Gå til innhold

Blir jeg trukket 50% av lønna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Startet i min første jobb nå, jeg har frikort, men greien er at arbeidsgiver ikke har registrert det ennå, har snakket med han ansvarli her, og han skulle fikse det og sende meg sms, så skulle jeg føre inn detaljer om lønn osv. Tror første lønn er om 10-15 dager. Men MÅ arbeidsgiver hente ut frikortet mitt, før første lønning? Om ikke, kan han trekke 50% av meg? 

Anonymkode: 7b388...3ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet? 

Skrevet

Arbeidsgiver må hente skattekortet ditt, og du må ha fordelt hele frikortbeløpet til din nye arbeidsgiver. 

Hvis ikke trekkes du 50%, ja. 

Anonymkode: 38f6e...f15

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Arbeidsgiver må hente skattekortet ditt, og du må ha fordelt hele frikortbeløpet til din nye arbeidsgiver. 

Hvis ikke trekkes du 50%, ja. 

Anonymkode: 38f6e...f15

Snakket med han nå. Han sa jeg får fulle beløpet, selvom jeg får lønn før de henter ut frikortet. Høres jo rart ut, trodde man måtte fiksa alt det før lønn? For og ikke trekkes 50%?

Skrevet

Ikke stol på noen, hent frikortet og fordel beløpet til de nå!

Anonymkode: 902a6...981

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke stol på noen, hent frikortet og fordel beløpet til de nå!

Anonymkode: 902a6...981

Jeg har jo frikortet, men de må jo hente ut frikortet før meg, før jeg kan ordne det andre, ifølge dem.

Skrevet (endret)

Hvis du har flere arbeidsgiverer, og den du har her er ny må du fordele beløpet etter at de henter skattekartet ellers blir det 50% også etter at de henter ut kortet

Endret av NakenPanda
Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Hvis du har flere arbeidsgiverer, og den du har her er ny må du fordele beløpet etter at de henter skattekartet ellers blir det 50% også etter at de henter ut kortet

Nei, har bare en arbeidsgiver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, har bare en arbeidsgiver.

Da er du safe så lenge de henter kortet

Skrevet
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Da er du safe så lenge de henter kortet

Det gjør de! Men MÅ de hente ut kortet før lønna kommer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør de! Men MÅ de hente ut kortet før lønna kommer?

Kommer an på hvem du jobber for, små arbeidsplasser kan vel gjøre som de vil, litt større har prosedyrer, de vil normalt ha skattekort før de betaler ut lønn uten skatt.

Det er VELDIG raskt for en arbeidsgiver og hente ut skattekort, og du vil må melding om det når det skjer type på digipost etc

Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Kommer an på hvem du jobber for, små arbeidsplasser kan vel gjøre som de vil, litt større har prosedyrer, de vil normalt ha skattekort før de betaler ut lønn uten skatt.

Det er VELDIG raskt for en arbeidsgiver og hente ut skattekort, og du vil må melding om det når det skjer type på digipost etc

Men det går vel greit og fikse frikortet, etter jeg har mottat lønnen? Sålenge arbeidsgiver henter ut frikortet, før lønna?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det går vel greit og fikse frikortet, etter jeg har mottat lønnen? Sålenge arbeidsgiver henter ut frikortet, før lønna?

Normalt ikke, kommer ann på hvor fleksibel din arbeidsgiver, de er pliktige til å sjekke om skatt skal betales før utbetaling, staten tar ikke lett på det.

Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Normalt ikke, kommer ann på hvor fleksibel din arbeidsgiver, de er pliktige til å sjekke om skatt skal betales før utbetaling, staten tar ikke lett på det.

Veldig merkelig at han var så sikker på at jeg ikke trekkes noe skatt. 

Skrevet

Arbeidsgiver må hente frikortet ditt. Det er forsåvidt fort gjort.  Men dersom det er andre arbeidsgivere som har hentet ut frikort dette året må du fordele beløpet. 

Men du får ikke fordelt til ny arbeidsgiver før før denne arbeidsgiveren har prøvd å hente ut frikortet ditt eller meldt deg inn på en a-melding. Og dersom de ikke gjør dette før samme dag som de køyrer lønn blir det ofte litt kapt med tid. Det er mangen arbeidsgivere som ikke er klar over dette. 

Anonymkode: 752a1...2f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Arbeidsgiver må hente frikortet ditt. Det er forsåvidt fort gjort.  Men dersom det er andre arbeidsgivere som har hentet ut frikort dette året må du fordele beløpet. 

Men du får ikke fordelt til ny arbeidsgiver før før denne arbeidsgiveren har prøvd å hente ut frikortet ditt eller meldt deg inn på en a-melding. Og dersom de ikke gjør dette før samme dag som de køyrer lønn blir det ofte litt kapt med tid. Det er mangen arbeidsgivere som ikke er klar over dette. 

Ganske sikker på at det ikke stemmer? Tror jeg skal ha hentet skattekort der frikort ligger inne hos bedriften rett etter jeg registrerte dem og før de ble meldt inn.

Anonymkode: 0698f...bdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ganske sikker på at det ikke stemmer? Tror jeg skal ha hentet skattekort der frikort ligger inne hos bedriften rett etter jeg registrerte dem og før de ble meldt inn.

Anonymkode: 0698f...bdd

Ja. Eg jobber med lønn, og henter også ut skattekort og frikort. Dersom ingen andre har hentet skattekort vil vi vel få ut hele fribeløpet. 

Men jeg har også to tenåringer, så har hjelpt de med skattekortene/frikortet. Når de går inn på skattekortet så ligger alle arbeidsgiverene som de har hatt, da kan de fordele fribeløp mellom de, men kan ikke legge til nye arbeidsgivere. Står melding om at de må be ny arb.giver sende a-melding, eller hente skattekort (husker ikke akkurat).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...