Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å snu om på vaner og rutiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid vært syk, er nå igang med å prøve å bli friskere. 
Målet mitt er da å få trent tre ganger i uken, legge meg tidlig (når det er mulig) og stå opp tidligere. Spise mat til riktige tidspunkt (kjenner ikke sult) og sunnere mat. 
Jeg klarer dette i noen uker, før det sklir ut og inn i gamle vaner. Så må jeg ta meg selv i nakken og igjen prøve å snu. 
Det er så vanskelig, det koster så mye selv om jeg vet at kroppen har godt av det. 
Jeg klarer bare ikke å holde de nye rutinene, det er en dag som jeg tenker å sitte oppe litt lenger i dag, så må jeg rett og slett starte på nytt igjen. 
Hvorfor er det slik? Og har noen klart å snudd livet å klart ny "livsstil"? 
Noen tips :) 

Anonymkode: 0afc8...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi rutiner er trygghet, vi mennesker liker å gjøre ting slik vi alltid har gjort det. Rutiner krever mindre av oss, vi går i automodus. Av og til er rutiner en god ting, men andre ganger er det rutiner som er en sovepute for ikke å gjøre noe med livet vårt. 

Anonymkode: 7d359...ced

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er i gang med dette selv, da jeg ønsker å mestre livet og hverdagen bedre, og har også hatt mine ting å stri med de siste årene. Enkelte dager føler jeg at jeg ikke får til annet enn jobb, og føler meg fort mislykket. Jeg får ikke trent, hjemmet har blitt skittent/rotete, jeg har ikke overskudd etc. Det jeg innså i går var at jeg har blitt veldig sunn og lært meg å lage god og næringsrik mat. Er her jeg har startet. Synes det er vanskelig å planlegge å spise sunt for en hel uke. Så jeg innså at jeg ikke skal være så streng med meg selv, men heller rose meg selv for det jeg har fått til, og få til denne vanen/rutinen ordentlig først. Jeg har egentlig ikke hatt noen plan, men innser at det var dette jeg startet med. Ønsker selv å få til gode treningsrutiner etter hvert, da jeg vet hvor viktig det er for kropp og sjel.

Kanskje du går for hardt ut? Hvis du setter deg ned med penn og papir og tar for deg ett og ett område som du ønsker å forbedre. Hva ønsker du å gå på løs først? Hva med å starte med å spise sunt? Jeg har hvert fall hatt enormt effekt av det bare etter et par uker, får mer overskudd og føler til og med døgnrytmen og søvn blir bedre av å spise bedre. Anbefaler boken "Ny start" av Berit Nordstrand, jeg har tatt i bruk mange gode tips fra henne. Lykke til, ikke gi opp selv om du faller tilbake noen ganger! Det er helt naturlig, og en del av prosessen. Ikke vær så hard mot deg selv, men klapp deg selv på skulderen for de små seirene du tar og at du har motivasjon til å fortsette🤩

Anonymkode: b65d4...62c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Målet mitt er da å få trent tre ganger i uken, legge meg tidlig (når det er mulig) og stå opp tidligere. Spise mat til riktige tidspunkt (kjenner ikke sult) og sunnere mat. 
Jeg klarer dette i noen uker, før det sklir ut og inn i gamle vaner. Så må jeg ta meg selv i nakken og igjen prøve å snu. 
Det er så vanskelig, det koster så mye selv om jeg vet at kroppen har godt av det. 
Jeg klarer bare ikke å holde de nye rutinene, det er en dag som jeg tenker å sitte oppe litt lenger i dag, så må jeg rett og slett starte på nytt igjen. 

Blant annet fordi biologi. Er du et utpreget B-menneske, vil det å stå opp tidligere være helvete, uansett hvor mange år du prøver å venne deg til det. Det samme med å legge deg tidlig når du ikke er trøtt - det er jo bare voldtekt av egen kropp. Fokuset på å spise mat til RIKTIG tidspunkt (det er for øvrig ikke noe som eksisterer), er også tvang og firkantet. Trening bør være lystbetont. For min del synes jeg det er gørr å gå turer eller løpe alene. Ingen glede, bare slit og smerte. Mens det å ri, svømme og danse er morsomt og motiverende. 

Anonymkode: 432e6...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du går for hardt ut? Prøv å implementere èn og èn vane, i stedet for å prøve å forandre alt samtidig. Bestem deg for hvilken vane du vil starte med, og ikke tenk på å starte med neste før du føler at den første er innarbeidet. Og husk at det tar tid å endre vaner. Forskning viser at det tar drøyt 2 måneder (66 dager) før ny atferd kan sies å være automatisert, og inntil 254 dager før atferden har blitt en vane.

Anonymkode: 478fd...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er i gang med dette selv, da jeg ønsker å mestre livet og hverdagen bedre, og har også hatt mine ting å stri med de siste årene. Enkelte dager føler jeg at jeg ikke får til annet enn jobb, og føler meg fort mislykket. Jeg får ikke trent, hjemmet har blitt skittent/rotete, jeg har ikke overskudd etc. Det jeg innså i går var at jeg har blitt veldig sunn og lært meg å lage god og næringsrik mat. Er her jeg har startet. Synes det er vanskelig å planlegge å spise sunt for en hel uke. Så jeg innså at jeg ikke skal være så streng med meg selv, men heller rose meg selv for det jeg har fått til, og få til denne vanen/rutinen ordentlig først. Jeg har egentlig ikke hatt noen plan, men innser at det var dette jeg startet med. Ønsker selv å få til gode treningsrutiner etter hvert, da jeg vet hvor viktig det er for kropp og sjel.

Kanskje du går for hardt ut? Hvis du setter deg ned med penn og papir og tar for deg ett og ett område som du ønsker å forbedre. Hva ønsker du å gå på løs først? Hva med å starte med å spise sunt? Jeg har hvert fall hatt enormt effekt av det bare etter et par uker, får mer overskudd og føler til og med døgnrytmen og søvn blir bedre av å spise bedre. Anbefaler boken "Ny start" av Berit Nordstrand, jeg har tatt i bruk mange gode tips fra henne. Lykke til, ikke gi opp selv om du faller tilbake noen ganger! Det er helt naturlig, og en del av prosessen. Ikke vær så hard mot deg selv, men klapp deg selv på skulderen for de små seirene du tar og at du har motivasjon til å fortsette🤩

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje du går for hardt ut? Prøv å implementere èn og èn vane, i stedet for å prøve å forandre alt samtidig. Bestem deg for hvilken vane du vil starte med, og ikke tenk på å starte med neste før du føler at den første er innarbeidet. Og husk at det tar tid å endre vaner. Forskning viser at det tar drøyt 2 måneder (66 dager) før ny atferd kan sies å være automatisert, og inntil 254 dager før atferden har blitt en vane.

Anonymkode: 478fd...639

Det er mulig jeg går fort hardt ut, men problemet mitt er at dette henger litt sammen, dårlig søvn=dårlig spisevaner, dårlig spisevaner=er mindre energi og ingen trening, ingen trening= er dårlig søvn. 
Sykdommen min blomstrer opp når rutinene sklir ut, og jeg klarer ikke å holde en rutine uten de andre. Da blir jeg syk fra jobb, ligger på sofaen, spiser nesten ikke eller bare søtt, og da sover jeg fryktelig dårlig. Og det å ta meg i nakken krever enormt av meg, og føler liksom at jeg starter da helt på nytt. Mulig det ikke er sant? 
Jeg er enig at det å ta alt på engang er kanskje en umulig oppgave, men når jeg ikke får til den ene uten til den andre så blir jeg litt hjelpesløs. 
Legene sier det er viktig at jeg får til dette for min egen helse, men jeg får liksom ingen tips til hvordan jeg skal få det til. 
Interessant å lese at vaner tar så lang tid å snu, og da er det kanskje normalt å snuble på veien?
Men skal prøve litt med maten, se om den kan hjelpe for ja uten mat er jo energien på null. 
Se om jeg kan klare å få til en og en, selv om alt henger sammen. For det er mulig at det er for mye endringer som skjer på engang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Blant annet fordi biologi. Er du et utpreget B-menneske, vil det å stå opp tidligere være helvete, uansett hvor mange år du prøver å venne deg til det. Det samme med å legge deg tidlig når du ikke er trøtt - det er jo bare voldtekt av egen kropp. Fokuset på å spise mat til RIKTIG tidspunkt (det er for øvrig ikke noe som eksisterer), er også tvang og firkantet. Trening bør være lystbetont. For min del synes jeg det er gørr å gå turer eller løpe alene. Ingen glede, bare slit og smerte. Mens det å ri, svømme og danse er morsomt og motiverende. 

Anonymkode: 432e6...8d7

Jeg er utpreget B menneske ja uten tvil, elsker natten og freden vi får da. Problemet er jo at sykdommen min elsker ikke denne rytmen, jeg blir sykere av den. 
Riktig mat og hele tatt få til et måltid i løpet av dagen er viktig, neida jeg spiser ikke hver 4 time. Men jeg spiser flere enn 1 måltid om dagen, det gir meg energi etter å ha levd på bare dritt om jeg skal si det pent. Jeg føler ikke sult, men jeg har begynt å skjønne andre tegn på sult. Så må prøve å få i meg riktig type mat. Skjokolader er ikke mat, burger hver dag er ikke lurt osv. 

Elsker trening når jeg klarer å få trent, problemet er at jeg ikke klarer å sette igang med treningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort for mye å endre alt samtidig. Jeg har god erfaring med å gjøre en ting o uka. F.eks førsr legge meg til god tid. Neste uke, kutte ut snop, uka etter legge meg tidlig. Da bygger du en og en ting, og hvis du merker noe er vanskelig så lar du vær å gjøre mer de neste ukene til de vanene sitter :)

Anonymkode: 04f40...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er utpreget B menneske ja uten tvil, elsker natten og freden vi får da. Problemet er jo at sykdommen min elsker ikke denne rytmen, jeg blir sykere av den. 
Riktig mat og hele tatt få til et måltid i løpet av dagen er viktig, neida jeg spiser ikke hver 4 time. Men jeg spiser flere enn 1 måltid om dagen, det gir meg energi etter å ha levd på bare dritt om jeg skal si det pent. Jeg føler ikke sult, men jeg har begynt å skjønne andre tegn på sult. Så må prøve å få i meg riktig type mat. Skjokolader er ikke mat, burger hver dag er ikke lurt osv. 

Elsker trening når jeg klarer å få trent, problemet er at jeg ikke klarer å sette igang med treningen. 

Kan du prøve å finne ro og fred på en annen måte? Feks roe ned før du legger deg? Lese en bok, tenne lys, ta et bad - gjøre det du liker på natten og se om du kan finne den roen du trives med litt tidligere enn du pleier?🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du prøve å finne ro og fred på en annen måte? Feks roe ned før du legger deg? Lese en bok, tenne lys, ta et bad - gjøre det du liker på natten og se om du kan finne den roen du trives med litt tidligere enn du pleier?🥰

Det jeg ville frem til er om du kan lage deg en koselig kveldsrutine som får deg til å roe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er vanedyr og finner komfort i det kjente. De gode valgene blir også vaner som du finner komfort i om du gir det nok tid. Så cluet er som du sier å ikke gi opp etter to uker, for da kjører du bare på ren viljestyrke, og har ikke latt den nye livsstilen blitt rutine. Du må gjøre det igjen og igjen og igjen helt til du må bruke mindre og mindre viljestyrke for å gjennomføre. 

Tror det tok meg 2 måneder uten godteri før jeg begynte å gå forbi hyllen i butikken uten å tenke "skal-skal ikke", da gjorde jeg det bare det av rutine. Nå etter 2 år uten så koster det meg ingenting. Nå er det en inngravert vane. Kan til og med spise litt til helgen uten å føle at jeg må spise alt. 

Anonymkode: eb69c...383

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 10.32):

her er det et par ting å rydde opp i.

Hvorfor skal du legge deg tidligere? er det i tråd med din naturlige biologiske rytme, eller er det en kamp mot din egen indre klokke? hvis du er et utpreget B-menneske, som tror du kan venne deg til å sovne fire timer tidligere, så tenker jeg at det er en kamp du er dømt til å tape. Hvis du derimot tror det har noe for seg å prøve, så er jo råd nummer 1 å droppe blått lys fra skjerm den siste timen før du legger deg, samt sørge for mosjon og dagslys på dagen.

Andre vaner er lettere å snu. For eksempel det å lage en treningsvane. Da er det jo et poeng at du lager en vane som passer godt inn i hverdagen og døgnrytmen din, og at du bestemmer deg for at den er non-negotiable. Hvis du er motivert, så er det bare å sette i gang, men vær klar over at det krever en del repetisjoner før en ny vane sitter. Jeg husker ikke hvor mange. Si det er 15. Med den kunnskapen vet du at det vil ta mer enn noen uker å sementere en ny vane.

Anonymkode: 9b743...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...