Gå til innhold

Blander deres tenåringer seg inn i hus og interiør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 14 med mange sterke meninger om hvordan huset vårt burde se ut. Hun klager daglig på at hun synes det er så stygt. Hun klager på at hun ikke fikk være med på å velge veggfarge til stua, den ble visstnok stygg. Fæle kjøkkenmøbler. Stygg sofa. Kan ikke kjøpe et gulvteppe uten at hun blir rasende for at hun ikke fikk bestemme. Skjønner at barna også skal trives, men det er da vi voksne som skal bo her lengst og vi vil jo gjerne velge ting som varer og som vi vil ha langt frem i tid. Tenåringen er bare opptatt av at vi ska ha et instavennlig hus. 

Det er ikke lenge siden vi pusset opp rommet hennes til hennes stil, men hun klarer ikke å være fornøyd med det for hun ser så mye finere rom på tiktok og Instagram med takvindu, svevende senger/stoler, sminkestudio og walk in closets så det klages jo nesten daglig der også. Hun gjør absolutt ingenting for å få det koselig selv. Hun er fryktelig rotete og grisete av seg.

Jeg er så lei av den negative energien. Lei av at det klages på alt. Lei av utakknemligheten. Lei av å få høre hvor stygt huset mitt er hele tiden, og at jeg har dårlig stil. Hun bor ikke dårligere enn vennene sine, så det er ikke der det ligger. 

Anonymkode: 7f7d2...e9e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er med andre ord en tenåring 🙂

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har ei jente på 14 med mange sterke meninger om hvordan huset vårt burde se ut. Hun klager daglig på at hun synes det er så stygt. Hun klager på at hun ikke fikk være med på å velge veggfarge til stua, den ble visstnok stygg. Fæle kjøkkenmøbler. Stygg sofa. Kan ikke kjøpe et gulvteppe uten at hun blir rasende for at hun ikke fikk bestemme. Skjønner at barna også skal trives, men det er da vi voksne som skal bo her lengst og vi vil jo gjerne velge ting som varer og som vi vil ha langt frem i tid. Tenåringen er bare opptatt av at vi ska ha et instavennlig hus. 

Det er ikke lenge siden vi pusset opp rommet hennes til hennes stil, men hun klarer ikke å være fornøyd med det for hun ser så mye finere rom på tiktok og Instagram med takvindu, svevende senger/stoler, sminkestudio og walk in closets så det klages jo nesten daglig der også. Hun gjør absolutt ingenting for å få det koselig selv. Hun er fryktelig rotete og grisete av seg.

Jeg er så lei av den negative energien. Lei av at det klages på alt. Lei av utakknemligheten. Lei av å få høre hvor stygt huset mitt er hele tiden, og at jeg har dårlig stil. Hun bor ikke dårligere enn vennene sine, så det er ikke der det ligger. 

" jeg har forstått at du ønsker det annerledes. Men dette diskuterer vi ikke mer, og jeg ønsker ikke å høre mer om det.  Når du får din egen bolig og dine egne penger - så kan du gjøre med den som du ønsker"

Begynner hun på igjen, så avslutt den samtalen. 

Hun er tenåring, de er irrasjonelle og verden går under daglig, men du trenger ikke høre på det. 

Anonymkode: 4dd56...076

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Blander seg i det meste, det betyr ikke at jeg føyer meg ;)

Skrevet

Har ikke opplevd at våre tenåringer har blandet seg inn i hvordan vi har møblert hjemmet vårt. Det eneste den ene har klaget på er badet vårt, men badet trenger en oppussing, så det er jo ikke så rart. 

Hvordan barna våre har det på rommet sitt er deres sak, men hvordan vi har det i resten av boligen er opp til oss. Klart jeg skulle ønske at jeg hadde walk in closet, massasje badekar, flisbelagt bad, stort soverom, stor stue, stort kjøkken og gud vet hva, men man må faktisk bare gjøre det beste ut av det man kan og har råd til. Liker ikke tenåringene det, så får de bare være sure. De bør være glade for at de har tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppen og en seng å sove i 😉

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bonusdatter på 17 år her i huset. Hun får ikke direkte bestemme, men hun har jo meninger om hva hun liker, så hun er med på råd når vi skal gjøre noe spesielt som for eksempel male vegger, nye gardiner ol. Hun bestemmer vel egentlig ikke så mye, men er fornøyd med å bli hørt og bli spurt om hva hun synes. Fargen i stua var det derfor hun som foreslo mens jeg og pappaen valgte den sofaen som vi likte best. Broren på 15 bryr seg ingenting om hvilket interiør vi har, så han blir ikke spurt. 

Skal sies at jeg er lite opptatt av interiør selv, så jeg er i grunnen glad for at hun kommer med forslag. Jeg ser jo at det blir fint. 

Anonymkode: b3c08...9c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Den som betaler,bestemmer!

Anonymkode: 6d253...2d9

• Nyttig 1
Skrevet

Bonusungene får bestemme på sine rom, ellers i huset bestemmer jeg. 

Anonymkode: 65b85...a35

Skrevet

Tenåringen får selvsagt komme med innspill. Men den endelige avgjørelsen tar jeg. Det sagt, så er det hun som fant fargen til stua, den er jeg veldig fornøyd med 🥰

Anonymkode: 6ba33...cde

Skrevet

Vær glad dette er tenåringsopprøret du får. Det kunne vært betydelig verre og farligere. Du er heldig. Nyt det.

Anonymkode: 88574...a59

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg bare syns var koselig ❤️ Hadde ikke latt ungdommen bestemme, men hadde spurt om råd for å få henne til å føle seg sett og viktig. Kanskje tenner det en gnist i henne, og det er interiør designer hun ender opp med å bli? Prat med henne om hvordan det får deg til å føle deg, når hun rakker ned på noe du liker. Få henne til å reflektere over den måten hun møter deg på. Husk at hun er hormonell, og at de ikke alltid har helt kontroll over seg selv i den alderen ❤️

Anonymkode: 650e7...ff8

• Nyttig 1
Skrevet

Nei. Har to tenåringsgutter.Kunne ikke brydd seg mindre. Hadde jeg spurt de hvilken veggfarge vi har i stua,er jeg sikker på svaret hadde blitt vet ikke.

Anonymkode: 1135e...5d0

Skrevet (endret)

Hun er en tenåring med interesse for interiør. Det er jo bare å spørre neste gang det er tid for nye puter/gardiner /lamper. Vi spør som regel ungene /ungdommen. Så får de sagt sitt, og får en følelse av at vi bryr oss om hva de mener. 

Endret av Fjollefyr
Skrevet

Ditt hus? Lyser så lang vei at du er stemor, stakkars jente.

Anonymkode: ad4f7...fbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fjerne Tiktok og Instagram fra mobilen hennes?

Anonymkode: e6c0f...a04

Skrevet

Høres veldig normalt ut, forstår ikke at du tar deg nær av det? Var sånn her også, jeg tok det humoristisk som regel når de klagde, «ja, du har det virkelig fælt som bor med en såå stygg sofa» og smilte litt. Men tok dem med på råd når vi pusset opp, og de fikk være med å foreslå og mene noe om form og farge! Og så fikk de lov å slå seg løs på rommene sine, innen rimelighetens grenser.

Anonymkode: 7b2e6...78d

Skrevet

Jeg tenker at det kan være på sin plass med en samtale om hva hun tenker hun oppnår med å være så negativ hele tiden. Tror hun virkelig at du har valgt veggfarge og sofa som du selv ikke liker? Når hun blir voksen og får eget hjem kan hun innrede akkurat som hun vil, men så lenge hun bor hjemme får hun godta at huset er innredet etter eiers smak. Har man ikke noe hyggelig å si skal man la være å si det.

Anonymkode: 0613f...aaa

Skrevet

Spør du ikke om hennes mening før du kjøper et gulvteppe? Vi bestemmer, men slikt snakker jeg med dem om, og forteller hvorfor jeg ønsker å velge slik eller sånn hvis jeg har bestemt meg, og hører på deres argumenter hvis ikke (selvom det sjelden er utslagsgivende, kan de ha noen gode poenger). Mine døtre (den ene) er ganske negativ, men det hjelper å prate om det, og ren klaging orker vi jo ikke. Men hun blir superglad når jeg spør om hennes mening, og hun får velge en pute, pottteplante eller lignende, det setter hun stor pris på. 

Anonymkode: 53b6b...4a0

Skrevet
On 9/25/2023 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Din unge, ditt ansvar å oppdra henne. 

Anonymkode: c618b...1c0

Skrevet

Hent normalt 

Anonymkode: 3590c...d73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...