Gå til innhold

Dere som er gift men har særkullsbarn og felles, skal dere sitte i uskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanlig når man har barn fra før pluss felles barn? Hvilken ordning har dere?

Anonymkode: 5ccb6...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke opp til dere, men særkullsbarna

Anonymkode: d068f...3e5

• Liker 11
Skrevet

Han har en og jeg har 4 og vi venter vår første sammen. Vi er gift men jeg eier huset. Han skal adoptere mine barn. Da blir det vel slik at om jeg dør så kan han sitte i uskiftet bo og hvis han dør så trenger ikke jeg betale ut hannes barn. Huset var mitt før jeg traff han. 

Anonymkode: b5cff...73f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har en og jeg har 4 og vi venter vår første sammen. Vi er gift men jeg eier huset. Han skal adoptere mine barn. Da blir det vel slik at om jeg dør så kan han sitte i uskiftet bo og hvis han dør så trenger ikke jeg betale ut hannes barn. Huset var mitt før jeg traff han. 

Hans særkullsbarn kan kreve farsarven ( om det er noe å hente) fks bankinnskudd / andre verdier.

Anonymkode: 7a021...518

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Særkullsbarn må skrive under på uskifte, at de går med på det. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hans særkullsbarn kan kreve farsarven ( om det er noe å hente) fks bankinnskudd / andre verdier.

Ja  det skjønner jeg, men huset får han ingenting av. Heller ikke hytta som også er min fra før. 

Far står fritt til å kjøpe noe eller legge av penger til sitt barn selvfølgelig 😊 Men pr nå er det kun bilen min mann har av verdier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja  det skjønner jeg, men huset får han ingenting av. Heller ikke hytta som også er min fra før. 

Far står fritt til å kjøpe noe eller legge av penger til sitt barn selvfølgelig 😊 Men pr nå er det kun bilen min mann har av verdier. 

Har du særeie og ektepakt, så ikke han arver 1/4 om du dør først? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du særeie og ektepakt, så ikke han arver 1/4 om du dør først? 

Om jeg dør først så spiller det ingen rolle for meg hvem som arver hva så lenge min mann får fortsette å bo i huset. Livsforsikringen min står på min mor der avtalen er at hvis han blir boende i huset og tar vare på mine barn så er det han som skal ha pengene. Men om han flytter fra mine barn så skal min mor ta seg av barna og hun får da også pengene. 

Nå er det slik at min mann er den eneste pappen de har og jeg tviler ikke på at han kommer til å fortsette å være deres pappa om jeg faller fra men jeg kan ikke være naiv heller. 

Eneste som spiller en rolle for meg er hvis han dør først og jeg slipper å betale særkullsbarn ut av et hus jeg har kjøpt og betalt selv. Jeg har særeie, ja. 

Skrevet

Har livsforsikring sånn at jeg kan kjøpe ut særkullsbarnet ved behov. :) Føler at det er ryddigst måte å gjøre det på. Har et godt forhold til særkullsbarnet på alle måter, men føler ikke at det skal forventes at jeg skal sitte på farsarven hans. 

Anonymkode: 03267...3f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har livsforsikring sånn at jeg kan kjøpe ut særkullsbarnet ved behov. :) Føler at det er ryddigst måte å gjøre det på. Har et godt forhold til særkullsbarnet på alle måter, men føler ikke at det skal forventes at jeg skal sitte på farsarven hans. 

Anonymkode: 03267...3f9

Du mener at han har livsforsikring? Hjelper ikke deg direkte å ha livsforsikring når du er død, det hjelper dine etterlatte. 

Anonymkode: 5ccb6...e21

• Nyttig 1
Skrevet

Nei forventer ikke å sitte uskiftet om det skulle skje. Han har to særkullsbarn og vi har to felles.

Veldig glad i barna hans og ønsker ikke å sette de i en vanskelig posisjon om noe skulle skje. Så har sikret at jeg faktisk kan kjøpe de ut uten at barna og jeg må flytte. 

Anonymkode: ba082...f9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om jeg dør først så spiller det ingen rolle for meg hvem som arver hva så lenge min mann får fortsette å bo i huset. Livsforsikringen min står på min mor der avtalen er at hvis han blir boende i huset og tar vare på mine barn så er det han som skal ha pengene. Men om han flytter fra mine barn så skal min mor ta seg av barna og hun får da også pengene. 

Nå er det slik at min mann er den eneste pappen de har og jeg tviler ikke på at han kommer til å fortsette å være deres pappa om jeg faller fra men jeg kan ikke være naiv heller. 

Eneste som spiller en rolle for meg er hvis han dør først og jeg slipper å betale særkullsbarn ut av et hus jeg har kjøpt og betalt selv. Jeg har særeie, ja. 

Hvis han adopterer dem har han vel samme forsørgerplikt som alle andre foreldre? 

Anonymkode: 11926...ca8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Særkullsbarn må skrive under på uskifte, at de går med på det. 

Bare hvis de er myndige. Hvis særkullsbarna er under 18 velger forelderen dette selv

Anonymkode: 22c0b...577

• Liker 1
Skrevet

Nei. Vi har begge økonomi til å skifte, og barna trenger arven. Jeg setter barnas arv over partneren sin. Hjemmet kan ganske enkelt ikke være dyrere enn at den gjenlevende kan kjøpe ut arvingene. Eventuelt må vi ha en avtale om borett i en periode så man ikke må rett på dør dagen etter begravelsen.

Anonymkode: bcb5d...dd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bare hvis de er myndige. Hvis særkullsbarna er under 18 velger forelderen dette selv

Statsforvalter og verge må samtykke i skiftet:

https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/hvilke-bestemmelser-gjelder-nar-en-arving-er-umyndig-under-18-ar/

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21#KAPITTEL_2-4

Anonymkode: 3443e...15c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis han adopterer dem har han vel samme forsørgerplikt som alle andre foreldre? 

Anonymkode: 11926...ca8

Ja, men om du ikke skjønte det så er de pr nå ikke adoptert. Så frem til da har vi det slik. 

(Status nå: livsforsikringen min går til han om han tar seg av barna

Status når vi har ordnet adopsjon: han blir sittende i uskiftet bo uansett)

Har ikke snakket med noen advokat enda så er jo ikke sikkert det funker slik heller. Vi skal gjøre det slik at det blir rett og at vi som faktisk har betalt og bygd oss et liv i dette huset skal få fortsette med dette uten å komme i økonomisk krise for å betale ut særkullsbarn som strengt tatt kan bygge sitt eget liv uten å vente på arv. Dette mener jeg om mine egne barn også. Og forøvrig meg selv. Jeg vil ikke ha hus eller penger fra min stefar om min mor skulle dø nå. Det kan vi om så ta når han er borte om det er noe igjen. Jeg har jobb og klarer meg selv. 

Skrevet

Vi har bare særkullsbarn og ikke felles. Jeg ønsker ikke å sitte i uskiftet bo, det blir for mye å styre med mtp ekser og slikt. Jeg vil ikke bo på andres nåde. Jeg klarer meg uansett, selvom levestandarden må vesentlig ned. 

Anonymkode: 59466...7d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 9.52):

Og særkullsbarnet får brått fire andre barn å dele arven med om han adopterer barna hennes. 

Anonymkode: fc6d8...b04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Feil. 

Er særkullsbarna under 18, blir det ikke noe skifte. Man kan ikke velge uskiftet bo om barna er mindreårige. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Feil. 

Er særkullsbarna under 18, blir det ikke noe skifte. Man kan ikke velge uskiftet bo om barna er mindreårige. 

Jo, det kan man. Min mor gikk i uskifte når min far døde og vi begge søstrene var under 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...