. september 2023 #9 Skrevet 25. september 2023 Nei, i alle fall ikke hvis det er reelle problemer. Hvis det er stress og lignende som egentlig ikke er problemer, kan det hjelpe, slik at man ser at man bare må roe seg ned og ikke stresse. Men reelle problemer, nei. Da hjelper det mye mer for meg å f.eks. lese eller se på TV. Å gå gjør jo at man tenker, hvis jeg har problemer, trenger jeg å få tankene over på noe annet.
Memorangen Skrevet 25. september 2023 #10 Skrevet 25. september 2023 Jeg vil heller trene hardt inne med instruktør og musikk. Da får hodet mitt en psykisk pause som oftest. Og se på en serie/film som gjør at jeg "glemmer" meg litt og kun fokuserer på det. Da slapper jeg av. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #11 Skrevet 25. september 2023 Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden): Nei, i alle fall ikke hvis det er reelle problemer. Hvis det er stress og lignende som egentlig ikke er problemer, kan det hjelpe, slik at man ser at man bare må roe seg ned og ikke stresse. Men reelle problemer, nei. Da hjelper det mye mer for meg å f.eks. lese eller se på TV. Å gå gjør jo at man tenker, hvis jeg har problemer, trenger jeg å få tankene over på noe annet. Samme her. Alt dette om å "komme seg ut på tur" hvor man nå enn trives med å gå fungerer overhodet ikke på meg heller. Jeg trenger rett og slett distraksjon for å få bort tankene og ikke grave meg med i gjørma. Hadde forøvrig samme erfaring med kognotiv og metakognotiv terapi. Jeg får overhodet ikke noe ut av den typen behandling og får heller eskalasjon av årsaken til at jeg testet det. Prøvde flere behandlere og alle landet på samme konklusjon. Vet ikke om det kan være en sammenheng, at når sånt ikke funker så er heller ikke "ut på tur" en god løsning ? Anonymkode: b30dc...7dd
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #12 Skrevet 25. september 2023 Kanskje det er litt ulike forventninger? Problemene forsvinner jo ikke når du går på tur, realiteten er jo der ennå når du kommer hjem igjen. For meg funker en tur fordi jeg er en grubler og jeg grubler mye på ting, og kan ofte bruke lang tid på å komme til løsninger eller se en vanskelig situasjon fra flere sider. Ofte opplever jeg at etter en times tur så har jeg fått tingene i et annet perspektiv og når jeg da kommer hjem føler meg lettere, fordi jeg har alternative måter å prøve å løse hva enn det er som ligger foran meg. Du må finne hva enn som funker for deg. For noen hjelper det med tur, andre en liste (pros/cons) andre igjen trenger input fra venner og bekjente. Anonymkode: 77f4f...c08
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #13 Skrevet 25. september 2023 Samme her. Jobber hardt for å være tilstede uten stort hell, men kan oppleve at humøret blir bedre av å ha kommet meg opp av sofaen uansett. Anonymkode: ed03f...37d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #14 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme her. Alt dette om å "komme seg ut på tur" hvor man nå enn trives med å gå fungerer overhodet ikke på meg heller. Jeg trenger rett og slett distraksjon for å få bort tankene og ikke grave meg med i gjørma. Hadde forøvrig samme erfaring med kognotiv og metakognotiv terapi. Jeg får overhodet ikke noe ut av den typen behandling og får heller eskalasjon av årsaken til at jeg testet det. Prøvde flere behandlere og alle landet på samme konklusjon. Vet ikke om det kan være en sammenheng, at når sånt ikke funker så er heller ikke "ut på tur" en god løsning ? Anonymkode: b30dc...7dd Terapi fungerer på meg. Ikke at jeg blir frisk, siden jeg alltid vil trenge litt av det, men det at jeg får luftet hode mot noen som kan sparre meg bra. Uten terapi på mitt verste tror jeg ikke jeg hadde kommet opp til ett brukbart sted. Så er nok ikke en faktor det. Anonymkode: 2498d...66b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #15 Skrevet 25. september 2023 Naturen hjelper for meg, men så kan jeg også møte mange av problemene mine på tur, siden det å være redd er et av problemene jeg må jobbe med. Så det lønner seg som et redskap kan man si, men er så glad i å gå tur at hadde gjort mer av det om jeg ikke var så redd, vil gå vær dag, eller nesten vær dag. Elsker naturen, den er fin, inspirerende, skummel og spennede, godt for kroppen å gå i den. Anonymkode: c6489...31c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #16 Skrevet 25. september 2023 Mitt problem er ofte tankekjør, og da fungerer det bedre med noe som gjør at jeg må flytte fokus utad samtidig som jeg er aktiv. En tur i skogen hadde ikke hjulpet, men en tur i ulendt terreng hvor jeg må klatre og klyve, en orienteringsrunde, buldring, klatring, riding, styrketrening i sal, padling, bowling, quiz sammen med gode venner osv er bra! Anonymkode: d6964...0c1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #17 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Folk sier «ta en tur for å tømme hodet», men når jeg gjør det, kan jeg ikke slutte å tenke på alt det som førte til den jævla turen 😩 Og problemene er der når jeg kommer tilbake uansett 😔 Funker det for deg? Anonymkode: d0215...5d6 Det fungerer delvis, men det er jo fordi jeg liker det. Det beste du kan gjøre er å finne noe for deg, om det er klatring, gå tur, fiske osv Anonymkode: 71a13...381
c_buk Skrevet 25. september 2023 #18 Skrevet 25. september 2023 Det hjelper absolutt ikke for meg i hvert fall. Det som funker for meg er en hard treningsøkt, en dusj og så den avslappede følelsen jeg får i kroppen etter det.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #19 Skrevet 25. september 2023 Ja, for meg funker det. Men ikke fordi det roer hodet, men fordi jeg som oftest får følelsen av at problemet er så lite i alt annet som er verdt noe. Det å være ute i skogen/naturen er en av mine viktigste verdier, så når jeg opplever det så blir andre ting mindre. Og når noe ikke føles overveldende lenger, så er de lettere å løse, for meg i hvert fall. Å bevege meg i natur minner meg om at man dør, at livet er en syklus og at jeg faktisk er så heldig at jeg er i live. Anonymkode: 58fbd...41d 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #20 Skrevet 25. september 2023 Ja, men det må ofte både lang og bratt tur til før jeg klarer å slippe tak på problemene💜💜 Anonymkode: b8e64...ead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå