Gå til innhold

Hvor mye "fag" kan barn når de begynner på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at de gjerne kan lese og skrive litt, samt litt pluss og minus, eller lærer de fleste slikt først når de starter på skolen?

Er kanskje forskjell på de født tidlig og sent på året også?

Hva kunne ditt barn når det startet på skolen?

Anonymkode: 650db...439

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

To av mine kunne lese og skrive da de begynte på skolen, mens den siste lærte å lese i løpet av første halvår. Alle tre kunne enkle regnestykker. Vi har aldri gått inn for å lære dem noe av dette, det har kommet av seg selv. Desemberbarnet var for øvrig klart tidligst ute og har alltid ligget langt framme faglig sett, noe han fremdeles gjør nå siste året på ungdomsskolen. Jeg tenker at interesse teller mer enn fødselsmåned.

Et kjapt google-søk fortalte meg at 80% kan bokstavene og 20% kan lese når de begynner på skolen.

Jeg ville ikke stresset med hverken lesing eller matematikk før skolestart. Det kommer de til å lære. Siste året i barnehagen er de faktisk mer opptatt av å lære dem praktiske ting (kle av og på seg selv, klare seg selv på do  osv) enn fag. 

Endret av Arkana
Skrevet

Noen kan nok lese og skrive før de starter på skolen men normalen er nok at de ikke kan det (er ihvertfallmin oppfatning). Min datter kunne alfabetet, skrive sitt eget navn og veldig enkel pluss og minus. Hun er født i desember.

• Liker 1
Skrevet

Mine kunne lese og skrive, samt engelsk pga tospråkelige, og ellers kommer det litt ann på interesse, en kunne endel naturfag pga interesse, en kunne endel matte, en var veldig kreativ og musikalsk så var sterk på noen av de områdene. Tenker det er veldig forskjell på ungene. 

Anonymkode: 5a79e...3b3

• Liker 1
Skrevet

De eneste som gidder å kommentere i sånne tråder er jo selvfølgelig de barna som visstnok skal ha ferdig utlærte 7. klassinger, før barna deres i det hele tatt har begynt i 1. klasse.    

Anonymkode: 0ed00...88c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det viktigste de kan gjøre før de begynner på skolen er å leke mest mulig

Anonymkode: 8cdac...4e5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Har to som er født sent på året. De kunne lese og skrive. Men det fordi de ville lære det, ikke fordi jeg sa de skulle.

De viste hvordan barn ble laget, litt om evolusjon, planeter osv. Fordi det er en stor interesse jeg har ( ikke hvordan barn blir laget altså).

De kunne litt matte, som å regne sammen de lette tallene. Men ikke tosiffrede. 

Mine barn er på ingen måte eksepsjonelle. De var barn, som lærte det jeg var interessert i. Lese fordi de selv ville lese, og skrive fordi de kunne lese. Og nei, de skrev ikke pent eller lange setninger.

Anonymkode: 52450...f4e

Skrevet

De fleste kan lese og skrive.

Anonymkode: e8d33...eae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan de ikke. Dette er tull. 
Det skolen bryr seg om, er sosiale ferdigheter, at de kan kle på seg selv, og at de kan tørke seg på do. 

Anonymkode: ae3d4...5f5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det varierer veldig.

Sønnen til ei venninne skal begynne på skolen neste høst. Han kan lese, regne sammen poeng når vi spiller spill, og telle baklengs fra 100.

Dattera til annen venninne går i 2. klasse og kan knapt noe av dette.

Det er avhengig av hvor mye foreldrene snakker med barna og ol hvilke tema. Og selvsagt noe begavelse. Men studier har vist at det varierer veldig hvor mye foreldre kommuniserer med barna sine. Jo mer (variert) kommunikasjon, jo mer kan barna. Noen barn får 18 ganger så mye input som andre barn... 

Fasit: snakk med barna, gjør ting sammen med dem og sett ord på alt. Ikke la dem passivt konsumere spill og videoer.

Anonymkode: b3656...dbf

Skrevet

Min kunne lese og skrive, født i mai. 
kan enkel matematikk, enkel engelsk ol. 
i tillegg til å kle seg selv/gå på do etc. selvfølgelig :)

Anonymkode: 1e290...5d8

Skrevet

Hvor mye eller hva de kan når de begynner på skolen sier veldig lite om hvordan det vil gå dem i livet. Eller i skolehverdagen.

Jeg har tenåringer:

Min eldste kunne ikke lese ved skolestart. Men etter at han lærte å lese, har han lest enorme mengder bøker, beregnet for langt eldre barn enn sin aldersgruppe. Han har en vanvittig lesehastighet. Han leser ca 50 % fortere enn meg på norsk, enda fortere på engelsk. Dett er jo en kjempefordel for senere studier, når pensumet gjerne er stort.

Min yngste kunne lese ved 4,5 års alder. Men kan ikke fordra det. Hater bøker, gidder ikke, synes det er kjedelig. Likte ikke å bli lest for, heller. Eier ikke fantasi, innlevelse eller tålmodighet. Han har normal lesehastiget, når han bare gidder, men det er en kamp å få ham til å åpne en bok, uansett tema. Dette går ut over ulike fag der man trenger litt fantasi eller språklig formuleringsevne. Han kan skrive en punktliste over hva han gjorde i sommerferien, men å utbrodere, eller skrive en novelle, er nærmest umulig.

Anonymkode: 69556...81a

• Liker 1
Skrevet

I en helt normal førsteklasse er alt fra 3års til 4/5klstadie helt normalt. Spriket er helt utrolig stort, og det er helt normalt! Jeg har de som kan gange/dele og de som ikke kan tall i samme klasse. Fasinerende, herlige gjenger :) 

Anonymkode: a8af5...d07

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som kontaktlærer, har hatt to førsteklasser på rad, og har nå fulgt den ene klassen opp i andreklasse.

Uansett, de færreste elevene kan lese når de begynner på skolen, men mange kan både tall og bokstaver. De fleste kan skrive sitt eget navn. 

I førsteklasse starter man med bokstavinnlæring, samt tallene fra 1-10, deretter tallene 1-20. I vårsemesteret fokuserer vi mye på addisjon og litt subtraksjon. Før dette er det mye tiervenner, telling osv.

Det er selvfølgelig mye mer enn dette, men det er noe av det.

Vi har mye forskjellig lek, på min skole er det mye fokus på lærende lek. I tillegg har vi også uteskole minst en gang per uke. Der er det f.eks ulike uteleker med fokus på læring, og i norsk og matte er det fokus på stasjoner og lekende læring.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sånn at de gjerne kan lese og skrive litt, samt litt pluss og minus, eller lærer de fleste slikt først når de starter på skolen?

Er kanskje forskjell på de født tidlig og sent på året også?

Hva kunne ditt barn når det startet på skolen?

Anonymkode: 650db...439

Kan kjenne igjen ca. 2/3 av bokstaver i alfabetet.

Kan avskrive, men ikke skrive selv/diktere ril seg selv.

Kan telle antall stavelser og si forbokstaven i ordet.

Har ikke knekt lesekoden før nå i midten av septemberet.

Komplisert lang navn, så kan ikke skrive navnet sitt riktig uten støtte enda.

Er interessert i addisjon og kan summere enkelte et- og tosifrede tall. F.eks. 40+40_ 30+10, men ikke 42+43.

Kan telle til hundre. Og egentlig videre, men må minnes på at det er mulig å telle videre.

Det meste av dette kom våren/sommeren før skolestart.

Elsker skolen, venner, fotball og sfo. Teller ned tiden til neste skoledag. Trives veldig.

Gutt født midt på året.

Anonymkode: e5537...06a

Skrevet

Det er veldig stort sprik i hva som er vanlig. Men, det er heller ingen fordel å kunne mye ved skolestart - både i den forstand at man kommer til å kjede seg, og at forspranget uansett jevner seg ut fort. Praktiske ferdigheter som påkledning og dobesøk, og sosiale ferdigheter, er viktigere. 

Anonymkode: 5dfbb...764

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil anbefale at barna kan minst mulig av faglig innhold, når de begynner på skolen. Ellers kjeder de seg fort. Vi har ikke resurser til å bistå de som ligger langt fremme. 

Anonymkode: 47545...e6d

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert mange som tror at det er positivt at ungene kan mest mulig når de begynner på skolen, men hvis de ligger langt foran medelevene, kommer de bare til å kjede seg, og det skaper en negativ opplevelse.

Jeg tenker at det beste du kan gjøre for å forberede dem på skolestart, er å trene på å sitte i ro, konsentrere seg, høre på læreren, være snill og grei mot andre elever osv.

Skrevet

Det er fint om de kjenner igjen sitt eget navn - mest fordi det er praktisk. 

Ellers er det viktig at de greier seg selv på do, kan kle på seg selv yttertøy, kan vente på tur, kan ta imot beskjeder og følge instruks.

Anonymkode: a61bb...43a

• Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Imponerende. Vi fikk beskjed om at de ikke forventet at barna kunne lese før tidligst jul, kanskje påske.

Anonymkode: f6664...d71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...