Gå til innhold

Broderisymboler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vet ikke om jeg spør utrolig tåpelig akkurat nå, men jeg får gi det en sjanse. Det har seg nemlig slik at jeg skal brodere et bilde, hvor jeg har fått tilsendt broderimønster av noen jeg kjenner. Problemet er at hverken hun eller jeg vet hva symbolene i broderimønsteret betyr, altså hvilken farge hvert symbol representerer. Og derfor lurte jeg på om det er noen standard symboler som jeg kan gå etter? Jeg har sett på mammas broderier og funnet hennes broderisymboler fra "danish art needlework". Siden det er et bilde jeg skal brodere har jeg sjekket ut om disse fargene stemmer overens med bildet, og det gjør de. Problemet er at jeg bare har funnet ut av hva 4 symboler representerer, og det er 11 til.. Hvis noen hadde en oversikt eller noe slikt hadde jeg blitt dypt takknemmelig. Har sjekket ut på nettet, men det er tydeligvis vanskelig å finne.

På forhånd takk!

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ikke noe om at:

x= farge#

+= farge ##

/=farge ###

o.s.v.?

Skrevet (endret)

Nei.. Dessverre... :forvirret:

Disse har jeg funnet ut;

x=mørk brun

*(skal være en svart prikk midt i en firkant)=gul

o=oransje

o m/svart inni=svart

Endret av yvonne
Skrevet

Ok. Da må du nesten bare velge fargene etter bildet av det ferdige broderi (eller har du ikke det?).

Ellers kan du jo prøve å spørre damene på www.hobbyforum.no.

Skrevet

Jeg har ikke det ferdige broderiet, bare selve bildet..

Skrevet

Ta mønsteret med dit du kjøper garnet. De han helt sikkert hjelpe deg med å velge farger.

Husker at svigermor fikk mønster og garn fra Tailand. Det stod heller ikke noe om der vilke farger som hadde vilke symboler, så vi satt ett par timer og talte antall symboler og klistret fargeprøver på mønstret (masse blomster) :ler:

Bildet ble kjempefint, forresten.

Skrevet (endret)

Okay, tusen takk for tipset! Jeg skal dra og kjøpe garn med en gang. :) Men jeg får studere bildet litt mer nøye først..

Endret av yvonne
Skrevet

Lykke til! Jeg er sikker på at dere finner fine farger.

Skrevet (endret)

Takk for det.. Dessverre er dette bildet i utallige fargeskalaer, men jeg får håpe det går. :)

Endret av yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...