Gå til innhold

Jehovas vitner - hva kan vi invitere dem på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Av redsel for å trå noen på tærne, så spør jeg her.

Vi er en 100% ikke-troende familie som har klart å bosette oss i et område med mye Jehovas Vitner. De virker koselige nok, og det er sjelden vi får noen som ringer på døra (og da sier vi bare at vi er opptatt, beklager, og de smiler og går videre). 

Men det betyr at vi har noen barn i barnehagen som ikke får være med i bursdagsselskaper.... å invitere dem på lekebesøk en og en går tydeligvis greit, men jeg lurer på om jeg kunne invitert på andre "festligheter" (som ikke er bursdag), eller om det også er feil?

For eksempel høstfest, juleverksted, juletrefest, påskeeggjakt, og denslags. Er jule- og påskerelaterte aktiviteter også noe som bør unngås? Og hva med ting som kalles "fest" men ikke er bursdag? Andre ting man må unngå, før jeg blir altfor kreativ med ideer? Jeg elsker å stelle i stand slikt, men det er så trist hvis barnas bestevenner ikke kan delta. 

Anonymkode: 106f9...1cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det julerelatert er det no-go, selv om mange JV møtes og spiser "julemat" siden den er tilgjengelig i butikkene. Vet om mange fra når jeg var i menigheten som ga gaver rundt juletider men ikke i julepapir og ikke på julaften. Ganske hyklersk kan man si siden en "altseende Gud" uansett vil se omfattende bruk av smutthull ;)

Vær eller oppmerksom på at selv om du og de er hyggelige mot hverandre så er det en doktrine i JV som begrenser sosial omgang med såkalt "verdslige mennesker" (mennesker fra verden) - så om du får nei så er det ikke nødvenigvis deg det er noe galt med :) 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan invitere dem på hva du vil, så sier de evt nei 😊 de er ikke blandt dem som blir krenka av alt mulig… Generelt feirer de ikke bursdager / jul og anledninger med gavegivning. Uten at jeg er helt sikker tror jeg ikke de er så på med feks påskeeggjakt.. Du kan fint invitere dem på alt av sosiale treff som bading / grilling / leketreff / toppturer / escaperoom / lekeland  osv 

Anonymkode: 78e78...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en huskeregel. De feirer ingenting. Absolutt ingenting. Stikkordet er å ikke gi besøket et tema i det hele tatt. Til nød pyjamasfest. Men selv ordet høst kan gjøre de mistenksomme.

De mest indoktrinerte vitnene liker dessverre ikke at barna er med barn som ikke er JV. Vanlige vitner godtar dette. Helt til tenårene. Da blir dine barn dårlig omgang.

Anonymkode: 26a81...ac3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 9.21):

Hei!

Av redsel for å trå noen på tærne, så spør jeg her.

Vi er en 100% ikke-troende familie som har klart å bosette oss i et område med mye Jehovas Vitner. De virker koselige nok, og det er sjelden vi får noen som ringer på døra (og da sier vi bare at vi er opptatt, beklager, og de smiler og går videre). 

Men det betyr at vi har noen barn i barnehagen som ikke får være med i bursdagsselskaper.... å invitere dem på lekebesøk en og en går tydeligvis greit, men jeg lurer på om jeg kunne invitert på andre "festligheter" (som ikke er bursdag), eller om det også er feil?

For eksempel høstfest, juleverksted, juletrefest, påskeeggjakt, og denslags. Er jule- og påskerelaterte aktiviteter også noe som bør unngås? Og hva med ting som kalles "fest" men ikke er bursdag? Andre ting man må unngå, før jeg blir altfor kreativ med ideer? Jeg elsker å stelle i stand slikt, men det er så trist hvis barnas bestevenner ikke kan delta. 

Anonymkode: 106f9...1cd

Mener alt av fester er fy fy, påskeeggjakt er vel heller ikke innafor ikke juleverksted, juletrefest heller, heller ikke noe konkurranse greier. Du kan invitere de på vanlig playdates,baking, filmkveld med popcorn osv. 

Anonymkode: 26216...669

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mener alt av fester er fy fy, påskeeggjakt er vel heller ikke innafor ikke juleverksted, juletrefest heller, heller ikke noe konkurranse greier. Du kan invitere de på vanlig playdates,baking, filmkveld med popcorn osv. 

Beklager å blande meg. Men filmkveld er også et problem da de godkjenner bare 20% av filmene som kommer ut. Vet flere barn som er JV som ikke får se Dragerytterene og Vaiana. De er redd magi.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei, hun kan ikke si gratulerer med dagen til sine venner engang som ikke er jv. 

De feierer ikke noe da ingen er større enn Jehova. 

Skal de på date må de ha med en tredje person da det kan skje uønsket situasjon. Stakkars de som vokser opp i dette.

Anonymkode: d3c8e...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager å blande meg. Men filmkveld er også et problem da de godkjenner bare 20% av filmene som kommer ut. Vet flere barn som er JV som ikke får se Dragerytterene og Vaiana. De er redd magi.

Nei det går da helt fint, da lærte jeg noe nytt 😊 de får spør hvilken film som er innafor såfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å ha det hyggelig men det er ikke lov å feire annet enn gud, så det kan ikke være en feiring. Da blir det vel feil med pynt til feiringen også vil jeg tro?

Anonymkode: f53b6...5b1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk flyttet om jeg hadde vært så uheldig at jeg hadde bosatt meg blant masse Jehovas vitner de er så ekskluderende. Da hadde jeg foretrukket å bor rundt en haug med muslimer for de er iallfall ikke redd for feiringer med jul og påsketema.

Er heller ikke religiøs, er vel 99% ateist men akkurat JV sliter jeg med fordi barna for jo ikke være med på noe. Og som en over sa det går jo på alt fra filmer til bøker og skulle du være så uheldig å nevne bursdagsfest så nei. Er bare stress med de der, ikke så lett om barna dine får venner blant de heller og så trekker de seg unna hver gang man normalt samles.

Har vært med på at en venninne ble utskjelt for hun hadde latt barna se Harry Potter liksom... De der er vanskelige å forholde seg til. Hadde og venner som var JV som barn og de forsvant etter barneskolen, vi var flere som hadde gode venner innenfor den sekten og med en gang vi gikk over til ungdomsskolen så fikk vi ikke ha kontakt.

Anonymkode: 2eb88...3b7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feirer ingenting. 

de spiser ikke julemat om du inviteter på julemiddag, men du kan invitere de på «sesongmag», om de ikke er av de mest ekstreme vitnene. 

vet noen arbeidsplasser kaller det sesongavslutning og ikke julebord. Dropper nisseluer og pakkeleker for å inkludere, og serverer «sesongens råvarer». 

de ser ikke harry potter, ringenes herre og filmer som «aldri kunne skjedd på ekte». Så noen filmer er i gråsonen. feks juressic park, dinusarurer har jo faktisk eksistert

Anonymkode: f8c3b...3c3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en huskeregel. De feirer ingenting. Absolutt ingenting. Stikkordet er å ikke gi besøket et tema i det hele tatt. Til nød pyjamasfest. Men selv ordet høst kan gjøre de mistenksomme.

De mest indoktrinerte vitnene liker dessverre ikke at barna er med barn som ikke er JV. Vanlige vitner godtar dette. Helt til tenårene. Da blir dine barn dårlig omgang.

De feirer bryllup og bryllupsdager.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Servicetekniker skrev (2 minutter siden):

De feirer bryllup og bryllupsdager.

Ja. Likevel masse regler. Det er for eksempel forbudt å gå i bryllup til et vitne som gifter seg med en som ikke er vitne. Du kan ikke skåle i bryllupet osv.

Det er også spesielt at du har lov å markere med gaver og fest på bryllupsdagen, når du ikke en gang får si gratulerer med dagen til ditt eget barn. Hykleri.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet sammen med en JV. Han drakk alkohol, var med på julebord, oppførte seg som en tulling i fylla.

Det luktet svette av ham og han fikk kake som han spiste på bursdagen sin når dagen falt på en arbeidsdag. Kontordama vår fikset kake til alles bursdag. 

Men barna og kona hans, de fikk ikke lov til noe som helst. Ikke gå i bukser, ikke bruke sminke, ikke feire noe og ikke se på TV. 

Merkelige greier. 

Anonymkode: abc27...ca0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bestevenninne som var JV når jeg vokste opp, og vi hadde flere i klassen som også var det. Jeg bor også i et nabolag som har litt vitner boende. Min erfaring er at de fleste er veldig hyggelig og ordentlige folk. 

Klassen min ble invitert med på sommerfest med grilling hos ene familien som var JV. De var veldig aktive vitner, men ingen problem med en sånn type fellesskap. Ulike gjør ulike ting da. Jeg vil tippe at noen av dem er mer enslige for hva barna deres får gjøre alene, så å invitere på si grilling for hele familien, gjør det gjerne lettere for dem å delta.

Jeg tenker personlig det generelt er viktig å inkludere folk, men enda viktigere er det når grupper lærer om hvor fæl folk i verden er, å vise dem noe annet. Folk må selvsagt gjøre som de vil, men mange av blant annet JV har ikke nettverk utenfor Rikets sal, og det er en utfordring om de vil ut, eller de skulle bli utstøtt. Så vær vennlig med dem, men ikke ta det personlig om de takker nei. Fortsett gjerne å invitere dem på ting. 

De spiser ikke blodprodukter (er jeg blitt fortalt), men ellers drikker de kaffe/te osv. Jeg har naboer her jeg bor som har invitert naboer på felleskap på lekeplassen. Noen tar da med seg kaffe og gjerne vafler eller sveler, og sånt kan nok de fleste JV bli med på om det ikke kolliderer med møter og annet i Rikets sal. Det er jo ganske uformelt, og en blir litt kjent, og barna får leke. 

De feirer kun Jesu død (minnehøytid) av årlige ting, og det er ikke det samme som «vår» påske. Dagen kommer av og til i løpet av påsken da. Alt med jul, Halloween, påske, 17.mai osv vil de ikke delta på. Noen sier nei til «vinterverksted» og «vinterfest» også, siden ser er istedenfor juleverksted og juleavslutning/juletrefest. Lurt å styre unna litt sånt frem til du vet litt mer om dem. 

Utrolig fint av deg å tenke igjennom dette, og prøve å være inkluderende. 💚

Endret av Daisy-love
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe feirer de siden de en gang var på døra hos meg å ga meg en innbydelse til Jesus/gud(husker ikke hvem..) sin bursdag. 

Mitt barn hadde en venn der foreldrene var jh, dagen mitt barn hadde bursdag var hele huset fult av gjester, vi hadde mat og kakeservering. Denne vennen satt nede på et rom uten å vise seg og tok heller ikke i mot mat el så lenge selskapet varte. Jeg synes jo det var ille at vennen ikke skulle få noe å spise så vi lagde en porsjon vi gikk ned med, dette ble avvist.

Dvs, ikke forsøk å være grei/inkluder barna til jh folk, da plager du de og gjør ting vanskelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De feirer ingenting. 

de ser ikke harry potter, ringenes herre og filmer som «aldri kunne skjedd på ekte». Så noen filmer er i gråsonen. feks juressic park, dinusarurer har jo faktisk eksistert

Anonymkode: f8c3b...3c3

De feirer alt de KAN feire (i henhold til sine *prinsipper) feks bryllupsdager. Årsaken til Harry Potter og LOTR er uglesett er at de omhandler magi - som er fyfy der i gården. Brukes mye tid på møter og stevner å på å forklare hvor ille flørting med magi er...

Stort sett handler det om å skjerme seg fra verden - så det er *valg etter egen samvittighet* men egentlig ikke 😕 Hvis du har mange verdslige venner eller er veldig aktiv på sosiale medier så blir du fort ansett som dårlig omgang.  Som jeg skrev tidlig i tråden - selv om du og de er hyggelige mot hverandre så er det en doktrine i JV som begrenser sosial omgang med såkalt "verdslige mennesker" (mennesker fra verden) - så om du får nei så er det ikke nødvenigvis deg det er noe galt med :) 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feirer ikke egen bursdag. 

Andres må da stille i annet lys.

Vet at en jehovas vitne gir gave til et ikke vitne hvert år

Anonymkode: 227fd...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (På 27.9.2023 den 13.56):

De feirer alt de KAN feire (i henhold til sine *prinsipper) feks bryllupsdager. Årsaken til Harry Potter og LOTR er uglesett er at de omhandler magi - som er fyfy der i gården. Brukes mye tid på møter og stevner å på å forklare hvor ille flørting med magi er...

Stort sett handler det om å skjerme seg fra verden - så det er *valg etter egen samvittighet* men egentlig ikke 😕 Hvis du har mange verdslige venner eller er veldig aktiv på sosiale medier så blir du fort ansett som dårlig omgang.  Som jeg skrev tidlig i tråden - selv om du og de er hyggelige mot hverandre så er det en doktrine i JV som begrenser sosial omgang med såkalt "verdslige mennesker" (mennesker fra verden) - så om du får nei så er det ikke nødvenigvis deg det er noe galt med :) 

Jeg fikk barn med en x Jehova. De kom hver fredag i mange år for å følge opp barnet, jeg var klar på at jeg ikke trodde og det var ingen problemer med det. De fulgte opp til barnet selv tok avstand fra religion.

Var hyggelige mennesker, så var koselig besøk, lite snakk om religion.

Anonymkode: 227fd...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...